Zelfbouw micro antenne

Kun je de bouw van die korte zelf gefabriekte antenne beschrijven.

Robbert

Jawel :

*0,5 mm staaldraad, zo'n 20 cm.
*1 buisje welke bij bijv. een busje WD-40 zit.

In het midden van dat plastic buisje gaatje prikken.
staaldraad vanuit dat gaatje door buisje heen schuiven.
Klein stukje van staaldraad uit het gaatje laten steken.
Uiteinde van je ontvanger antenne vastsolderen aan staaldraad.

Antennedraad met behulp van CA-lijm strak om buisje wikkelen,
van de vaste staaldraad AF!

KLAAR.

@ Solex. Ik zou wel even een reikwijdte-test uitvoeren, want er is een goede kans dat je op bereik inleverd omdat de antenne nu wordt "ingekort". Dit hoeft geen probleem te zijn (met micro's ga je toch niet ver weg), maar probeer het eerst even uit, voor je kunt gaan plakken. :wink:

Erwin :

Totale antennelengte is zelfs toegenomen! Volledige antennedraad is
intakt gelaten. harde staaldraad is "extra" lengte.

Antenne is verlengde van de draad geworden, kruist de staaldraad niet,
en is strak NAAST elkaar opgewikkeld.
Dan zou het goed behoren te werken.

Gerwin

Zou best kunnen, maar het langer (of korter) maken van een antenne kan er toch voor zorgen dat de antenne niet meer optimaal is aangepast voor de ontvanger.

Ik gebruik nu de term "aanpassen" inplaats van inkorten omdat al onze antennes in werkelijkheid al zijn ingekort, maar ook aangepast (in de ontvanger).
Juist dat mooi strak naast elkaar wikkelen vormt een spoel, die weer voor een (waarschijnlijk niet optimale) aanpassing zorgt.
Misschien gaat dit allemaal wat ver.
Maar het advies is simpel: doe een goede reikwijdte-test (met afgekoppelde motor) om te zien of alles voldoet, gewoon om schade voor te zijn. :wink:

Erwin,

die reikwijdte-test ga ik natuurlijk wel doen hoor! :wink:

van wat ik er van begrijp is dat "strak gewikkeld" pas echt
een probleem als je de antenne er VERVOLGENS nog eens
DOORheen gaat halen, dus DOOR de "spoel".
Maar ik kan de plank hier finaal misslaan hoor, heb zeer
weinig electrokennis!

Gerwin

Als een soort van stel-regel geldt dat als je de draad van je antenne over elkaar zou wikkelen (of door de spoel), dat de lengte erna niet meer zou mee tellen.
Dat is niet helemaal waar, maar het effect wordt bijna onvoorspelbaar.
En omdat dit volkomen onnodig is, ook niet toegepast en afgeraden (er zijn betere technieken).

De wikkelingen vlaknaast elkaar leggen hebben een groter "spoel-effect" dan zover mogelijk van elkaar afleggen (zoveel mogelijk ruimte tussen alle wikkelingen houden).
Zo'n spoel hoeft helemaal niet ongunstig te zijn (immers in je ontvanger wordt oa ook met zo'n spoel je antenne aangepast), alleen omdat je hierdoor af gaat wijken van de optimale samenstelling (beetje vertrouwen hebben in de fabrikant) kan het zeer goed zijn dat je bereik negatief wordt beinvloed.
Ook dat hoeft niet erg te zijn.
Een goede set (ontvanger/zender) haalt makkelijk 2Km, of je dat nodig hebt met een micro is maar de vraag.
Echter de micro-ontvangertjes zijn vaak al zo "slecht" dat het bereik al niet veel meer dan 200m is zonder goede kans op storing.

Solex zei: ik citeer; een probleem als je de antenne er VERVOLGENS nog eens
DOORheen gaat halen, dus DOOR de "spoel".

volgens mij doe je dat al, metalenstaafje is dan reeds een onderdeel van de antenne, waar je dan ( al of niet geisoleert door het buisje ) omheen gaat wikkelen.

Erwin :

Teruglezend in dit topic blijkt dat mijn oorspronkelijke
probleem al is opgelost.
En om het aantal posts niet onnodig uit te breiden borduurde
ik HIER gewoon verder. :D

Pjoetr:
Over de antenne: in eerste beschrijving melde ik al :
"van staaldraad AF wikkelen." bedoelde daarmee:
in tegenovergestelde richting.

By the way : hoe ziet een Azarr er vanbinnen uit ?

Ondanks alles toch min of meer een "nuttig" topic, vind ik.
Antenne-filosofie kan geen kwaad, de draad rommelig om
de skids ge"wikkeld" is vast niet beter, toch ?

Gerwin

solex
Pjoetr:
Over de antenne: in eerste beschrijving melde ik al :
"van staaldraad AF wikkelen." bedoelde daarmee:
in tegenovergestelde richting.

Ok, sorry hoor.........

Wanneer je de antennedraad op gaat wikkelen, strak of niet strak maakt weinig of niets uit, creer je een spoel. Die spoel zal invloed hebben op de ontvangstwerking van die draad. Dat kan in bepaalde gevallen een positive invloed hebben maar dat zal bij modelbouw ontvangers zelden tot nooit zo zijn.
Deze ontvangers zijn ontworpen, gebouwd en afgeregeld met de antennedraad die er door de fabrikant aan is gemaakt. ALLES wat jij met die draad doet heeft invloed op de antennewerking van die draad. In de ontvanger wordt doormiddel van een afstelbare spoel en een kleine condensator de lengte van die draad aangepast aan het te ontvangen frequentie gebied. Wanneer er dan een extra spoel op aangesloten wordt klopt deze instelling niet meer! Dit zal in de overgrote meerderheid van de gevallen een verkleining van de reikwijdte tot gevolg hebben. Het zal je vrijwel niet lukken om die reikwijdte juist te vergroten. Als dat wel lukt dan was waarschijnlijk de afregeling voor die tijd al niet in orde.
Dus voor vliegende modellen, NOOIT ROTZOOIEN AAN JE ANTENNE. Zorg ervoor dat hij vrij hangt of ligt en nergens parallel loopt aan metelen stuurstangen of zo iets. Rol je antenne ook NOOIT op, het kost je enorm veel reikwijdte!
Voor indoor modellen, als je een speciale indoor ontvanger gebruikt is de antenne al door de fabrikant ingekort. Nog korter maken kan ook hier weer problemen geven. Er zijn speciale ontvangst antennetjes te koop, lekker klein en licht. Prima te gebruiken voor indoor maar voor outdoor vind ik het toch te link!
Voor auto´s en boten geldt eigenlijk hetzelfde als voor indoor vliegen. Je blijft vrij dicht bij je model dus een verkleining van de reikwijdte zal je niet merken. Je kunt dus wel wat met je antenne rommelen maar weest gewaarschuwd, HET GAAT VRIJWEL ALTIJD TEN KOSTTE VAN DE REIKWIJDTE!
Die reikwijdte problemen zal je vrij snel merken doordat de hele zaak een stuk gevoelliger wordt voor storingen! Dus niet direct de schuld geven aan je motor of regelaar of externe storingen! Kijk eerst eens of je ontvangst wel goed genoeg is!!!!

En ook daar staat indoor-antenne, dus ook hier lever je bereik in.
:wink:

Uiteraard, daar ontkom je nooit aan. Maar je kunt er wel zeker van zijn dat het verlies minimaal is.

De genoemde manier aan het begin van de post kan nooit goed gaan.
Van de golflengte van de antenne klopt iig. niets meer.

groetjes,
Marijn

zelfs met de outdoor modellen als de base mount antennes van bv quickUK lever je ongeveer 30% in.

Back