Zenderkeuze

Hallo,

Ik ben nieuw hier en ik heb al aardig wat uurtjes gelezen in dit forum.
Ik heb nog geen zender en ook geen vliegtuig.
Mijn belangstelling gaat uit naar een (elektro) zwever.
Welke zender zou ik daarvoor moeten aanschaffen?
ZOals ik het begrijp is dat minimaal 6 kanaals. (voorkeur 2,4 GHz)
Ik lees van alles over Futaba FF7, Spectrum D7 maar niets over de Royal Pro Multiplex zenders. Worden deze niet veel gebruikt of zijn deze niet goed genoeg of gewoon te duur?
En van Graupner de MX12S? Is dat een 2,4 GHz of moet daar een aparte module worden bijgekocht?

Ik wil graag een zender waarmee ik even vooruit kan.

Kan iemand mij adviseren?

Groeten
Jan Jaap

Laatst bewerkt:
Hoi Jan,

Ik heb een paar mnd terug de Futaba TC 10 aangeschaft bij Hobby inn.

Tot nu toe alleen maar goeie ervaringen mee.:yes::yes:

Kijk het is maar net wat wil je in de toekomst er mee doen,,wil je kleine zwevers blijven vliegen is de 6 kan. ook genoeg, maar wil je grotere gaan vliegen heb je min toch als zo een nodig als ik gekocht heb, of nog uitgebreider de FX 30 en de T 12.:teacher::teacher:

Dus je kan alle kanten op, zolang je weet wat je wil en kunt.:sleepy:

Gr Ton

Ik heb al jaren de FF9 van Futaba (sinds 2004 volgens mij) en die bevalt nog steeds heel goed, nog geen mogelijkheden tekort gekomen.

en ik vlieg nu een paar maanden met zo'n Corona 2.4Ghz module zonder problemen. Zo'n module past niet in de FF7, en daar zit je dan vast aan het 2,4Ghz systeem van Futaba. Mooi systeem natuurlijk maar ook best kostbaar. Ik kan nu wisselen tussen 35Mhz en 2,4Ghz, van beide heb ik nog ontvangers en dit bevalt me eigenlijk prima. Hoewel ik nu wel de neiging heb om meer 2.4Ghz ontvangers te kopen.

Laatst bewerkt:
Hallo Ton,

Ik wil in de toekomst toch groot gaan vliegen. Hoe ziet dan de besturing eruit met de diverse kanalen. IK begrijp dat 7 kanalen dan te weinig is. Ik vind het prijsverschil dan toch wel erg groot tussen de FF7 en de FF10.

Moet ik over dat prijsverschil heen stappen? (Slik!!)8-O

Groeten
Jan Jaap

Ik wil graag een zender waarmee ik even vooruit kan.
Ik heb zelf een Spektrum DX6i, ik voorzie dat ik in de toekomst daarmee niet zozeer kanalen tekort kom, als wel de optie om kanalen (flaps bijvoorbeeld) met een potmetertje fijn te regelen. De DX6i heeft alleen maar schakelaars... dat wordt waarschijnlijk ooit nog wel eens een DX7.
Wel is de programmering van een Spektrum zender erg overzichtelijk, ik heb nog een Futaba FX18 en daar had ik na twee jaar nog steeds de manual bij nodig; ik weet niet of de Futaba 2.4 Ghz zenders wat dat betreft al wat handiger zijn...
Iets anders is dat de Futaba 2.4 ghz ontvangers schreeuwend duur zijn. Als je een beetje collectie vliegtuigen hebt loopt dat in de papieren!

Hallo Bart,

Ik heb nog zitten kijken op de site van Spectrum, maar kon geen potmeter vinden op de DX7, waarschijnlijk zie ik ze over het hoofd?:confused:
Ik begrijp hieruit dat het toch wel handig is zo'n potmeter?

Op de Futaba 6 zit er geen potmeter, op de 7 volgens mij 1 boven de rechter stick en op de 10 zitten er 3. Maar heb ik dat allemaal nodig voor een elektrozwever met een spanwijdte van 2,5 tot 3m.
1 gas
2 hoogteroer
3 rolroeren
4 remkleppen?
5 richtingsroer

en verder?

Heeft er iemand nog een Multiplex Royal Pro en is hij daar tevreden over ten opzichte van Futaba/Graupner/Spectrum

Groeten
Jan Jaap

Ik heb nog zitten kijken op de site van Spectrum, maar kon geen potmeter vinden op de DX7, waarschijnlijk zie ik ze over het hoofd?:confused:
Ik ging er als vanzelfsprekend van uit dat de 7 wel een traploos regelbare funktie had... maar ik heb nu ook een foto goed zitten bekijken en kan zoiets inderdaad niet vinden.
Maar misschien is zoiets ook wel minder onmisbaar dan ik dacht. Op mijn oude FX18 zaten twee schuifpotmeters en daarmee kon ik de ailerons op mijn bescheiden zwever iets omhoog doen (speed), veel omhoog (remmen), of iets omlaag (thermieken).
Wat lees ik bij Spektrum over de DX7:
(Spektrum RC: DX7: Fly What You Want When You Want)
>Position Flap MixingThe DX7 incorporates a three-position flap system that allows the flap and elevator positions to be preset in all three switch positions. An auto function automatically retracts the flaps when the throttle is raised above a preset point such as during an aborted landing or touch-and-go.<
Kijk, zo kan het natuurlijk ook...
Overigens, het is voor mij nog niet urgent maar ik kan eens uit gaan zoeken of het mogelijk is om op de DX6i aan schakelaars de flapfunkties toe te wijzen waar ik het hierboven over had. Misschien kan ik op die manier toch meerdere flapfunkties aansturen.

Wat betreft aan te sturen funkties - behalve de flaps hebben grote zwevers soms nog een intrekbaar wiel, en eventueel een intrekbare motorpylon (zo'n grote bak gooi je niet even op, en dan is het wel mooi als-ie op eigen kracht kan grondstarten, iets wat met een prop in de neus nooit zal gaan). Verder kan ik ook even niks bedenken...

Overigens, ik begrijp dat je net begint - er zijn goede redenen om niet al te veel haast te maken met grote zwevers. Na een jaar of drie ben ik nu geloof ik wat zekerder en kraak wat minder... maar zo lang je af en toe een radslag maakt kan je maar beter nog niet zo'n heel grote bak hebben. En dan heb je dus ook die zender met alle toeters en bellen nog niet hard nodig; je zou voorlopig een paar honderd euro in je zak kunnen houden.

Tot voor kort had Hobby King overigens een 7-kanaals zender van Turnigy voor rond de 150 dollar, die speciaal was bestemd om een Assan of Corona 2.4 module onder te klikken. Ik zie die zender nu niet meer bij HK, maar dat is wel een optie om voor een redelijk bedrag een erg mooie zender te kopen.

Wat je ook kiest, hou de prijzen van de ontvangers in de gaten. Zoals ik al schreef, dat Futaba spul is mooi maar als je bijvoorbeeld ook af en toe een leuk schuimpje wil vliegen dan ontdek je dat er eigenlijk geen voordelige Futaba ontvangers zijn. Met Spektrum is dat al een stuk beter, en met Corona of Assan helemaal.

Elders op dit Forum kan je overigens ook nog lezen dat het nog maar de vraag is of je met een Assan zendmodule hier in Nederland officieel wel mag vliegen.

Laatst bewerkt:
De flap funktie op de Dx6i heeft wel een standaard mix met de hoogteroer waardoor je de travel van zoewel de flaps als hogeroer in kan stellen maar het blijft maar een stand. Voor mij is dit ideal omdat ik spoilers gebruik maar voor flaps in verschilende standen is het niet ideaal. Je kan natuurlijk gebruik maken van de gas kanaal en de gas gewoon aan/uit maken.

Ik vraag me trouwens af of het niet mogelijk is om een schakelaar te vervangen met een pot meter of een 3 stand schakelaar. Electonische zou het wel gaan denk ik maar mischien komt de computer dan in de waar.

Ik ben trouwens ook zeer tervreden met de Dx6i behalve dat ik het nu terug moet sturen vanwege de terugroep actie. Ik dacht dat als ik het zou kopen via een betrouwbaar leverancier (LHS) dat ik dan geen terugroep zender zouden krijgen maar helaas... Ik heb geen problemen mee maar ik wil de risico niet nemen.

Hallo Rishi,

Vlieg je allang? en wat heeft voor jou de keuze gemaakt om te kiezen voor de Spectrum Dx6i, was de Dx7 er nog niet of heb je dat zevende kanaal niet nodig of is het de prijs.
Mag ik vragen welk vliegtuig je vliegt en waarom die keuze?

Groeten
Jan Jaap

Hallo Bart,

Jij geeft aan dat een grote bak direct niet handig is. Ze hebben mij wijs gemaakt dat een grote bak wel prettiger/rustiger vliegt en niet zo zenuwachtig is. Ook lees ik hier op het forum dat leren met rolroeren in het begin moeilijker is maar als je dat eenmaal kent, je niet meer terug wil.
Ik kan een Mpx Cularis overnemen, een schuimpie van ca. 2,6m. Deze heeft wel rolroeren. Ik heb er een keer meegevlogen en vliegt erg rustig.
Persoonlijk vind ik de schuimpie's niet erg fraai en vind ik een bespannen balsa zwever veel mooier en strakker om te zien vliegen.
Ik ben het wel eens met al die toeters en bellen op de zender, maar over een of twee jaar weer een nieuwe zender kopen lijkt me een beetje weggegooid geld. Dan maar liever nu een keer slikken.

Groeten
Jan Jaap

Hoi Jan

Ik ben een week of 6 geleden weer begonnen naar een pauze van 25 jaar. Na eindeloze lezen op deze een andere forums besloot ik om een Easystar te kopen. Deze keuze was makelijk vanwege alle beschikbaar advies en mijn voorliefde voor zwevers. Ik ben stock begonnen.

Ik heb nog een oude Multiplex Europa Sprint zender en ontvanger op 35Mhz die het nog prima doen maar omdat ik wild vlieg vond ik dat ik op 2.4Ghz moet vliegen. Verder wou ik wel een computer zender kopen (minimaal 6 kanaals) vanwege de extra mogelijkheiden zoals mixen, sub trims, model geheugen etc. Ik koop in het algemeen liever kwalitiet aparaaten als ik er op moet kunnen rekenen zo voor mij blijf over Spektrum en Futaba (OK, merk betekend niet altijd kwalitiet!). De DX7 was mij te duur en de Futaba 6eX miste subtrims wat ik wel jammer vond. Ook zijn de Futaba ontvangers wat aan de duur kant. Dus bijf de Dx6i over.

Ik ben zeer tervreden over deze configuratie een vlieg nu zo vaak mogelijk met veel plezier. Ik heb net een brushless upgrade gedaan op mijn EZ* en ik ben een oude Graupner DG-100 2.4m zwever aan het opknappen. Ik heb er spoilers ingebouwd en de Dx6i heeft de perfecte setup voor de spoilers. Voorlopige heb ik mogelijkheiden genoeg.

Laatst bewerkt:
Hoi Rishi,

Ja klopt, zo zit ik ook in elkaar. Beter iets meer betalen en wat goeds kopen dan ....
Ik begrijp de keuze voor de Easystar niet helemaal omdat je toch geen beginner bent. Je kunt vliegen. Ok een pauze van 25 jaar, maar die EZ* ben je toch snel op uitgekeken, lijkt me?
Kijk die graupner met een spanwijdte van 2,4m geeft toch een veel prettiger vliegbeeld? en is ook geen schuimpie.

Groeten
JJ

Ik had in het verleden wel gevlogen maar nooit voor lang zonder een crash en met balsa en nitro waren die crashes meestal terminaal. Dus besloot ik dat ik weer een beginer was. Sukses maakt weer enthousiast en met de EZ* kan je makelijk sucsesvol zijn. Ik gebruik het puur als power glider. Met mijn brushless setup ben ik binnen 2 circuits op hoogte. Als er thermiek is gaat de EZ* makelijk omhoog (zelfs te hoog).

IMG_4989.jpg

Ik kan nu in winden tot 15kmh vliegen met het gevoel dat ik helemaal in kontrole ben.
Ik heb natuurlijk een paar sub optimale landings gemaakt (in een doorn boom op mijn maiden en ook in een slootje) maar dat kan de EZ* makkelijk aan. Als mijn DG-100 klaar is zal ik weer de ervaring hebben om er goed mee te vliegen. Het ziet er inderdaad mooi uit in de lucht maar is veel mooilijker te vliegen en heeft veel ruimte nodig.
Voorlopig blijf ik met de EZ* vliegen, kan makkelijk op de fiets, in de achterbak, inpluggen en weg vliegen. Ik kan gewoon niet geneog goede dingen zeggen over dit vliegtuig.

Tja Jan,

Als jij grotere zwevers wil geen vliegen kom je aan 7 kan al gauw tekort, en zul je daar idd overheen moeten stappen:hammer::hammer:

Bij ons in de club vliegt een 5 mtr kist van Valenta de Thermiek XXXL en die heeft meen ik een 6 kleppen vleugel, daar komt hoogte en richting en regelaar bij dat zijn al 9 kan.

Ik zou zeggen laat je goed informeren over de mogelijkheden van de zender die je gaat kopen, en leg ook uit wat je er mee wil.

Ik heb te vaak gezien dat iemand voor iets goedkopers gaat en later weer een nieuwe moet aanschaffen, dus dubbel geld.:(:(.

Suc6

Hallo Ton,

Ik wil in de toekomst toch groot gaan vliegen. Hoe ziet dan de besturing eruit met de diverse kanalen. IK begrijp dat 7 kanalen dan te weinig is. Ik vind het prijsverschil dan toch wel erg groot tussen de FF7 en de FF10.

Moet ik over dat prijsverschil heen stappen? (Slik!!)8-O

Groeten
Jan Jaap

Hoi,
Om je kanalen-rekensommetje even wat ingewikkelder te maken;
als je groter gaat vliegen wil je een aantal functies dubbel hebben. Bijvoorbeeld: voor de rolroeren 2 aparte kanalen, omdat je dan ook uitslagen omhoog/omlaag apart kunt regelen of beide rolroeren iets omhoog of iets omlaag zetten. Hetzelfde voor flaps/welfkleppen; die wil je het liefst ook op 2 aparte kanalen hebben. Dan wordt het al lastiger tellen en kom je al snel aan 8 kanalen.

1 gas
2 richting
3 hoogte
4+5 rolroeren li/re
6 remkleppen
7+8 flaps of welfkleppen

intrekbaar wiel? 9

8 of 9 kanaals computerzender van de bekende merken nemen en je kunt een poos vooruit.
Afhankelijk van je budget kun je dan een merk kiezen. Bij 2,4 GHz is het slim ook even naar de prijzen van ontvangers te kijken; die zijn namelijk merkgebonden. Als je voor 35 mHz gaat speelt dat niet. Iedere PPM ontvanger kan met iedere PPM zender werken. Als je 35 mHz neemt zou een synthesizer zender mooi zijn; dan kun je altijd een vrij kanaal kiezen, zeker als je ook synthesizer ontvangers gebruikt.
Voordeel van 35 mHz is dat er heel veel goede, gebruikte zenders te koop staan voor aantrekkelijke prijzen. Ook ontvangers zijn akkelijk vrij goedkoop (gebruikt) te verkrijgen.

En verder heeft iedereen zijn eigen voorkeuren wat het geven van advies niet makkelijk maakt. Zelf zweer ik bij mijn Graupner MX-16S op de 35 mHz vanwege de genoemde voordelen.

Ik vlieg met de MPX Royal Evo 12 (met Pro update). Deze heb ik destijds aangeschaft omdat er meer mensen op de club deze zender hebben. Ben er ook zeer tevreden over. Heeft zeer uitgebreide programmeer mogelijkheden en hij ligt voor mij het beste in de hand. Vergelijk met andere merken heb ik zelf niet. M'n vorige was een MPX Europa Sprint.
Nog even wachten op de 2,4Ghz van MPX en dan heb ik 16 kanalen, hoewel ik op dit moment niet zou weten wat ik er mee zou moeten. Aan 7 heb ik op dit moment wel genoeg.
Bij onze club zie je ook wel de FF10 2,4 en Spectrum 2,4 steeds meer langs komen.

Jij geeft aan dat een grote bak direct niet handig is. Ze hebben mij wijs gemaakt dat een grote bak wel prettiger/rustiger vliegt en niet zo zenuwachtig is. Ook lees ik hier op het forum dat leren met rolroeren in het begin moeilijker is maar als je dat eenmaal kent, je niet meer terug wil.
Inderdaad vliegt een groot toestel rustiger, en rolroeren is denk ik niet erg moeilijk om er meteen bij te leren. Wat ik bedoelde is, dat een grote bak niet fijn is zolang je crashkans nog relatief groot is (zie Rishi!).
Een Cularis is denk ik niet gek, een beetje tussen een "volwassen zwever" en een EasyGlider of zo in.
Ik ben met je eens dat schuimpjes niet het mooiste zijn maar zonodig kan je er wel goed aan repareren. En heus, dat is een groot voordeel!

Sukses maakt weer enthousiast
Dat vind ik een prima uitspraak! Eentje voor op een tegeltje...

1 gas
2 richting
3 hoogte
4+5 rolroeren li/re
6 remkleppen
7+8 flaps of welfkleppen
intrekbaar wiel? 9
Was ik helemaal vergeten om 2 kanalen te tellen voor ailerons... :hammer:

Laatst bewerkt:
@ enterprise
een 5 meter kist is mij te groot. Ik vind 3 tot 3,5 meter echt al heel groot. en 6 kleppen op een vleugel? mwah dat zie ik echt niet zitten!!

@ph-ajh
een intrekbaar wiel? dan kom je uit op schaal modellen? heeft niet mijn voorkeur

dan een vraag over flaps/welfkleppen? Waar zitten die? aan het uiteinde van de vleugels? Waar gebruik ik die dan voor? Heb ik daar 2 kanalen voor nodig of kan ik ze ook via een mixer? programmeren? (heb ik ergens gelezen).:confused:
Dan kom ik op 7 kanaals?

Ik heb begrepen dat Multiplex altijd achteraan komt met nieuwigheden?

Dus dan zou ik kunnen kiezen voor 2,4 GHz
Spectrum Dx7
Futaba FF7
Graupner MX-16 IFS 8 kanaals?
Futaba FF10
Multiplex Royal Pro 7 Vario set
Multiplex Royal Pro 9 Vario set

@bdoets
@rishi
Ik denk dat ik inderdaad toch maar ga voor het schuimpie. Eerst maar es fatsoenlijk leren vliegen

Voor de zender ben ik er nog niet uit. De prijzen van de FF10 en de Multiplexen vind ik nog aan de prijzige kant en ik vind de Graupner ook wel een fraaie zender?

Ik wil trouwens wel even bedanken voor de tot nu toe gegeven reacties en aangeven dat ik de reacties erg leuk vind om te lezen. Mijn eerste gedachten worden toch wel gestuurd naar een juiste keuze.

Groeten
Jan Jaap

Back