zelfbouw Stoomsleper 1:25

[
Maar ik wist de spanten afstand ook niet helemaal.
Dus ik heb het zo gedaan dat zij voor mijn gevoel de beste verloop had.
Met het schuren valt het allemaal wel mee hoor... In mijn ogen ziet ze er mooi uit.:)[/QUOTEIk

meende als je een tekening twee maal vergroot
Dat je de spanten afstand dan ook tweemaal vergroot
Of zie en denk ik dat dan verkeerd mvg
Frederik

Susho,

Nu je het zegt gaat er ook een lichtje branden.
Epoxy hars is een basis voor polyester....

Opletten hoor, volgens de regels kan polyester op epoxy niet. Ofwel zet je epoxy bovenop polyester maar dat heeft weinig zin. Of je gebruikt enkel epoxyhars in combinatie met epoxyplamuur of polyesterhars en polyesterplamuur. Zoek maar es op 't forum wat de voor- en nadelen van beiden zijn, daar is al menig boompje over opgezet.

@Frederik: inderdaad juist gedacht. Ik zie er de logica ook niet echt van in . . .

Succes verder,
Grtz, A!H.

Laatst bewerkt:
@ Frederik,

Het is ook een beetje mijn fout...

De volgende keer zal ik het wat netter doen:rolleyes:

@ Opa Jan en Brandaris,

Brandaris heeft juist geantwoord.
Triplex 3 mm

@ Archibald,

Dan zit er maar een ding op... epoxyplamuur zoeken...
Of mijn romp zo glad mogelijk maken en dan een dikke laag epoxyhars er over heen want ik heb genoeg:D

Goede Dag heren,

Enig tijd geleden dat ik een update had.

Ik heb me romp geplamuurd maar ben nog niet te vreden.
Hij is niet helemaal gelijk aan beide zijden...

full

full

En hij is ook niet helemaal strak voor de mal.

Ook de ruwbouw van de opbouw is gevorderd.
Ik ben eigenlijk opzoek naar luchters/happers.
En nog een mooie schoorsteen pijp.

full

Mahonie latjes heb ik al in huis.
Weet iemand waar je mooie houten stuurwiel kan halen?
Of word dat zelf bouw??

Ik vroeg mij ook af waar je stoommachines voor in je boot kon krijgen.
Met een staande 2 cilinder zou ik het liefst er in willen als dat mogelijk is.
Schaal 1:25 in een polyester romp.

Laatst bewerkt door een moderator:
@ Koen, wat een mooi werk weer,ik zie al dat je ook weer verder gaat.:D

Wil je dat echt op stoom maken??
Is klein hoor om alles in te bouwen.
Ik zal in een PB een adres geven, die meneer moet je maar eens mailen of bellen.
Dan kan je eens wat rond kijken. Die zag ik staan op Dordt. Met een prachtig soepel draaiende 2 cilinder.

groet Harm

Ik zit wel te overwegen om het te doen.
Om dat het gewoon leuk is.

Maar heb wel in me achterhoofd dat het heel erg duur is om te doen!!

Een andere optie is een rook generator.

stoommachine gietstukken is nog wel te betalen, maar draaibankje kost al wel een smak geld. En komplete machines heb ik geen idee wat die kosten.

@ Koen, op zich een hele mooie machine.
Heb alleen 1 advies: maak een machine met 2 cilinders van dezelfde diameter.
Een zogenaamde volledruk machine, met de krukken onder 90°, dan start die altijd.
De machine van dit plaatje heeft 2 dode punten, dan moet je hem met een "beerkraan" of electro motortje opstarten. Ook kan een volle druk machine met een lagere stoomdruk toe.
Zodat je onder de 3 bar kan blijven en dus niet te maken hebt met stoomketelkeuringen om de 2 jaar.

Wat het gebrek aan freesbank betreft: geen probleem.(is wel makkelijk maar niet noodzakelijk).
Ik heb in mijn ouderlijk huis gewerkt op een Emco 8 met op het dwarssupport een speciaal frees hulpstuk en een sterk en haaks stuk hoekprofiel. Werkt ook.

Heb nu een 650 van Buitelaar en daar zat min of meer een freeskolom bij.

Het enige wat voor mij nog ontbreekt is een freesbank en een mooie cirkel zaagmachine.

Koen, bedoel je hier een "gewone" cirkelzaag voor hout? Als dat zo is, en je gebruikt hem vrijwel alleen voor modelbouw, dan vind ik de Proxxon FET een ideaal machientje. Is klein (maar iets groter dan 30x30 cm tafeloppervlak), en echt heel erg nauwkeurig. Met de apart te bestellen groeffrees kan je heel nauwkeurige groeven inzagen. Ik vind dit een bankje dat bij uitstek geschikt is voor modelbouw. Veel "fijner" dan de normale cirkelzagen die je tegenkomt, en draait ook veel rustiger. Komt waarschijnlijk ook door de kleine zaagbladdiameter (50-85 mm). Kost een paar centen, maar ik vind het dat nog steeds (ruim een jaar nu) dubbel en dwars waard.

Groet,

Ad

@ Ad,

Bedankt voor je advies over de proxxon zaagmachine!

Aangezien ik veel zaag met mijn proxxon elektrische figuurzaag machine en daar veel de zelfde maten mee zaag is het uitstekend geschikt voor mooie plaatjes te zagen!!

@ Harm,

Als ze onder 90 graden zitten is dat het dan dat de cilinders in een soort v- vorm zitten??:confused:

Als ze onder 90 graden zitten is dat het dan dat de cilinders in een soort v- vorm zitten??:confused:

Nee Koen, cilinders staan rechtop.
Als de voorste zuiger bijvoorbeeld boven in staat (dood punt), dan staat de achterste zuiger halverwege(op slag).
staat nu de a-zuiger boven in dan staat de v-zuiger weer halverwege.
moet nog even zoeken naar een plaatje.

gevonden.
full

Duidelijk te zien dat de krukken onder 90 graden tov elkaar staan (haaks).
Dit is overigens de reserve krukas met drijfstangen van mijn kraan.

Laatst bewerkt door een moderator:
@ Harm,

Dank je wel. Ik denk dat ik het begrijp.

@ Ad,

Ik zat meer de denken aan deze.
Proxxon Tafelcirkelzaag KS 220

tafelcirkelzaag_KS230_gr.gif

Het enige is dat ik dan mis is een goede geleider.
Dat is wat die andere wel heeft.
Misschien dat er voor deze nog wat aan te passen valt?

Als je niet al te dik papier wilt gaan zagen is het een leuk machientje.
De zaagjes zijn flut en de kracht is belabbert van dit soort zaagmachientjes, zonde van je geld.

Dat is duur speelgoed !

Ja Harm, in je tweede jeugd wordt het speelgoed wat duurder, maar het speelt wel goed!!
Met dat ding zaag je een latje in twee streken op een breedte met een nauwkeurigheid van enkele honderdsten van een mm. Idem voor de breedte en diepte van een groef (met de frees optie). Als je dat niet nodig hebt of vindt, niet kopen. Wil je dat wel, dan bespaart dat speelgoedje een hoop ergernis, en dat is moeilijk in geld uit te drukken. Ik speel er met plezier mee, mijn barbie voelt zich wel eens wat verwaarloosd, maar ja, je kan het niet altijd iedereen naar de zin maken.

Groet,

Ad

@ Ad,

Ik zoek zo een zaag waar ik mooi mee rechte stroken kan zagen.
Met een goede geleider en met een graden geleider.
Zodat ik ook thuis me grotere plaatjes kan zagen!

Ik ga maar eens op zoek naar een dealer.

Ik zoek zo een zaag waar ik mooi mee rechte stroken kan zagen.

Koen, goed recht zagen kunnen ze denk ik allemaal wel redelijk. De nauwkeurigheid waarmee je de breedte kunt instellen is wat anders, en dat kost dan aardig wat meer.
Wat je ook koopt, nogmaals niet zo maar van een plaatje. Je moet zo'n ding kunnen voelen, en er een goed gevoel bij krijgen. En als je dan weet wat je wilt hebben, kan je altijd nog gaan zoeken naar de goedkoopste optie. Hoewel ik dit soort dingen over het algemeen liever "over de toonbank" koop (service, garantie etc). Ik had in mijn geval geluk, omdat één van de goedkoopste op internet ook vlak bij was en ik ze daar gewoon in de winkel kon kopen.

Groet,

Ad

Back