Zelfbouw motor inloopbankje

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Richard E, 28 apr 2015.

  1. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    De eerste test was erg leerzaam voor mij, veel van opgestoken!! De stappenmotor aandrijving draait als een naaimachientje, super koppel, vrijwel geruisloos en zeer gemakkelijk om het toerental te regelen. Ik heb ook geleerd dat de heaters die ik gebruik enorme beesten zijn, de verwarmingscapaciteit is enorm. Dat wetende, ga ik het ontwerp hierop ietwat aanpassen, door een upgrade van de manier waarop de heaters zijn geklemd alsook het materiaal van sommige onderdelen. Intussen heb ik al wat andere kleine aanpassingen uitgevoerd. Zodra ik nieuwe interessante onderdelen af heb, zal ik in de komende dagen hiervan een aantal nieuwe foto's posten.

    Groet,
    Erik EMCO
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Na 4 en een half uur was de amperage nog maar 0.66A en heb ik de boel gestopt.

    De olie is niet zo zuiver meer:

    [​IMG]

    De plek waar de pinch nu begint:

    [​IMG]

    Ik ben niet ontevreden.
     
  3. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Intussen ben ik gisteravond en vanavond bezig geweest met een nieuwe afdekplaat. Het is een hybride geworden, met als basis aluminium, dat als gegoten past bovenop de olie bakdelen, en voorzien van een Lexaan kijkglaasje.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook heb ik vanavond de 2 alu bussen gedraaid die op de foto’s te zien zijn. Deze worden in de daarvoor gemaakte gaten van de nieuwe aluminium afdekplaat geperst met daarin de verwarmingselementen, zo is het geheel mooi degelijk en duurzaam.

    Het verzonken gat met de schroefdraad tussen de 2 verwarmingselementen is de plek waar het thermokoppel zal worden gemonteerd.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2016
  4. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Dat ziet er super uit!
    Gefeliciteerd met de resultaten!
     
  5. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Mijn nieuwe afdekplaatje is af.

    [​IMG]

    Wordt vervolgd.
     
  6. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Intussen aan de EBIS controller gewerkt. Afgelopen donderdag de aluminium controller behuizing besteld, en deze kwam gisteren (zaterdag) binnen. Het was behoorlijk passen en meten om alle componenten erin te krijgen. Binnen in de behuizing is het erg knus, maar het is gelukt.

    [​IMG]

    Groet,
    Erik EMCO
     
  7. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    En het leeft.

    [​IMG]

    Wordt vervolgd.
     
  8. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Dat ziet er weer strak uit!
    Heeft u echt Emco als achternaam?
     
  9. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Dankjewel Ruud !!

    Mijn achternaam begint wel met een E maar EMCO is meer grappig bedoeld. Mijn voornaam is ook geen Erik, maar dat is weer een heel ander verhaal. Ik ben een grote fan van EMCO CNC machines. Ik ben de gelukkige eigenaar van een EMCO Compact 5 CNC draaibankje en een EMCO F1 CNC freesbankje, uit 1989 respectievelijk 1987. Naast de RC hobby is het een grote hobby van mij om daar mee te werken en er leuke werkstukjes mee te maken.
     
  10. chris1144

    chris1144

    Lid geworden:
    22 mei 2013
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Almelo
    Ziet er super strak uit Richard :thumbsup:
     
    Richard E vindt dit leuk.
  11. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Dat kan ik mij voorstellen, het lijkt mij erg gaaf om zoiets te maken uit een paar blokken aluminium!
    Zeker als je beide hobby's kan combineren is dat mooi!
     
    Richard E vindt dit leuk.
  12. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Thanks guys !!

    Bedankt voor jullie leuke commentaar.

    Klopt Ruud, iets zelf helemaal uitdenken, het 3D tekenen, programmeren en maken op mijn eigen machines vind ik ontzettend gaaf om te doen, zeker als het ook nog zo wordt zoals ik dat van tevoren bedacht had.

    Het EBIS = Easy Break In Systeem, is zo goed als compleet nu en het is een volledig operationele machine. Nu is het een kwestie van de laatste puntjes op de i zetten. Er zijn nog een paar kleine mechanische details die ik nog verder wil optimaliseren, dat is een kwestie van gewoon even doen. En ik wil nog een paar kleine dingetjes veranderen in de stekkers / bezetting op de controller. Verder heb ik met het aansluiten de hoofdzekering van de 48V voeding opgeblazen, dus ik moest deze week sowieso al even langs de lokale elektronica shop…

    Zodra ik weer wat heb om te laten zien, zal ik hier foto’s posten.

    Intussen heb ik ook een zeer vruchtbaar onderhoud gehad met de firma KroonOil. Bij de meesten wel bekend als een gerenommeerde producent van allerlei high performace oliën. Hun hoofdvestiging is gelegen in mijn woonplaats Almelo. Ik heb van mijn zijde de RC motoren die we gebruiken toegelicht, onze normale inloopprocedure en het EBIS systeem. Aangezien dit ook een nieuwe toepassing is voor KroonOil, hebben we intensief een aantal mogelijk geschikte oliën de revue laten passeren, met hun specifieke eigenschappen, voor- en nadelen. Natuurlijk zijn er andere merken, die KroonOil ook produceert, net als Putoline, die geschikt zou kunnen zijn, en enkele andere concurrent merken / types met vergelijkbare specs. Ik weet ook het merk en type dat Roy succesvol gebruikt, hetgeen uiteraard besproken is. Te veel aan info om hier allemaal te schrijven, maar ik heb veel geleerd van KroonOil. ik ben van plan om een 5L can inloopolie te kopen ergens in de komende dagen.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2016
  13. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    De bevestiging van de verwarmingselementen is nu helemaal naar mijn wens, en ik heb de plug aangepast voor het afvoerputje.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Nog een filmpje op 100rpm

     
  15. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Gisteravond heb ik onderzoek gedaan naar de oorzaak van de kleine lekkage bij de olie keerring tijdens de eerste test. Vanuit het ontwerp was mijn fout duidelijk en na verificatie van de feitelijke metingen helemaal.

    Vanuit het ontwerp voor de keerring niet goed opgelet, maar ik kan het relatief eenvoudig aanpassen.

    Ik moest een kleine correctie in de speciale flens en de as maken, om een solide afdichting te garanderen. Dit is de nieuwe as en stap 1 van de aanpassing van de flens. Het is een beetje moeilijk om te zien als je niet weet waar je moet kijken, maar ik heb het deel van de afdichting uitgefreest en gevuld met nieuw materiaal met speciale Loctite en een strakke perspassing. Ik wacht nu even een dag voor de bewerking van de flens.

    [​IMG]

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 10 feb 2016
  16. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Deze aanpassing had eventueel ook op de draaibank gekund. De achterkant is rond en eenvoudig in te klemmen in de klauwplaat, zowel CNC alsook conventioneel. Maar omdat het een vierkante flens is, past ie ook goed in de EMCO machineklem en had ik 'm gisteren ook op de F1 CNC freesmachine gedaan. Andere belangrijke reden, de CNC draaibank is nog brandschoon, de CNC freesbank liggen alweer de nodige alu spanen in. Dus vanavond mijn eerder gemaakte fout hersteld en de juiste kamerafmetingen voor de olie keerring in de asdoorvoerflens gefreest. Nu past het allemaal zoals het zou moeten.

    [​IMG]

    Wordt vervolgd.
     
  17. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Motoren inlopen tijdens het bouwen van de 2016 auto. In dit plaatje is het ook duidelijk dat het EBIS systeem zeer compact is en gemakkelijk te transporteren. Ik voorzie het in voorkomende gevallen ook op het circuit te gebruiken.

    [​IMG]

    Groet,
    Erik Emco
     
  18. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    All systems up & running ... Yesss !!!

     
  19. Serpent748

    Serpent748

    Lid geworden:
    27 apr 2015
    Berichten:
    15
    Nice niceeee! :koud: Ziet er vet uit Richard mooi strak verwerkt echt vakwerk
     
    Richard E vindt dit leuk.
  20. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Dat ziet er super uit!
     
    Richard E vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina