Zelfs forkends maken

jan brilman

Forum veteraan
Ivm. een komend project (Stearman 1 op 8) wil ik kijken of het mogelijk is om, zonder draaibank of andere geavanceerde hulpmiddelen, zelf forkends te maken (kwiklinks zien er toch een stuk minder uit).

(Of zijn forkends op die schaal gewoon te koop? :confused: )


Poging 1.

Dit zijn (foto's van) forkends.

full



Aluminium buisjes gekocht die netjes in elkaar passen, op lengte gemaakt (totale lengte is 14 mm; geen idee of dat klopt. Hoe lang zijn echte forkends?) en met UHU Endfest 300 gelijmd.

full



In de kolomboormachine plaatsen en draaien maar!

Oogje geboord.

Begint toch al iets te lijken!

full



Ai . . . :mad:

full



Bij het inzagen van de sleuf liet een helft los.

Te veel geschuurd? Concept ondeugdelijk? :?

Idee is om nog een keer te proberen, of: van een dübel maken? :o

Opmerkingen/ideeën/suggesties worden zoals altijd met graagte ingewacht. :)


jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoever wil je gaan in schaal Jan :confused:?
De forkends van Mick worden gebruikt in zowel zijn 1/4 en 1/3 dubbeldekkers. Hoe groot zijn nu de forkends op de echte Stearman?
(Die vraag moeten we jou stellen, niet andersom)
Het draad van de MR forkends is M2, ik zou voor een vliegend model niet kleiner gaan vanwege trillingen en (eventueel) onzachte landingen.
Voor een 1/8 Stearman is het profiel dik genoeg om de vleugels zonder kabels te vliegen, het zou dan puur voor het oog zijn (en jouw oog wil zeker ook wat dat weet ik ;))
Mijn tip: maak het jezelf niet te moeilijk, het is al en hele uitdaging om zo'n kist geheel vliegklaar te krijgen :yes:

Succes, Ralf
 
@Ralf,

Juist dat soort dingetjes (die forkends en wires etc.) maken zo'n kist juist zo mooi.

Ook als (klein) schaalmodel.

Ik zal eea. in overweging nemen.


@Eddy,

Ja, mooie spullen op die Zwitserse site. :D

(Had ik al gevonden.)

Maar dan.

Zwitserse Frank (CHF) - valuta koers CHF Euro. :o

En dan val ik in ieder geval even helemaal stil . . . :?


jan.
 
Het eerste forkend was 1,4 cm lang.

Bij 1:8 is dat denk ik wat aan de grote kant . . . :oops:

Nieuwe poging. :cool:

2 mm alu buis.

Inzagen, beetje vijlen, 1 mm gaatje boren:

full



Boutje er in:

full



Nu nog netjes maken en testen op trekkracht/impulsbelasting ( :? ).

Het mooie is dat er een 1 mm buisje in past, en daar past een gevlochten staalkabel in.

Dit forkend plus 10 mm lange bout wegen welgeteld 0,12 gram. :p

Ik denk dat ik op de goede weg ben. :)


jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Aluminium is natuurlijk wel veel zwakker. Is het niet een beter idee het van staal- of messing-buis te maken?

Het ziet er verder wel geslaagd uit.
 
full



Die ene zit wel mooi (in de lengte) vast in het buisje; heeft waarschijnlijk een beetje een draad getapt. :p

Maar wat voor schroefjes zijn dat toch? :confused:

Op mijn (analoge) nonius/schuifmaat kom ik op m 1,1.

Waar kun je schroefjes en schroefoogjes m 1,1 kopen? :confused: Heb het nog niet gevonden . . . :mad:

Ik merk dat m'n ogen achteruit gaan. Moet misschien toch maar een digitale schuifmaat kopen! :?


@ Henri,

Messing/staalbuis: ja, maar daar doemen een paar vragen op, waarvan de belangrijkste is: lukt het me om daar dat sleufje in te zagen?

Gaan we binnenkort proberen.


In de building manual van Aerodromerc staat:

Use strong thread or Kevlar fishing line or elastic beading
cording to simulate rigging wires. Use small screws,
fishing hook eyes, straight pinheads or small eyelets to
attach the lines. These “wires” can add a degree of
strength to your model.

Zoals Ralf ook al zei: heel erg sterk hoeft het allemaal niet te worden. :nooo:


Het ziet er verder wel geslaagd uit.

Dank je. :D


jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Eindelijk weer een gezellige drukte op de werktafel. :p

full



De eerste test met het m 1,1 boutje was niet succesvol.

Het 'prototype' in de bankschroef geklemd en dit apparaat er aan gehangen.

full



Bij 1,6 kg. vloog de bout er uit. :mad:

Op zich niet verwonderlijk; er was geen draad getapt.

Ooit dit aangeschaft:

full



m 1,2 draad getapt in het buisje (ik neem aan dat dat gewoon zonder olie of iets dergelijks kan):

full



Weer trekken: bij 7 kg. zat 'ie er nog steeds in! :)

Toen ik de bout er slechts plm. 6 draadwindingen (hoe heten die dingen? :confused:) ingedraaid had: nog steeds hield hij 7 kg. :)

Zou natuurlijk nog 'impuls' proeven kunnen proberen (pak melk eraan hangen en laten vallen . . . :?)

Nah . . . Lijkt me overdone. :yes:

Proefje met een stukje messing buis van 2 mm: ik kreeg het sleufje er niet in gezaagd . . . :nooo:

Dus!

Nog slechts plm. 51 stuks te gaan. :?

Ik ben tevreden. :p

Nog slechts één vraag: waar vind ik m 1,2 schroefogen, met een beetje een lang stuk schroefdraad? :confused:


jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hartstikke goed, Jan! Mooi resultaat.

En als je vleugelbuizen gebruikt, oftewel de spandraden niet functioneel maakt, dan zit je zeker goed met die 7 kg.
 
Ik was nog steeds op zoek naar informatie over de afmetingen van de forkends, en ben in contact gekomen met ene Jon Roth, en die verstrekte de volgende informatie.

Aft flying wires 3/8" diameter
Other wires and CSection roll wires 5/16" diameter.
Bottom Tail wires 1/4"
Top Tail wires 3/16" although many convert to 1/4"

See "Tap T" column on page 2 of spec.

Hij verwijst daarbij naar Military Standards MIL-STD, Military specifications MIL SPEC, en dan document AN665_REV-6.

Kan iemand daar chocola van maken? :confused:

Dank.


jan.
 
Bengtson (ontwerper) zegt:

These “wires” can add a degree of strength to your model.


En als je vleugelbuizen gebruikt, oftewel de spandraden niet functioneel maakt, dan zit je zeker goed met die 7 kg.

Als ze dan nog geen ondersteunende functie hebben . . .

Vraag is misschien wat er bij een harde landing gebeurt. :confused:

Nou ja, breekt er een keer één, so what. :p

Zo ver is het nog laaaaaaaaaaaang niet . . .


Hartstikke goed, Jan! Mooi resultaat.

Ik ben ook tevreden. :)


jan.
 
.
Hoi Jan,

Je maakt me nieuwsgierig! Van welke tekening ga je de Stearman maken? In een ander draadje zag ik een witte Stearman voorbij komen (kan `m ff niet meer terug vinden), wordt dat de uitvoering welke je gaat maken?

Succes met de voorbereidingen, vind ik persoonlijk bijna net zo leuk als het uiteindelijke bouwen zelf! Ik blijf je vorderingen volgen.

Groeten, Ramses
 
Back
Top