zelfbouw Stoomsleper 1:25

Als je alleen glasmatten gebruikt in een mal moeten er uiteraard weer spanten in.
Of je kan een kernmateriaal gebruiken, afhankelijk van de dikte gaan er dan maar 2 schotjes in, of helemaal niet ;)

Ziet er al leuk uit trouwens :)

Koentjuh

Hallo Koen,

Ik volg dit draadje, maar ben nu het draadje kwijt !!!!!!!
Het gaat om de romp van de willempie, dit is puur balsahout met spanten
Er zitten 3 lagen van 1 mm balsa op die onderling over de gehele breedte en lengte met Bison constructielijm zijn verbonden (lijm met vullende werking). Dus niet alleen de randen.
De een schrijft over een mal? de ander over geweven matten?
Kan ik nu wel of niet volstaan met puur alleen polyester?

groeten

Opa jan

Opa Jan:

Uw boot is dus een volle romp.

1. Deze kan u bedekken met matten. Als u deze met polyester matten en hars bedekt krijgt u de sterktste bescherming die er is.
Dus de romp met polyester behandelen.

2. Uit een volle romp kan men een mal maken. Als men de mal heeft kan men daarna uit de mal het schip maken. Om het schip sterkte en maatvastheid te geven plaatst men de spanten.

3. U kunt het schip ook met alleen Epoxy hars beschermen.
Dit zou ik voor het schip van deze afmetingen niet doen omdat je altijd een plek hebt waar het wat zwakker is.

Er zijn talloze manieren om het schip te beschermen.

- Polyester
- Epoxy hars
- G4 (soort van lak.. zie eerder dit draadje)
Etc...

Het is wat voor jou het prettigst/makkelijkst is.
Als ze voor u een polyester romp gaan maken zou ik daar voor kiezen.
Dat is het mooiste!!! (Uiteraard de spanten plaatsen voor vorm en maat vastheid)

Even een updatje:

De romp is bijna dicht!! Hoop er vrijdag of zaterdag van de plank te kunne hebben om verder te gaan met het dek etc...

polyester en mat zijn de zwakste, polyester en weefsel is al sterker, dan komt epoxy met glas, epoxy met koolstof, en epoxy met aramide is uit dit rijtje het sterkst(trekkracht)
koostof is de stijfste van het geheel.

PU hars(G4,hechthars, whatever) is een coating. Eventueel kun je daar een dun weefseltje doorheen leggen. Wel de makkelijkste van de 3(geen mengverhoudingen e.d.)

CSM(glasmat, kriskrasmat, etc) is alleen met harsen te gebruiken die styreen als verdunning gebruiken(althans de mat die verkocht wordt door de detailhandels)
Dat zijn dus vinylester en polyester.
Daarbij is een dun weefseltje veel makkelijker verwerken, en veel strakker aan te brengen, wat een hoop afwerking scheelt. Ik zou op een modelbootje hoogstens de 80 gram/m2 gebruiken, maar liever helemaal niet(ik houd niet zo van schuren)

Epoxy is in bijna elk opzicht een betere hars, behalve de prijs. Maar voor een modelbootje zal dat vrij weinig uitmaken.

Electro aan gedreven.
Zat er nog wel over na te denken voor een stoomgenerator...

De romp is nu een romp.
Morgen maar van de plank af:p
En nieuwe schroef as halen en misschien wel een roer...

Koentjuh

Ze gaan inderdaad een polyester romp voor mij maken. Maar ik wil de romp die ik nu heb voor iets anders gebruiken. Er zit zoveel tijd in, het zou zonde zijn om er luciferhoutjes van te maken.

groeten
Opa jan
www.willem-ruys.nl

Hoi Allemaal,

De boot is nu van de plank:)
Alles dicht gemaakt en een gat gemaakt voor de schroef as.
Hier is ook een stukje van de kiel afgebroken maar dat fix ik wel.

Ik was van plan om het roer van messing te maken.
De spullen heb ik hier voor in huis.

De romp vorm zit er al in en ik ben redelijk te vrede over de romp.
Eerst de assen plaatsen en dan ga ik haar opschuren tot de vorm er is.
Dan behandel ik haar met epoxy hars.

Kan je over epoxyhars nog poleyester plamuur gebruiken?

Hier de foto's:

full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
@ Harm,

Is die geveegde kont nou onderkant of boven...:confused:
De onderkant??

@ Susho,

Jij zegt eerder plamuren en dan epoxy er over heen?

@ Arie,

Dank voor je compliment.

Volgende fase is inbouwen schroefas en roer as.
En dek constructie bedenken....

Geveegde kont is een term voor als het achterschip scherp en soepel gevormd is.
Dat water goed naar de schroef kan en de kont weinig zog veroorzaakt.(het water soepel los laat).

de hechting van epoxy op polyester is veeel beter dan andersom :) epoxyplamuur is ook een goed alternatief, kun je eventueel met wat glasbubbels(microballoons) maken
heb je ook een langere verwerkingstijd om alles strak te krijgen, met polyesterplamuur heb je eigenlijk te weinig tijd voor zulke oppervlakken :)

Susho,

Nu je het zegt gaat er ook een lichtje branden.
Epoxy hars is een basis voor polyester....

Dus kun je beter eerst epoxyhars doen en dan de deukjes er uit halen met polyester plamuur.
Kan toch wel hopelijk gewone histor grondverf over heen:rolleyes::confused:

Hmmm Frederik dat klopt.

Heb er iets aan verandert....

Hij klopt niet met het originele...
Ik heb een spanten plan gebruik... vergroot...

Maar ik wist de spanten afstand ook niet helemaal.
Dus ik heb het zo gedaan dat zij voor mijn gevoel de beste verloop had.
Met het schuren valt het allemaal wel mee hoor... In mijn ogen ziet ze er mooi uit.:)

Zweer ? op de romp

Hay Koen,

Die "buik" onder het schip komt mij heel bekend voor. Mogelijk was dat mode in de jaren '50. Kijk maar eens goed naar de Willem-Ruys, die heeft ook zo'n buik en dat is beslist geen foutje.
Wat voor soort hout heb je gebruikt voor het afdichten van de romp?

groeten

Opa jan

Opa Jan, Koen is al naar bed.
Hij heeft van een plaatje triplex 3mm. stroken gezaagd en die als beplanking gebruikt.

groeten, Brandaris

Back