zender configuratie

Hoe stuur jij???

• Total voters
    78
  • Poll closed .
Hoi,
Ik begin dit draadje maar omdat ik overal losse opmerkingen tegenkom maar nergens een kompleet verhaal..

Hoofd vraag...
Waar zit welk kanaal oftewel
links of rechts gas geven..
Staart gas links of rechts.

Ik denk dat het makkelijkste vliegt als je aan 1 zijde de staart en hoofd rotor bestuurd en de roll en aanvals hoek aan de andere kant.
Zo kun je altijd met 1 hand vliegen en de andere hand tijdelijk vrij maken.

Ik zie dat echter bijna alle zenders komen met links hoofdrotor gas en rechts staart (of anders om) en de aanval hoek bij de staart en de roll bij het gas.
WAAROM????

Dezelfde diskussie over normaal vliegen.
Waarom zit het richting roer altijd aan de gas hendel en het hoogte roer aan de andere kant.
als je airelons hebt gaat het richtings roer ineens naar de andere kant.

Vooral elektro planes moet je starten/werpen met een vrije hand dus...
Dus ik zou de hoogte en richting altijd aan de andere hand willen...

Welke mode je kiest om je model te besturen moet je natuurlijk zelf weten. Wel is het meestal makkelijk om dezelfde mode te kiezen als de mensen in je omgeving die je kunnen helpen.
Zelf vloog ik al met vliegtuigen (mode 1) en ben daarom ook heli op mode 1 gaan vliegen. Dit zorgde er wel voor dat er toen niemand was die mijn heli's kon invliegen, afstellen of wat ook... dus ik moest alles zelf doen.

Mode 2 is het meest gebruikt in nederland, dan heb je inderdaad je hele rotorkop op 1 stick en de staartrotor + pitch op de andere.

Uiteindelijk is het allemaal niet meer dan een aap een kunstje leren... tis maar net hoe je het aapje traint :wink:
Of om er nog een ander cliche bij te halen: Elk voordeel heb zn nadeel... (elke mode heeft zn voors en tegens)

Cheers,

Richard

Ik vlieg mode 2, Gas/pitch links. Ik ben niet helemaal wakker en heb wel het verkeerde aangeklikt op de poll...

Als je graag 3D wil vliegen is mode 2 wat makkelijker zodra je bij de piroettende figuren aangekomen bent.

Mode 2, al het andere is voor mietjes ;) Nee geintje, is maar oe je het (wilt) aanleren. Mij leek mode2 logischer.

Ik hoor gelukkig veel opmerkingen dat ik op het goede pad ben.
Links of rechts (mode 1 of 2) is natuurlijk geheel persoons afhankelijk.
Echter zie ik ook nogal veel met de staart op links en de throttle rechts of net anders om.
Dat houd dus in dat de kop met zowel links als rechts bestuurd moet worden en dat leek me al erg onhandig...
dus staart en motor op 1 stick en de kop op de andere..
Nu werk ik al vrij lang met vliegen met het gas op rechts dus laat ik dat dan ook maar zo houden...

Je hebt eigenlijk geen keuze, je moet dezelfde stickbezetting kiezen als degene die je helpt. Doe je dat niet, dan kan hij je niet helpen (we laten gekoppelde dubbele zenders even buiten beschouwing). Voor de rest, zoveel zinnen, zoveel smaken (of zoiets).

....................

Even los van het feit dat het makkelijker is voor je evt. leraar als je in dezelfde mode vliegt....
Een zender overpakken bij een heli is m.i. gewoon geen optie hoor Ron, ik kan me er niets bij voorstellen...
Ik vlieg nu al redelijk strak rond, maar mijn vingers verlaten de sticks nooit.
Bij een vliegtuig kan dat vaak nog wel, bij een heli ben je dan gewoon 99 van de 100 keer te laat en kan je hem bijeen rapen m.i.
Ik spreek uit ervaringen met wespen in mijn gezicht die ik even dacht weg te wuiven, dat waren mijn eerste onbedoelde 3D figuren ;)

Eric

Hoi,

Vooral elektro planes moet je starten/werpen met een vrije hand dus...
Dus ik zou de hoogte en richting altijd aan de andere hand willen...

Als al eerder is gemeld, alle soorten stick bezettingen zijn aan te leren. Ik vlieg alles in mode 2. Handstarten is geen enkel probleem.
Leren helivliegen waarbij de zenders overgegeven worden indien het fout gaat?
Kan me niet voorstellen dat een club dit toestaat.

Je hebt eigenlijk geen keuze, je moet dezelfde stickbezetting kiezen als degene die je helpt. Doe je dat niet, dan kan hij je niet helpen (we laten gekoppelde dubbele zenders even buiten beschouwing). Voor de rest, zoveel zinnen, zoveel smaken (of zoiets).

....................

Ron,
Als je de gekoppelde zenders buiten beschouwing laat, kan naar mijn mening niemand je helpen.
Met gekoppelde zenders bedoel ik d.m.v. een kabel of wireless
Verbeter me a.u.b. als dit onjuist is.

Als je dezelfde mode vliegt kan iemand anders je heli AFSTELLEN en INVLIEGEN... dat is ook helpen en voor de meeste beginners ERG belangrijk. Zelf leveren hoveren en daarna vliegen lukt de meeste nog wel (met hoepel in het begin en kleine stapjes) maar zelf de heli GOED afstellen/invliegen is een 2e.
Zelf heb ik wel alles vanaf het begin zelf gedaan en ik kan je zeggen dat het een behoorlijk stijle leercurve is. Het kan wel, maar als iemand je kan helpen is dat natuurlijk makkelijker.

Anyway, kiezen wat je fijn vind of als je geen voorkeur hebt gewoon vliegen zoals diegene die je kan helpen.

Cheers,

Richard

Als je dezelfde mode vliegt kan iemand anders je heli AFSTELLEN en INVLIEGEN... dat is ook helpen en voor de meeste beginners ERG belangrijk. Zelf leveren hoveren en daarna vliegen lukt de meeste nog wel (met hoepel in het begin en kleine stapjes) maar zelf de heli GOED afstellen/invliegen is een 2e.
Zelf heb ik wel alles vanaf het begin zelf gedaan en ik kan je zeggen dat het een behoorlijk stijle leercurve is. Het kan wel, maar als iemand je kan helpen is dat natuurlijk makkelijker.

Anyway, kiezen wat je fijn vind of als je geen voorkeur hebt gewoon vliegen zoals diegene die je kan helpen.

Cheers,

Richard

Ik ben ook een doe het zelf type... (of zelf lerend)
Ook zo al wel regelmatig mijn leergeld betaald.
Maar onlangs meer met helicopters gaan spelen en viel me op dat niet alleen links of rechts handig maar dan ook nog de rotor hoek zowel links als rechts (dus rol links en hoek rechts)
en juist daar zie ik de logica nog niet van.
Maar ik heb (gesteund door alle responce) nu voor mode 2 gekozen en dus gas en staart rechts en de kop links...
dat pas bij mijn ervaring met vliegen en werkt bij mij goed.
Er zijn geen leraren in de omgeving dus hoef ik daar geen rekening mee te houden.
Verder zijn er op youtube en het www zeer veel trainings tips te vinden dus ga ik over een maandje wel veilig de lucht in.
Voor als nog de trainingstandaard en radd's training scool.

Benno.

Ik ben ook een doe het zelvert (eigenwijze drol) :D
Maar goede tips of uitleg en hulp van mensen met meer vlieg of bouwervaring is altijd welkom uiteraard.
btw Benno... is Mode2 normaal niet Gas en rudder links en cyclic rechts?, zo vlieg ik namelijk ..

Groeten Eric

Inderaad erik,
Das mode 2 wat in nederland normaal is...

Ik vlieg mode 1 zodat ik rechts vrij heb voor hand start of wat anders..
altijd al gedaan blijft dus gewoon.

Benno

Ik hoor gelukkig veel opmerkingen dat ik op het goede pad ben.
Links of rechts (mode 1 of 2) is natuurlijk geheel persoons afhankelijk.
Echter zie ik ook nogal veel met de staart op links en de throttle rechts of net anders om.
Dat houd dus in dat de kop met zowel links als rechts bestuurd moet worden en dat leek me al erg onhandig...
dus staart en motor op 1 stick en de kop op de andere..
Nu werk ik al vrij lang met vliegen met het gas op rechts dus laat ik dat dan ook maar zo houden...

Hierbij sluit ik me aan
ik vlieg vliegtuigen met mode 1: gas en aileron rechts, en rudder/hoogteroer op links, ben het zo gewend.
Maar bij een heli (enkel nog maar op silm gevlogen), heb ik een veel beter gevoel bij nick/roll op links, dus de stuurrichtingen op 1 stick, en de gas en staartrotor op rechts.

er zijn er dus nog die zo denken.

Heb de volgende 3 alle 3 gekunnen( eerst bij een vliegclub, toen bij een andere, en toen op de sim het verkeerde geleerd, en toen na een dagje op de club, het andere weer geleerd)
Gas en Staart Links, Hoek en Roll Rechts.
Gas en Staart Rechts, Hoek en Roll Links.
Gas en Roll rechts, Hoek en Staart links

Maar vlieg nu alleen nog
Gas en Roll rechts, Hoek en Staart links

Back