zenuwachtige servo's

• Topicstarter Topicstarter douwe85
  • Startdatum Startdatum
D

douwe85

Guest
heb i.p.v. een Robbe/futuba ontvanger, een R-700 graupner ontvanger geinstalleerd die ik standaard bij de MX-12 had ontvangen.
Dit heb ik op een sky fox evolution geinstalleerd.
Heb dit aangesloten naar het schema wat in de handleiding van de zender/ontvanger stond. Eenmaal alles aangesloten wou ik uiteraard een test doen hoe alles op de zender reageert, en alles reageerde ook prima. Alleen als ik helemaal niets doe, doet de servo van het gas een beetje zenuwachtig en als ik me niet vergis doet ook de servo van de rechter pitch dit.
Mijn vraag is dus dan ook: Waar komt dat zenuwachtige gedrag van deze servo's vandaan en kan het kwaad?
En heb het idee na een filmpje te hebben bekeken van hetzelfde type helikopter, dat alles een stuk langzamer reageert bij mij, is dit ook in te stellen misschien?

Mvg,

Douwe

Ja, dat kan kwaad.
De r700 is een prima ontvangertje, maar niet geschikt voor een helikopter van dit kaliber. Als ik jou was, zou ik ermee naar een club gaan en hulp van een ervaren helipiloot vragen.

Wat voor servo`s zitten er op de heli ?

Ja, dat kan kwaad.
De r700 is een prima ontvangertje, maar niet geschikt voor een helikopter van dit kaliber. Als ik jou was, zou ik ermee naar een club gaan en hulp van een ervaren helipiloot vragen.

Wat voor servo`s zitten er op de heli ?

Wat voor kwaad kan dit doen dan? En welke ontvanger zou jij adviseren, mij is juist verteld, nog een door een zeer ervaren modelbouwer en eigenaar van een modelbouwshop. Dat de R-700 van graupner prima dienst kon doen op deze helikopter, dus ik weet even niet meer waar ik het zoeken moet.
Naar een ervaren helikopter piloot van een club ga ik toch zeker weten binnenkort, maar wil gewoon eerst het geheel allemaal zelf aangelsoten hebben. Want doordat ik dat doe, en mijn vragen daarover hier te stellen leer ik ook weer.

mvg,

douwe groen

Controleer je ontvanger accu even. Als die niet helemaal lekker is dan krijg je ook dit soort storingen.
En ga naar een club, leren vliegen zonder hulp kost je een flink aantal modellen en een hoop frustratie.

De zender/ontvanger combinatie moet geen enkel probleem zijn. Ik zie geen enkele reden waarom dit niet op een heli zou werken.

Je zei dat je een test hebt gedaan. Had je daarbj de antenne van de MX12 ingeschoven gelaten? Ik heb nog steeds niet kunnen achterhalen waar dat precies aan ligt, maar een MX12 met ingeschoven antenne werkt gewoon niet. Normaal doe je een range check met ingeschoven antenne tot 30 meter. Een MX12 gaat dat gewoon niet redden. Het kan gewoon gebeuren dat de servo's binnen 1 a 2 meter al beginnen te rammelen.

Een segment van de antenne uitschuiven en alle storing is verdwenen. Het heeft in ieder geval iets met de MX12 te maken. Overigens heeft de MX12 met uitgeschoven antenne gewoon wel een prima bereik.

Ruud

Met "kwaad doen " bedoel ik het zenuwachtig doen van servo`s.
Dat kun je absoluut niet gebruiken in een heli.

Is je ontvanger-accu wel in orde ?

Thx guys voor de snelle reactie!

Heli vlieglessen ga ik zeker weten nemen, zit daar niet over in want ik had zelf ook al begrepen dat dit een dure hobby is als er iets stuk gaat, dus dit wil ik koste wat kost voorkomen dat mijn heli meteen de eerste keer uit de lucht lazert.
Het uitschuiven van de antenne zal ik dan eens proberen of dit helpt, wat de ontvanger betreft:
Heb de oude ontvanger (futuba) als eerst vervangen door mijn R-700 van graupner en alles aangesloten volgens het schema van Graupner zelf, inclusief schakelaar. Ook een nieuwe ontvanger accu aangeschaft van 6 V, de R-700 kan van 4.8 tot 6 V hebben. Heb eerst de oude ontvanger accu nog gebruikt die wel 4.8 V is, dus het verschil tussen mijn nieuwe en oude ontvanger accu zal ik nog eens bekijken, en dat doe ik dan tevens met uitgeschoven antenne van mijn mx-12 ;)

Waarom 6 volt ? een volgeladen 5 cellen pakket gaat richting de 8 volt.
Op 4 cellen moet het gewoon goed werken.

Kunnen al jouw servo's wel 6V aan?
Gyro's en staartservo's vaak niet overigens.
Check dit in ieder geval even.

Mogelijk nog ter aanvulling:

Ik gebruik mijn MX12 al best lang. Voor elektro vliegen en DLG kisten. Voroal DLG kistjes zijn heel gevoelig op de roeren. Als ik de antenne in laat gaan mijn servo's regelmatig te keer. Soms een beetje trillen, maar ook wel eens met heftige stootjes.

Een segmentje uitschuiven en de servo's staan volkomen stabiel. DLG doe ik met een deels uitgeschoven antenne en ik heb nog geen storing gehad. Ook niet als we met meedere vlogen.

Je vraag over het directer reageren heeft te maken met de instelling van de respons op je zender. Via de expo kan je de gevoeligheid instellen, kijk maar eens ind e handleiding of anders zoek je even op dit forum naar het grote MX12 instellingen topic, daar is er veel over te vinden.

Ruud

Van de graupnerwebsite:

Technische Daten

Betriebsspannung 1) 4,8...6 V
Stromaufnahme ca. 13 mA
Kanalraster 10 kHz
Empfindlichkeit ca. 10 µV
Modulation PPM 18
Servo-Funktionen 7
Temperaturbereich -15° ... +55° C
Antennenlängeca. 950 mm
Abmessungen ca. 47 x 25 x16 mm
Gewicht ca. 16 g 1) 6 V = 4 Trockenbatterien

Die laatste regel doelt op het feit dat 4 volgeladen cellen op 6V uitkomt. Ik heb ook niet het vermoeden dat alle servo's op je heli tegen 6V bestand zijn, bijvoorbeeld een staartservo van een 401 niet.

terug komend op de laatste regel
Gewicht ca. 16 g 1) 6 V = 4 Trockenbatterien
hier wordt de gewone 1,5 volt baterijen bedoeld:eek::eek::eek:
en niet de nicd/nimh want deze zijn 1,2v per cel:confused:
dus let hier op je kan de 5cellen pakket gebruiken en een spannings regelaar van b.v. robbe dan zit je op 5,8 volt constant aan de goede
zijde van het verhaal.:p:p

gr martin

Dan krijg je dus 2 extra componenten (die kapot kunnen gaan) om de 5 cellen mogelijk te maken, met welk voordeel ?

4 cellen is handiger.

Ik gebruik zo'n regelaar van robbe al enige jaren zonder defect te gaan dus die argument is uit de wereld;)
als je enigsins handig ben sloop je ergens een diode uit zet hem
in de plus leiding van je servo elke diode kost ongeveer 0,8 volt
dus dan is dat ook geen probleem meer:shock:
en een investering in je hobby om alles veilig te doen betaald zich zelf
later retour :confused:
waarom 5 ipv 4 cellen
ja zoek de wet van OHM er maar eens op na!!!

gr martin

Laatst bewerkt:
....maar een MX12 met ingeschoven antenne werkt gewoon niet. Normaal doe je een range check met ingeschoven antenne tot 30 meter. Een MX12 gaat dat gewoon niet redden. Het kan gewoon gebeuren dat de servo's binnen 1 a 2 meter al beginnen te rammelen......
Ruud

Ik weet niet waar je dat vandaan hebt maar mijn MX-12 (en die van anderen, voorzover ik weet) haalt gewoon met ingeschoven antenne een rangecheck hoor. En ook wel meer dan 30 meter. Als je over jouw MX-12 spreekt is er eerder iets met die van jou aan de hand.

Leg het aub even uit, dan is deze info voor iedereen leesbaar.
Het is trouwens wel vreemd als je investeerd in dure servo`s, je er meteen aan moet gaan solderen om het veilig te maken. Volgens mij vervalt dan ook de garantie of heb ik dat mis ?

Ik weet niet waar je dat vandaan hebt maar mijn MX-12 (en die van anderen, voorzover ik weet) haalt gewoon met ingeschoven antenne een rangecheck hoor. En ook wel meer dan 30 meter. Als je over jouw MX-12 spreekt is er eerder iets met die van jou aan de hand.

Bij het keuren hebben we bij ons op de vereniging regelmatig dit probleem met de Graupner zenders. Top segment uitschuiven en het probleem is verdwenen. Volgens de keurders heeft dat te maken met de inwendige constructie. Met mijn zender is echt niets aan de hand, tenminste ik heb nog nooit iets van een storing gemerkt.

Leg het aub even uit, dan is deze info voor iedereen leesbaar.
Het is trouwens wel vreemd als je investeerd in dure servo`s, je er meteen aan moet gaan solderen om het veilig te maken. Volgens mij vervalt dan ook de garantie of heb ik dat mis ?

investeren in een dure servo is natuurlijk helemaal top:cool:
en je hoef niet in de servo kabel te solderen ik haal meestal op een beurs servo verlengkabel :rolleyes:kort deze in en soldeer er een diode tussen een stukje krimpkous erover en ik ben voor nog geen 3 euro voorzien van een spannings verval van 0,8volt:confused: dus bij zes volt nog 5,2volt over
6cellen laad je altijd bij vol meer dan 6volt. kabeltje er tussen en dan zit je onder de 6 volt:wink:
zo zie soms is het eenvoudig.

gr martin

Martin, 6Volt is nergens voor nodig, servo's zijn wat sneller en krachtiger maar ook sneller versleten/kapot. Bij gebruik van 5 cellen is de accuspanning in het begin zelfs 5*1,5 =7,5 Volt. Eventueel leuk voor een wedstrijdvlieger en voor autorijders maar zeker niet voor een beginner. Bij jouw suggestie om diodes te gebruiken, liepen mij de rillingen over de rug (bij wijze van spreken dan). Eén stroompiek en je diode is naar de eeuwige jachtvelden verdwenen, even later gevolgd door de complete heli. Verder is de spanningsval over een diode niet echt constant.

Extra onderdelen is extra risico, terwijl die onderdelen niet nodig zijn.

Met alleen de wet van Ohm, kom je er niet bij elektromechanica, een elektromotor kun je niet beschouwen als een simpele weerstand.

Laatst bewerkt:
Back