Zelfbouw Hexacopter

Misschien is deze beter, daar zit een storingfilter op én kan tot 5A aan. Voor als je er in de toekomst nog meer aan wilt hangen, bijv qua FPV.

Dankje, FPV lijkt me zeker interessant idd dus misschien die dan maar nemen; ruimte over is beter dan te weinig.
(FPV komt er voorlopig nog niet op, misschien wel nooit, LED's vast wel maar niet direct, dus die BEC komt ook niet direct)

die leds zijn gemaakt voor 12 volt, dus zullen weinig tot niet branden op 5 volt;)

Jep, zie het nu ook. Maar m'n 4s lipo geeft 14.8 volt, ik gok dat dat toch iets te gortig is of niet?

Overigens, ik heb voor mezelf dus even alles op een rij gezet qua producten, aantallen, gewicht, prijzen; een docx: http://dl.dropbox.com/u/15549721/Product.docx

Jep, zie het nu ook. Maar m'n 4s lipo geeft 14.8 volt, ik gok dat dat toch iets te gortig is of niet?

een volle lipo geeft zelfs 16.8 volt;) maar zoals ik al zei, hobbyking leds kunnen opzich 4 cellen wel aan, ze gaan alleen ongeveer 2 keer zoveel stroom gebruiken( circa 1 amp per meter.)

Ik zou denk ik de dingen opsplitsen in enkele kleinere orders..

Was zeker de bedoeling, op dit moment lijkt me dit het beste:

1) Turnigy 9x ($53.95 / 1289gr) = $23.59
2) 1 NTM motor met 1 accessory pack, 9x backlight ($22.09 / 149gr) = $5.99
3) 1 NTM motor met 1 accessory pack, LiFe-accu ($23.99 / 274gr) = $6.99
4) 1 NTM motor met 1 accessory pack, 3 meter 18AWG kabel rood ($20.67 / 156gr) = $5.99
5) 1 NTM motor met 1 accessory pack, 3 meter 18AWG kabel zwart ($20.07 / 156gr) = $5.99
6) 1 NTM motor met 1 accessory pack, LiPo alarm ($19.02 / 135gr) = $5.99
7) 1 NTM motor met 1 accessory pack, servokabels en shrink tube ($23.45 / 172gr) = $5.99
8 ) Hobbyking Control Board, USB-programmer ($24.70 / 134gr) = $5.99
9) Turnigy 5000mAh 4s accu ($29.99 / 633gr) = $14.99
10) Accucel 6 oplader ($22.99 / 437 gr) = $9.99
Totaal: $91.50 verzendkosten.

Oh, en van andere websites (productprijs + evnetuele verzendkosten)
1) 3 ESC's van rctimer $29
2) 3 ESC's van rctimer $29
3) Powerboard ergens vandaan (eBay, andere rc-hobby site) +/- $7-10
4) Props (Ebay, Giantcod.co.uk o.i.d.) +/- $5/paar.
Zowel 11x4.5 en 12x4.5, dat maakt $30
5) Nylon spul van eBay (vaak een hele kit/pakket van nylon spul) +/- $10
6) UAP CC center plates $26.12

een volle lipo geeft zelfs 16.8 volt;) maar zoals ik al zei, hobbyking leds kunnen opzich 4 cellen wel aan, ze gaan alleen ongeveer 2 keer zoveel stroom gebruiken( circa 1 amp per meter.)

Ah, nou ja; dat zie ik later dan wel.

Oke; nog wat meer aandachtspunten:

De pakketjes verdeling van HobbyKing moet ik denk ik maar zo houden. Ik denk dat dit wel de beste verdeling is een de beste compromis tussen gewicht/waarde e.d.

Er is ook de KK Multicopter Controller V5.5: Zoals deze van RCTimer voor $19.99 incl. shipping: KKmulticontroller V5.5 Controller Board - Accessories - RCTimer Online R/C Hobby Store:=
Deze heeft (als ik het goed heb) de Atmega168 t.o.v. de Atmega328PA van HobbyKing. Die laatste is door shipping wel $5.99 duurder maar dus wel meer ruimte. HobbyKing dus maar beter doen.

Oplader: Tot nu toe dacht ik aan de Turnigy Accucel-6: HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy Accucel-6 50W 6A Balancer/Charger w/ accessories Deze is incl. shipping $32.98.

Nu zijn er ook alternatieve webshops/opladers:
- BuyinCoins: http://www.buyincoins.com/details/i...imh-battery-balance-charger-product-4867.html
Gratis shipping maakt $22.99.
- BuyinCoins: http://www.buyincoins.com/details/i...-rc-battery-balance-charger-product-5243.html
Gratis shipping maakt $41.99. Deze heeft echter wel een aansluiting voor 230 volt dus dat maakt loshangende adapter overbodig (de stekker van m'n oude laptop voeding kan ik gebruiken, de adapter is niet meer bruikbaar i.v.m. kapotte 12v. stekker (welke in laptop ging, en misschien ook niet in oplader past). Er zit dus ook nog een apart 12volt ingang op.
- Oven bovenstaande van Ebay: eBay - The UK's Online Marketplace
en iMAX B6-AC B6AC Lipo NiMH 3S RC Battery Balance Charger | eBay

De powerboard moet maar deze worden, een van de weinige die zoveel ampere aan zouden moeten kunnen: 100A MultiCopter Multi-Quad Copter Power Battery to 16 ESC Connection Board $5.07 Free Shipping @GoodLuckBuy.com

Nou vind ik de volgende beschrijving wel wat vreemd:
"One side for positive,another side for nagetive"
Die zin suggereert dat bijvoorbeeld de onderkant voor negatief is en de bovenkant voor positief, lijkt me toch niet? (Toch gewoon zoals je op het plaatje ziet valt het te gebruiken?)

Hoewel powerboard wel mooier is, is het wel anders werken (extra laag op centerplate, extra solderen e.d.) terwijl met een powerharness als deze (http://www.hobbyking.com/hobbyking/...g_to_6_x_EC5_Male_Connectors_in_Parallel.html) dat weer niet hoeft...

Laatst bewerkt:
Zo dat zijn wel heel veel pakketjes :D.

Tja, je moet toch wat om BTW/invoerkosten/inklaringskosten te omlopen.
Had liever ook mooi een groot pakket gehad.

Vraag me af hoe andere mensen dat hier doen als ze zoveel (bij HobbyKing) bestellen:confused::rolleyes:...

Ik neig overigens naar die Imax 6B van Ebay; $32 inclusief shipping en er zijn al 475 van verkocht.
Net zo 'duur' als de Accucel-6 maar deze kan direct op 230V worden aangesloten.

ik heb die Imax B6AC, ben er zeer tevreden over!
thuis lekker op 220 zonder losse voedingen en op het veld gewoon aan de auto accu.

Goed om te weten. ;)

1) Turnigy 9x ($53.95, 1289gr, $23.59 shipping) = $77.54
2) 1 NTM motor met 1 acc. pack, 9x backlight ($22.09, 149gr, $5.99 shipping) = $28.08
3) 1 NTM motor met 1 acc. pack, LiFe-accu ($23.99, 274gr, $6.99 shipping) = $30.98
4) 1 NTM motor met 1 acc. pack, 3 meter 18AWG kabel rood ($20.67, 156gr, $5.99 shipping) = $26.66
5) 1 NTM motor met 1 acc. pack, 3 meter 18AWG kabel zwart, 8x 12" props ($28.92, 292gr, $6.99 shipping) = $35.91
6) 1 NTM motor met 1 acc. pack, LiPo alarm, 8x 11" props ($27.01, 271gr, $6.99 shipping) = $34
7) 1 NTM motor met 1 acc. pack, servokabels en shrink tube ($23.45, 172gr, $5.99 shipping) = $29.44
8 ) Hobbyking Control Board, USB-programmer, ($24.70, 134gr, $5.99 shipping) = $30.69
9) Turnigy 5000mAh 4s accu ($29.99, 633gr, $14.99 shipping) = $44.98

Elders:
1) 3 ESC's van rctimer $29
2) 3 ESC's van rctimer $29
3) Powerboard ergens vandaan (eBay, andere rc-hobby site) +/- $7-10
5) Nylon spul (afstandhouders, schroeven, bouten etc. van eBay (vaak een hele kit/pakket van nylon spul) +/- $10
6) UAP CC center plates $26.12
7) Imax B6AC lader (fake) van eBay = $31.99

Dit alles maakt een totaalbedrag van $338.28 (HobbyKing) + $136.11 (elders) = $474.39 = €363. :nosmile: (gerekend dat douane niets eruit haalt)
Dat is dan wel inclusief écht álles (behalve soldeerbout/tin van bijv. Conrad), maar toch.

Een hele hoop geld.:shock:
Het liefst kocht ik gewoon nu alles, maar moet toch even bedenken of dit het waard is...

Shipping ($83.51 / €63.90) maakt het ook al duurder.
Hoe doen anderen dat hier; grote/duurdere hoeveelheden uit China halen?

Laatst bewerkt:
je hebt nu voor alles verzend kosten per stuk...
gooi alles in je cart en kijk dqn wat de verzend kosten zijn.. scheeld weer wat denk ik.

je kan bij checkout trouwens je customs declaration value (opgegeven waarde) zelf aangeven alles tussen 100% en 20%. ik neem meestal 30% als ik veel kleine dingetjes heb, die dus in een klein doosje zitten, en bij grote dingen 60%, die dus in een grote doos zitten.

de kleine spulletjes probeer ik door de customs value laag te houden onder de 25 euro te houden zodat ik meer kans heb dat het er niet uitgevist word door de douane.
mijn 9X werd trouwens via ups verzonden en ik hoefde niets bij aflevering te betalen.

verstuur de 9X los van andere dingen (je kan wel als je wilt er een life RX pack en backlight bij doen) zodat je zeker weet dat die niet voor vertraging zorgt.

een avondje op E-bay zoeken kan ook vaak een behoorlijke besparing opleveren.
met deze heb ik goede ervaring. (inpakken is snel, maar verzenden is in de handen van HKpost... dus dat kan tussen de 7 dagen (het snelst wat ik heb gehad) tot 28 dagen (het langzaamst) duren..

maar alles wat je uit china haalt staat synoniem voor lang wachten..

je hebt nu voor alles verzend kosten per stuk...
gooi alles in je cart en kijk dqn wat de verzend kosten zijn.. scheeld weer wat denk ik.
Klopt, maar je weet wel de reden waarom ik niet alles in 1 doos prop ;)
je kan bij checkout trouwens je customs declaration value (opgegeven waarde) zelf aangeven alles tussen 100% en 20%. ik neem meestal 30% als ik veel kleine dingetjes heb, die dus in een klein doosje zitten, en bij grote dingen 60%, die dus in een grote doos zitten.

de kleine spulletjes probeer ik door de customs value laag te houden onder de 25 euro te houden zodat ik meer kans heb dat het er niet uitgevist word door de douane.
mijn 9X werd trouwens via ups verzonden en ik hoefde niets bij aflevering te betalen.
Tja, hier heb ik ook niet zo veel vertrouwen in; als er een doos langskomt met (zo even een mogelijk voorbeeld) 6 van die motoren met bijbehorende motor accessoires) heeft de douane ook wel door dat dat meer waard is dan €22.
verstuur de 9X los van andere dingen (je kan wel als je wilt er een life RX pack en backlight bij doen) zodat je zeker weet dat die niet voor vertraging zorgt.
Dat sowieso.
een avondje op E-bay zoeken kan ook vaak een behoorlijke besparing opleveren.
met deze heb ik goede ervaring. (inpakken is snel, maar verzenden is in de handen van HKpost... dus dat kan tussen de 7 dagen (het snelst wat ik heb gehad) tot 28 dagen (het langzaamst) duren..
Dat kan voordeel geven idd. Heb nog niet veel gevonden en de duurste/zwaarste dingen zijn op HK nog steeds het voordeligst (LiPo, Turnigy 9X) en motoren/ESC's worden al elders gehaald.
maar alles wat je uit china haalt staat synoniem voor lang wachten..
Dat is bekend;)

Toch zit er veel verschil tussen eBay en Chinese webshops.. Aanbieders op eBay verzenden vaak binnen een veel korter tijdsbestek.

Toch zit er veel verschil tussen eBay en Chinese webshops.. Aanbieders op eBay verzenden vaak binnen een veel korter tijdsbestek.

Dat zou kunnen, maar dat boeit me niet.
Dit zou een project worden voor het (begin van) de zomer.
't gaat me meer om goedkoop uit te komen.:rolleyes:

Het wordt dus een totaalbedrag van $338.28 (HobbyKing) + $136.11 (elders) = $474.39 = €363.
Een bedrag dat een stuk steviger uitvalt dan eerst gedacht (en gehoopt:rolleyes:) dus ik moet wel even nadenken of dat het waard is.

't is een hoop geld voor een speeltje maar aan de andere kant denk ik over andere (duurdere) dingen minder lang na.
Verder lijkt me dit ook gewoon leuk om te bouwen en te vliegen.
Dus zou me ook niet verbazen als ik ergens de komende dagen denk van 'Fuck it" en koop ik de boel gewoon.

Laatst bewerkt:
ff snel "from the top of my head" wat ik kwijt was om een quad de lucht in te krijgen..
ik ben dus gewoon weer vanaf nul begonnen in de hobby... in tien jaar tijd is er veel veranderd.. dus alles nieuw. lader, zender, lipo's etc..

net geen €300,- : en hiervoor heb ik dus gekocht:
complete kit van goodluckbuy met KK controller
lipo lader
2 lipo's
hk60F zender (2X gebruikt.. toen lag in ene de turnigy al op de stoep!ook meegenomen in de berekening)
paar losse stekers
paar metertjes draad.
handjevol leds en een paar meter ledstrip.

ik vond dat ook al redelijk stijl, maar dacht ook "fuck it" en ben blij dat ik het allemaal heb en ben begonnen met de quads.

ondertussen is er ook al een flight board onderweg, 5 meter RGB leds met controller en ben ik plannen aan het maken voor een groter frame..

ook is er een epp wing onderweg, motoren, servo's en nog meer van dat soort zut..

donders... ik zit ook weer helemaal in de hobby..
mijn harley's staan rustig weg te roesten nu ik weer met RC ben begonnen...

kijk dus uit!
LOL

:oops:

De hele shitload is besteld, op HobbyKing V3.0 Controller Board, USB-programmer hiervoor, 5000mAh Lipo en Nylon spul na.

De 5000mAh 4s 20C Lipo zijn er twee keuzes: Turnigy en Zippy.
Zippy uit Hongkong = $32.99 + $14.99 (shipping) = $47.98
Zippy uit Duitsland = $43.57 + $8.99 (shipping) = $52.56
Turnigy uit Hongkong = $29.99 + $14.99 (shipping) = $44.98
Turnigy uit Duitsland = $43.99 + $8.99 (shipping) = $52.98
De goedkoopste is dus Turnigy uit HK, duurste is Turnigy uit Duitsland.
Turnigy of Zippy boeit me niet, connectors zijn ook hetzelfde.
Die $8 is het zekers wel zeker waard om de Lipo uit Duitsland te laten komen of niet? Vanwege Douane enzo?

Nylon spul lijkt me een van deze twee wel goed; moet nog even kijken of ik M3 of M4 moet/wil hebben:
- Nylon Hex Spacers/ Screws/ Nuts Assorted Kit, Plastic Accessories | eBay
- M4 Nylon Hex Spacers/ Screws/ Nuts Assorted Kit, Standoff. | eBay

De HobbyKing V3.0 controller board en USB-programmer wacht ik express nog even mee; deze biedt nog ruimte om wat extra spul mee te sturen van HobbyKing. Tijd heb ik daarvoor nog wel; een aantal dingen zijn toch al BACKORDER dus die komen voorlopig nog niet.
Dingen als misschien wat extra shrink tube, of wat kabeltjes; ik moet sowieso nog even kijken hoe ik de 4mm bullet (male of female?) connector ga aansluiten op de powerboard, via wat extra 4mm bullet connectors, of nieuwe connectors of...

Misschien nog wat andere dingen die ik over het hoofd heb gezien?

Laatst bewerkt:
vanuit duitsland heb je alles binnen 4 dagen (meestal 2) vanuit hong kong.... tsja..

standaard gaten in de meeste flightboards zijn M3.
de bullet connectors met een draadje aan je powerboard vastsolderen, dus meteen ff wat stukjes zwart en rood 20 of 24awg ofzo erbij bestellen. en 3 of 3.5 mm bullits zijn ruim voldoende voor de ESC's en motoren.

over het hoofd gezien.. euhh..
trekbandjes/tiewraps misschien?

vanuit duitsland heb je alles binnen 4 dagen (meestal 2) vanuit hong kong.... tsja..

standaard gaten in de meeste flightboards zijn M3.
Thanks. Dacht ik al, de M3 doos it is...
de bullet connectors met een draadje aan je powerboard vastsolderen, dus meteen ff wat stukjes zwart en rood 20 of 24awg ofzo erbij bestellen.
Gewoon 4mm connector aan de ene kant (voor connectie met LiPo) en vastsolderen aan board dus. Dacht ik ook al. Er gaat maximaal zo'n 92A daardoor dus ook wat dikker als de rest. (Motors nemen maximaal zo'n 18A, totale toestel maximaal zo'n 92A)
en 3 of 3.5 mm bullits zijn ruim voldoende voor de ESC's en motoren.
Eerlijk gezegd was mijn plan om ESC's en de motoren gewoon te solderen zonder connectors. Er zitten 6 motoren op;
zou ik tussen ESC's en motoren met connectors doen: 18 connectors.
zou ik tussen ESC"s en powerboard connectors doen: 12 connectors.

Dat wordt een beetje veel en ik lees regelmatig dat gewoon solderen toch wat beter is. Even wat shrink tube overheen en klaar is kees.
(Moet ik overigens wel de bullet connectors van de motors afhalen; aangezien die standaard bij de NTM motors zitten.)

Het enige wat met bullet connectors verbonden zou worden is de Lipo met de powerboard (om gemakkelijk de Lipo los te maken)
over het hoofd gezien.. euhh..
trekbandjes/tiewraps misschien?
Die haal ik denk ik maar uit NL, kost bij de Action ofzo ook niets dus...

Dus nog even een soldeerbout/tin regelen (bij Conrad heb je al een soldeerbout voor een tientje; ik hoef niet iets heel goeds; alleen even hiervoor) en wat aluminium buizen scoren bij de bouwmarkt.

En dan maar terugtrekken en hopen dat het wat wordt :p

De volgende orders (in het blauw) zijn verzonden, onderstreepte items staan op Backorder.
(Deze lijst kan ik updaten)

HobbyKing
$82.53 Turnigy 9x / Backlight blue
$30.97 Motor / acc. / LiFo
$32.07 Motor / acc. / 8x 11" props
$39.80 Motor / acc. / 8x 12" props / 16AWG rood.
$27.95 Motor / acc. / 16AWG zwart.
$28.78 Motor / acc. / Servo-kabels
$25.48 Motor / acc. / Shrink tube rood / Shrink tube zwart

Ebay:
Lipo alarm $2.15 (HobbyKing alarm stond op Backorder)
Imax B6-AC $31.99
100A powerboard $3.82

RCtimer:
$31.02 3 ESC's
$31.02 3 ESC's

AGL Hobbies LLC
2x UAP1 CC Plate

Laatst bewerkt:
esc's aan de motoren vastsolderen dan pas nadat je de draairichting hebt gecontroleerd.
anders loop je te vloeken als je alles netjes in eklaar hebt zitten en er draait een motor de verkeerde kant op..
voor de centen hoef je het niet te laten om er toch stekkertjes aan te solderen..
Y302Y402X1035X10.jpg

10 sets voor $2,59 thuis via e-bay

ik was blij dat ik stekers had toen ik de firmware van mijn KK board veranderde naar 4.7. de motor layout is anders en dus moesten de motoren omgedraait worden.
ik check trouwens wel voor iedere vlucht alle stekers, en soms kan er wel eens eentje een stukje (1mm) ingedrukt worden.
ik heb deze nog thuis liggen:
9001-AB.jpg

maar die vind ik net een beetje te lomp. ze zijn wel ideaal. veel betere bevestiging dan losse bullits. bij een volgende (grote) multirotor gebruik ik deze connectors.

voor mijn lipo heb ik deze:
AM1009x10.jpg

er zijn zoveel verschillende stekers voor lipo's dat je door de bomen het bos niet meer ziet, ik heb voor deze gekozen en al mijn lipo's boven de 2000MAh hebben/krijgen deze stekers bij mij.
ze zijn makkelijker te solderen dan deans pluggen en zijn makkelijker in het gebruik. en ze kunnen makkelijk 100A aan.

die hobby king lipo alarm staat al een eeuwigheid op backorder.. heel irritant. maar via ebay zijn ze gelukkig ook te krijgen. (zoals je al ontdekt had) voor dat soort kleine dingen ben je vaak op e bay beter af.

Back