zend bereik ?

je hoort wel eens van die verhalen dat een vliegtuig buiten bereik raakt van een zender.
nu was mijn vraag als je een goede zenderset hebt wat is dat nou echt het bereik wat het ding heeft.
wat de ene zegt 1000 meter en een ander zegt 5000.
is er iemand die hier een andwoord op heeft .
en maakt het nou ook nog verschil als je pcm of ppm vliegt ?

mvg rick

5000m ga je egt niet redden,,

volgens mij is de max toch egt ergens bij de 1000m de standaard zenders hebben meestal zo'n 500meter en die zaten volgens mij al aan het max sendvermogen,, maar dat durf ik niet zeker te zeggen

en zoiezo na 500meter zie jij je model al niet meer of je moet een kist hebben van 20 x 10 meter

De zender is maar de helft van het reikbereik....
Een goede of slechte ontvanger .... heeft daar natuurlijk ook mee te maken ...

Met de juiste combinatie is 500 Meter "geen" probleem ....maar als alles meewerkt ..... kan 5000 Meter ook ....

in de nu nog geldende "oude" wetelijke regeling staat
De wetgever zei:
4. Een radiografisch bestuurd modelvliegtuig moet tijdens de vlucht steeds binnen de gezichtskring van de bestuurder
blijven en mag zich tijdens de vlucht niet verder van de bestuurder verwijderen dan de maximale afstand waarop
hij nog het effectief kan besturen, doch in ieder geval niet verder dan 500 meter.

Puls positie modulatie (PPM) en puls code modulatie (PCM) hebben niets te maken met zendbereik maar met de manier waarop signaal wordt gemoduleerd op de draaggolf. Anoloog (PPM) of digitaal (PCM).

Het zendbereik is afhankelijk van de wijze waarop de draaggolf wordt gegenereerd, bv. FM, AM, SSB (USB, LSB), PSK enz., van het zendvermogen (wettelijk gelimiteerd) en van (niet onbelangrijk) de antenne. Bij de gebruikelijke spriet antenne is er sprake van rondstraler welke in alle richtingen dezelfde versterking heeft. Het stralingsdiagram heeft (vermoed ik) de vorm van een kaarsvlam.

Zoals eerder vermeld is ook de selectiviteit van de gebruikte ontvanger bepalend voor het effectieve zendbereik.

Op internet is hierover zeer veel goede informatie te vinden.

Nu heb ik onlangs enkele reik-wijten-tests gedaan met mijn modelauto, hierbij kwam ik tot schrikbarende resultaten wat betreft de rondom gevoeligheid. Dat deze niet netjes rond is, was mij wel bekend maar dat het deze verontrustende vorm heeft, had ik niet verwacht.

in een lijn van mij af rijdend ongv. 180m
linksom ongv. 165m
rechtsom ongv 155m
in een lijn naar mij toe ongv. 145m

De test werd gedaan met een oude Futaba ontvanger, maar dit doet niks terzake, ook niet de karige max. afstand die ik hierbij behaalden.

Stel dat ik deze resultaten procentueel reflecteerd op bv een vliegtuig die ongv 500m van mij vandaan vliegt dan kan ik niet meer terugkeren, of alleen linksom oid. [laveren :P ]

Is dit fenomeen in de model-luchtvaart ook het geval??? Dit lijkt mij wat slordig worden :wink:

m.vr.gr. Per.

in de rc luchtvaart is het bereik groter dan op je autotje ;), waarom weet ik niet precies dat kan iemand anders vast wel toelichten ;) volgens mij heeft het met storende factoren te maken,,

Het bereik van een vliegtuig is groter dan bij een auto. Bij een vliegtuig wordt bijna geen energie geabsorbeerd door objecten en de grond. Bij auto's gaat veel energie direct de grond in en staalconstructie's, gebouwen hekken enz hebben een negatief effect. Een vliegtuig zal met de juiste antenne lengte en een goede ontvanger ongeveer 2000 tot 2500 meter kunnen halen. Dit heb ik weleens uitgeprobeerd door de ontvanger te koppelen aan een cassette recorder en de signalen op te nemen. Op deze afstand is het model echt niet meer te zien!

Groetjes Hans.

Het maximale vermogen dat een modelbesturingszender de lucht in mag sturen is 100mW, dat is 0,1Watt. Dat lijkt weinig maar met de juiste antennes (op de zender en de ontvanger) is het ruim voldoende voor ons model coureurs, schippers en piloten.
Zoals Hans (Zoef de Haas) al heeft geschreven zijn de auto coureurs in het nadeel doordat ze meestal in een bebouwde omgeving rijden. Ook het feit dat de autootjes maar enkele centimeters boven de weg zitten doet heel erg mee aan het verminderen van de effectieve reikwijdte. De reflecties van het zendersignaal tegen de gebouwen en het asfalt of de beton van de weg of het cricuit kan flinke problemen in de ontvanger veroorzaken. Dat wordt nog eens verergerd doordat er vaak meerdere zenders vlak bij elkaar staan. Het is eigenlijk een klein wonder dat de ontvangers nog iets zinnigs uit die enorme mengelmoes van signalen kunnen halen.
Indoor vliegers kampen met precies de zelfde problemen.

Modelvliegers die buiten op een veld op de heide of een weiland vliegen hebben veel minder problemen. Onder gunstige omstandigheden en in de vrije ruimte is 5km reikwijdte echt haalbaar, soms zelfs wel eens meer. Afstanden van 2 tot 2,5km zijn heel normaal en worden eigenlijk altijd met gemak gehaald. Daarom kan een modelvlieger storingen ervaren van iemand die op een afstand van b.v. 3km. met een auto of boot bezig is en hetzelfde kanaal gebruikt. De auto of boot zal de zender van de vlieger door de reeds gegeven oorzaken totaal niet ontvangen.

PPM of PCM hebben totaal geen effect op de reikwijdte. PCM heeft bijna altijd een microprocessor die de storingen herkent en ze negeert. Zo lang er maar regelmatig goede signalen bij de processor aankomen kan hij de juiste signalen naar de servo's blijven sturen. Daarom LIJKT het wel eens alsof je met PCM verder kan komen. Als je met PPM zou vliegen merk je op een gegeven moment dat er storingen binnen komen waardoor je vliegtuig soms onverwachtte en/of rare bewegingen kan gaan maken. Op dat moment kan de processor in een PCM ontvanger die storingen nog tegen houden. Je vliegtuig zal alleen wat trager gaan reageren maar je vliegt nog gecontroleerd door. De storingen komen echter wel degelijk de ontvanger binnen! Wanneer de storingen te erg worden kan de processor de servo's niet meer van het juiste signaal voorzien. Dan schakelt hij over op de failsafe instellingen als je die tenminste geprogrammeerd hebt.

(Ik had eerst 10mW (0,01Watt) als maximale vermogen staan. Dat was FOUT. Corrien maakte mij er op attend dat dit 100mW (0,1Watt) moet zijn. Sorry, klein foutje. :oops: )

Als ik het goed begrijp is het "bereik" bij "buiten-vliegers" zelden een probleem, in tegenstelling van soms verontrustende berichten hier op het forum van vliegers die denken dat dit juist de oorzaak is van hun "storings-problemen". De extremen die ik in een eerder bericht heb omschreven hebben op jullie geen toepassing, vanwege een "luxeprobleem" wat betreft de reikwijten. Een beetje meer of minder ontvangst lijdt dan ook niet tot problemen, mits een niet te groot verschil, of zie ik dat verkeerd?? [in tegenstelling tot "laag bij de grond verkeer", auto's, boten, indoor, enz] Het herkennen en onderkennen van de opdrachten van de piloot weegt bij jullie aanzienlijk zwaarder, vandaar dat systemen zoals het Berg-systeem [van wat ik van deze techniek begrepen heb] zo populair zijn.

Dit brengt mij op een volgend punt en dat is de instellingen op de zender, en van je hevels op de servo's. Ik heb met een aantal testen uitgeprobeerd, hoe met evt storing om te gaan. Wanneer je bv op de zender je max stuuruitslag terugregelt naar de door U gewenste instelling van bv 60% [vrij normaal bij rc-auto rijders], dan is de kans op een crash vele malen hoger dan wanneer je dit "mechanisch" terugregelt bij de servo-hevels [eigenlijk logisch] Vaak veroorzaakt storing een uitslag van ongv. 50% van je servo uitslag, dit is dan nog maar ongv. 10% verwijderd vanaf je maximale instelling [haakse bocht] Stel je de zender op 100%, en met de hevels op 60%, dan is een storing van 50% ongv. 50% van je gewenste instelling [flauwe bocht] Deze is in praktijk nog enigsinds te corrigeren [zelfs mijn dochter, zojuist pas begonnen 3 ritjes], bij de instelling op de zender dus echt niet, hoe ervaren je ook ben [ik durf het bijna niet te zeggen, ik dus :oops: ]

Begrijp iemand waar ik met mijn verhaal heen wil??? De test leek mij wel een aardige graad-meter. Eigenlijk heb ik hier nog nooit wat over gelezen op dit forum mbt tips over storing!!! Of doe ik hier iets verkeerd met mijn test???

m.vr.gr. Per.

PS de waarden in % van hierboven zijn ter indicatie, dus niet gemeten.

Per,

Jou verhaal klopt in grote lijnen. Het probleem is alleen dat (ver)storingen totaal onvoorspelbaar zijn, zowel het moment van storing als de mate van storing en zeker het resultaat van die storing. De reikwijdte is ook iets dat voor een deel onvoorspelbaar is. Het is niet zo dat de ontvanger van het ene op het andere moment buiten het bereik van de zender is. Je krijgt eerst nog een "grijs gebied". De grootte van dat grijze gebied is van zeer veel factoren afhankelijk. Ik heb die eigenlijk allemaal al genoemd maar één van de belangrijkste voor de auto coureurs en schippers is wel de hoeveelheid zenders die tegelijk aanstaan.
Stel jij bent ergens op een verlaten parkeerplaats lekker aan het rijden. Alles loopt soepel en je kan zonder enig probleem tot de randen van de parkeerplaats rijden. Na een poosje komt een collega rijder en na nog een poosje staan jullie met een man of zes lekker op de parkeerplaats. Je zult merken dat wanneer jullie alle zes tegelijk rijden (ieder op z'n eigen kanaal natuurlijk) de reikwijdte toch minder is geworden. Je kan niet meer tot de randen van de parkeerplaats rijden zonder rare tikken te krijgen of andere rare storingen. Dat heeft dan weinig of niets te maken met hoe goed je zender is maar veel meer met de ontvanger en de ontvanger antenne.

Om het onderstaande beter te begrijpen moet je misschien eerst DIT stukje lezen. Hierin wordt op zo eenvoudig mogelijke wijze het werkingsprincipe van de modelbesturing uitgelegd.
Als je de ontvangerantenne ingekort hebt zal de ontvangst duidelijk minder kunnen zijn. Omdat jouw zender dus minder sterk wordt ontvangen zal de automatische signaalsterkte regeling de versterkers in de ontvanger ver open sturen om het signaal, dat wel ontvangen wordt, flink op te peppen. Pas daarna kan de rest van de ontvanger en de decoder er mee werken.
In de eerste versterkertrap worden alle zenders, die door de antenne opgevangen worden, versterkt. Pas daarna kan er verder mee gewerkt worden om jou zender uit die mengelmoes te halen. Hoe meer zenders er nu tegelijk aan staan des te lastiger wordt het voor de ontvanger om bij steeds zwakker wordende signalen de juiste eruit te halen. Hierdoor krijg je dus veel meer last van storingen.
Door gebruik te maken van slimmigheidjes zoals jij al beschrijft kan je de effecten van die storing verminderen. Ik kan me voorstellen dat het voor sommige lastiger is om dan goed te kunnen sturen, de stuuruitslagen zullen groter moeten worden. Wanneer je een moderne computer zender hebt kan je dat weer opvangen door exponentiële besturing te gebruiken maar dat heeft lang niet iedereen.

Toepassing van een Berg ontvanger kan hier helpen maar verwacht er geen wonderen van. Deze ontvangers zijn ontworpen met modelvliegen als achtergrond. De zender herkenning en de storingsfilters zullen ook bij auto's en boten prima werken en dus voor een verbeterde ontvangst kunnen zorgen. De ingebouwde fail-safe kan je waarschijnlijk niet gebruiken. Het probleem is dat bij signaal verlies de processor eerst gedurende 2 seconden in de hold mode gaat en pas daarna de fail-safe inschakelt. Voor heel veel auto- en speedboot racers is dat veel te laat. Die modellen kunnen dan al lang ergens tegen aan geknald zijn.
Je kunt de fail-safe ook uitschakelen maar dan zal de processor toch die 2 seconden hold aanhouden en pas daarna de signalen naar de servo's afschakelen. Hierdoor zijn aparte fail-safe schakelingen tussen de ontvanger en de servo ook niet bruikbaar. Deze schakelen over als ze het juiste signaal kwijtraken. Helaas schakelt de processor in de ontvanger die signalen pas na 2 seconden af dus zal ook die externe fail-safe pas na 2 seconden inschakelen.

Op dit moment zullen we met deze dingen moeten leven want het is nu gewoon niet anders. Toch is er verschrikkelijk veel veranderd in de modelbouw sinds ik er zo'n dikke 30 jaar geleden mee begon. Dingen die toen onmogelijk waren, waar je zelfs niet eens aan dacht, zijn nu heel gewoon. De prijzen zijn nog maar een fractie van wat ze toen waren. Voor het geld waar ik toen een 2 kanaals 27MHz zendertje met ontvanger en 2 servo's voor kocht koop je nu een hele mooie computer zender van minstens 6 kanalen en ditto ontvanger. Ook de servo's kosten veel minder dan toen. Ik heb destijds nog fl98,= betaald voor standaard servo's. Als je ze als bouwpakket kocht dan kostte ze iets van fl60,=. Je was dan een avondje bezig om voor 4 servo's alle onderdelen netjes op de print te solderen. Daarna moest de hele servo (tandwielen, motor, potmeter enz.) ook nog in elkaar gezet worden.
Dat was een leuk klusje hoor maar het was toch nog steeds fl60,= per servo! Laten we dus lekker blijven hobbyen en als er weer iets nieuws op de markt komt moeten we dat goed in de gaten houden want verbeteringen zijn altijd welkom. Ik zal in ieder geval nooit zeggen dat wat we nu hebben niet verbeterd kan worden.

Zo moet je het niet allen zien Satoer. Je kan inderdaat je model niet meer zien op 2 miles (3,3km). Het probleem is dat als je op slechts 200 meter bij je vandaan bent maar op 2 km afstand is iemand anders op hetzelfde kanaal bezich je toch problemen kan krijgen. Het bereik van die zender kan zo groot zijn dat hij de ontvangst in jouw vliegtuig kan verstoren. Daarom moet je dus wel degelijk rekening houden met het feit dat een zender wel 3 tot 5km reikwijdte kan hebben.

weet iemand toevallig ook een manier om het bereik te verbeteren zonder een nieuwe zender of ontvanger te kopen? de antenne zit inwendig bij deze auto en het is geen optie hem naar buiten te werken, ookal zou dat al veel schelen natuurlijk.
bj

Helaas BJ je zult moeten leven met wat je hebt. Het is nog maar de vraag of een nieuwe zender en/of ontvanger zal helpen. De plaatsing van de antenne is heel erg belangrijk. De antenne naar buiten brengen en zo hoog mogelijk plaatsen zal je zeker helpen maar als je dat niet wilt :roll:.
Ook met een betere ontvanger zal de winst niet zo groot zijn, of de ontvanger die je nu hebt moet heel erg slecht zijn. Dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen want echt slechte apparatuur is vrijwel niet meer in de handel. Ik bedoel hier natuurlijk "echte" modelbesturings apparatuur, niet die nikko dingen of ander speelgoed. Dat is niet "slecht" maar het is gemaakt om op hele korte afstand gebruikt te worden. Als je meer dan 50 meter weg wil werkt het al niet meer.

De antenne zal best wat ongunstig zijn weggewerkt, het is niet voor niets dat alle auto`s zo`n spriet omhoog hebben, jouw antenne ligt plat en en dat zegt al genoeg.

Laatst was ik in Duitsland en daar vloog iemand met een 6,5 meter zwever, die vliegt gemakkelijk 2 kilometer weg en het toestel is dan nog goed zichtbaar, hij gebruikte een standaard zender en ontvanger maar hij heeft nog nooit storing gehad. Hij heeft er wel alle ruimte en er staan geen gebouwen of iets dergelijks.

Onderschat niet de invloed van gebouwen en obstakels, zo stond er een keer een hoge bouwkraan bij ons veld, ik dacht leuk te doen door er onderdoor en vervolgens eromheen te draaien en terug te vliegen. De bouwkraan neemt mijn zendsignalen op en zend ze vervolgens weer uit.
Gevolg : mijn PCM ontvanger krijgt een dubbel signaal en klapt dicht waardoor de heli niet meer reageert, gelukkig vloog de heli door en kreeg ik hem seconden later pas weer onder controle.

De antenne van je model is bepalend voor je bereik dus probeer een tussenweg te zoeken.

Rhelie zei:
... zo stond er een keer een hoge bouwkraan bij ons veld, ik dacht leuk te doen door er onderdoor en vervolgens eromheen te draaien en terug te vliegen. De bouwkraan neemt mijn zendsignalen op en zend ze vervolgens weer uit ...
Een metaalconstructie schermt radiosignalen af, ze komen er niet door heen.

Rhelie zei:
...Laatst was ik in Duitsland en daar vloog iemand met een 6,5 meter zwever, die vliegt gemakkelijk 2 kilometer weg en het toestel is dan nog goed zichtbaar...
2km zichtbereik (zonder hulpmiddelen) lijkt me erg veel, zelfs voor een 6,5meter zwever.

Back