Zelfbouw motor inloopbankje

U gaat hard!
Inderdaad leuk om de verschillende manieren te zien!
Heeft u de rigid coupler gemaakt in de freesbank met de adapter die u gemaakt had?
Of was die ergens anders voor?

Nou, ik heb nog heel wat te doen maar het schiet inderdaad op. Gisteravond laat tot in de nacht nog even wat paaltjes gedraaid en wat gaatjes geboord. Alles op een laag toerental zodat de buren zeker geen last van mij hadden ;)

De toerental sensor met een klein magneetje in de poelie

frituur20.jpg

Het geheel draaiend

frituur21.jpg

Op vol vermogen onbelast, een kleine 800 toeren, dit is op de lage toerenstand van de ruitenwissermotor, hij zou nog 2x zo snel kunnen op de andere stand. Uiteindelijk komt er nog een regeling tussen.

frituur22.jpg

Even een idee hoe de motor eronder komt. De motorsteunen heb ik opnieuw gevlakt en zijn nu duidelijk vlakker. Ook zijn de steunen aan de achterkant iets ingekort voor meer ruimte voor een nog te maken achterdeksel.

frituur23.jpg

Het geheel tot zover

frituur24.jpg

Nu werken aan mijn versie van de achterdeksel

Dankje, en ja dat klopt Kevin, met die zaagfrees heb ik de kopse kanten over de volle breedte op een diepte van 16mm ingefreest an beide uiteinden van de rigid coupler, 90 graden t.o.v. elkaar. Met aan weerszijden 2 zeskantbouten M3 tegenover elkaar, worden de beide "helften" tegen elkaar getrokken, om de as.

Zie je wel, Roelof's bankje draait al, ... ;)

De 4 alu afstandhouders voor de stappenmotor zijn ook af. Deze heb ik conventioneel gedraaid op de HBM300. Deze afstandhouders komen tussen de stepperplaat en een andere, relatief complexe, flens die ik nog moet maken. Aan de ene zijde van de afstandhouders zit M4 schroefdraad, en aan de andere zijde M5 schroefdraad getapt.

Distance-rods.jpg

Het volgende onderdeel dat op de planning staat is de voorplaat, die bovenop de 4 afstandhouders gemonteerd gaat worden. In mijn inloopbakje een van de meest complexe onderdelen om te maken. Gelukkig heb ik alvast een stukje 15mm dik aluminium kunnen vinden waar ik 'm uit kan frezen.

Voorplaat.jpg

Alleen al voor de voorzijde van dit werkstukje heb ik 6 stuks NC deelprogramma;s gereed staan. De achterkant daarentegen is dan weer relatief eenvoudig, en wellicht is de HBM300 (conventionele draaibank) daarvoor zelfs wel de beste optie. Ga ik later even bekijken als de voorzijde af is.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Een inventieve oplossing voor het inloopprobleem. Wat ik echter in beide constructies mis, is filtering van de olie. Daarbij komt nog eens dat de bakjes opzettelijk, en om begrijpbare redenen, zo klein mogelijk gemaakt worden, dus zodra er een verontreiniging in de olie terecht komt (kan ook van buitenaf komen!), bestaat de kans dat dit een efficiente manier is om je motor in de soep te laten lopen.

Of zoek ik nu teveel spijkers op laag water?

Waar ik meer aan zou denken, ipv onderdompelen, waarom niet de motor als pomp gebruiken in een circuit met filter? Dan hoef je geen bakjes te maken, hoeft niet de hele motor ondergedompelt te worden, etc..

Het polijstgruis kan misschien wel mee werken in het iets sneller inlopen. Immers honen en polijsten gebeurt ook met een fijne korrel.
We weten het eigenlijk nog niet dan alleen degene die hier al mee bezig is er geen problemen van ondervindt. Blijkt dat we de olie moeten filteren is er heel simpel 2 nippels met een externe pomp en filter op te zetten. Ook tijdens een normale inloop kan een braampje, een slechte zuigerpen-clip of vuil door het filter of een stukje luchtfilter een lelijke kras geven.

Het idee van het bakje is dat de motor in een maximale smering hangt en ook nog eens op een bedrijfstemperatuur. Als de mortor daarna echt opgestart wordt moet je nog even voorzichtig zijn omdat de zuiger dan pas echt op temperatuur gaat komen en naast een grotere uitzetting ook nog iets van groei heeft. Maar met een 2 of 3 tankjes opbouwend moet dat voldoende zijn.

Vandaag de voorplaat gemaakt. Dat is de plaat die bovenop de 4 afstandhouders gemonteerd gaat worden en voor de verbinding gaat zorgen tussen het oliebadje en de stappenmotor. Zoals al aangegeven, in mijn inloopbankje is dit een van de meest complexe onderdelen om te maken. Oorspronkelijk was het eigenlijk een draaiwerkstukje voor de asdoorvoer, maar de plaat is uiteindelijk vierkant geworden, met exact dezelfde aansluitmaten als de stepperplaat, zodat de afstandhouders hier rechtstreeks tegenaan gemonteerd kunnen worden.

Werkvolgorde: Eerst alle gaten gecenterd, daarna alle gaten in setjes van 4 op diepte geboord, met verschillende diameters boren. Vervolgens met een 6mm 3-snijder de buitencontour gefreest. Daarna de centrale ronde pockets, allemaal in een keer, met diezelfde 6mm 3-snijder gefreest, waarbij ik in diameter 0.2mm had laten staan. Een nafreesprogrammaatje was nodig om exact de juiste diameters te maken. Vervolgens de achterkant compleet gefreest met een 20mm 4-snijder. Hier had ik 0.1mm laten staan en vervolgens een nafreesprogrammaatje gedraaid.

Was een aardig klusje, maar zeker de moeite dubbel en dwars waard, ik ben helemaal tevreden over dit werkstukje.

Voorplaat1.jpg

Voorplaat2.jpg

Wordt vervolgd.

Even een uurtje achter de hakselaars gzeten, staal verspanen is geen pretje met al die hete stukjes die op je armen komen maar een vers wisselplaatje doet wel wonderen.

Om de drijfstang op zijn plek te houden met een open achterdeksel had ik dit verzonnen. Dit is een verstelbare plaat die je tot net voor de krukpen kan afstellen en vergrendelen. Hiermee kan ik met 1 constructie meerdere soorten motoren plaatsen.

frituur25.jpg

Als je er van achter in kijkt

frituur26.jpg

Maar ja, door wat foutjes kan ik deze achterplaat en as opmieuw makend de as is net iets kleiner dan 8mm en heeft zich bij het draaien uit de 3-klauw geworsteld met een kleine schade aan de as. De achteplaat is op 1 punt net iets te ver ingefreesd zodat ik geen klemconstructie voor de as kan maken.

Maar ja, dit is het idee

Leuk idee Roelof, en ik moet zeggen dat het er robuuster uitziet dan ik dacht, nadat je me verteld had wat je ongeveer van plan was.

Vandaag heb ik een iets eenvoudiger werkstukje gemaakt, namelijk de flens voor de asdoorvoer. Het draaiwerkstukje heb ik conventioneel gemaakt op de HBM300 en de gaten heb ik er op de CNC freesmachine in geboord.

Flens1.jpg

Flens2.jpg

Wordt vervolgd..

Dat ziet er weer strak uit!
Kun je met een naar CNC omgebouwde frees ook nog conventioneel frezen?

Ruud, jazeker kan dat. Sterker nog, ik frees regelmatig "conventioneel" op mijn CNC freesmachine. Ik gebruik dat vooral als ik iets even vlak wil frezen, zoals ik dat bijvoorbeeld gedaan heb bij het op maat maken van de buitenafmetingen van de motorplaat. Mijn freesmachine is overigens niet omgebouwd, het is een originele EMCO F1 CNC machine, bouwjaar 1987.

Dit is 'm.

EMCO-F1-CNC.jpg

OK,.... machines....

Ik heb deze maar dan in HMB blauw:

milling_machine.jpg

Hier heb ik een dieptemeter op gemonteerd en de boorkop vervangen voor een ER25 spantang set. Daarbij heb ik een Cobalt vborenset, een zooi freesjes in div maten, een zaagblad, 1 klem en een verdeelapparaat welke ik horintaal en vertikaal kan plaatsen.

En deze 300 formaat draaibank maar ook die in HMB blauw:

-font-b-Mini-b-font-lahe-C2-200-220V-font-b-mini-b-font-font.jpg

Hierop heb ik op de X/Y assen digitale meters zitten.

Omdat ik toch redelijk snel klaar was met het vorige onderdeel, vanmiddag tussendoor nog even een klein, maar cruciaal onderdeel gemaakt, namelijk de stalen as die voor de doorvoer van de aandrijving in het badje gaat zorgen. Gezien de lager-/ en olie keering-passingen toch nog best een leuk werkstukje.

Doorvoer-as.jpg

Zo dat was genoeg voor vandaag, morgen weer verder. Straks eerst even wat eten, vervolgens langs het postkantoor en vanavond karten met mijn zoontje.

Wordt vervolgd...

Laatst bewerkt:
OK, weer een uurtje tijd gehad......

Paar kartelmoeren besteld, geen zin om ze zelf te maken.

frituur27.jpg

De verwarmingsplaat welke direct op de cilinder geschroefd wordt.

frituur28.jpg

Met aan de bovenkant 2x een dikke 50W weerstand

frituur29.jpg

Zoals het er nu uit ziet

frituur30.jpg

Ziet er goed uit Roelof !! Die verwarmingsplaat ook mooi gedaan.

Ik heb in tussentijd mijn EMCO freesmachientje geprogrammeerd voor de 2de etage van mijn oliebadje. Dit was op zich een relatief eenvoudig programmaatje. Wel een gigantisch blok aluminium waarvan ik het meeste materiaal heb weg gefreest.

Olie-badje-2de-etage.jpg

Nu nog de 1ste en 3de etage. Het materiaal daarvoor ga ik vanavond bestellen en zal in de loop van volgende week binnenkomen. Intussen wil ik nog een paar andere experimentele petjes / verbrandingskamer maken. De rest heb ik allemaal al in elkaar gebouwd, gelukkig past het allemaal op elkaar … Ik wil proberen om de 2 systemen, t.w. aandrijf-unit alsook de verwarmings-unit, in de komende dagen operationeel te maken.

Voor het beeld heb ik de 2de etage even op de onderplaat geplaatst.

Onderplaat+opbouw.jpg

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Het aluminium blok voor de 1ste en 3de verdieping is onderweg, zal morgen of overmorgen binnenkomen. Intussen kan ik nog niet zoveel doen. Aangezien alle maakdelen inmiddels gereed zijn. Vanavond de kartelmoeren even gemaakt die later zorgen voor de bevestiging van de lexaan afdekplaat. Voor de liefhebbers, ik heb deze conventioneel gemaakt op mijn HBM300 (dezelfde die Roelof ook heeft). Wel met 2 stuks tegelijk gekarteld, geboord en getapt met mijn nieuwe M5 draadtap. Vervolgens het randje eraan gedraaid en afgestoken. De alu shims die eronder komen ook meteen gemaakt. Dat is slechts een kwestie van een staaf boren met 5mm boor en vervolgens 6 keer op 2mm dikte afsteken.

Kartelmoeren.jpg

60mm M5 inbusbouten geplaatst en de shims en kartelmoeren er opgedraaid.

Kartelmoeren-op-bout.jpg

Wordt vervolgd.

Mooi gemaakt, en die kartelmoeren niet eens CNC......

Ik ben ook even bezig geweest met de controle unit.

frituur31.jpg

2 schakelaars om de heater en de motor los van elkaar aan en uit te zetten. Dan daar rechts bovenin een complete 7 euro kostende thermostaat instelbaar tussen 0 en 100 graden, links onder een toerentalmeter en rechts onder een amperemeter.
Mocht je denken wat een groot vlak in het midden, aan de onderkant is daar niet veel ruimte meer, ik hoop daaronder nog een motorregeling weg te kunnen proppen.
Verder had ik een idee voor mooie drukknoppen maar toen de kleine gaatjes mij liet zien hoe goed de asjes van de drukknoppen omhoog komen besloot ik de gaten te verzinken wat mij prima ruimte geeft om erop te drukken.

frituur32.jpg

Overigens als het eenmaal ingesteld staat hoef je er toch niet meer aan te komen.

Aan dit doosje komt een 30cm lange kabel met een plug om het aan de inloopbak te koppelen.

Dit gigantische aluminium blok kwam vandaag binnen ... geen idee wat ik daar nou weer mee moet? :hammer:

Alu-blok.jpg

Het grote voordeel van zagen: 1x zagen en meteen 2 stukken ...

Alu-blok-gezaagd.jpg

Wat ben ik blij dat ik sindskort een lintzaag heb. :)

Wordt vervolgd ...

Laatst bewerkt:
Vanavond verder gegaan met het op maat zagen van het blok dat inmiddels in 2 plakken gezaagd was, in de 2 delen die ik nodig heb voor verdieping 1 en 3 van het olie badje.

Blokken-zagen-1.jpg

Allereerst de lengte van een blok van 178 gezaagd naar 152, die moet op 145mm gefreest gaan worden. Daarna hetzelfde blok de breedte gezaagd van 100 naar 85. Die moet op 145mm gefreest gaan worden. Ook alvast de bovenkant van hetzelfde blok (wordt straks de onderkant), gevlakt, zodat deze later op dat vlak opgespannen kan worden op de opspanmal / freestafel. Vervolgens het tweede blok op identieke wijze gezaagd.

Blokken-zagen-2.jpg

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Back