Zelfbouw turbine

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door BartJanssen, 20 jun 2022.

Tags:
  1. Johan C.

    Johan C.

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Antwerpen
    Een tubinenwiel zal nooit uit aluminum gemaakt zijn ;), hoge centrifugale krachten en tamperaturen tot 800°C komt niet goed voor aluminium.
    Het zijn hoogwaardige staallegeringen zoals inconel met hoge persentages aan nikkel en chroom, dit maakt dat het materiaal niet meer magnetisch is.
    Als je beide lagers (zoals hierboven reeds beschreven door Tadango) zonder kooi zijn met full ceramic kogels zijn het hoekcontact lagers, deze dien je steeds met een veer onder een lichte voorspanning te plaatsen.
     
  2. BartJanssen

    BartJanssen

    Lid geworden:
    20 jun 2022
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Brabant
    Oke, ik dacht dat het aluminium was (ook omdat een turbo geen 800 graden wordt, denk ik). ik begrijp alleen die veer niet helemaal, de lagers zitten toch strak in het lagerhuis? Dan doen die veren toch niet zoveel? (Zover als ik kan zien drukt de veer tegen de buitenring en tegen binnenin het lagerhuis)
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Er zijn weinig model turbines die gebruik maken van een dergelijk formaat turbine wiel. Het kan uiteraard wel maar er is veel minder informatie over te vinden. Als je van een uitdaging en dingen maken houdt is het prima maar als de motor ook enigszins moet werken is het de verkeerde keus.
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Deze lagers hebben iets speling en moeten zoals al gezegd een axiale druk hebben willen ze zuiver draaien. Daar is de veer voor. Teveel weer levert teveel weerstand op, te weinig veer en de as kan iets gaan slingeren. Houd ook rekening met de temperatuur en uitzetting van de verschillende materialen.

    Je duwt de buitenste ringen van de lagers uitelkaar. De lagers zitten dan ook allebei anders gemonteerd.
     
  5. BartJanssen

    BartJanssen

    Lid geworden:
    20 jun 2022
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Brabant
    Ik zou best een turbine wiel willen aanschaffen, alleen wat voor maat moet ik dan hebben? De compresserwiel heeft een diameter van 44mm.

    Die lagers, zitten ze dan niet volledig geklemt in het lagerhuis?
     

Deel Deze Pagina