Nee, helaas niet. Maar het moet eenvoudig zijn. De stuurmachine heeft aansluitingen voor een vaarbatterij en de aandrijfmotor van de boot. In de stuurmachine zit een tandwieltje met grote tanden. Dat bediend de motorschakelaar. Met hele korte impulsen werd de aandrijfmotor geschakeld. In de stuurmachine zit een kleine elektromotor die het tandwieltje en de stuurhefboom voor het roer bediend. Die motor wordt via een batterij bediend door het relais in de ontvanger. De elektromotor is op een kantelmechanisme gemonteerd. Door dit te bewegen simuleer je de werking. Een korte beweging van het kantelmechanisme schakelt de motor, een lange beweging bedient de stuurhefboom. Er bestaan twee versies van deze stuurmachine.
Nee, ik herken deze wel, maar het is een andere. Dit is de Kinematic (met demo). Ineens wist ik het weer, die stond in het Kreulen boek: Uiteraard te koop bij Evert zelf: Meer docu heb ik op dit moment (nog) niet
Fantastisch allemaal! Onlangs zelf nog mijn eerste twee Robbe/Futaba zenders van de hand gedaan in prima staat aan een liefhebber. Dat was begin jaren 80 materiaal. Dit gaat nog veel verder terug! Ongelofelijk hoe ingenieus allemaal van de technologie van toen!
wel dat is dus wat ik bedoelde met clock work en dat was niet van graupner dat wij hadden de zender was een pixy voor de rest geen idee wie het geproduceerd heeft bij ons was het roer wel anders aangesloten maar swat het is het zelfde ding als ik het tegen kom dan maak ik een foto er van gr raf
Maar de aandrijving is wel degelijk elektrisch, daar komt geen veer (clockwork) aan te pas. De veer die je ziet dient voor de neutralisatie. Wat betreft aansluiten, volg de aansluitdraden van de motor, dan weet je wat de input van deze stuurmotor is. Nou, dit is dan nog maar de 'intermediate' fase, want het komt uit de tijd dat de transistor al werd gebruikt. De tijd dat ik begon met uitzoeken wat ik allemaal nodig had om zelf RC te kunnen maken.
bruno schreef ik toch reeds er waren en /of plannen of bouwdozen om zelf je zender ontvanger in elkaar te branden . niet iedereen had een 30 watt soldeer boutje ik heb samen met pa nog rondvlucht gevlogen met 2 en met 3 kabels de derde was dan om de gas te bedienen de eerste motoren waren diesel motoren daarna is de glowplug uitgekomen en konden we dus gas geven wat bij de diesels niet mogelijk was toen was het nog zweefvliegen vrijvlucht zonder enige besturing zeilen op een vijver of grote fontein en dan naar de andere kant lopen om de boot op te vangen de pixy zender en ontvanger daar zat nog een lamp in als versterker hoor niet alles was reeds transistor
Terug van weg geweest bij de service afdeling van TFA ( Gait) de Fleet. Net als dat ik bretels en een riem draag heeft Gerhard ook een veiligheid ingebouwd..2 antennes..en die kleine mag ik er niet af knippen. De Rx zit in de originele kast en de servo's ( 3) doen het allemaal zoals je dat gewent bent... Maar....het kan nog gekker... Sluit ik de richting en de hoogte aan op dat printje..en hang ik daar een Bellamatic aan..je snapt het al dan heb ik Galloping Ghost. Gerhard: Zeg ik dat goed dat ik richting en hoogte op dat prinjte moet aansluiten bij CH 1 en CH 2...en de Bellamatic aan de andere kant bij die 3 poot????? En...dat van die Bellamatic heb ik niet goed begrepen.....jij hebt alle delen 3D geprint ..maar wat met de electronica en de motor? En indien ik GG gebruik ....zou ik op het motorkanaal ( dus rechtstreeks op de kabel uit de Rx..en niet via dat printje??) een Motormatic ( hoe heet dat 3 standen servo wat bij de Fleet hoor en ook helemaal gaar was en het weggesmeten) moeten scoren..want das leuker dan een gewoon servo Henk B..jij weet hoe ik die buitenechtelijke antenne kan wegwerken..doe eens een plaatje..
Hi Henk, de ontvanger heeft 3 aansluitingen waarop je motor, hoogte en richtingroer aansluit. op de uitgang van het hoogte en richtingroer, kun je een nieuwe versie van de GG actuator aansluiten, de elektronica hiervoor kan ik achteraf in het doosje met de ontvanger zetten. Je krijgt dan een stekkertje erbij waarop de motor van de Rand actuator wordt aangesloten. Het is ook mogelijk om de elektronica in de "servo behuizing"van de nieuwe Rand-LR3 actuator te plaatsen. Hiermee kun je van iedere willekeurige moderne zender een GG simulatie maken. Hierboven de print in de behuizing van de mini Rand actuator. En hier aangesloten op een normale ontvanger. Er moet nog een klemring worden aangebracht op de lange as, anders lopen de bewegende delen ervan af. Inmiddels hiervoor een oplossing bedacht door een schroefje van 1,6 mm te gaan gebruiken en dan met het moertje dit tegen te gaan. Aangesloten op een moderne 2,4 GHz ontvanger. En hier het eerste resultaat, de oranje plaat in bovenstaande foto's is een aanpassing die gedaan is nadat de zwarte versie (onderstaande video) wat haperingen vertoonde, en dat kunnen wij natuurlijk niet gebruiken.
GG actuator in het blauwe kassie lijkt me wel wat... Zit de rx dan bv in het zicht dan...oh..ist net ecchies.. En die ggact..is dat het plaatje wat ik al heb en op de foto staat?
Henk, Plaatje is nieuw geprinte uitvoering. Jouw actuator zetten we weer in elkaar voor het museum.heb je het motortje nog liggen? De Rand versie waar deze op gebaseerd is komt te zitten waar de servo’s zitten. Dus is dit waarschijnlijk in zicht. De def. Versie wordt ook rood/ wit gekleurd zoals deze oorspronkelijk was. ik hoop dat deze voldoende power heeft voor je toestel, anders moeten we er nog 1 bouwen, met een ander ontwerp met vertraging. Ik zit te denken om een oude servo hiervoor te gebruiken. gr. gerhard
Kissie valt wel mee hoewel.... op de To Do lijst staat nog steeds deze...maar dan als 1,4 meter voor 2,5 diesel.. Dat was de eerste RC kist die ik bij ons op de heide ( renderklippen) zag vliegen met de GG Fleet....en dat is dus het doel waarna wij streven. Er waren TFA constructeur/RCE kit plannen..en zodra ik de bellamatic en de servomatig aan het zwieberen heb ga ik die jongens het leven heel zuur maken totdat we de kit hebben.. En dit servo moet ik dan nog hebben om te drosselen...de servomatic:..maar ook dat mag een 3D geprinte zijn waar een klein servo in zit...
En voor de volledigheid....het is die zelfde zender waar het hier om gaat.. die ik toen in 1962 of zo zag..en in de Kapitan.. 1e eigenaar Lammert Jan Beumer...lid en materiaal beheerder van de toenmalige Noord Veluwse LC ( Heerde e.o.) 2e eigenaar Saab van der Veen..lid van de toenmalige NVLC 3e eigenaar..ikke...( bij leven uit de nalatenschap van Saab) ...lid en secretaris van de toenmalige NVLC Dus ja ... het blijft binnen de club..
Hier komt ie dan: De 2,4 ghz antenne is verborgen in de frequentieknijper. De antenne bestaat uit een ronde messing buis van 4 mm buiten diameter en het laatste deel van de coax kabel is ontdaan van de metalen afscherming. De afscherming gesoldeerd aan het uiteinde van de messing buis. Let op: de afmeting van buis en onaf geschermd deel van de coax is kritisch. Meer details hierover op het vintage Mode Zero forum. Dit idee van de frequentieknijper is mijn eigen idee. Wel heeft ooit iemand de antenne op soortgelijke manier en met succes verborgen in een frequentie vlaggetje. Repost: Hidden 2.4ghz transmitter aerials - Mode Zero (mode-zero.uk) Disclaimer: reikwijdte test moet nog worden gedaan in afwachting van een 7 kanaals ontvanger. En dan beslissen welk model er mee moet worden uitgerust. Misschien mijn 1970 Eyeball uit Model Airplane News herbouwen die ik destijds met de Multiplex Digitron vloog?
Ik merk dat een ieder het zelfde denk over classic modellen...het gaat uiteraard steeds om een ander model maar de herinnering is hetzelfde..een fantastisch model uit een geweldige periode... Ja...maak je dromen waar en bouw nog eens dat perfecte model van toen...en wie weet wordt je er wel weer net zo energiek van als in die classic tijd..
Eyeball... wil RC Europe gaan kitten tzt. Ton van Munsteren zou hem ergens in de planning hebben voor cnc. Eureka heeft de kit met de langere staart. Die met de korte kon bij een stuurfoutje in een onherstelbare spin raken. Eyeball. Svenson had hem mooi gekit. En in die uitvoering met dat kleine cabinekapje en kleurstelling in de folder (de kit had een grote kap, het model op de plaat was het kampioenschapsmodel van de ontwerper zelf, kan niet anders. Wel zijn de rolroeren vreemd opgesteld? Een vol profiel, en daar achter repen klaphout. Of dat nu zo goed flowd? Een bouwverslag beschrijving van deze Svenson in een jaren '70 Brits tijdschrift eindigde dan ook in een crash. Hmmm. Art Schöder de ontwerper. Had er twee vleugels voor bedacht. Tapered toelopend, of een met schuine voorlijst en rechte achterlijst. Dus iets swept-wing. Op RC Groups bouwdraadjes. Helaas elektro gedreven. Liever Webra, HP of HB er op niet? Al is het maar vanwege het wonderschone geluid.
Heb 'm toen van tekening gebouwd, besteld bij Model Airplane News. Had geen neuswiel maar wel een staartwiel en strip ailerons. Voorzien van ik dacht een Webra blackhead 10 cc glow. Weet ik niet meer zeker. Vloog erg strak en was een kei bij het ballonrammen wat we soms deden op de Paalberg in Ermelo. Moet nog ergens een zwart wit foto hebben. Eens kijken of ik 'm kan opsnorren. Vervelende vliegeigenschappen kan ik me niet heugen maar wegvallen over de tip bij te lage snelheid deed hij wel. Veel plezier aan beleefd.