Voor de anderen:
m.b.t. tot het aansturen van meerdere schepen met één zender:
Ja, dat kan. Zowel met 2,4 gHz als met 40 mHz. Bij het "binden" tussen zender en ontvanger op de 2,4 gHz "vertelt" de zender aan de ontvanger(s) naar welke zender ze moeten luisteren. De gelinkte ontvangers luisteren allemaal naar dezelfde zender. Ik heb één 2,4 gHz zender en 4 ontvangers in 4 schepen zitten. Allemaal luisteren ze naar dezelfde, 7-kanaals, zender. En ja, ook tegelijktijd.
Als experiment heb ik een aantal maanden geleden mijn beide Schnellboote zó ingeregeld dat ik ze simultaan kon varen. Linkerknuppel gas en roer van de S131, rechterknuppel gas en roer van de S139.
Beide modellen in het water en eerst met de linkerknuppel de S131 maar eens een behoorlijk stuk uit de kant laten varen. Ging prima. Toen de S139. Ging ook uitstekend.
Toen (hééééél voorzichtig) beide modellen achter elkaar laten varen in een poging een soort "formatievaren" te laten zien. Ja, het kan, maar goed voor je gemoedsrust is het niet. Zeker niet met die snelle dames... Na een kwartiertje varen had ik het wel gezien en heb een van de twee uit het water gehaald en uit gezet. Geen enkel moment heb ik vol gas durven geven. Het zweet stond in m'n handen. Niet echt "ontspannen een stukkie varen"...