Per,
Jou verhaal klopt in grote lijnen. Het probleem is alleen dat (ver)storingen totaal onvoorspelbaar zijn, zowel het moment van storing als de mate van storing en zeker het resultaat van die storing. De reikwijdte is ook iets dat voor een deel onvoorspelbaar is. Het is niet zo dat de ontvanger van het ene op het andere moment buiten het bereik van de zender is. Je krijgt eerst nog een "grijs gebied". De grootte van dat grijze gebied is van zeer veel factoren afhankelijk. Ik heb die eigenlijk allemaal al genoemd maar één van de belangrijkste voor de auto coureurs en schippers is wel de hoeveelheid zenders die tegelijk aanstaan.
Stel jij bent ergens op een verlaten parkeerplaats lekker aan het rijden. Alles loopt soepel en je kan zonder enig probleem tot de randen van de parkeerplaats rijden. Na een poosje komt een collega rijder en na nog een poosje staan jullie met een man of zes lekker op de parkeerplaats. Je zult merken dat wanneer jullie alle zes tegelijk rijden (ieder op z'n eigen kanaal natuurlijk) de reikwijdte toch minder is geworden. Je kan niet meer tot de randen van de parkeerplaats rijden zonder rare tikken te krijgen of andere rare storingen. Dat heeft dan weinig of niets te maken met hoe goed je zender is maar veel meer met de ontvanger en de ontvanger antenne.
Om het onderstaande beter te begrijpen moet je misschien eerst
DIT stukje lezen. Hierin wordt op zo eenvoudig mogelijke wijze het werkingsprincipe van de modelbesturing uitgelegd.
Als je de ontvangerantenne ingekort hebt zal de ontvangst duidelijk minder kunnen zijn. Omdat jouw zender dus minder sterk wordt ontvangen zal de automatische signaalsterkte regeling de versterkers in de ontvanger ver open sturen om het signaal, dat wel ontvangen wordt, flink op te peppen. Pas daarna kan de rest van de ontvanger en de decoder er mee werken.
In de eerste versterkertrap worden alle zenders, die door de antenne opgevangen worden, versterkt. Pas daarna kan er verder mee gewerkt worden om jou zender uit die mengelmoes te halen. Hoe meer zenders er nu tegelijk aan staan des te lastiger wordt het voor de ontvanger om bij steeds zwakker wordende signalen de juiste eruit te halen. Hierdoor krijg je dus veel meer last van storingen.
Door gebruik te maken van slimmigheidjes zoals jij al beschrijft kan je de effecten van die storing verminderen. Ik kan me voorstellen dat het voor sommige lastiger is om dan goed te kunnen sturen, de stuuruitslagen zullen groter moeten worden. Wanneer je een moderne computer zender hebt kan je dat weer opvangen door exponentiële besturing te gebruiken maar dat heeft lang niet iedereen.
Toepassing van een Berg ontvanger kan hier helpen maar verwacht er geen wonderen van. Deze ontvangers zijn ontworpen met modelvliegen als achtergrond. De zender herkenning en de storingsfilters zullen ook bij auto's en boten prima werken en dus voor een verbeterde ontvangst kunnen zorgen. De ingebouwde fail-safe kan je waarschijnlijk niet gebruiken. Het probleem is dat bij signaal verlies de processor eerst gedurende 2 seconden in de hold mode gaat en pas daarna de fail-safe inschakelt. Voor heel veel auto- en speedboot racers is dat veel te laat. Die modellen kunnen dan al lang ergens tegen aan geknald zijn.
Je kunt de fail-safe ook uitschakelen maar dan zal de processor toch die 2 seconden hold aanhouden en pas daarna de signalen naar de servo's afschakelen. Hierdoor zijn aparte fail-safe schakelingen tussen de ontvanger en de servo ook niet bruikbaar. Deze schakelen over als ze het juiste signaal kwijtraken. Helaas schakelt de processor in de ontvanger die signalen pas na 2 seconden af dus zal ook die externe fail-safe pas na 2 seconden inschakelen.
Op dit moment zullen we met deze dingen moeten leven want het is nu gewoon niet anders. Toch is er verschrikkelijk veel veranderd in de modelbouw sinds ik er zo'n dikke 30 jaar geleden mee begon. Dingen die toen onmogelijk waren, waar je zelfs niet eens aan dacht, zijn nu heel gewoon. De prijzen zijn nog maar een fractie van wat ze toen waren. Voor het geld waar ik toen een 2 kanaals 27MHz zendertje met ontvanger en 2 servo's voor kocht koop je nu een hele mooie computer zender van minstens 6 kanalen en ditto ontvanger. Ook de servo's kosten veel minder dan toen. Ik heb destijds nog fl98,= betaald voor standaard servo's. Als je ze als bouwpakket kocht dan kostte ze iets van fl60,=. Je was dan een avondje bezig om voor 4 servo's alle onderdelen netjes op de print te solderen. Daarna moest de hele servo (tandwielen, motor, potmeter enz.) ook nog in elkaar gezet worden.
Dat was een leuk klusje hoor maar het was toch nog steeds fl60,= per servo! Laten we dus lekker blijven hobbyen en als er weer iets nieuws op de markt komt moeten we dat goed in de gaten houden want verbeteringen zijn altijd welkom. Ik zal in ieder geval nooit zeggen dat wat we nu hebben niet verbeterd kan worden.