Flaps en flapstanden
Wil jij uit een DLG het maximale halen zul je inderdaad moeten gaan werken met flaps........... Het waarom hiervan is vrij simpel te verklaren; er treden immers zulke snelheidsverschillen op dat het nou eenmaal onmogelijk is een profiel te ontwerpen dat optimaal onder al deze verschillende condities werkt.
Zelf maak ik gebruik van 4 verschillende flapstanden met de daarbij horende positie van het stabilo. Deze 4 posities zijn voor de start, voor het "normale" vliegen, voor het thermiekvliegen en voor het snelle vliegen ! In principe hebben alle profielen eenzelfde soort flapinstelling nodig. Voor de start en voor het snelle vliegen heb jij een "snel"profiel nodig; een profiel dus met minder welving. Om dit "minder welving" te bereiken wordt de flap omhoog gezet.
Voor de bekende Drela profielen is de vuistregel dat de flaps zover omhoog gezet moeten worden dat de onderkant van het profiel over ca. de laatste 50 % nagenoeg vlak moet zijn !
Voor het normale vliegen geldt bij het Drela dat de laatste 50 % van de bovenzijde vlak moet zijn wat betekent dat de flap ietsje lager komt te staan.
Voor thermiekvliegen wil je het model in principe nog iets langzamer maken c.q. bereiken dat de vleugel nog ietsje meer lift geeft. Om dit te bereiken moet het profiel meer gewelfd worden wat dus betekent dat je de flaps nog wat verder moet laten zakken.
De meest gemaakte fout bij dit alles is dat deze flapuitslagen veelal te groot gekozen worden. Zoals Theo al aangaf is er immers een reuze verschil tussen het vliegen onder relatief rustige weersomstandigheden en vliegen met een beetje wind. verschillende trims toepassen zou je dan zeggen maar zelf kies ik ervoor de flapuitslagen rdelijk te begrenzen zodat er een instelling ontstaat die onder alle condities goed funktioneert. Meer wind kan dan ondervangen worden door bijvoorbeeld de vleugelbelasting te verhogen (lees, ballast toe te voegen)
Bij de Aspirin bijvoorbeeld (geen Drela profiel) is voor mij als meest optimale eruit gekomen dat ik bij de start de flaps ca. 3mm omhoog stel. Voor snel vliegen wat nodig is om weer "thuis te komen" of om van de ene bel naar de andere te steken zet ik de flaps ca. 2mm up.
Wil ik de Aspirin wat langzamer maken (thermiekstand) dan is ca. 1,5 mm down royaal genoeg ! Met meer uitslag omlaag kreeg ik het door Theo beschreven gedrag. Bovendien blijkt bij de Aspirin de vliegtijd in doodde lucht nauwelijks beïnvloed te worden door de thermiekstand van de flaps.........
uit dit verhaal blijkt hopelijk dat er geen gouden regel is voor de flapstand maar dat het een zaak is van veel vliegen en experimenteen en meten om er achter te komen wat voor jouw toestel optimaal is.
Arno