Zelfbouw Extra 300

Er zijn weer een paar weekjes voorbij, maar het project heeft zeker niet stilgestaan. Ik ben druk bezig geweest met het inbouwen van de besturing en ook hard aan het schuren geweest met de voorlijsten van de vleugels, stabilo en het staartvlak. De vleugels zijn nu al helemaal klaar en strak bespannen met ferrari rood oracover.
1e vleugel ging heel iets minder mooi (is alweer 3 jaar geleden dat ik voor het laatste bespannen had:S).... ik had namelijk iets teveel de fohn gebruikt, waardoor de rek er helemaal uit is. Maar uiteindelijk valt het eindresutlaat redelijk mee :D, want er is niet veel meer van te zien. De andere vleugel is daarentegen 100% gelukt!
Verder heb ik alle scharnieren geborgd op die van het staartvlak na, maar dat ga ik waarscheinlijk morgen doen. Daarna moet ik wachten totdat de modelbouwzaak weer nieuw oracover heeft:( en dat kan nog wel even duren, want ze hebben het niet meer op voorraad. Flink balen dus.

Nou... zoals altijd volgen weer een paar foto's van het voortgangsproces.
Het geheel weegt nu met alle servo's + staartwieltje 1066 gram.

pa020007uw7.jpg


pa020008up0.jpg


pa020012df3.jpg


pa020013da1.jpg


pa020014cn0.jpg
 
Ziet er goed uit :thumbsup:

Daarna moet ik wachten totdat de modelbouwzaak weer nieuw oracover heeft:( en dat kan nog wel even duren, want ze hebben het niet meer op voorraad. Flink balen dus.
Even een andere shop proberen??? mijn ervaring is dat het vaak lang duurt voordat een shop bespanning besteld heeft, ze willen het vaak kombineren met andere kleuren omdat ze 1 rol bestellen te duur vinden :-(
 
Weet er misschien iemand hoeveel een os max 32 fx ongeveer kan trekken aan gewicht?
En hoeveel méér vermogen wordt eruit gehaald met een reso-pijp? want de reso pijp die ik heb is ook weer een redelijk stuk zwaarder dan een standaard uitlaat.
 
Nog ff en kleine update:
De besturing voor de rudder ligt er nu ook mooi in. Daarna heb ik de achterkant dicht gemaakt met 1.5mm balsa.
Nu is het midden gedeelte aan de beurt om afgewerkt te worden. Eerst nog even de gasservo inbouwen en daarna is de hele besturing rond.
Zodra de onderkant ook beplankt is ga ik bezig met de cockpit. En dan maar hopen dat er alweer nieuwe 'ferrari rode' oracover binnen is bij de modelbouwzaak:S

Ik heb ook nog een paar fotootjes van tijdens het bespannen van de vleugels, deze was ik vorige keer vergeten erbij te zetten.

p9290004ax3.jpg


p9290005wh9.jpg


pa040003by4.jpg


pa040004ky2.jpg


pa040005uc6.jpg


pa040007tc2.jpg


pa040009tl4.jpg
 
Iets heel belangrijks wat ik nog vergeten ben....... Mijn WERKPLAATS
IK bouw eigenlijk alles in me kamer alleen het grove schuurwerk doe ik in de garage of buiten ivm stof.
Zodra het vliegtuig klaar is moet ik de boel maar weer eens flink opruimen, want er is nergens een vrij plekje meer op mijn bureau:(
Oja... die eierkoker op de foto gebruik ik om scherpe hoeken te kunnen maken met balsa plankjes, dus verwacht niet dat mijn kamer ook een ontbijt hok is:P

pa040001ba7.jpg


pa040002im6.jpg
 
Zow, het is weer tijd voor een kleine update!
Het model is nu volledig beplankt met 1.5mm balsa. De volgende stap wordt dus het maken van de cockpit en en de motorkap. Motorkap ga ik waarscheinlijk pas maken nadat ik de 1e proefvlucht heb gemaakt. Ik heb nou de demontabele bovenkap grotendeels af (zie foto).
Ik zit alleen nog even met hoe ik de cockpitkap precies ga maken, ik heb al een site gezien waar ze die cockpitjes van petflesjes maken, dus dat ga ik waarscheinlijk ook doen, moet alleen nog ff bedenken hoe ik het mooist en snelst een mal kan maken voor de cockpit.
Naja verder is het hierna eigenlijk nog wachten op het ferrari rode bespanfolie, wat volgens de modelbouwzaak waarscheinlijk nog wel even kan gaan duren:S (niet op voorraad) dus dat is wel mooi balen!
Naja ik zou zeggen, bekijken de foto's en geef gerust een oordeel.

pa060002cj4.jpg


pa060003oq3.jpg


pa060004pw4.jpg


pa090002ev8.jpg


pa090003rp4.jpg


pa090005cj9.jpg


pa090007qi0.jpg


pa090009ye0.jpg
 
Ik zou 5 cellen als ontvanger accu gebruiken als 1 cel iets minder word dan ram je niet meteen deze prachtig gebouwde kist de grond in
 
manuel zei:
Ik zou 5 cellen als ontvanger accu gebruiken als 1 cel iets minder word dan ram je niet meteen deze prachtig gebouwde kist de grond in

Nee je kan inderdaad de kist in de grond vliegen door een te hoog voltage van 5 cellen, 1,2v is namelijk nominaal en niet de werkelijke spanning bij een volle accu. :roll:
 
Ik vlieg al heel wat jaren met 4 cellen en nooit problemen mee gehad!

Maargoed er is weer het een en ander gebeurd de afgelopen tijd en daarom weer even een update en het zal ook een van de laatsten zijn waarscheinlijk, omdat hij nu bijna af is:)

Ik heb het bespanfolie eindelijk binnen en ben dus druk bezig geweest met het bespannen van de hele handel. Hij heeft nu als geheel éénzelfde kleur, maar later komen er nog wat figuren of strepen op, zodat hij wat beter te zien is in de lucht. Verder heb ik nog wat kleine dingetjes afgemaakt.
Als het mooi weer blijft, dan ga ik waarscheinlijk deze week mijn eerste vlucht ermee maken... spannend dus! Ben echt heel erg benieuwd!

De uiteindelijke specificaties zijn:

totale lengte: 1025mm
spanweidte: 1100mm
gewicht: 1630 gram
motor: OS Max 32 FX
uitlaat: Expansiepijp
kleur: Ferrarirood


Zodra de eerste vlucht is gemaakt en goed verlopen is ga ik verder met het maken van een cockpitkap en een motorkap.

foto's

pa180001vd8.jpg


pa180003bf0.jpg


pa200001pj4.jpg


pa200004rx4.jpg


pa200005ew0.jpg


uitlaat zit op de foto nog vast met een touwtje, maar daar is al een beugeltje voor gemaakt en hij is wat naar voren verschoven (was alleen even voor proefdraaien gedaan)
 
Nou mensen.... ik heb weer een update.... en wel een heeele goede:D want hij vliegt!!

Het moment voor het opstijgen was wel even zweten, want zou hij vliegen of niet??
Nou na een zeer acrobatische take off heb ik de kist onder controle kunnen krijgen en een vluchtje kunnen maken van ongeveer 10 minuutjes. Er hoefde eigenlijk maar heel weinig getrimd worden wat mij dus heel erg meeviel. Alleen de uitslagen moesten wel even flink verkleind worden.... want wat reageert dat ding fel zeg:D
En mijn doel om een vliegtuig te ontwerpen en te bouwen waarmee ik recht omhoog kan vliegen en veel nieuwe stunts kan maken is volgens mij wel bereikt!

Nou voor wat bewijs heeft een vriend van mij wat foto's geschoten, hoewel dat niet zo makkelijk ging met die snelheid:P maarja het is in ieder geval iets.

pa220002di4.jpg


pa220006nh0.jpg


pa220007nb8.jpg


pa220008fx7.jpg


pa220011jh5.jpg


pa220012vo4.jpg
 
heeft u misschien een tekening van dit model?
bent u ook al verder gegaan met het maken van een motorkap en de cockpitkap?

stijn tip
 
kijk ik een keertje een tijdje niet, heeft ie al gevlogen :?

nee, echt supermooi, en nu verder afwerken :lol:
 
Proficait met je maiden

Geeft altijd voldoening als je zelf iets ontwerp en bouwt en het blijkt nog goed te vliegen ook.

Stevo
 

k heb wel een tekening, maar 't is een zelf ontworpen vliegtuig, dus der staan maar zeer weinig details op;) Ik denk dus niet dat je er veel aan zult hebben.


verder moet er nog wel wat verfijnd worden aan het vlieggedrag, bijv wanneer ik vol up geef... dan gaat ie ook rollen (ik dacht naar rechts) terwijl dat bij een beetje up niet gebeurd, moet dus even gaan uitzoeken waar dat aan kan liggen.
Ja en verder vliegt hij idd wel goed! En ik heb het uiteindelijke doel ook bereikt dat ik er mee kan hoveren en knife edges vliegen, want dat lukt met mijn Dragon Lady jammer genoeg nét niet.
Hierna wil ik eigenlijk voor een groter vliegtuig gaan, weet alleen nog niet of ik die ook zelf ga ontwerpen, of dat het toch een bestaand iets wordt(of bouwpakket)
Eerst moet ik dit model nog even afmaken (cockpitkap en motorkap)
 
Back
Top