Zelfbouw Extra 300 (2.60 m)

Na het veel geoefend te hebben mijn mijn kleine 3d vlieger ben ik van plan om iets groter te gaan :) .
Ik wist dat er iemand bij mij op de club een extra volledig zelf had gemaakt.
Even gevraagd of hij daar de plannen nog van liggen had.
De plannen kon hij zo direct niet meer vinden, maar hij had nog wel een volledig gesneden vlieger die ik mocht overnemen.
Dit aanbod heb met veel plezier aangenomen en ik ben onmiddelijk beginnen bouwen. (met dank aan Benny Ceusters)


Eerst de nog niet uitgesneden delen verder uitsnijden (zagen).

DSCN3265.JPG



Na dat alles uit gezaagd is, zorgen dat alles symetrisch is en ontbraamd.

DSCN3267.JPG


Alle stukjes van de romp op 1 lijn:

DSCN3259.JPG



Eerst alles nog eens goed schuren en dan beginnen met het verlijmen:

het eerste stukje wordt gelijmd

DSCN3270.JPG



DSCN3272.JPG



DSCN3273.JPG


DSCN3277.JPG



DSCN3280.JPG


Even tussen door de motor steun:

DSCN3281.JPG




DSCN3285.JPG

DSCN3289.JPG

DSCN3290.JPG

DSCN3291.JPG


Gezien dit geen fabrieksmakelij is is het verwonderlijk hoe de stukken als gegoten in elkaar vallen.


groeten didier

(ps : de handen die je op de foto's ziet zijn niet van mij maar van mijn vader, ik nam namelijk de foto's)


[EDIT MICHEL] Gelinkt naar de grote foto's
 
maf!!

leuk bouwprojectje, je hebt toch de onderdelen allemaal op papier gezet?? moest je wat tegenkomen...en herstellen...

deze ga ik volgen,
 
Hey Didier,
ferme bak aan het bouwen, daar ga je geen spijt van hebben. Ik heb eens met die van Benny gevlogen en die vliegt echt heeeel goed. (persoonlijk vond ik hem prettiger vliegen dan de Comp ARF 260 van Bert).
Het is een uitvergroting van de Extra 300 van Carl Goldberg, met de nodige veranderingen.
 
Ik denk alleen dat hij erg zwaar gaat worden, ik heb zelf ook de Goldberg Extra gehad in de oorspronkelijke uitvoering/maat. Het veelvuldig toepassen van triplex (lees:véél triplex) zorgt voor een erg zwaar eigengewicht van het toestel. Maar ik ga het volgen!

Grt.
 
ik dacht dat die vliegklaar ongeveer evenveel weegt dan de Comp ARf van 2m60. Hij vliegt alleszins prima met 3W70.
Het is geen gewone simpele uitvergroting, de constructie is aangepast, net als de vleugelprofielen, rompbreedte...
 
kurt zei:
ik dacht dat die vliegklaar ongeveer evenveel weegt dan de Comp ARf van 2m60. Hij vliegt alleszins prima met 3W70.

Voor gewoon rondtuffen zal het ook geen probleem zijn, ik ben benieuwd wat het gaat worden.

Al enig idee hoe de motorkap. cockpit, landingsgestel en wielkappen gemaakt gaan worden?

Grt.
 
Vermogen is inderdaad genoeg om rond te tuffen, klassieke acro, om te hooveren, torque-rollen en nog wat reserve voor pull-out ook.
Als ik me goed herinner zijn er mallen van motor-en cockpit (niet doorzichtig), landingsgestel was zelf gemaakt van epoxy en glasvezel en wielkappen staan er niet op.
Maar ik wil Didier zijn draadje niet kapen, hij zal het wel juister kunnen vertellen dan ik.
 
mooi project.

:P prachtig gewoon :p

ga ik zeker blijve volgen.

grtn
 
Mooi project! Ik heb m'n extra uit een kit gebouwd, toch heb je hier meer voldoening van dan bij een ARF.

Probeer het gewicht zo laag mogelijk te houden, vooral achter het zwaartepunt. Hoe lager het gewicht, des te beter. Zelfs een beginner merkt gewichtsverschil op. Ik heb een 2m60 Extra vliegklaar op minder dan 10.5 kg met een 3W70 en een pijp, wat meer dan voldoende power geeft, ook voor 3D.

(Als je een 3W70 zoekt, laat maar iets weten. De mijne mag wel weg)
 
Jawel Alex, maar Didier vliegt volgens mij bijna alleen heli's... En hij was van plan dr een grotere heli bij te nemen.
 
wesley puma zei:
trouwens met een 3w 70 i kun je meer als aleen rond tuffen ;)

Als je zo om en nabij de 10kg zit klopt dat, maar een Composite ARF van dik 12kg heeft daar wat meer moeite mee...
Maar ik ben erg benieuwd wat het eindgewicht gaat worden.

Grt.
 
tja, oke heb je gelijk in , maar mijn extra weegt 11 kilo heeft wat minder luchtweerstand doordat deze ietsjes klijner is, maar op half gas blijft ie hangen/ klimt ietsjes (bij mijn extra) dus heeft heel wat power..., ik heb er wel een pijp aan zitten, als deze extra 12 kilo gaat wegen , tja dan is het een ander verhaal, maar ik denk niet dat deze zo zwaar word, we zullen het wel zien.

Grt.
 
kurt zei:
ik dacht dat die vliegklaar ongeveer evenveel weegt dan de Comp ARf van 2m60.

Hij weegt minder als een C-ARF Extra!!! En met die 3W70 moet hij "low-on-the-deck" niet onderdoen voor de grote jongens, torque-rolls en rolling harriers geven totaal geen problemen (Als Wim aka Gaazzz ermee vliegt tenminste :lol: ). Alleen bij snaps is hij wat lui, maar dat heeft niet al teveel met het toestel te maken, de servo's die erin zitten zijn gewone Graupner C4041's.
Dus Didier, geen zorgen maken, dat ding gaat vliegen als vanzelf! Nu moeten we thuis alleen onze pa nog terug warm zien te krijgen om verder te doen aan zijn vergrootte Goldberg Ultimate;
normal_100_0217.JPG


Groetjes, Bart.
 
Hey jongens
Er zijn weer wat daagjes verstreken en wat bouwuurtjes.

Alexzzz schreef:
Al enig idee hoe de motorkap. cockpit, landingsgestel en wielkappen gemaakt gaan worden?

De motorkap is zo als kurt al zei, daar zijn mallen voor

Voorbeeldkap:

DSCN3303.JPG

DSCN3304.JPG

DSCN3305.JPG


(De motorkap op de foto's is niet mijn motorkap, het is die van Benny Ceuster )

De cockpit is ook gewoon een mal waar we een polyestermat in leggen en dan achteraf spuiten in de gewenste kleur.
Het landings gestel weet ik nog niet hoe ik dat ga doen als er ideeën zijn, zijn die altijd welkom.
Wielkappen waren er niet maar ik ga er zelf mallen voor maken.

Verdere foto's van de romp:


DSCN3307.JPG

DSCN3308.JPG

DSCN3310.JPG

DSCN3311.JPG

DSCN3312.JPG


Dit gewicht is bijna de volledige hout bouw van de romp (zonder motorkap).
Is dit te zwaar of zitten we goed ?

Nog een vraagje voor de downtrust en sitetrust van de motor (ZDZ80) hoeveel moet die bedragen ?


groeten didier

[EDIT MICHEL] Gelinkt naar de grote foto bestanden. Dit kan je doen door "normal_" uit de link weg te halen.
 
1-1.5° down- en 3° sidethrust zijn zeer goede richtwaardes voor de eerste vlucht. Voor meer info over de afstelling van grote bakken kijk eens op F3AX.nl, staan veel handige weetjes op voor degenen die zich de eerse keer aan een ietwat groter projekt wagen.
 
RUFTER

Bedankt voor de info.
En ik breng morgen de huidige constuctie mee naar de club kunnen we allemaal eens checken. :D

Gr didier
 
Back
Top