Zelfbouw Titanic en het leggen van de kiel. Hoe?

  • Topicstarter Topicstarter christiaan sauer
  • Startdatum Startdatum
C

christiaan sauer

Guest
Een goede avond mensen,

aangezien dit mijn eerste post op dit forum is voor mij zal ik eerst even snel een paar regels over mezelf typen.
Ik ben christiaan sauer, ben 20 jaar, zit op de opleiding logistiek & technische vervoerskunde, en heb 1 echt grote hobby op het moment. Audio/Video. Daar hoop ik weer opnieuw modelbouw aan toe te kunnen voegen binnenkort.
Ik heb namelijk al wel enige ervaring met het bouwen van modellen, maar dit waren voornamelijk Revell modellen van vrachtwagens en aanverwanten.
Wat betreft schepen heb ik niet al te veel ervaring.
De bismarck van Tamiya (70/80 cm lang?)
De Titanic (ongeveer 30/40cm lang)
De Smit Nederland (mijn aller, aller eerste model) (cm of 10 lang)
en de Zwarte Zee van Billing Boats.
Echter, 2 jaar geleden ondertussen alweer heb ik de tekeningen van de Titanic gekocht. Via titanic-plan.de.
Ik had echter de ruimte en de tijd niet om aan het model te beginnen. Het is tenslotte nog altijd ruim 1 meter 80 lang....
Echter, de ruimte is er, en binnenkort heb ik vakantie. :D Dus ik wil beginnen aan het bouwen ervan.
Hierbij loop ik alleen meteen tegen een klein probleem op: :D
Hoe kan ik het best de kiel gaan bouwen van het schip? Bij de wat kleinere schepen kan ik me voorstellen dat je de kiel gewoon uit 1 stuk pakt, maar is dit nog te doen met deze afmeting?
Een tweede vraag is: ik weet van het bestaan van apparaten waarop je de kiel legt, en de spanten er makkelijker op kan plaatsen. Is dit makkelijk zelf te maken als dit echt een handig apparaat is? Billing Boats gaat maar tot 90 cm geloof ik.
En mijn derde vraag is: hoe kan ik de tekeningen het beste overnemen? Moet ik echt een schaar pakken en mijn tekeningen van 160 dollar verknippen? Daar heb ik namelijk niet al te veel zin in :?
Oowja: en mijn laatste vraag: welk hout kan ik het beste pakken voor de kiel? Ik heb ergens gelezen dat ik voor de beplanking etc het beste balsahout kan gebruiken, maar dit lijkt me veel te zacht voor de kiel.

Alle hulp is dus duidelijk welkom bij deze beginnend scratchmodelbouwer :D.
Mvg,

Christiaan
 
Christiaan, welkom.
Tekeningen overnemen: wellicht in je kennissenkring iemand of een bedrijf met een groot kopieer-apparaat? Formaatje A3 of A2?
En anders de Multicopy, maar dat kost centen.
In ieder geval niet je tekeningen verknippen!!!
Desnoods met het handje overnemen, zoals vliegers dat vroeger ook deden:
Als ik me niet vergis carbonpapier er onder en tekenen maar...
Maar met de moderne technieken moeten er toch simpeler methoden zijn.

Ik ben geen pure houtbouwer, maarre...
Voor je kiel in ieder geval géén, herhaal géén balsa gebruiken.
Ik denk dat je het best watervaste multiplex kan gebruiken, ook voor je spanten. Maar nogmaals, er zijn mensen op dit forum die veel meer ervaring met hout hebben dan ik.

Even, in alle oprechtheid: als dit je eerste scratchbuild-model is, ga je dan niet een tikje erg ambitieus van start?
Ik hoop dat je je niet vertilt aan dit project! (zowel letterlijk als figuurlijk)
Succes!
Roel
 
Beste Christiaan.
Het bouwen wat betreft een groot model verschilt niet so veel van een klein model. Wat belangrijk is dat het frame een sterk geheel vormt. Voor de kiel kan je het beste gebruik maken van watervast gelijmd triplex. Bouw het model op een plank dan heb je de meeste kans dat de boel recht blijft. Ik zelf gebruik hiervoor een plaat meubelplaat van 18 mm dikte. De spanten kunnen bij voorkeur ook uit triplex worden gemaakt. Begin met de spanten door deze over te trekken van de tekening. De helft van de spant is genoeg en door het papier dubbel te vouwen en uit te knippen verkrijgt men goede symetrische spanten. Plak deze op het triplex en zaag ze uit. Zijn alle spanten klaar leg deze in volgorde op elkaar en boor in het geheel een paar gaten dit heeft tot voordeel dat later leidingen en draden makkelijk kunnen worden geplaatst. Leg de kiel op de plank en zorg dat deze in een rechte lijn tussen houten blokjes wordt geklemt. Plaats de spanten en zorg ook dat deze haaks op de kiel staan. Breng de gordingen aan zodanig dat de gene welke onder het dek komt het eerst geplaatst wordt. Let vooral op de bovenkant van de spanten dat deze vooral goed recht achter elkaar blijven. Is deze handeling voltooid dan word het model onderste boven verder afgebouwd. Maak alle gordingen exact even lang en bb en sb gelijktijdig dan blijft het model symetrisch. Haal de romp niet eerder van de plank voordat deze is bekleed, anders trekt hij gegarandeerd krom.
Veel succes met de bouw.

Groetjes Hans.
 
Ik bouw zelf altijd op zijn kop.
De spanten worden tussen latjes geklemd en uitgelijnd. Daarna de boel goed vastlijmen. Het beste kan je met opofferings stutten bouwen die je later wegzaagd.
Dat is vooral makkelijk als er zeeg in je boot zit.
Het hout voor de spanten haal ik gewoon bij de praxis. Populieren triplex voldoet hiervoor prima. Dit is misschien niet watervast maar er komt toch verf of polyesterhars in de romp, dus vocht is geen probleem.
De huis maak ik van 3mm hobbytriplex bij de gamma vandaan.
Zo kun je een goedkope romp bouwen die ook nog heel stevig is.
Op deze manier heb ik zelf de romp van mijn USS Missouri gebouw die 187cm lang is.
Na het beplanken kan de boot losgezaagd worden en kan hij in de polyester hars.


Zelf bouw ik zonder middenzaadhout, omdat ik heb gemerkt da deze absoluut niet nodig is en in veel gevallen lastig ismet het plaatsen van de accu's.
Zonder middenzaadhout kan je de accu's mooi in het midden van de boot neerleggen, zo laag mogelijk.

Groetjes, Goof
 
toch ook eens even nog een oude bouwwijze uit de toverdoos halen. Voor zo'n groot schip met vorral rechte wanden; kan je best de zogenaamd boterham systeem nemen. Voor de rechte wanden, kan je dan gewoon lichte dunne triplex nemen.
Mocht je meer vragen hebben over het boterham systeem, dat word nogal veel om dat hier uit te leggen.
het principe is dat je plankjes op elkaar legt, waarvan de buitenkant de vorm van de romp heeft en je hebt de binnenkant uitgezaagd. Als beginner heb je dan niet dat gedoe met spantjes, kielbalk enz. Enkel plankjes van gelijke dikte, ruw uitzagen volgens je spanten tekening. dan de binnenkant eruit en op elkaar lijmen. Zo bekom je een holle blok hout. waarvan je dan enkel de buitenkant op maat moet schaven, vijlen, schuren.

Op die manier, heb ik in de jaren stilletjes, als ik juist de korte broek ontgroeit was mijn eerste modelschip gemaakt . De Scharnhorst op 1/100 was ook bijna 2 meter lang.

Voor zulke rompen, kan je best Yellothong gebruiken. Is niet zo duur, heeft een kleine nerf, is niet te hard en gemakkelijk te bewerken.
 
Uiteraard kan het middengedeelte van het schip waar de bovenbouw overheen komt tussen de spanten worden weggezaagd maar laat dan wel een strook van ca. 1,5 cm aan de bovenkant zitten totdat het dek wordt geplaatst. Alle apparatuur motoren schroefassen ruimte voor de accu's buizen kabels enz moeten wel gemonteerd cq voorbewerkt worden voordat het dek wordt geplaatst Later kan men dan na het plaatsen van het dek deze laatste strookjes wegzagen.

Groetjes Hans.
 
Roel van Essen zei:
Christiaan, welkom.
Dank, dank :D :lol:

Roel van Essen zei:
Even, in alle oprechtheid: als dit je eerste scratchbuild-model is, ga je dan niet een tikje erg ambitieus van start?
Ik hoop dat je je niet vertilt aan dit project! (zowel letterlijk als figuurlijk)
Succes!
Roel

Tja, dat is een hele goede mogelijkheid ja. Daar hou ik ook terdege rekening mee ja. Dat is ook de reden dat de tekeningen al 2 jaar ongebruikt thuis liggen. Heb ze wel gekocht, maar nooit de moed gehad om te beginnen. Maar, als ik iets verknal: gewoon naar de winkel gaan, wat hout bijkopen, weer een tijd prutsen, en op den duur heb je het wel. Ik ga er ook niet van uit dat ik binnen nu en 2 maanden klaar ben ;)
Ik ga weer eens verder met alle tips te lezen ;) (nou, eigenlijk, dat doe ik morgen, nu heb ik nog net 6 uur slaap voor ik les heb ;))
Mvg,

Christiaan
 
ps: wel weer veel moeilijke kreten hoor ;)
"gordingen" (heb toch even scheepsbouwkunde gehad :confused:
"opofferings stutten" Kan me er wat bj voorstellen, maar weet het niet zeker
"zeeg"? Geen enkel idee van/
Wat was de middenzaadhout ook alweer? (geen zin om mijn aantekeningen op te zoeken :D ;))
En nog even 1 kleine aantekening: het gaat gewoon een statisch model worden. Het is in eerste instantie niet de bedoeling dat dit model al te veel water gaat zien en voelen. Het wordt al lastig genoeg om het schip qua uiterlijk en stevigheid acceptabel te krijgen, dan moet ik niet proberen het schip nog goed te ballasten en te verfijnen met electronica.
Mvg,

Christiaan
 
Nog een laatste tip! Als je afwijkingen constateerd bij de bouw , deze dan direct corrigeren! Beter iets helemaal opnieuw doen dan later de de afwijkingen compenseren. Echt waar want in een latere bouwfase stapel je het ene probleem op het andere.

Groetjes Hans.
 
Hoi Christiaan,

Aangezien ik zelf geen evaring heb met houten modellen kan ik je daar helaas niet mee helpen
Waar ik wel ervaring mee heb, hoewel het inmiddels alweer een tijdje geleden is, is het kopiëren van grote tekeningen.
De beste (goedkoopste) techniek voor het kopiëren van tekeningen op maat A1 of A0 is, voor zover ik weet, het laten maken van een lichtdruk. Dit word gedaan bij bedrijven die gespecialiseerd zijn in het (re)produceren van technische tekeningen. Alhoewel de meeste van deze bedrijven normaal gesproken niet voor particulieren werken zijn ze meestal toch wel bereid een arme particulier uit de brand te helpen, laatste keer heb ik een gulden of vijf voor een A0 betaald.
Het enige nadeel van lichtdrukken is dat de afdrukken lichtgevoelig zijn en, bij blootstelling aan daglicht, in de loop der jaren vergelen.


Groeten, Frans.
 
Het daadwerkelijke kopieren is trouwens niet meteen het allergrootste probleem. De tekeningen anzich heb ik gewoon thuisliggen, en mocht ik ooit kopieen nodig hebben dan zitten er meerdere drukkerijen in de buurt :D.
Waar ik meer op doelde was: hoe krijg ik de tekening op het hout? Is dat een kwestie van carbonpapier ertussen doen? Of is dat nou een kwestie van de tekening overnemen, uitknippen, dit op het hout plakken, en dan snijden maar?
Alvast weer hartelijk dank :D
MVg,

Christiaan
 
Het middenzaadhout is wat jullie de kielbalk noemen. In de scheepsbouw heet dit het middenzaadhout en in de zij heb je ook de zijzaadhouten.
Zeeg is de holling in het schip in de lengterichting.
De meeste schepen hebben een lichte holling.(altans de wat oudere schepen)
Wanneer je een schip met zeeg op zijn kop bouwd moet je dus stutten onder de spanten maken die richting het voor en achterschip korter worden.
Dit moet je heel nauwkeurig doen omdat je het risico loopt dat er een spant scheef gaat staan.
Hier zal je in het begin weinig van merken, maar zodra je de berghoutsgang aan gaat brengen (het laatste latje voor het dek) zul je dit wel merken. Je zult zien dat deze dan niet strookt.

Je kiest met de Titanic wel een moeilijk schip om te bouwen.
Het voorschip is het probleem niet maar het achterschip met die lange schroefas uithouders wordt wel een beetje moeilijk.


Misschien vindt je hier nog wat meer info.....http//www.titanic-plan.de/start_e.html

Groetjes, Goof
 
Bedankt voor de link :D. Dat is een plek waar ik (zeker in het begin) heel veel gekeken heb voor foto's etc.
Wat ik me nou afvraag: ik wil het schip ondersteboven gaan bouwen, en zit daarbij te denken aan een backbone (als dat zo heet: een houten plank in het midden ipv kiel). Maakt dit het werken makkelijker? Of juist moeilijker?
En dan nog een vraag: ik hoor jullie tussen de regels door (en gelukkig ook gewoon zo direct) vertellen dat ik een (te?) moeilijk schip pak als beginmodel. Toegegeven: ik heb wel wat ervaring met scheepsmodelbow, maar dat is eigenlijk zo minimaal dat het het vermelden niet waard is). Is dat zo'n gigantisch probleem? En zoja, waar ga ik die problemen het hardste ontdekken? Tijdens het bouwen van de romp? Of tijdens het afbouwen van het schip?
Ik weet wel dat ik weinig afweet van bouwen. Dingen waar ik vooralsnog problemen in voorzie zijn inderdaad bij het achterschip met de schroefas, bij de achtersteven opzich (geen idee hoe dit aan te pakken) en bij de boeg. Ook daar zou ik zo niet weten hoe ik dit moet aanpakken.
Het bouwen van de spanten is het probleem niet, dat is een kwestie van uitproberen, en veel op mijn bek gaan denk ik. Dat is de enige echt goede manier om het te leren vrees ik.
Maar in ieder geval: het moge duidelijk zijn dat alle tips welkom zijn :D. Vrijdag ga ik met mijn tekeningen naar een reproserice toe om een aantal kopieën te laten draaien van het spantenplan (alle spanten staan zowel los in het spantenplan als gelukkig allemaal afzonderlijk). Meer dan 3 of 4 kopieën zal ik dus niet nodig hebben denk ik?
En ik ga vrijdag waarschijnlijk meteen hout kopen voor mijn werf. De ruimte kan ik wel aankomen.
Dan wordt het inderdaad een kwestie van de adviezen opvolgen van de link die hier ergens verderop staat. En alle adviezen van dit forum opvolgen.
Alvast weer hartelijk dank.
Mvg,

Christiaan
 
Fijn, ik zit nu bij mijn ouders, en ik kan niet zeggen dat mijn humeur beter is geworden in het laatste half uur :? :( .
Wat blijkt nu: een aantal maanden geleden hebben mijn ouders in de buurt een garage laten bijbouwen voor opslag van oude troep en aanverwanten. Ik had toestemming daar een fors stuk van in beslag te nemen, voor, je raad het al: modelbouw. Niets aan het handje. Tot ik vandaag vertel dat ik vrijdag wilde beginnen.
"Maarneeeeeeee, hoe kun je denken dat je midden in de garage kan gaan werken met een grote tafel".......
Uuuuuh, misschien moet ik om mijn model heen kunnen lopen voor beplanking ed. Neehoor, komt niets van in. Mijn tafel MOET tegen de muur aan :evil: . Wat schiet ik daar nou weer mee op. Volgens mij helemaal niets.
Fijn, heel fijn.
Iemand ideeën voor mooie modellen van moderne vrachtschepen van zo'n 90 cm lang? Die kan ik nog wel mee werken. Dat doe ik tenminste gewoon :twisted: .
IK ben niet blij :cry: :?
Mvg,

Christiaan
 
Wat natuurlijk ook een optie voor me is om te oefenen met houtbouw: waarom zou ik niet beginnen met gewoon een proefstuk te bouwen van de opbouw. Kan waarschijnlijk zeer zeker geen kwaad. Lukt het bouwen van de opbouw al niet eens, dan weet ik meteen dat ik het hele project tijdelijk in de koelkast kan zetten, lukt het wel, kan ik opnieuw met mijn ouders praten (ziet er naar uit dat ik toch ga winnen :D).
Dus ik denk dat ik eens ga beginnen met het bouwen van een mooi stukje opbouw, al is dat zeker niet makkelijk :D.

Wat voor gereedschappen heb ik hier voor nodig? En wat is een mooie aanpak? Ook dit wordt gewoon een trial & error aanpak voor me :D.

Alvast hartelijk dank
mvg,

christiaan
 
Voor een antwoord op veel van uw vragen. Welk gereedschap, Hoe beginnen, verschillede romp opbouw, welke soort hout en nog andere vragen, daarvoor heb ik op mijn eigen-website een hoofdstukje gemaakt met "FAQ-VGV" veel gestelde vragen.
Ga er eens kijken. misschien vindt je daar sommige antwoorden.
mvg
 
thanx. Staan inderdaad handige dingen op :lol: :D.
Onder ander het gedeelte met welke spullen je nodig hebt is behoorlijk nuttig :)
mvg,

Christiaan
 
Ik heb nu sinds vandaag de tekeningen 1:1 thuis liggen. Even naar de copieerservice (nog moeilijker dan ik dacht: tekeningen van 90*250 cm laten kopieren), en ik heb 4 identieke tekeningen. Kan ik er 1 op mijn slaapkamer hangen, eentje boven de werf, en 2 om te verknippen voor de spanten :D.
Maar, voor ik ga knippen weet ik dat ik eerst de opofferingsstutten kan gaan tekenen, moet ik eerst 100% zeker weten hoe ik dat doe.
Volgens "De Romp" moet je volgens het algemene spantenplan werken, maar ik heb ook de tekeningen van de spanten al liggen (alleen maar aan bakboord, dat wel).
Hoe moet ik het het beste aanpakken om de spanten nu toch op de juiste hoogte te krijgen mbv de opofferingsstutten? Dat is me toch niet helemaal duidelijk uit de tekening.
Want als ik dat weet kan ik vandaag of morgen oid gaan tekenen. En dan kan ik daarna beginnen met mijn rompje :D :D :D :D
Mvg,

Christiaan
 
Hmmm, zal je eens proberen te helpen.

Je kan om te beginnen uit een groot aantal bouwmethoden kiezen. Twee veel gebruikt worden:

Spanten opstellen, beplanken met hout naar keuze.

Waterlijnen uitzagen in hout, deze opelkaar plakken, dan schuren en schaven, controle met pasmalletjes die je van tekening hebt overgenomen.

Het spanten-systeem kan je weer onderverdelen in een aantal subvarianten. Belangrijkste is dat je op de voor jou meest simpele manier tot een goed eindresultaat komt. Als je niet al te handig in het lezen van tekeningen bent (wat deed je dan op een scheepsbouwkunde opleiding?) dan is het vaak het makkelijkste de grootst mogelijke onderdelen uit 1 stuk te halen, zodat je slechts relatief kleine fouten kan maken. In dit geval zou je dus het zijaanzicht kunnen uitzagen uit een geschikte plaat hout, en deze met de waterlijn horizontaal opstellen. (markeer elk deel met de waterlijn, dan kan je makkelijk controleren of alles een beetje recht staat). Tegen dit middendeel kan je dan weer de halve spanten (met aftrek van de dikte van het middendeel) plakken.

Na het spanten zetten alles goed controleren met een houten lat, en waar nodig een spantje afschuren als deze te hoog staat.

Het beplanken zou ik niet met balsa doen, is erg zacht. Neem een mooie lat kwastvrij vuren, of een andere kwastvrije houtsoort.
Je kan de latten door laten lopen van achter naar voor, maar je kan ook de vlakke delen van een plaat maken. Dit KAN sneller zijn, maar het brengt ook wat kleine probleempjes. Ik zou zelf voor de doorlopende latten gaan.

Ga je voor de waterlijn methode, dan moet je voor nagenoeg elk spant een malletje hebben, zodat je kan controleren of alles nog klopt als je aan het schaven bent. Is moeilijker om mooi kloppend te krijgen. Ik heb op deze manier een model gemaakt, maar zou het de volgende keer niet meer zo doen. Het Marin doet het wel zo, maar ipv schaven, frezen zij de boel met een computergestuurde frees uit.

Na het beplanken moet je in ieder geval het gevaarte binnen en buiten goed in de lak zetten. (buitenkant na strak schuren).

Wil je nu een super mooi model maken, dan komt nu het grote karwei: De huidbeplating. Deze wordt in de professionele modelmakerij van koperen of messing plaat gemaakt. Vaak is er wel een tekening van de originele plaatindeling, en die moet je dan zo goed mogelijk nabouwen.
Neem de plaatindeling zo goed mogelijk over op de romp, knip een stuk messing op maat van de eerste plaat, en voorzie deze van uitsparingen en klinknagels. (deze kan je simuleren door met een centerponsje de plaat licht in te deuken aan de achterkant, oefening baart kunst) plak de plaat nu op zijn plaats. Zo alle 400 platen doen..... :D Nu ook de ramen meenemen. Goede kans dat je de goede ramen niet kan vinden, maar als je een ontwerp hebt, kan je deze wellicht (laten) draaien bij een bankwerker. Overweeg lampjes in de ramen te maken, of stukjes plexiglas, en een tl balk met gelige kleur in de romp...

De assen en uithouders kan je maken van messing, en dit solderen.

De opbouw zou ik persoonlijk maken van latjes en berken (buig) triplex. Dit is dun, makkelijk te bewerken, en goed in rondingen te buigen.
Neem desnoods als basisplaat weer een plaat multiplex, die je in de goede vorm zaagt, of zaag zelfs elk dek in vorm, en bevestig deze met een latje op maat op de goede hoogte en plek.

Als je een echt bloedmooi schip wilt, is het heel veel werk, waarvan 90% in de detaillering gaat zitten. het zal vooral een lastig project worden aangezien je op sommige gebieden de kennis niet hebt, en de werkplek / faciliteiten niet toereikend zijn. (soms denk je: dit kan ik mooi op een draaibank maken, maar dan moet je die wel hebben....)

Mocht je meer tips willen, gooi maar een mailtje op.

En kijk hier ook even naar, deze is 140cm lang: http://www.fine-art-models.com/e/model/ships/titanic/default.asp
 
Back
Top