zenoah 38 gasaansturing

Normaal hoort daar niks tussen en kan er ook geen olie uit lekken omdat er geen olie in het carter zit wel een benzine/olie mix .

Ze hebben daar geen dichting in omdat je dan de gevaar loopt dat hij ondicht aan de asdichting word en dat de lagers ook niet meer goed vastzitten, deze worden er mee geklemt .

En de bouten volgens boekje aantrekken , te vast geeft ook lekkage omdat je dan de aludelen kan kromtrekken .

Mvg Johan

Normaal hoort daar niks tussen en kan er ook geen olie uit lekken omdat er geen olie in het carter zit wel een benzine/olie mix .

Ze hebben daar geen dichting in omdat je dan de gevaar loopt dat hij ondicht aan de asdichting word en dat de lagers ook niet meer goed vastzitten, deze worden er mee geklemt .

En de bouten volgens boekje aantrekken , te vast geeft ook lekkage omdat je dan de aludelen kan kromtrekken .

Mvg Johan
Origineel zat er ook iets van een roze kleurige pakking tussen hoor.
Heb het carter al eens moeten opendoen en sindsdien is deze niet 100% dicht meer.Er kwam een klein beetje olie uit na dat de motor een paar keer heeft gedraaid.
Heb hier nu al nieuwe vloeibare pakking tussen gedaan.Dus doe ik dit dan beter terug eraf als ik het goed begrijp Johan?Motor heeft intussen met de nieuwe vloeibare pakking nog niet gelopen.
Mvg Wes.

Laatst bewerkt:
Voor een motor maakt de vloeibare pakking niet veel uit als hij er heel dun opgedaan word.

Waarom heb je hem eigenlijk uit elkaar gehaald , heb ik bij een nieuwe motor nog nooit gedaan.

Motorbouten worden in een bepaalde volgorde aangedraait met een draaimoment sleutel de de meesten niet hebben.

Mvg Johan

Voor een motor maakt de vloeibare pakking niet veel uit als hij er heel dun opgedaan word.

Waarom heb je hem eigenlijk uit elkaar gehaald , heb ik bij een nieuwe motor nog nooit gedaan.

Motorbouten worden in een bepaalde volgorde aangedraait met een draaimoment sleutel de de meesten niet hebben.

Mvg Johan
Ik had u al eens PB gezonden dacht ik.
Ik had loctide gebruikt om motor steunbouten te borgen.
Deze had ik terug los moeten schroeven om iets te veranderen aan mijn motorsteun.
Ik heb toen dom geweest en er eens vluchtig met een draadtapje doorgeweest om te draad weer zuiver te maken en uitgeblaast.Maar plots zag ik dat de gaten gewoon doorgeboord zijn tot in het carter.(Is origineel erdoor)
Daardoor heb ik deze toen opengemaakt om eventueel vuil er terug uit te spoelen alvorens de motor voor de eerste keer draaide.
Ik draai de boutjes altijd in kruis aan.
Mvg Wes.

Wat denkt u? terug van elkaar halen en de pakking dun aanbrengen?
Want nu heb ik er aangebracht en deze kwam wat langs de zijkanten eruit bij het aanspannen van de bouten.
Misschien zoek ik er teveel achter maar ik heb ook geen zin om de motor kapot te draaien.
Alvast bedankt.
Mvg Wes.

Nu weet ik het weer hoe het gelopen was
(krijg te veel pb,s om alles te onthouden , en ik word ook een dagje ouder :mrgreen:)

Als het veel is wat er uit geperst kwam zou ik het nieuw doen .
En dan heel dun er op doen.

Mvg Johan

Nu weet ik het weer hoe het gelopen was
(krijg te veel pb,s om alles te onthouden , en ik word ook een dagje ouder :mrgreen:)

Als het veel is wat er uit geperst kwam zou ik het nieuw doen .
En dan heel dun er op doen.

Mvg Johan
Ok bedankt Johan.
Zal het vanavond nog eens opnieuw doen.
Zou het noodzakelijk zijn om een momentsleutel te gebruiken?
Mvg Wesley.

In de beschrijving van de ZG-20 staan alle momenten van de bouten aangegeven.

Officeel (wat niemand doet) worden ook bougies met een momentsleutel aan getrokken . :D

Zündkerze M10x1 ............................7,8 Nm (80 kpcm)
Zylinderfußschrauben M4 ..................3,9 Nm (40 kpcm)
Kurbelgehäuseschrauben M4 ..............3.9 Nm (40 kpcm)
Schalldämpferschrauben M5 ...............8,5 Nm (90 kpcm)
Kunststoff-Vergaser-Isolierstück M4 ....3,4 Nm (35 kp cm)
Vergaser M5 ...................................3,4 Nm (35 kp cm)
Propellermutter M8 ...........................9,8 Nm (100 kpcm)
Motorträgerplatte M4 ........................2,0 Nm (20 kpcm)

Mvg Johan

Ok bedankt Johan.
Zou het noodzakelijk zijn om een momentsleutel te gebruiken?
Mvg Wesley.

Dat hoeft niet als je een beetje gevoel hebt van aandraaien.
Je mag het niet idioot vast aantrekken, anders trek je de boel krom zoals Johan al aangaf.

Ik zou graag 2 stukjes buis van elk 7cm lengte op de uitgangbuisjes van de uitlaat steken. De uitlaat spuwt een beetje olie uit en zou het graag een beetje verder van het vliegtuig hebben.Wat kan ik hiervoor best gebruiken.
Ik had hier wat kunstofbuis liggen maar dit kan natuurlijk niet goed tegen de hitte.
Wat word hier best voor gebruikt?
Alvast bedankt.
Mvg Wes.

Stukjes alu buis er overschuiven. (bouwmarkt)

En lijmen met UHU Endfest 300.

Als je de uitlaatpijpjes even ontvet en de alubuisjes tot boven aan het potje schuift gaan ze er nooit meer van af (van alleen) ;)

Mvg Johan

Stukjes alu buis er overschuiven. (bouwmarkt)

En lijmen met UHU Endfest 300.

Als je de uitlaatpijpjes even ontvet en de alubuisjes tot boven aan het potje schuift gaan ze er nooit meer van af (van alleen) ;)

Mvg Johan
Mijn uitlaatuiteinden zijn lichtjes opengezet.Was eigenlijk voorzien om hier flexibele kunstof buis op te bevestigen.Hierdoor word het moeilijker denk ik om hier mooi een alu buisje over te schuiven.
Nog mogelijkheden??
Mvg Wes.

Kan je het laatste stukje er niet afzagen als het open gezet is.

2cm om te lijmen is voor UHU endfest genoeg .

Mvg Johan
Moeilijk Johan.
Het uiteinde is nu maar max 15mm lang.
Natuurlijk als ik met alu werk en deze erop lijm is het ook weer blijvend hé.
Het kan gerust zijn dat het er terug af mag na een tijdje.
De motor is nu nog aan het inlopen en loopt nog iets vettiger.
Dus waarschijnlijk bestaat er geen hittebestendige flexibele buis?
Mvg Wes.

Teflon verbindings buis heb je.

En de motor gelijk goed afstellen .;)

Een benziner moet je niet vet laten lopen .

Mvg Johan
Ik denk dat de motor tamelijk goed staat hoor Johan.
Bougie is koffiebruin van kleur.
Volgens toni clark komt het in de 1ste plaats omdat de motor nieuw is en de 1ste 5 liter op een mengverhouding 1:40 draait.
Dit fenomeen zou volgens hem moeten minderen als ik daarna 1 op 50 mengverhouding gebruik.Maar zal nooit volledig weg zijn omdat ik een pitts style uitlaat heb en deze te klein zijn om de onverbrande olie van de motor te verbranden in de uitlaat.
Bij langer uitlaten heb je dit blijkbaar niet.
Ik weet niet of dit zo is want dit is mijn 1ste benzine motor.
Alvast bedankt Johan.
Misschien zoek ik even of ik teflon buisjes kan vinden.
Mvg Wes.

Motor heeft intussen nu een vlucht of 14 gemaakt.
Maar hij begint weer te lekken langs het carter.Hoe is dit toch mogelijk?
Had hem al opnieuw gedicht met vloeibaar pakking maar na een vlucht of 10 begint ie weer lichtjes olie uit te steken.
Wat kan ik hier nog meer doen?
Zie mijn foto.
Misschien een domme vraag. Maar zou dit niet kunnen door mijn zelfbouwuitlaat dat de motor tegengehouden word en zo meer druk in het carter opbouwd?
Verder loopt de motor als een zonnetje.
Mvg Wes.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
De uitlaat heeft hier niet mee te maken. Het is een tweetakt motor dus is het carter een deel van het lucht/brandstof circuit.
De zuiger gaat omhoog, hierdoor ontstaat er een lagere druk in het carter. Lucht wordt via de carburateur waar het vermengt wordt met een beetje brandstof het carter ingezogen.
De zuiger gaat nu omlaag. In het carter komt het brandstof/lucht mengsel onder druk te staan. Op een bepaald moment komt de zuiger zo laag dat de spoelpoorten in de cilinder open gaan. Nu kan het onder druk staande brandstof/lucht mengsel via die poorten de cilinder in stromen.
De zuiger gaat weer omhoog, sluit de spoelpoorten en comprimeert het mengsel waarna het door de bougie wordt ontstoken. Ondertussen komt er weer nieuw mengsel het carter in.
Je hebt dus een constant wisselende onder en overdruk in het carter
In het carter verdampt het grootste deel van de benzine. De olie verdampt niet en slaat neer op de krukas en andere delen die gesmeerd moeten worden. Die olie zal langzaam maar zeker toch door de cilinder heen gaan en verbranden. Toch blijft er voldoende in het carter om alles goed te smeren.

Het carter bestaat uit twee delen die netjes op elkaar moeten passen om goed af te dichten. Misschien is dat wel het probleem bij jouw motor, zijn de oppervlakken van het carter wel exact vlak zodat ze ook exact op elkaar passen? Als er ergens een hobbeltje of deukje zit zal de passing niet perfect zijn. De vloeibare pakking die je er tussen hebt zitten wordt daar langzaam maar zeker "weggeblazen" en dan krijg je weer lekkage.

De uitlaat heeft hier niet mee te maken. Het is een tweetakt motor dus is het carter een deel van het lucht/brandstof circuit.
De zuiger gaat omhoog, hierdoor ontstaat er een lagere druk in het carter. Lucht wordt via de carburateur waar het vermengt wordt met een beetje brandstof het carter ingezogen.
De zuiger gaat nu omlaag. In het carter komt het brandstof/lucht mengsel onder druk te staan. Op een bepaald moment komt de zuiger zo laag dat de spoelpoorten in de cilinder open gaan. Nu kan het onder druk staande brandstof/lucht mengsel via die poorten de cilinder in stromen.
De zuiger gaat weer omhoog, sluit de spoelpoorten en comprimeert het mengsel waarna het door de bougie wordt ontstoken. Ondertussen komt er weer nieuw mengsel het carter in.
Je hebt dus een constant wisselende onder en overdruk in het carter
In het carter verdampt het grootste deel van de benzine. De olie verdampt niet en slaat neer op de krukas en andere delen die gesmeerd moeten worden. Die olie zal langzaam maar zeker toch door de cilinder heen gaan en verbranden. Toch blijft er voldoende in het carter om alles goed te smeren.

Het carter bestaat uit twee delen die netjes op elkaar moeten passen om goed af te dichten. Misschien is dat wel het probleem bij jouw motor, zijn de oppervlakken van het carter wel exact vlak zodat ze ook exact op elkaar passen? Als er ergens een hobbeltje of deukje zit zal de passing niet perfect zijn. De vloeibare pakking die je er tussen hebt zitten wordt daar langzaam maar zeker "weggeblazen" en dan krijg je weer lekkage.
Ok bedankt.
Maar hoe kan ik deze perfect vlak maken?
Mvg Wes.

Back