Zelfbouw retracts voor een Mosquito; Maiden 28 juni

Naar aanleiding van de vraag over het messing en het solderen:
volgens mij behoort messing tot de alliages waarbij precipitatie harding optreedt. Dus : na opwarming direct afschrikken levert zachte toestand.
Laten liggen bij kamertemperatuur maakt dat de oude hardheid terug komt, duurt echter lang. Mijn indruk is dat je bij het enkele verhitten door de natuur wordt geholpen, je eindigt altijd op de hardheid die bij de alliage hoort. Dit gaat natuurlijk voorbij aan de kwestie van de versteviging na koud vervormen!
Gerben Wassenaar
 
@Gerben. Naar aanleiding van de vraag was ik vandaag nog even wat nagegaan (mijn parate kennis is na al die jaren soms wat roestig geworden) en het is inderdaad zoals je aangeeft. Wat mogelijk een rol gespeeld heeft, is dat ik de nare gewoonte heb om hete voorwerpen na het lassen of soldere snel te koelen; dus ook messing. En dat past dan weer helemaal in het plaatje.

Dank voor je opmerking
Groeten Huib
 
Had het even druk met wat andere dingen dus het is even wat stil geweest op dit draadje. Maar…., er gebeurt toch nog wel iets.

Om de constructie goed te kunnen testen eerst een hulpframe gebogen van 4 mm lasdraad en daarop een lip gesoldeerd als veerhouder.


MainGear_110a_W.jpg



en van 1 mm staal (niet echt verenstaal) een “proef”veertje gebogen rond een kern van 4 mm met benen van 25 mm.


MainGear_114_W.jpg



Deze haalde jammer genoeg maar 25 Ncm maar gaf toch een goede indruk hoe het zou werken.


MainGear_110_W.jpg



Het principe van het omkeren van de veer, druk naar boven of naar beneden, werkt goed.

Druk naar beneden; Lock down positie.


MainGear_116_W.jpg



en na de omkering druk naar boven.

MainGear_117_W.jpg


Hieronder nog een keer de hele cyclus in overzicht.

Bij 1 duwt de veer het mechaniek in de “lock down” positie.
Bij 2 keert de veer om en helpt het landingsgestel in te trekken.
Bij 3 blijkt dat een moment van 25 Ncm te weinig is om het wiel volledig in te trekken.
Bij 4 heb ik aangegeven waar ik eventueel nog een hulpveer ga plaatsen.


MainGear_124_W.jpg



Volgende week eens kijken of ik echt verenstaal op de kop kan tikken en eens zien wat het effect dan is.

Gelukkig blijkt het geheel wel in de wielkast te passen en valt het wiel keurig in de uitsparing van de vleugel.


MainGear_111_W.jpg




MainGear_112_W.jpg


Helaas is deze laatste foto niet zo scherp, maar met dat stomme autofocus ging het niet anders.

Inmiddels ook begonnen met de veerpoten verder af te werken. Hiervoor eerst een gaatje van 1,5 mm voor de borgpen in de buitenbuis van de vaste poten geboord (1).


MainGear_113_W.jpg



Voor wie zich afvraagt wat 2 is, hier even een praktische tip.
Bij boren door een buis krijg je onherroepelijk bramen aan de binnenzijde en die zijn, zo diep in de buis, bijna niet weg te krijgen. Omdat de veerpoten daar langs lopen, is dat niet zo handig.

Door nu eerst een precies passende stang of buis in de buitenbuis te schuiven en dan te boren, voorkom je deze bramen.

Ook even schroefdraad getapt in de asbussen. Ik heb gekozen voor 80 mm wielen (een Mosquito heeft nu eenmaal grote wielen en het is gunstig op gras) maar die hebben een 5 mm naaf. Om nog een beetje wanddikte bij de asbussen over te houden heb ik voor een 4 mm as gekozen. Heeft ook voordeel als ik ooit nog eens een keer naar iets kleinere wielen wil. De naafbus (4/5) heb ik in drieën gedeeld, gescheiden door ringen. Blijft het wiel op een simpele manier in het midden.


MainGear_115_W.jpg
 
Na een wat lange pauze hier dan toch weer een voortgang.

De bedoeling was om de bestaande motorgondels naar voren te verlengen en voor de wielkast een servo en een brandstof-compariment in te maken. Helaas ontstaat er toch met enige regelmaat een grote kloof tussen de wens en de uitvoering. De kist was al eens met brandstof gevlogen en het hout was zo vet geworden dat het aanlijmen van een verlenging niet meer mogelijk was.

Dus, maar weer aan de tekentafel :D om een heel nieuw ontwerp te maken.


MainGear_141_W.jpg



Het voordeel hiervan was wel, dat ik de retract servo nu van het compartiment voor de wiel kast (waardoor een kabeloverbrenging langs de wielen gebruikt moest worden) naar het compartiment er achter kon verplaatsen. Ook kon ik nog wat meer ruimte in de breedte en hoogte creëren.

Omdat de assen van de voor- en achterophanging in de hoeklijn lopen ontstaat een probleem met de aandrijving. De hevel komt hierdoor binnen het eind van de hoeklijn te liggen. Het is duidelijk dat aandrijving met een rechte hevel voor een pull–pull systeem niet mogelijk is. De oplossing lag dus voor de hand.


MainGear_133_W.jpg



MainGear_134_W.jpg



MainGear_135_W.jpg



De motorgondel gaat ondertussen ook goed. Voor de zijkanten 1,5 mm triplex op 3 mm balsa gelijmd. Helaas door gebruik van waterhoudende houtlijm trok het wat hol naar de buitenkant, maar dat is nog wel te compenseren. Daarna de schotten uitgezaagd.

Van voor naar achter wordt de gondel in 4 compartimenten opgedeeld: brandstofsectie; servosectie (servo’s voor gas en deuren); wielsectie en weer een servovak maar nu specifiek voor de retract.


MainGear_149_W.jpg



De onderdelen worden met nokken in elkaar gepast.


MainGear_150_W.jpg



De brandstoftank komt met het deksel naar achter te liggen en wordt daarmee opgevangen in het tweede schot. Het is de bedoeling dat voor de bereikbaarheid van de onderdelen luiken onder de tank, en opzij van de servo’s komen.


MainGear_151_W.jpg



De vaste poot en de servo’s monteren. Voor de bediening van de wieldeuren is een overbrenging met een dubbel hevelsysteem gemaakt dat boven de wielen opgehangen is en met een korte hevel door het schot bij de servo komt.


MainGear_152_W.jpg



Voor de wielophanging heb ik het idee van Han gebruikt en alu blokjes in de hoeklijn gelijmd. Ook de messing strip voor het veersysteem is met metaal epoxy in het alu gelijmd. Tot nu toe gaat dat goed.


MainGear_153_W.jpg



Nog even kijken of alles past


MainGear_154_W.jpg



En dan het cruciale moment


MainGear_148_W.jpg



THE POINT OF NO RETURN
Het gaat goed of het gaat de container in.
 
Deze opstelling was de bedoeling


MainGear_156_W.jpg



Maar helaas. Soms zit het mee…, maar soms zit ook het gruwelijk tegen :cry: .
Toen de gondel op de vleugel gepast werd, leek bijna alles goed te passen.


MainGear_162_2_W.jpg



Echter....., het was niet mogelijk om een serviceluik in het servo compartiment te maken.
Met dank aan het specifieke vleugelontwerp van de Mosquito.


MainGear_165_W.jpg



Tussen de motorgondel en de romp steekt de vleugel een eind verder naar voren. Bij het origineel is dit de luchtinlaat voor de koelers. Natuurlijk precies op de plaats waar het servoluik gepland was. Had ik even niet op gelet (of opgelet) :hammer:

Dus even wat reshuffelen in het ontwerp. De tank omkeren en in de servo ruimte schuiven (per gondel twee nieuwe schotten maken); Kleinere servo's gekocht en de gasservo maar met afstandbusjes tegen de achterkant van de firewall aangeplakt;


MainGear_182_W.jpg



Zit wel in een rothoek, maar het paste en ik kon de tank er net nog in en uit krijgen. En de wieldeurservo maar naar de wielkast gebracht en boven de vaste poot geschroefd. Kon ook nog zonder in problemen te komen met de vleugel.


normal_MainGear_179_w.jpg



Uiteindelijk bleek alles toch weer wonderwel in te passen.


MainGear_180_2_W.jpg



MainGear_181_W.jpg
 
Ziet er goed uit. Wordt nog wel wat ;)

Kan je de tank er nog uit krijgen als alles gemonteerd is? Soms is dat wel handig als een slangetje los raakt bijvoorbeeld.
 
Een van de belangrijkste aandachtspunten bij het ontwerpen was dat alle onderdelen bereikbaar en te vervangen moesten zijn. Dat heeft af en toe best wel wat hoofdbrekens gekost. Dus, om een antwoord te geven op je vraag: de tank kan er nog steeds uit en ook de gasservo is af te stellen en te verwisselen.

Groet Huib
 
Als ik ooit nog eens een "homebuild retract setje" nodig heb, weet ik wie ik een PB-tje stuur... :wink:

Klasse!
 
Dank voor het compliment Wouter. Als het zover is kom je maar een keer langs. Ik zie je overigens wel in Oss denk ik.

Groet Huib
 
Mooi stukje vakwerk Huib :thumbsup:

De Mosquito zal zeker wel af zijn voor Oss maar de DC-3 die zal wel een beetje blijven staan op deze manier :(

Over Oss gesproken je hebt je volgens mij nog niet opgegeven of wel?
Zo niet? nog even doen hoor :P
 
Ziet er mooi uitgedokterd uit Huib, petje af hoor! Dit vind ik zelf ook altijd een van de leuke momenten aan modelbouw, je waant je effe in de hoek van ontwerper, houtbouwer, metaal bewerker etc, etc...... en het resultaat is..... :D

Keep on the good work!

Groet,
Gerald
 
Dat is inderdaad het mooie van deze hobby Gerald. Met deze kist is het alleen dat je alles twee keer moet doen. Dus als je een foutje maakt, ook twee keer herstellen. Daardoor duurt zo'n project nog wel een wat lang.

Groeten Huib
 
Om het landingsgestel op en neer te bewegen maak ik gebruik van de retractservo’s van Graupner en met een pull – pull systeem van stangen voor de overbrenging.


normal_MainGear_183_w.jpg



Aan de kant van de servo worden deze op de schijf vastgezet en aan de retract kant kunnen deze vrij in de nokjes heen en weer schuiven.


normal_MainGear_184_W.jpg



Als beveiliging (het staat wat slordig als de deuren dicht gaan als de wielen nog buiten zijn) is zowel bij de retract als bij de deur servo een microswitch ingebouwd. Deze schakelen de voedingsspanning van de andere servo.

Deuren open: retractservo aan en wielen gaan uit.
Wielen in: deurservo aan en deuren gaan dicht.


normal_MainGear_178_2_W.jpg



Omdat bijna de hele breedte van de wielkast ingenomen wordt door het landingsgestel, moeten de wieldeuren echt helemaal open. Dat had tot gevolg dat het scharnierpunt helemaal aan de buitenzijde moest liggen. De hoekversteviging moest hierdoor in de wieldeur aangebracht worden.

Dit heeft als voordeel dat de controlhorn op de deur korter kan zijn. Het scharnierpunt komt immers een mm of 5 verder naar buiten te liggen.


normal_MainGear_185_A_W.jpg



Tegelijk even een controle of de weglengte van de controlhorn voor het openen en sluiten van de deuren overeenkomt met die van de servohevel. 18 mm neergaande beweging blijkt voldoende om de deuren volledig te openen.


normal_MainGear_185_B2_W.jpg



Om een goede pasvorm te krijgen wordt de hoeklijst eerst tegen het zijschot van de gondel gelijmd. Dat betekent een zowel een ronding naar opzij, als naar onderen. Als verklaard voorstander van warm buigen worden de hoeklijsten eerst voor gebogen. Hier is de tweezijdige kromming een voordeel. De lijst kan daardoor over de hoek gebogen worden.


normal_MainGear_185_2_W.jpg



Voor het lijmen worden eerst wat hulpstukjes gemaakt, zodat de hoeklijst op de rechthoekzijde gelijkmatig aangedrukt kan worden.


normal_MainGear_186_W.jpg



Om vormbehoud (waar heb ik dat de laatste tijd meer gehoord) te krijgen gebeurt het verlijmen van de hoeklijsten met gebogen zijschotten. Hiervoor wordt de gondel eerst met lijmklemmen in elkaar gezet.


normal_MainGear_187_W.jpg



Nadat de lijm hard is, kunnen de hoekdelen voor de deuren uitgezaagd worden.


normal_MainGear_188_W.jpg



Pas daarna wordt de gondel definitief in elkaar gelijmd.


normal_MainGear_190_W.jpg



en volgen de hoeklijsten voor het achterste deel.


normal_MainGear_191_W.jpg



Nog even een overzicht met de uitgezaagde lijsten voor de wieldeuren. Voor extra stabiliteit van de ophanging van de retractservo is achterin nog een extra schotje geplaatst.


normal_MainGear_192_2_W.jpg



Het gaat helaas niet altijd goed. Bij het in elkaar lijmen van de gondel en het oplijmen van de achterste bodemplaat is de gondel iets scheluw getrokken :hammer: Dit gaf te veel spanning op het mechaniek van het landingsgestel. DUS :bad-words: er af met die zooi.


normal_MainGear_201_W.jpg



Bij de tweede heb ik dan ook maar eerst het hele landingsgestel gemonteerd en daarna de hele zwik in elkaar gelijmd


normal_MainGear_200_W.jpg



De uitgezaagde hoekstukken worden tot slot op een voor gebogen plaat balsa van 4 mm gelijmd. Hier worden de wieldeuren van gemaakt.


normal_MainGear_193_W.jpg



Voordat de tweede motorgondel gesloopt wordt nog even een plaatje van de oude en de nieuwe naast elkaar.


normal_MainGear_203_W.jpg
[/url]
 
Sooooow!!!!!!! netjes man!!! ik zou dit dus nooit aandurven....
ik vind trouwens die nieuwe gondels veel mooier ook, veel ronder :wink: .
 
Verder met de afwerking van de wieldeuren.

Als de scharnieren tussen het bals en triplex gestoken worden, zitten die bij het afronden van de hoek gegarandeerd in de weg.


normal_MainGear_205_W.jpg



Schuin op de hoeklijst past het wel

normal_MainGear_206_W.jpg


dus kamertjes uitgestoken en afgedekt met een stukje 1,5 mm triplex.


normal_MainGear_209_w.jpg



Om beschadigingen door allerlei voorwerpen op de grond te voorkomen, zijn de balsa deuren aan de voorkant versterkt met een strookje vurenhout.


normal_MainGear_212_W.jpg



Het scharnierpunt moet verder naar buiten te liggen, dus met een föhn wat bijgebogen.


normal_MainGear_196_W.jpg



Intussen ook de tankdeuren gemaakt. Deze worden met een lip aan de voorkant onder een strip geschoven en aan de achterkant vastgeschroefd. De randen aan de zijkant zullen later bij het afronden van de hoeken waarschijnlijk helemaal verdwijnen.


normal_MainGear_215_W.jpg



De tank wordt aan de bovenkant opgevangen door een vast gemonteerd schot.


normal_MainGear_217_W.jpg



Met het opstaande stuk op het tankluik wordt de tank aan de onderkant gefixeerd, zodat hij niet meer op, neer of naar voren kan schuiven.


normal_MainGear_218_W.jpg



Zo komt alles steeds meer op zijn plaats :D


normal_MainGear_219_W.jpg
 
Back
Top