Zender instellingen

Heren,

Ik heb sinds kort een wat geavanceerdere zender (MX-12) waar ik een aantal flap-standen kan instellen en omschakelen met een schakelaar. Ik heb daar een beetje mee zitten experimenteren maar ben er nog niet uit wat handig is. Wat voor standen hebben jullie?
  • Een gooi stand (flaps ietsje omhoog)
  • Een 'gewone' stand (flaps volgens profiel)
  • Een thermiek stand (flaps ietsje naar beneden)
Wat zijn de hoeken die de flaps dan maken? Of hebben jullie andere instellingen?

Leon

Wubbe, ik heb de standen die je noemde in gebruik bij mijn Sputnik.

Flap omhoog: ~2-3mm
Flap omlaag: ~3mm

Wat mij nu ook leuk lijkt om te weten is, hoe reageren julle DLG's op de verschillende flap standen? En, hoe passen jullie daar je zwaartepunt op aan? (verschillende flapsstanden is verschillende neutraalpunten)

Zelf heb ik de Sputnik nu zo dat deze het lekkerst vliegt als de flaps in de thermiekstand staan. Afgelopen zaterdag ben ik met een portemonnai gevuld met loodsnippertjes van 1 tot 3 gram in de weer geweest tot het ding weer naar mijn zin vloog. Niet te filmen wat 1 a 2 gram uit maakt! (Na een landing in de sloot was ik namelijk wat lood kwijt geraakt. Thuis snel de spullen uit het rompje gehaald en kennelijk toen lood er uit laten vallen. De Sputnik was daarna niet te vliegen..)

Compenseren jullie flapuitslag op het hoogteroer?

Ik begin het hele DLG vliegen met de Formule 1 te vergelijken. Pffffff....
Ook daar is het zo dat ze de ene dag alles goed hebben afgesteld en de volgende dag blijkt dat het voor geen meter wil.

De eerste keer dat ik op Garderen vloog ging het heerlijk met de Turbo. Ik dacht dat ik hem goed had afgesteld en er voorlopig niets mee aan hoefde te doen. Forget it!!!! Vorige week zondag was weer zo'n dag dat bijna iedere worp raak was. Heerlijk. Ik kon mooi vlak draaien in een bel met de thermiekstand en ook liep de kist lekker. Gisteren onder iets andere weersomstandigheden ging het stukken minder. Een ramp om tegen de wind in te komen. Het was veel turbulenter en er stond meer wind. Wat afstellen en gepiel met lood verbeterde het vlieggedrag redelijk.

Nou ben ik in deze materie ook nog maar een beginner en correct me if i'm wrong, maar volgens mij vraagt ieder weertype om een iets andere instelling van flaps, gewicht en CG.

Flaps en flapstanden

Wil jij uit een DLG het maximale halen zul je inderdaad moeten gaan werken met flaps........... Het waarom hiervan is vrij simpel te verklaren; er treden immers zulke snelheidsverschillen op dat het nou eenmaal onmogelijk is een profiel te ontwerpen dat optimaal onder al deze verschillende condities werkt.
Zelf maak ik gebruik van 4 verschillende flapstanden met de daarbij horende positie van het stabilo. Deze 4 posities zijn voor de start, voor het "normale" vliegen, voor het thermiekvliegen en voor het snelle vliegen ! In principe hebben alle profielen eenzelfde soort flapinstelling nodig. Voor de start en voor het snelle vliegen heb jij een "snel"profiel nodig; een profiel dus met minder welving. Om dit "minder welving" te bereiken wordt de flap omhoog gezet.
Voor de bekende Drela profielen is de vuistregel dat de flaps zover omhoog gezet moeten worden dat de onderkant van het profiel over ca. de laatste 50 % nagenoeg vlak moet zijn !
Voor het normale vliegen geldt bij het Drela dat de laatste 50 % van de bovenzijde vlak moet zijn wat betekent dat de flap ietsje lager komt te staan.
Voor thermiekvliegen wil je het model in principe nog iets langzamer maken c.q. bereiken dat de vleugel nog ietsje meer lift geeft. Om dit te bereiken moet het profiel meer gewelfd worden wat dus betekent dat je de flaps nog wat verder moet laten zakken.
De meest gemaakte fout bij dit alles is dat deze flapuitslagen veelal te groot gekozen worden. Zoals Theo al aangaf is er immers een reuze verschil tussen het vliegen onder relatief rustige weersomstandigheden en vliegen met een beetje wind. verschillende trims toepassen zou je dan zeggen maar zelf kies ik ervoor de flapuitslagen rdelijk te begrenzen zodat er een instelling ontstaat die onder alle condities goed funktioneert. Meer wind kan dan ondervangen worden door bijvoorbeeld de vleugelbelasting te verhogen (lees, ballast toe te voegen)
Bij de Aspirin bijvoorbeeld (geen Drela profiel) is voor mij als meest optimale eruit gekomen dat ik bij de start de flaps ca. 3mm omhoog stel. Voor snel vliegen wat nodig is om weer "thuis te komen" of om van de ene bel naar de andere te steken zet ik de flaps ca. 2mm up.
Wil ik de Aspirin wat langzamer maken (thermiekstand) dan is ca. 1,5 mm down royaal genoeg ! Met meer uitslag omlaag kreeg ik het door Theo beschreven gedrag. Bovendien blijkt bij de Aspirin de vliegtijd in doodde lucht nauwelijks beïnvloed te worden door de thermiekstand van de flaps.........
uit dit verhaal blijkt hopelijk dat er geen gouden regel is voor de flapstand maar dat het een zaak is van veel vliegen en experimenteen en meten om er achter te komen wat voor jouw toestel optimaal is.

Arno

Back