Zender nostalgie

Discussie in 'Besturen' gestart door jef, 23 sep 2012.

  1. Theo P

    Theo P PH-SAM

    Lid geworden:
    6 dec 2013
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Borne
    jef en Helikapoter vinden dit leuk.
  2. Roland W.V.A. van Os

    Roland W.V.A. van Os

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Thuis
    Heb ik hier ook nog liggen.
    Mooie zender vond ik dat toen.... Nog bij Quartel besteld destijds.
    De mijne heeft een 2-kanalen uitbreidings module.

    PS. Doe je hem ECHT gratizzz weg??? Nee toch???
     
  3. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Geloof het of niet, maar ik heb vorig jaar een Terra Top FMSS gekregen (via een Belgische winkelier, volgens mij van Jef) met de bedoeling deze weer door te geven aan een arme sloeber. Nu ben ik er van dat soort al heel wat tegen gekomen, maar de zender ligt hier nog steeds.
     
  4. repeat

    repeat

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    175
    Locatie:
    Amsterdam
    Nog steeds op te halen, samen met wat brandstof motoren. Wat iemand er voor wil geven (v.a. 0 euro)
     
  5. Ruud1970

    Ruud1970

    Lid geworden:
    7 jan 2008
    Berichten:
    259
    Locatie:
    Maastricht
    Momenteel ben ik bezig om mijn Simprop SSM 2-4 te converteren naar 2.4 GHz. Ik heb de plus, min en signaal gevonden en aangesloten, maar het werkt niet (op 35 MHz werkte alles wel). Weet iemand of ik nog iets dien aan te passen?

    Bij voorbaat dank.

    Ruud.
     
  6. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Vermoedelijk heb je het geïnverteerde signaal nodig. Dat betekent, dat je het signaal een transistor eerder moet oppikken.
     
  7. Ruud1970

    Ruud1970

    Lid geworden:
    7 jan 2008
    Berichten:
    259
    Locatie:
    Maastricht
    Dank je, Corien!

    Moet ik nu een signal inverter in de signal draad inbouwen?

    Ruud
     
  8. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Nee, zoals ik schreef moet je een transistor eerder het signaal oppikken. Dan heb je het geïnverteerde signaal. Van de transistor, die nu het signaal aanlevert zoek je het middenpootje op. Daaraan zit een weerstand en aan de andere kant van die weerstand neem je je signaal af.
     
  9. Ruud1970

    Ruud1970

    Lid geworden:
    7 jan 2008
    Berichten:
    259
    Locatie:
    Maastricht
    WP_20160306_21_59_19_Pro.jpg WP_20160306_21_59_51_Pro.jpg

    Dank je voor je reactive!

    Ik snap het echter niet (en dat ligt aan mij). Ik heb dus een foto van het zend-gedeelte gemaakt en de printplaat eronder. Misschien dat iemand zo kan zeggen waar ik de signaal draad kan solderen.

    Bij voorbaat dank

    Ruud
     
  10. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Oops, ik had een andere SSM Contest voor ogen. We zitten hier in een hf-deel (waarin één of meer weerstanden geblakerd zijn) en daar moeten we niet zijn, maar een stapje terug in het modulatie circuit. Mogelijk, dat de BC558 bovenin daartoe behoort, maar dat valt zo niet te beoordelen. Ik zal morgen eens kijken of ik van deze zender de documentatie heb en verder kan helpen, want anders wordt het gokwerk en daar doe ik niet aan.
     
  11. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Van deze zender heb ik de documentatie niet, dus dan houdt het op. Er zal dan met een scoop gezocht moeten worden waar de pulstrein opgepikt kan worden. Zo te zien is er wat geprobeerd op de basis van de BC558, maar daar heeft het signaal een waarde van circa 0,6 Volt toptop en dat is te gering (vooropgesteld dat dat inderdaad de transistor is, die het signaal aanbiedt aan het hf-deel).

    Als het goed is zitten er onder de stuurknuppels drie ic's op de print, waarvan ééntje een CD4001 of een CD4011. Volgens mij een 4011. Één van de poortjes van dit ic wordt gebruikt als inverter/buffer en daarop moet de pulstrein worden afgenomen. Niet gokken, maar met een scoop (laten) vaststellen welke dat is. Op de ingangen van het poortje staat het niet-geïnverteerde signaal, op de uitgang het geïnverteerde signaal. Welke van de twee je moet hebben is afhankelijk van het 2,4 GHz module.
     
  12. Ruud1970

    Ruud1970

    Lid geworden:
    7 jan 2008
    Berichten:
    259
    Locatie:
    Maastricht
    Dank je voor de informatie!. Ik ga ermee aan de slag!

    Ruud
     
  13. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Mijn laatste aanwinst , nog nieuw in de doos , de vorige eigenaar heeft deze nieuw gekocht samen met een graupner Beta zwever , de zwever is wel gebouwd maar heeft nooit gevlogen en is samen met de zender op zolder geraakt , tot gisteren dus.
    Wat ik wel raar vind en wat ik ook nog nooit gezien heb is dat het antennesnoer niet rechtstreeks uit de ontvanger komt maar aan de stekker vastzit die via de schakelaar van de accu komt en zo naar de ontvanger gaat o_O Wie weet daar meer over ?

    24.JPG

    25.JPG

    Groeten Jef
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2016
  14. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Ik roep maar wat in mij op komt, maar zou het voor brandstof modellen kunnen zijn, en dat de stroom ook via die draad in de ontvanger komt?
    Ik zie namelijk drie pinnetjes in de stekker zitten?
     
  15. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Daarover valt verder niets te vertellen. Bij dit type ontvanger zit de antennedraad inderdaad op de accu steker, wat als tamelijk onhandig werd ervaren. Als de antenne stuk was moest je eigenlijk een nieuwe aan-uit schakelaar aanschaffen. Uiteraard werd er dan meestal een sleufje in de zijkant van de ontvangerbehuizing gemaakt en werd een nieuw draadje op de soldeerzijde van de print gesoldeerd.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb een ouder type gehad, met zo'n "stapel-ontvanger", en volgens mij was het niet origineel, maar de antenne zat ergens op de schakelaar gesoldeerd...
     
  17. Ruud1970

    Ruud1970

    Lid geworden:
    7 jan 2008
    Berichten:
    259
    Locatie:
    Maastricht
    De ombouw naar 2.4 GHz is gelukt :).
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • 1.jpg
      1.jpg
      Bestandsgrootte:
      113,6 KB
      Weergaven:
      394
    • 2.jpg
      2.jpg
      Bestandsgrootte:
      141,9 KB
      Weergaven:
      328
  18. Roland W.V.A. van Os

    Roland W.V.A. van Os

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Thuis
    ... en dan die opdruk op de zender zelf...... SSM 2 - 4 ;)
     
  19. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Zijn deze zenders zelfbouw ? Ontvanger en servo's waarschijnlijk wel , Elektronica 2000 , daar heb ik nog een grotendeels ongebouwde set van liggen .
    26.JPG

    Elektronika 2000 Mark III.JPG

    Groeten Jef
     
  20. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Remcon was een Engels bedrijfje (hobbyist) dat bouwpakketten van besturingsapparatuur maakten en verkocht. Meestal waren de hoogfrequent delen al gebouwd en afgeregeld omdat dit zonder goede meetapparatuur erg lastig is voor de gemiddelde hobbyist. Ik heb nog een ontvanger waar ik af en toe nog mee vlieg. Mogelijk heb ik het schema van die ontvanger ook nog ergens maar dat weet ik niet zeker.

    De apparatuur was (is) prima en er zijn goede kwaliteit onderdelen gebruikt. Voor een beetje secuur werkende modelbouwer was deze apparatuur goed (af) te bouwen. Het is geen technisch hoogstaande apparatuur, er zijn gewoon "standaard" schakelingen gebruikt die bewezen hebben goed te werken voor de modelbouwers van "toen".

    Verwacht er geen gigantisch goede kanaalscheiding bijvoorbeeld. De gebruikelijke kanaal afstand van 10kHz is na zeer secuur afstellen wel haalbaar maar voor vliegende modellen zou ik dat toch liever niet doen. Dan zou ik minstens één kanaal afstand houden. Als je bijvoorbeeld op kanaal 65 vliegt moeten de kanalen 64 en 66 niet tegelijkertijd in de lucht zijn. Die zouden af en toe kunnen storen.
    De latere versies van de ontvangers hadden een keramisch middenfrequent filter en daarmee is die 10kHz kanaal afstand wel prima haalbaar.
     

Deel Deze Pagina