Zelfbouw retracts voor een Mosquito; Maiden 28 juni

Dank jongens.
Mijn vingers jeuken om verder te gaan, maar first things first. Misschien volgende week weer een beetje tijd over om te bouwen.

Groeten Huib

:D Na een paar weken bouwvakken dan nu weer eens een beetje bouwen.

Dit is zo ongeveer het overtollig geworden zootje dat er weer uit kon.

normal_MainGear_240_W.jpg

Ondertussen bleek het tankluik van gondel 2 niet goed te sluiten. De ronding was iets te sterk; dus maar even een nieuw gemaakt.

normal_MainGear_243_W.jpg

normal_MainGear_244_W.jpg

Ook was een van de wieldeuren van die gondel een heel klein beetje scheluw getrokken.

normal_MainGear_245_W.jpg

Dus daar maar even met de strijkbout overheen.

normal_MainGear_246_W.jpg

Omdat de wieldeuren door het landingsgestel opengeduwd worden, beschadigen de randen. Om dat te voorkomen heb ik een paar strookjes 1,5 mm triplex op de binnenrand van de deuren gelijmd

normal_MainGear_250_W.jpg

Ook bleek de beugel nogal groeven aan de binnenkant van de deuren te trekken. Een 25 gr. Glasmatje en een beetje PU hechthars (1 component epoxy) leek mij hier een heel goede oplossing voor

normal_MainGear_251_W.jpg

normal_MainGear_252_W.jpg

Nu ik toch met epoxy en glasmat bezig was, gelijk maar even de binnenkant van de vleugel van een glasmatje voorzien.

normal_MainGear_242_W.jpg

De reden hiervoor is dat het intrekmechanisme nogal diep in de vleugel steekt. Om precies te zijn, het komt net niet (of net wel) tegen de binnenkant van de bovenbedekking. Hiervoor heb ik overigens een 80 grams gebruikt en er later nog een tweede op gelegd.

Overigens 80 grams gaat nog steeds goed met 1 component epoxy. Geen problemen met uitharden.

normal_MainGear_241_W.jpg

Dan tot slot de laatste luiken die nog gemaakt moesten worden. De servo luiken

normal_MainGear_255_W.jpg

Bij het lamineren van de zijbeplating had ik de triplex binnenplaten al iets door laten lopen. Daar kon nu mooi de deur tegen.

normal_MainGear_256_W.jpg

De temperatuur is buiten intussen ook weer wat aangenamer geworden, dus het grote schuurwerk om de hoeken af te ronden kan beginnen. Thelma had er wat problemen mee toen ik dat binnen probeerde :evil:

normal_MainGear_261_W.jpg

normal_MainGear_262_W.jpg

Uiteindelijk toch maar door de bocht en een freesmachientje gekocht :oops: . Dat is op sommige punten toch wel wat makkelijker dan los uit de hand vijlen en slijpen. Zeker bij het maken van de 2mm brede gleufgaten voor de borgpennen in de veerpoten.

normal_MainGear_263_W.jpg

Vind je het gek? Natuurlijk doe je het schuurwerk buiten tenzij het maar een paar slagen zijn natuurlijk......
Wordt nog wel wat. Wat is je prognose wanneer het klaar is?

Inmiddels ook een metertje veer met een diameter van 5 en draaddikte van 0,5 mm gekocht. Volgens de tabellen zou de veerkracht bij 50% verlenging, zo’n 350 - 400 gr moeten zijn.

normal_MainGear_264_W.jpg

Hier 4 stukken van 80 mm van af geknipt. Dat is lang, maar omdat de veer dan een grote lengte heeft ten opzichte van de verlenging krijg je een redelijk constante veerkracht. De voorgespannen veer is 120 mm en de verlenging is 10 mm.

normal_MainGear_265_W.jpg

Als de motorgondels klaar zijn, moeten de veren helemaal bovenin aangebracht worden. Dat is mogelijk, maar om het pielen wat te vergemakkelijken heb ik voor de ogen van de veren een dubbele winding genomen. Dat voorkomt ook dat de veer bij het plaatsen makkelijk los springt. Het laatste puntje is wat open gebogen om de veer makkelijker in te kunnen draaien.

MainGear_266_W.jpg

Voor de bevestiging aan de deuren worden een paar control horns lichtelijk aangepast.

MainGear_267_W.jpg

Met dit als resultaat. Het voorste schot ziet er wat scharrig uit, maar daar heeft oorspronkelijk de servo bediening van de deuren gezeten. (en die is gelukkig weg :fadein: )

Met een staaldraadje en een geleiding van een simpel schroefoogje wordt de veer aan de deur gekoppeld.

normal_MainGear_268_W.jpg

Nog even een kijkje van onderen in de lege gondel.

normal_MainGear_269_W.jpg

en een paar foto’s met ingetrokken en

normal_MainGear_270_W.jpg

en uitgeklapt landingsgestel.

normal_MainGear_271_W.jpg

Het ziet er naar uit dat uiteindelijk alles gaat kloppen

Mooi dat je weer bezig bent en het ziet er strak uit!

Toch een vraag.. als je toestel straks klaar is en je start de motor, krijg je met trillingen te maken. Je veren zitten redelijk dicht bij de wand. Ben je niet bang dat je straks een takkeherrie om je oren krijgt van die veren die tegen de wand klapperen?

Mocht dit gebeuren.. misschien is het een idee een stuk siliconen-slang om je veren te doen, zodanig dat ze wel kunnen veren maar geen herrie meer maken.

Vraag 2; waar ga je de ontvangerdraad laten? Ik ben er niet in thuis, maar ik kan me voorstellen dat twee van die lange spoelen (wat veren zijn) parallel aan je ontvanger-antenne, niet bevordelijk werkt?

Hoi Hezik,

Ik heb inderdaad even aan de mogelijkheid van rammelende veren gedacht. De trilling van wankelmotoren is relatief klein dus uiteindelijk heb ik het risico toch maar genomen. Hoe ik het eventueel op ga lossen (in geval van) weet ik nog niet, maar je suggestie is zeker het overwegen waard.

Het is een twee motorige kist en de ontvanger ligt in het midden. Ik verwacht dat de veren weinig invloed zullen hebben.

Groeten Huib

Soms zit het mee, maar soms kan het ook verschrikkelijk tegen zitten :evil: .
Bij het inslaan van de borgpennen een tik naast het gat gegeven. :hammer:
Resultaat: een deuk in het vaste deel, en het verende deel niet meer te demonteren. De deuk viel precies in het sleufgat. :help:
Op en neer ging nog wel; maar er uit HO MAAR :bad-words: .
Uiteindelijk met veel gepiel is het gelukt om de poot met een pennetje van 1,5 mm weer zover uit te deuken dat de veerpoot, zij het met veel kracht verwijderd kon worden.

Na wat ruimen en wegvijlen van de bramen issie toch nog te gebruiken. :lol:

normal_MainGear_273_W.jpg

De gondels zijn inmiddels zo ver dat het kontje (laatste deel) er aangelijmd en

normal_MainGear_274_W.jpg

verder afgewerkt kan worden.

normal_MainGear_275_W.jpg

En dan het moment waarop lang gewacht is. De vleugels krijgen de nieuwe gondels. :music:
De lijm die ik hiervoor gebruikt heb is een ijzersterke en vullende 2 componenten epoxy. Daar is als extra vulling ook nog eens ongeveer 30 volumeprocenten micro balloons bij gemengd.

normal_MainGear_279_W.jpg

Aanstaande woensdag staat de maiden gepland, dus even doorwerken.
Die kist moet vliegen

Het moment om de bovenkant van de gondels te maken. Hiervoor heb ik simpel een plank bals van 15 mm genomen.

Na het aftekenen van het profiel van de vleugel, op een willekeurig aantal plaatsen tot de juiste diepte ingezaagd. Dit heeft twee voordelen: met het uitsteken wordt inscheuren voorkomen omdat de spanen kort blijven en je hebt ook in het midden een dieptemarkering.

normal_MainGear_280_W.jpg

Door de dikte van 15 mm is het mogelijk om ook de bovenkant nog enigszins te modelleren en wordt het geen vierkante kast.

normal_MainGear_285_W.jpg

Na wat schaven en schuren is dit het resultaat.

normal_MainGear_286_W.jpg

Bij nameten bleek de bb firewall een heel klein beetje up te staan. Door de vleugel met de andere firewall op een vlakke plaat hout te klemmen en onder de foute een mengsel van epoxylijm en micro balloons (ongeveer 50%) te persen even een wig gemaakt. De epoxy natuurlijk wel aan twee kanten met bakpapier afdekken.

normal_MainGear_288_W.jpg

Na een paar uur met dit resultaat.
Duidelijk is het verloop in dikte te zien. Over de totale hoogte ongeveer 1 – 1,5 mm.

normal_MainGear_289_W.jpg

Het heeft geen zin de wig over het hele front te plaatsen, dus de motorsteun uitgesneden en gemonteerd om uit te harden.

normal_MainGear_291_W.jpg

Voor een twee motorige kist heeft dit model wel een uiterst marginaal roertje. De grootste breedte is slecht 80 mm, bij een hoogte van nog geen 26 cm.

normal_MainGear_295_W.jpg

Dus nu we toch bezig zijn, ook maar even een nieuw roer ontworpen dat zo’n 40% meer oppervlak heeft.

normal_MainGear_297_W.jpg

Hiervoor moest de staart iets ingekort worden. Natuurlijk was dat ding hol en moesten er weer opvullatten aan te pas komen.

normal_MainGear_298_W.jpg

Maar ik verwacht met dit roer toch wat meer controle te houden als een van de motoren vervelend gaat doen.

normal_MainGear_299_W.jpg

Tot overmaat van ramp bleek de aansturing van het hoogteroer ook niet helemaal te sporen. De aansturing is met een servo die twee stuurstangen aandrijft. Helaas was een en ander absoluut niet meer in te stellen.

normal_MainGear_300_W.jpg

Dus als een speer achter de draaibank om een nieuwe 1 op 2 hevel te maken.

normal_MainGear_301_W.jpg

Ziet er zeer goed uit Huib, wij zijn benieuwd naar het verloop van de maiden.

Ga zo door.

Groet.

nu je toch bezig bent er meteen een spuitbus mat groen overheen, en aflakken, klaar :lol: .
maar ziet er zeer netjes uit, ikzelf zou hiervoor de moeite niet hebben genomen.

Door het verwijderen van de oude motorgondels was de folie zo beschadigd dat het noodzakelijk was om ook de hele middensectie aan de boven en onderkant opnieuw te bespannen.

normal_MainGear_305_W.jpg

En dan: Het laatste stukje behang. :proost:

normal_MainGear_307_W.jpg

Natuurlijk werd ik er stevig op afgerekend dat ik de gondels ronde (om nog enigszins tegemoet te komen aan het origineel) vormen had gegeven.

normal_MainGear_308_W.jpg

Maar, met een :wink: naar bekend Zuid Afrikaans gezegde “Alles zal glad kom”

normal_MainGear_314_W.jpg

normal_MainGear_315_W.jpg

normal_MainGear_316_W.jpg

En nu nog de techniek inbouwen.

Overigens de maiden van woensdag gaat dus niet door. Een aantal dingen hebben meer tijd gekost dan verwacht. Zal wel zaterdag worden voor alles ingebouwd en getest is.

Mooi hoor Huib :thumbsup:

Ik hoorde van Arvid van de motorproblemen en ik hoop dat je die opgelost krijgt zodat je een succesvolle maiden kan plannen.

Tja, het was gisteren een hele mooie dag om een maiden te doen. Zonnetje en een licht windje dat, ook niet onbelangrijk, precies in de lengte van de langste baan stond. Ben was nog zo aardig om het gras een keer extra te maaien, dus alle voorwaarden waren aanwezig.

Alles opgebouwd en de (wankel)motoren gestart. Die waren al ingevlogen op een trainer, maar met de andere servo's in de Mosquito moest toch nog een en ander verder afgesteld worden.

Nu zijn deze wankels niet de makkelijkste, zeker niet met de carburateur die er bij geleverd wordt. Hierdoor staan ze stationair veel te rijk en dat geeft problemen bij het snel open gooien van het gas. Maar goed, dat probleem was redelijk goed oplosbaar met een hoog stationair toerental.

Daarna de synchroon instelling. Dat was werkelijk een probleem. Ik vlieg met een 9 kanaals zender en heb de motoren op verschillende kanalen die via een mixer gekoppeld kunnen worden. Het aantal instelmogelijkheden is legeo en dus was de goede niet te vinden.

Helaas ik kon het die middag niet voor elkaar krijgen om de motoren van stationair tot vol vermogen synchroon te krijgen. Nog wel taxieproeven gedaan en daarbij bleek dat de kist best wel wil, maar ook dat a-synchrone motoren afgestraft wordt.

Dus geen maiden gedaan :cry: en deze week de andere instellingen eens uit proberen :idea:

Ik neem hem de 20e in ieder geval wel mee naar Oss; maar vliegen zal er niet in zitten :nooo:

Back