Zijn alle modelvliegclubs nu dicht door corona?

Discussie in 'Verenigingen' gestart door Bertus, 9 apr 2020.

  1. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Probleem is dat ze andere mensen aansteken, Dus indirekt ook ouderen en zwakkeren.
     
  2. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Volgens mij brengt het verplegend personeel het naar binnen.
    Want andere contacten hebben ze al 4 weken niet en toch hebben op een andere groep al diverse mensen corona.
    De spanning in de groep van mijn zus is erg hoog.
    Mijn zus is verstandelijk redelijk goed dus begrijpt goed wat er allemaal gebeurt.
    Ik heb ze als eerste contact persoon minimaal 3 keer in de week heftig in paniek aan de telefoon.
    Mijn gevoel zegt, dat als je in zo'n groep zit het gevaarlijker is, dan als je veel ruimte hou en lekker ga modelvliegen.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Probleem in Nederland is dat er niet getest is.
    Als ik hier in Duitsland de huisarts bel dan ligt de volgende dag een test in de brievenbus.
    En zelfs op Bali, dan denk je, onderontwikkeld.
    Toen we aankwamen op de luchthaven stond er een warmtecamera en als je temperatuur te hoog was werd je eruit gevist (in mijn vlucht gelukkig niet) maar er zijn meerdere mensen de toegang ontzegd.
    Dan elk winkelcentrum wat je in ging, temperatuur individueel gemeten en verplicht je handen desinfecteren met spul wat ze beschikbaar stelden.
    Zelfs toen ik naar een wat sjieker restaurant ging moest ik een hele lijst invullen waar ik afgelopen 2 weken geweest was, of ik klachten had en mijn telefoonnummer en verblijfplek.
    Bij terugkeer op Schiphol, geen enkele controle, bij vertrek ook niet.
    Aleen een paar idioten die meteen begonnen te roepen, keep 1.5 meter distance..
    Helemaal panische security idioten, we hebben 16 uur met 400 man in een koekblik op 75cm van elkaar gezeten en dan opeens afstand houden...

    Er lopen hier vrij veel mensen te wandelen en dan houden ze echt wel een heel stuk afstand van elkaar of als je elkaar passeert dan gaan we beiden naar de zijkant van het pad.
    Wat dat betreft zijn duitsers wel meer van, we houden ons aan de regels.

    GJ
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Tests zijn gewoon niet voldoende beschikbaar, en als ze er zijn gaan ze terecht naar zorgpersoneel.
    En als jij uit dat koekblik kruipt, is het terecht dat ze je wijzen op de huidige maatregelen. Ik vind dat niet zo vreemd.
    Hier in NL. gaat men er goed mee om zo zie ik om mij heen. Jongeren hebben er wel wat moeite mee.
     
    bdoets vindt dit leuk.
  5. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Yep, buiten is het veiliger dan binnen in een zorginstelling/gebouw met een centrale luchtbehandeling met recirculatie die nog in bedrijf is.
    Het GGZ schrijft daar wel iets over in hun richtlijn m.b.t. corona.
    Maar dan moet er eerst minimaal één persoon het vermoeden van of al corona hebben, voordat er actie wordt ondernomen.
    Mits ze niet over dat ene regeltje heen lezen.

    Wil je eens niet zo denigrerend doen over de vliegende klimaatkamer.:D
    Een ideale ruimte om ziek in te worden als ze de lucht zouden gaan recycleren.
    Dus de uitgeademde lucht mengen met verse koude buitenlucht en dit weer de cabine in loodsen.
    Met corona is dit een no go.

    Omdat je niet anders bent gewend, het kan nog veel beter, kijk naar de ons omringende landen m.u.v. Engeland.

    Ik verwacht dat Europa met het risico land Nederland ivm een ietwat afwijkende intiligentie. halverwege juni weer een beetje begint op te krabbelen.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De maatregelen werden al in het vliegtuig verteld maar de securitymensjes die ons aanspraken waren helemaal doorgedraaid, ze waren zelf niet goed bezig, bij de bagageband liepen ze zelf tussen de mensen door.
    Ik stond gewoon met mijn karretje te wachten naast een vriendin en toen kwam eerst de ene tegen me aan blaffen en toen een andere.
    En ook gewoon blijven zeggen wat ze door hun leider gezegd is, ook niet zelf nadenken.

    Wat betreft de maatregelen in Nederland, het is allemaal schijnveiligheid.
    Als iemand hoest of niest is 1,5 meter veel te kort, dan schijnt het ruim 10 meter te kunnen reizen.
    Dat we geen testen hebben komt dor het beleid, Roche levert liever aan een land dat wel genoeg wil betalen.
    In Duitsland zijn testen genoeg en ook IC bedden genoeg.
    Plus dat we jaren geleden al uitverkoop hebben gehouden, de zorg moest naar private bedrijven, verzekeringsmaatschappijen.
    Die gingen ook eisen stellen aan de apotheken en flink bezuinigen zodat ze zelf geen medicijnen meer konden maken en alles ingekocht moet worden.
    Toen moest dat ook nog goedkoper en werd produktie verplaatst naar China.
    Daarom hebben we nu geen beschermingsmiddelen.
    Mijn zus is apotheker en die heeft wekelijks artsenoverleg, die is niet heel positief, ze verwacht dat deze golf tot augustus duurt en dan weer ergens in oktober een nieuwe golf komt met een gemuteerd virus, waar weer niemand immuun voor is.
    Ik ben niet gelovig maar ik denk dat de aarde van zich af gaat bijten, altijd als er te veel mensen zijn komt er wel een ramp of virus die wat mensen uitroeit, dat is gewoon de werking van de natuur.
    Zo werkt het ook in de dierenwereld en mensen zijn gewoon dieren, alleen hebben wij middelen gevonden om ons langer in leven te houden.
    Ik heb eigenlijk ook geen bestaansrecht, zonder medcijnen en operatie was ik al jaren dood geweest.

    Corona schijnt zich niet vrij door de lucht te kunnen bewegen is mij verteld door mensen die er verstand van hebben, dus het zou niet door een airco verspreid kunnen worden.
    Maar hoeveel kuub lucht zit er in een vliegtuig en hoeveel mensen, ik heb het idee dat het dan toch wel afstanden af kan leggen.
    Tot op heden heb ik nog niets, ik heb op Bali elke dag mijn koorts opgenomen en dat doe ik nu nog steeds, ik ben nogal kwetsbaar.
    Volgende week ga ik een regel overtreden, ik moet mijn huisdier ophalen uit Nederland, dus dan rij ik met Duits kenteken Nederland in... oei oei.. wat zal Rutte kwaad zijn!

    GJ
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Waren het toevallig honden die tegen jou aan blaften ? Dat waren waarschijnlijk drugs of geld honden.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Haha, ja, ik had miljoenen bij me, rupiahs..
    Nee, het waren van die verborgen werklozen, vroeger heette dat een Melkertbaan.

    GJ
     
  9. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Corona heeft geen vleugeltjes zoals een vogeltje om zelfstandig te kunnen vliegen.
    Of net zoals een lampje geen licht gaat geven zonder er spanning/stroom op te zetten.

    Als iemand met corona flink hoest, dan zweven de corona virussen mee met de aerosolen in de uitgestotenen luchtstroom.

    Ter info, ik zuig het niet uit mijn duim:
    Origineel: https://www.rehva.eu/activities/covid-19-guidance
    https://tvvlconnect.nl/thema/duurzaamheid-circulariteit/blog/138-covid-19-in-relatie-tot-gebouwen

    https://www.ggzstandaarden.nl/richt...er-en-schoonmaken-van-materialen-uit-de-kamer
     
    hstruyk vindt dit leuk.
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, het verspreid zich door binding aan druppels.
    Daarom dragen ze in China modkapjes, niet voor zichzelf maar om te voorkomen dat andere mensen ziek worden door hun adem of hoest.
    In een airco zitten filters en airco droogt de lucht, dus zou het in theorie niet daardoor moeten kunnen verspreiden.
    Maar zelfs in het Erasmus weten ze nog niet exact hoe het virus zich verspreid en daar doen ze nu al maanden onderzoek.
    Ik had contact met mijn professor voordat ik op vakantie ging en ze tasten daar (11 maart) nog totaal in het duister.
    Gelukkig woon ik in een klein dorpje in de natuur, de kans dat ik het hier oploop is nihil.
    Voordeel is dat ik kan vliegen wanneer ik wil en geen last heb van mensen die komen kijken.
    Ik kreeg net een mailtje van een club waar ik donateur van ben, dat het daar te druk was, mensen naast elkaar gingen staan en familie en gasten ook erbij kwamen staan.
    Niet zo slim en er zijn klachten van voorbijgangers gekomen dat het onverantwoord was.
    Dus als je gaat vliegen, zorgen dat je de situatie zelf in de hand houdt.

    GJ
     
  11. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Door een aantal aanpassingen kan er op individuele basis beperkt gebruik worden gemaakt van ons vliegveld, om een frisse neus te halen.
    • Alle clubactiviteiten en samenkomsten zijn opgeschort,
    • Maximaal 5 personen mogen zich op het veld bevinden, waarvan maximaal 3 gelijktijdig mogen vliegen.
    • 5 vaste opstelplekken in de pits, welke tussen 4 en 10 meter uit elkaar liggen en van plekken waar wandelaars kunnen komen.
    • Maximaal 3 modellen per opstelplaats neerleggen.
    • Vliegers staan op 3 meter afstand van elkaar te vliegen.
    • Auto's worden met 3 meter tussenruimte geparkeerd.
    • Na 2 uur vliegen wordt men geacht plaats te maken voor een eventuele nieuwkomer. De frisse neus is dan wel binnengesnoven.
    Op deze manier is het mogelijk om bij het gebruik van het veld nooit dichter dan 3 meter van een andere persoon te komen.
     
  12. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Het wordt wel weer een hele bespreking.
    Wat ik er nog over op wil merken is het volgende.
    Volgens de cijfers doen we het hier zo slecht nog niet volgens mij.
    De Belgen blaffen maar daar sterven helaas net zo veel mensen.
    De Italianen vonden dat wij het helemaal fout doen, maar ik heb het idee dat daar ook wat meer mensen sterven.
    Ja op de zorg is enorm bezuinigd maar daar hebben we met elkaar voor gekozen.
    De oudjes moeten een spuitje, ongeboren kinderen worden vermoord.
    Dat schijnt hier de norm te zijn waar de meerderheid voor kiest.
    Maar om me nu te veel over de politiek uit te wijden lijkt me niet verstandig.
    Ik hoop dat we in juni wat meer vrijheid krijgen.
    Al is het maar om bedrijven te redden.

    Want voor mij persoonlijk vind ik het nu wel heerlijk rustig.
    Lekker de ruimte in de supermarkt.
    Geen herrie in de lucht.
    De lucht is lekker schoon.
    Alle vervuiling lag aan de boeren, maar de lucht schijnt nu 60% schoner te zijn, maar er zijn even veel koeien enz.
    De vogeltjes hoor je weer fluiten.
    Ik bedoel dit los van de corona want dat is natuurlijk verschrikkelijk.

    Hoe dat moet weet ik ook niet.
    Persoonlijk vind ik de politiek hier op dit moment best eerlijk en steun ze op het corona beleid.
    Er zullen best fouten gemaakt worden maar ze roeien met de riemen die ze hebben.
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2020
    jve vindt dit leuk.
  13. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    In een democratie moet de meerderheid rekening houden met de belangen van de minderheid.
    Door de corona gaat de verwachte levensverwachting naar beneden, daaraan is de pensioenleeftijd gekoppeld.
    Een snelle rekensom geeft mij dat 55+ de nieuwe pensioen gerechtigde leeftijd wordt.
    De oudjes zijn in de meerderheid.:)
    Ik voel me en ben al jaren 27....
     
  14. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Dit dus. De natuur wint uiteindelijk altijd.
     
  15. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Zeer onverstandig besluit. Ik snap dat het moeilijk is vooral met dit mooie weer maar gelet op onze staat van dienst in onze discipline toch niet zo slim. Mensen bewegen, vooral door enthousiasme in/met onze hobby.
    Er zouden maar leden ziek worden (vaak zonder dat je het weet) met alle gevolgen van dien .
    Maar goed, de verstandigen blijven natuurlijk toch thuis.
     
    onno10 vindt dit leuk.
  16. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.082
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Het is moeilijk om het op dit punt eens te worden. Ik het wel een mooie set aan maatregelen, die in elk geval ook veel verder gaat dan de 1,5 meter regel. Misschien is het voor velen nu nog iets te vroeg voor deze aanpak, maar vliegen we in september allemaal zo? Ik kan af en toe naast ons huis een klein vluchtje maken, dus ik mis het verenigingsleven nog meer dan het vliegen zelf. Maar dat zal voor velen gelden.
     
    jve vindt dit leuk.
  17. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Het is op het forum natuurlijk niet anders dan binnen de vereniging. Welke maatregel je ook neemt, er is altijd een groep mensen die het een prima idee vindt en een groep mensen die het een slecht idee vindt. Ik vind het handig dat er een bestuur is, want die nemen voor de hele vereniging een besluit en dan is in elk geval de onduidelijkheid weg.

    Deze situatie doet kennelijk wel wat met mensen, want ik zie bijvoorbeeld verstokte rokers met overgewicht bezorgdheid over gezond gedrag etaleren.
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2020
    jve en bdoets vinden dit leuk.
  18. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Mijn club (G&E) is dicht, algemene verordening van de gemeente Zeewolde.
    Het merkwaardige is, dat aan de overkant van de A27 een terrein is dat bestemd is om industrie te worden, maar voorlopig onbebouwd, en daar wordt al jarenlang veelvuldig wild gevlogen (dat is gemeente Almere, en ook geen officiëel sportterrein). Ik weet eigenlijk niet of er momenteel ook wordt gevlogen. Ik heb me al afgevraagd of het de moeite zou zijn om daarheen te gaan...
    Ik ben over het algemeen niet zo gezagsgetrouw, maar in dit geval is het denk ik goed om eenduidig te zijn met voorschriften, en dus ook om die op te volgen. Maar inderdaad... hoe gaat het er in september uitzien?
    Een clublid zei al tegen me, je zou op een veld nog wel 1,5 m. van elkaar af kunnen staan vliegen. Maar stel iemand anders krijgt een prop in zijn hand, om maar wat geks te noemen... ga je die helpen of hou je dan 1,50 m. aan?
     
    jve vindt dit leuk.
  19. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Wij hebben bijna geen jeugdleden dus we moeten n beetje zuinig zijn op ons huidige ledenbestand .
     
  20. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Precies zo bij G&E...
     
    jve vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina