Zelfbouw Hexacopter

Hoe vaak ga je dat lijstje nog posten ;)

Sorry, enthousiasme hè;)

Ben even in de bouwmarkt wezen kijken;
- Aluminium buizen begonnen bij 15x15mm, ze hebben wel U-profielen van 10x10. Maar ik moet wel zeggen dat ik 10x10mm wel heel erg klein vindt; 'ns kijken wat voor motormounts e.d. ik binnenkrijg; ik neig nu naar de 15x15 buis.
- En ook over wat voor gewicht we praten; ik vond 2 meter 15x15mm aluminium buis echt niets wegen; maar in theorie wat hier besproken wordt is het zwaar! :p
Als ik bijvoorbeeld de buizen in deze post ([post2]) bekijk; lijken die veel zwaarder/dikker dan wat ik in handen had. (zal wel weer gezichtsbedrog zijn)
- Bouten/schroeven was nou niets voordeliger; ook zo tering groot aanbod en daarom pleur ik wel een vrachtje van HobbyKing bij de order.

Dus straks maar de Zippy bestellen uit DE, en Control Board, USB-programmer, 20 3.5mm bullet connectors, 10 4mm bullet connectors en een zooitje van die bouten (M3x16 en M3x20) en locknuts erbij.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
15X15 heb ik ook gebruikt om mijn quad wat groter te maken, gewicht valt echt wel mee. hoewel als je een heleboel gaten erin maakt zoals in die doorgelinkte post worden ze helemaal licht!

mijn originele armen waren 15X10 ofzo. (weet niet zeker, geen zin om na te meten, maar 15X? in iedergeval)
DSCF6424.jpg


gewoon voor die 15X15 gaan en als je het te zwaar vind kan je altijd nog een avondje achter de boorkolom gaan zitten.
 
15X15 heb ik ook gebruikt om mijn quad wat groter te maken, gewicht valt echt wel mee. hoewel als je een heleboel gaten erin maakt zoals in die doorgelinkte post worden ze helemaal licht!

mijn originele armen waren 15X10 ofzo. (weet niet zeker, geen zin om na te meten, maar 15X? in iedergeval)
[afbeelding]

gewoon voor die 15X15 gaan en als je het te zwaar vind kan je altijd nog een avondje achter de boorkolom gaan zitten.

Dat was inderdaad het plan.
Het kan altijd beter; kan kleinere buizen, grotere buizen en carbon, maar dit is m'n eerste multicopter dus ik kan altijd nog dingen veranderen/verbeteren. Aluminium is tenminste goedkoop, makkelijk te verkrijgen en te gebruiken.

Heb nu in HK mandje zitten: control board, USB-programmer, 4mm bullet, 3.5mm bullet, M3x16 en M3x20 hex screws, M3 locknuts, #3 washers (lijkt me wel praktisch) en zit nu nog even de HK-site af te struinen of ik niets vergeten ben; zo niet bestellen.
Oh, en dus die Zippy uit Duitsland.

EDIT @ rode tekst: Ik zit even te bedenken of ik 30 M3x16, 30 M3x20, 40 M3 locknuts en 30 #3 washers in Nederland voor minder dan €10.50 kan krijgen :idea:
(lijkt me wel, maar wel weer zoeken in veel te grote bouwmarkt? :mad:)
 
Laatst bewerkt:
EDIT @ rode tekst: Ik zit even te bedenken of ik 40 M3x16, 40 M3x20, 40 M3 locknuts en 100 (of in iedergeval een vracht) #3 washers in Nederland voor minder dan €10.50 kan krijgen :idea:
(lijkt me wel, maar wel weer zoeken in veel te grote bouwmarkt? :mad:)
Ga je voor dat geld denk ik niet vinden in een bouwmarkt.

Dit komt meer in de buurt.
- 100x inbusbout M3x16: 2,66
- 100x inbusbout M3x20: 2,99
- 100 borgmoeren: 0,94
- 100 sluitringenringen 3mm: 0,18

Maar ja, deze levert alleen per verpakking van 500 stuks, en dan de verzendkosten nog he? Daarom haal ik dat soort spul gewoon bij de groothandel (krijg ik nog 40% korting ook!)
 
voor dat kleine grut ga ik naar de ijzerwaren winkel (dus niet de bouwmarkt) daar kan je gewoon per stuk of gewicht kopen. dus geen gamma, hubo, karwei of dat soort giganten maar gewoon joop's, piets of henks ijzerwaren ofzo...
 
Inderdaad, maar helaas worden de Joop's, Piet's en Henk's steeds meer verdrongen door de klusgiganten. Hier in de buurt zou ik er zo snel niet eentje meer weten te vinden.
 
Dus ik moet die bouten/moeren spul gewoon bij een kleine zaak kopen of bij HobbyKing dus?
Bij HobbyKing ben ik dus zo'n €10.50 (inclusief de extra verzendkosten) kwijt, bij bouwmarkten (veelal bijna woon-warenhuizen :-|) ben je gewoon meer kwijt, zelfs als je de verzendkosten van HK meerekend. Komt bij dat wij hier niet echt een groot aanbod aan ijzerhandelaren hebben...

Nooit geweten dat dit spul eigenlijk zoveel moest kosten :shock:...
 
Laatst bewerkt:
Hey Michel,

Ja, die jongens ken ik wel, maar ik kom al langer bij andere zaken (voornamelijk in Hoorn) Daar koop ik zoveel, dat ik een handje boutjes en moertjes bij wijze van spreken gratis meekrijg als ik erom vraag ;)
 
Ben even in de bouwmarkt wezen kijken;
- Aluminium buizen begonnen bij 15x15mm, ze hebben wel U-profielen van 10x10. Maar ik moet wel zeggen dat ik 10x10mm wel heel erg klein vindt;

Gaat prima hoor, ik weet niet of er een Hornbach bouwmarkt bij je in de buurt zit maar daar hebben ze wel standaard 10x10mm in het assortiment.
 
Gaat prima hoor, ik weet niet of er een Hornbach bouwmarkt bij je in de buurt zit maar daar hebben ze wel standaard 10x10mm in het assortiment.

Ik probeer wel wat uit, 2 meter was toch maar iets van €3-5 ofzo.

Overigens heb ik ook een eenvoudige soldeerbout/tin nodig, niets bijzonders; bijv. een van Conrad. Nou zie ik daar ook M3 borgmoeren, 100 stuks voor €3.69. Verzendkosten zijn geloof ik €6.95, vanaf €25 gratis.
Maar ik heb nog geen goede bouten gevonden...
 
Ik heb wat gevonden voor de bouten/moeren:

100x M3 borgmoeren: €2.00
100x Cilinderkop 3 x 16 €1.75
100x Cilinderkop 3 x 20 €1.85
1000x M3 tussenringen €3.50
Verzendkosten zijn €6.
265094-01-x.jpg


Ook een 60 watt solderbout en 1.0mm soldeertin gevonden.
Dat vanavond maar kopen en de Zippy uit Duitsland. (Tenzij jullie zeggen van "niet doen!' :eek: ;))
 
Laatst bewerkt:
de laatste zijn dezelfde connectoren als op de lip;)

Dat lijkt er inderdaad op. Dus die zal ik maar moeten nemen i.p.v. die eerste set (daar zou dan wat schrink tube om heen gaan, maar dan heb je 2 losse kabels (positief en negatief) die in een vaste connector van de LiPo gaan.
Als de LiPo in huis is moet ik me dan maar laten verrassen of het een male of female connector heeft.

En die bouten/moeren/soldeerbout/tin lijken mij ook wat, ook te zijner tijd maar bestellen.
 
die eerste kan je niet gebruiken, die tweede zijn degene die je moet hebben.

ze zijn ook nog eens stukken beter en veiliger dan de deans clones..

AM1009x10.jpg


aansluiting op de lipo is als volgt: zie je de connector op de foto rechts onderin? de dikke huls zit een female en is plus, en in en de dunne huls een male en is min.
op je powerboardkomt het dus presies andersom, dus dunne huls rood en male (+) en in de dikke huls zwart en female (-)

het is slim om ff naar de action ofzo te gaan en een creme brule brandertje te halen. dat is zo een klein handzaam gasbrandertje..

steek je rode kabel van het powerboard door de dunne huls en de rode door de dikke huls.
strip de kabel op de goede lengte af.
neem een blokje hout oid met een gaatje erin zodat je de plug hierin rechtop kunt zetten en hij niet om kan vallen.
zet de goede plug (male of female) in het blokje en verhit de plug met de brander.
stop je draadje soldeer in het gat waar de kabel in komt en smelt het gat ongeveer halfvol. verhit weer de plug zodat de soldeer goed vloeit en druk de kabel in het gat. als de soldeer niet netjes tot de rand van de plug komt ff bijverhitten en wat soldeer toevoegen.

herhaal dit bij de andere draad.

schuif nu de rode huls over de pluggen. neem een ongebruikte male plug en een ongebruikte female plug en stop deze in de pluggen die je net gesoldeerd hebt. (de ongebruikte dus gewoon zonder rode huls)
druk nu krachtig de rode huls naar beneden totdat de pluggen vast klikken.
haal de twee losse pluggen weer eruit.
KLAAR!

nu wilde mijn pluggen niet soepel vastklikken in de rode huls en moest ik het randje wat op de hulzen zit een beetje bijvijlen. hierna ging het vastklikken soepel genoeg terwijl de plug ramvast zit in de huls.(zodat je hem niet lostrekt als je aan de kabel trekt ipv aan de huls)

ik zal wel ff foto's maken en mijn huis overhoop halen om de kabel van mijn camera te vinden...
foto's maken het een stuk duidelijker tenslotte!:D
 
Back
Top