zelfbouw Stoomsleper 1:25

Hallo allemaal,

Toch maar besloten om mijn nieuwe project te posten.
Een beetje hulp en commentaar kan ik altijd gebruiken!

Nu mijn opduwertje bijna ten einde is en ik tussen het verven door moet wachten. Ben ik begonnen met een sleper.
Aangezien ik geen officiële tekeningen had en alleen maar een spanten en lijnen plan. Mag ik de rest zelf in vullen.

Ze word ook elektrisch aan gedreven.

Mijn doel is wel dat er zo'n mooie hoge pijp opkomt.
En dat zij zo realistisch mogelijk lijkt.

Het begin is al gemaakt.
De spanten staan overeind.

full

full

Ze word ongeveer 60 cm en 17 cm breed.
De schaal weet ik niet maar dat zie ik nog wel.

Ik moet enkel nog nieuw materiaal halen voor het beplanken.
Ook mijn zaagjes zijn op...

Tot de eerst volgende update.

Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk eens aan "De ware bouwer" , verf bijna droog van ene schip.
Hoppa. . . .nieuwe staat al weer op tafel.
Mooi project om te volgen.

Spantenplan

"Een beetje hulp en commentaar kan ik altijd gebruiken!"

Hallo Koen,

Het begin is gemaakt van je sleper en om in te haken op je bovenstaande opmerking, wil ik je toch een tip geven.

Voordat je gaat beginnen met het beplanken zou ik je willen aanraden toch je spanten frame om te draaien op de montage plank.
Op de manier zoals je nu wilt gaan beplanken hou je de klielbalk niet recht. Hij zal niet hol gaan trekken op deze manier, maar zeker krom gaan trekken.

Ik zou de kiel direkt op een stevige montage plank te bevestigen en dan gelijkmatig om en om links er rechts zo veel mogelijk latten op de spanten lijmen en pas dan als er voldoende verband in het spantenframe is, de kiel van de plank halen en omdraaien zoals je hem nu hebt op de foto's.

Succes met de bouw mvg Paul ;)

@ Roode Zee,

niet mee akkoord!

ik bouw altijd mijn rompen met de kop naar beneden, het is de enige manier om een rechte en strakke romp te verkrijgen, zonder "putten en bulten"...

de groetjes,

Laurent

goedemiddag,

ik ben het met laurent eens. zo houd je de spanten goed haaks en goede afstand. ook is dit makkelijker te beplanken. Tevens zoals eerder gezegd vanaf je kielbalk beginnen. Eerst ene kant dan andere kant dan weer andere kant etc. correct me if i'm wrong;) denk dat je schaal rond de 1.50 zal komen. veel plezier met je nieuwe project.

tim

@ Paul:

Bedankt voor de input maar ik ben het eens met Laurent en Tim.
Ook heb ik het voorheen met vorige in de prullenbak projecten gedaan.
Dat beviel mij wel prima.

@Tim:

Of ik met de kielbalk ga beginnen ga ik bekijken wat het makkelijkst is. Eerst me latjes maar een zagen;)
Op schaal berekening kom ik ongeveer uit op 1:25. Dan zou ze ongeveer 15 meter moeten zijn.

Laatst bewerkt:
dag allemaal,

de eerste planken die ik leg zijn de twee planken op dekhoogte, zo worden de spanten beter gesteund voor het verder beplanken van de romp, zij kunnen dan niet meer bewegen.

de verdere beplanking doe ik "van onder" en "van boven", zo kan je 4 planken aanbrengen in een keer.

de groetjes,

Laurent

@ Koen: "Ook heb ik het voorheen met vorige in de prullenbak projecten gedaan. Dat beviel mij wel prima. ????

Hallo allemaal,
Een ieder mag het op zijn of haar manier zelf doen uiteraard.
Maar ik heb al vele houten rompen gebouwd en mijn ervaring was/is dat als je dus ondersteboven begint met bouwen, je de de kiel heel moeilijk recht kunt houden. Kijk naar de eerder geplaatste foto, daar lijkt hij al krom. De kiel kan op deze manier heel makkelijk naar rechts of links krom trekken. Er zit totaal geen steun.
Dan bedoel ik dus krom niet hol, als je langs de kiel kijkt van achter naar voor gezien, dan zie je er een banaanvorm in zitten.
Het argument dat het ondersteboven bouwen de gemakkelijkste manier is vind ik prima, maar het gaat zo ook makkelijk fout.
Alle houtbouwbeschrijvingen van Billing Boats gaan ook uit van het bouwen met de kielbalk stevig ingeklemt op een montageplank.
En om de spanten aan de dekzijde haaks te houden kun je ook aan de bovenzijde van de spanten een verbinding L&R maken met latten.
Hierdoor kun je al vooraf de dekronding (zeeg) in de spant zagen. Dit scheelt ook weer een hoop achteraf verwijderen van overtollige spant resten. ;)

mvg Paul

Laatst bewerkt:
Ik weet niet meer in welk topic ik het heb gelezen maar kan me wel herinneren hoe de spanten/romp recht werd gehouden.
Zowel links als rechts door de spanten een gat boren die horizontaal loopt.De uitgezaagde spanten op een plank monteren. Stalen pijp er door heen en zie, krom trekken kan niet meer.
Voordat de romp helemaal dicht is de stalen pijpen er weer uit halen en evt. een kunststof pijp er in schuiven. Heb je gelijk mooie kabel doorvoeren.

Groet, Cees

@Paul:

Die methode ken ik ook wel maar ik denk eerlijk gezegd dat je voor elke schip de methode zelf kan bepalen.
Voor mijn opduwer heb ik het anders gedaan. En dat vond ik niet zo prettig.

Dat mijn kiel krom is komt omdat ik hem uit verschillende delen heb gemaakt:rolleyes::p

Dank je wel brandaris:)

Heb ook gister een 3 mm plaat gehaald voor de huid.
Deze wil ik op me werk groten deels verzagen tot latjes om te beplanken.
De rest moet ik even kijken waar ik uit maak. Het liefst uit deze zelfde plaat.

Als ik zo kijk lijken de spanten net een ribbenkast van een mens:p

Opduwer,

Me opduwer romp is ook bijna klaar.
Van de week alleen nog bij tippen en dan is die af.
Daarna roefje afwerken.
Hopelijk vaarklaar voor de WSD:cool:

full

Zo even een vloot fotootje.

Links:
Mijn aller eerste bootje. Deze moet opgeknapt en vaarklaar gemaakt worden.

Midden:
De opduwer. De romp is bijna klaar met schilderen.
Hier en daar de lijntjes nog strak maken.

Rechts:
De stoomsleper waar ik aan begonnen ben.
Ik ben met beplanken begonnen.
Ik heb hier voor op mijn werk latjes gemaakt van 7 mm breed.
De plaat die ik had gekocht is 3 mm dik.

Update's volgen niet zo snel omdat ik er rustig de tijd voor wil nemen om de scheepjes zo mooi mogelijk te maken:p

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een vraag.
Deze heb ik al een tijdje.

Ik zit mij af te vragen of ik deze boot niet kan behandelen met meerdere lagen polyester. Aan gezien ik hiervoor aan het leren ben.

Ook vroeg ik mij af G4 nou voor spulletje is.
Ik hoor al veel mensen die het gebruiken en er te vrede mee zijn.
Mijn vragen zijn dus:

Wat is het goedje precies?
Wat doet het?
Waar kan ik het verkrijgen?

Alle andere informatie hier over zijn ook welkom.
Dan kan ik namelijk afwegen wat ik met mijn boot ga doen!

Back