Zelfbouw retracts voor een Mosquito; Maiden 28 juni

21,7 Mb: dat kun je me niet mailen . . .

Maar nu iets anders.

Ik klink op die link 'Filmpje'.

Wat moet er dan gebeuren? Hoe zou het moeten gaan?

Vanaf dat je op de link klikt zou het volautomatisch moeten starten?

Of moet je binnen putfile ook weer ergens op klikken???

Ik mag op de PC waar ik nu achter zit geen software installeren . . .

jan.

Bingo! :P

Bedankt.

Huib gefeliciteerd, maar starten en met name landen zijn bepaald (nog) geen sinecure, zo te zien.

Gaat met de DC-3 vast beter . . . :yes:

Overigens: bij het landen dus bijna een neusligger gebroken (dan wel pijnlijk scheenbeen).

Dat krijg je als je midden op het veld staat te vliegen! :evil:

Veld wordt dan wel erg klein . . . :?

jan.

@ MarcelB

De antenne was ingeschoven bij het taxien, maar neem van mij aan, niet bij het vliegen.

@ Stefan en Jan Brilman

Ja ik kneep hem wel voor de landing. De kist was best staartlastig. vandaar dit ie ineens omhoog schoot. Daarbij was er (te) veel speling op het hoogteroer.

Wat zal ik zeggen. Paul is gewend om een kist aan de voet te landen. Soms gebeurt dat heel letterlijk. Ik hattum al ruim van te voren aan zien komen en was dus voorbereid. Daarbij komt dat de andere vliegers zo vriendelijk waren en ons even het luchtruim (en het veld) hadden gegeven.

De landing is een verhaal apart, want door het uitdraaien van het landingsgestel verandert het vlieggedrag behoorlijk. Zal best even wennen worden.

Groet Huib

Zo, inmiddels wat gewicht naar voren geschoven door de accucellen helemaal voor in de neus te plaatsen. Nog een onsje lood er bij gedaan, dus ben benieuwd naar het effect. Is bij elkaar toch ongeveer 2 ons in de neus er bij.

normal_MainGear_340_W.jpg

Nu ik toch bezig was, ook maar even het hoogteroer aangepakt en er een paar ball-links op gezet. Door de wijziging van de aansturing van het hoogteroer komen de stangen nu recht van voren, in plaats van schuin uit de romp. De controlhorns op de roeren had ik niet gedraaid, waardoor de z-link heen en weer ging schuiven en daarmee voor instabiliteit zorgde. :mrgreen:

normal_MainGear_341_W.jpg

Voor de geïnteresseerden hier nog een video over de werking van de retract. Zowel in de testopstelling als ingebouwd.

filmpje

Het eerste deel had ik ooit eens gemaakt, maar nooit kunnen uploaden.

Ziet er geweldig uit Huib :thumbsup:
Ik hoop de kist binnenkort een keer in het echt (statisch en vliegend) te kunnen aanschouwen :)

Grt,
Berto.

ziet er mooi uit hoor
ook je smoke system werkt prima :lol:
nu alleen nog een iets meer schaallook en het is helemaal perfect

Huib zei:
Met alle respect voor Lindinger, maar dit lijkt er in de verste verte niet op.

Maar het werkt wel :lol: :lol:

Heb hun mosquito gekocht, heel mooi model en dat als ARF. toppie. Maiden flight moet nog plaats vinden, maar de retracts werken probleemloos. Ok, 't is niet schaal, maar tijdens het vliegen zie je de wielen toch niet.

Hoi Spoeky,

Ik had hem zien staan en kwam even in de verleiding. Ik heb nog een paar andere projecten op de plank, dus toch maar niet gekocht. Wat voor motoren heb je er in gezet?

Veel plezier
Huib

Het zal regelmatige lezers op dit forum niet ontgaan zijn hoe het veld in Utrecht er soms uit kan zien. Helaas, maar het is niet anders en zo kort voor de verhuizing is het ook niet zinvol daat nog erg veel aan te doen.

Als je dan met een kist die redelijk aan het gewicht is binnen komt kan het wel eens gebeuren dat je bij de touch down een boenk hoort. Zie hier wat dat betekende.

Dit lijkt nog mee te vallen,

normal_MainGear_343_W%7E0.jpg

Maar dit niet meer!

Kennelijk was de messing buis toch niet bestand tegen de combinatie van mijn manier van landen en de toestand van het veld.

Maar……, de scharnieren hebben het gehouden en zijn niet naar binnen geslagen.

normal_MainGear_342_W%7E0.jpg

Dit is minder. De metaal epoxy is toch minder sterk dan gedacht. Maat goed, de klap was ook vrij stevig.

normal_MainGear_344_W%7E0.jpg

Recht buigen is geen optie meer.

normal_MainGear_345_W.jpg

Het heeft even geduurd, maar uiteindelijk is het me toch gelukt om een stalen buis van 6 mm doorsnee op de kop te tikken.

normal_MainGear_347_W.jpg

Aan het principe heb ik verder niets gewijzigd. Het functioneerde allemaal zoals verwacht.
Intussen had ik me een draai- en een freesbankje aangeschaft, dus de fabricage ging nu wat makkelijker dan bij de eerste twee.

normal_MainGear_348_W.jpg

Wat zwaardere veren in de veerpoten gezet en ze zijn weer klaar voor montage.

normal_MainGear_349_W.jpg

normal_MainGear_351_W.jpg

Almost ready to fly !!!!

normal_MainGear_352_W.jpg

Nu maar weer wachten op wat warmer weer.

Huib,

Dat ziet er netjes uit met welk brandertje heb je dat gedaan, moet zelf toch ook eens iets kopen.

Ja beter nog even wachten op beter en vooral zonniger weer zodat de moerasgrond wat steviger, wel erg jammer is verder een prima lokatie en veld.

Ton

@ Ton,

normal_lastoestel_2_W.jpg

Ik kwam bij Hornbach voor € 99,-- een mini lasbrander set tegen. Hoefde er dus niet lang over na te denken.

Groet Huib

Back