@ Ultimate: ik weet niet of jij ooit wel eens een ambachtelijk vak hebt moeten leren, maar in het verleden ging dat ongeveer zo: "Ga daar maar staan, kijk goed hoe ik het doe en houd je verder op de vlakte, tenzij je een relevante vraag hebt. Als je wat wilt doen mag je de vloer gaan vegen, over een tijdje zullen we wel eens kijken of je mag meehelpen"
Op die manier zijn de beste vakmensen opgeleid. Heel wat anders dan al die studentjes die nu van de hogeschool of universiteit afkomen en denken dat ze het allemaal wel even zullen vertellen.
Enthousiasme is mooi, maar een beetje bescheidenheid en eigen initiatief ook. Jammer genoeg ontbreekt het hier nog wel eens aan (en nee, zo ben ik zelf niet opgeleid, maar ik ken veel mensen die dat wel zijn en daar heb ik over het algemeen enorm veel respect voor)
Helaas kunnen veel mensen er vandaag de dag niet meer tegen als ze kritisch worden benaderd, omdat ze dit zien als een persoonlijke aanval.
Gelukkig zijn er ook nog mensen die op zo'n moment denken: "Dus jij denkt dat dit mij niet gaat lukken? Dat zullen we nog wel eens zien!", om vervolgens het tegendeel te bewijzen. Zulke personen gaan we nog hard nodig hebben.
ja ik heb een vak geleerd en ja ik heb ook op die manier naast zo`n ouwe lul gestaan en eerst schoonmaakwerk en dergelijke gedaan .
ik heb inmiddels zelf ook al een aantal mensen opgeleid en deze mensen hebben inmiddels ook hun eigen zaak en werken zelfstandig om hun gezin te onderhouden .
dat het ook anders kan heb ik zelf in de praktijk gebracht en dit zorgt voor veel meer gemotiveerde krachten ,en de leerlingen voelen zich meer serieus genomen en gewaardeerd voor hun poging om het te leren .
dit heet met 1 woord innovatie ( nieuwe methodes toepassen om het zelfde of zelfs een beter doel te bereiken ).
ik heb dus ook volgens jouw ouwerwetse manier van opleiden mijn vak geleerd en inderdaad ik versta deze nu uitstekend .
het is echter wel zo dat ik toen ik mensen moest opleiden precies wist dat ik het zo niet ging doen .
ik herinner mij van die tijd dat de drang om ermee te stoppen meer werd aangehaald dan de drang en motivatie om het vak te leren .
je kunt dit als een militaire manier van `` mensen proberen te breken`` zien, en kijken of ze dan doorzetten maar plezierig is het voor de leerling niet, anders had hij zich wel ingeschreven bij de mariniers, nietwaar ??
mijn ervaring is dat een ( vaak jonge ) leerling zich toch beter ontwikkeld en voeld als hij gewoon voor vol wordt aangezien , en als gelijke wordt behandeld.
mijn leerlingen hadden allemaal bij collega`s van mij op het werk gelopen en daar was het dus precies zo gegaan als jij omschreef , er werd na een week geroepen tegen de voorman `` ik haal hem niet meer op ,het wordt toch niks met die knul``
vervolgens zijn deze jongens 4 maanden met mij op karwei geweest en ze hebben daarna zelf een auto van de zaak gekregen en konden zelfstandig op karwei .
nou als dat geen bewijs is dat de andere manier van opleiden niet werkt dan trek ik mij terug en zal ik verder geen weerwoord meer posten .
in 1 zin samengevat `` verandering hoeft niet slecht te zijn ``