Zijn alle modelvliegclubs nu dicht door corona?

Discussie in 'Verenigingen' gestart door Bertus, 9 apr 2020.

  1. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat de sportclubs gesloten zijn is niet alle voor de rechtstreekse besmetting, maar ook om de hulpdiensten te ontlasten. Ze zitten in de zorg even niet te wachten op iemand die zijn vingers in een propeller heeft gestoken, ook niet op onnodig verkeer van en naar de club. Nu zal dat bij onze sport wel meevallen, maar het is logisch dat ze geen uitzonderingen op uitzonderingen gaan maken, het is al ingewikkeld genoeg.
     
  2. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.323
    Locatie:
    Harderwijk
    Hm... zijn huishoudtrapjes en scherpe keukenmessen ook verboden?
     
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Nou, ik heb een keer op de eerste hulp gezeten op Zaterdagochtend. en dan schrik je wel als je ziet wat daar allemaal binnenkomt. Veelal kinderen met botbreuken en anders behoorlijk letsel opgelopen op de sport.
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Daarom doe ik niet aan sport. Veel te gevaarlijk!
     
  5. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Nee...maar als je slim bent zorg je dat je deze dagen de risico's zoveel mogelijk beperkt.
    Ik snap dat veel mensen het idee hebben dat het allemaal wat overdreven is. Mijn vrouw en ik werken allebei als verpleegkundige en wij zien dagelijks wat er aan de hand is. Het is geen onzin en het valt niet mee.
    BLIJF THUIS.
     
    JHvdK en jve vinden dit leuk.
  6. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Ik herinner mij het moment dat er een uitzending begon over het Coronavirus.
    Nederland kende nog geen besmettingen en de opvatting was dat; het mogelijk was, maar zeker niet waarschijnlijk, dat het virus hier zou toeslaan.
    De vergelijking met een griepvirus werd nog gemaakt..
    Tijdens de uitzending werd bekend gemaakt dat de eerste bevestigde patient was bevestigd.

    In China werden inmiddels al uiterst ongekende en rigoureuze maatregelen getroffen.
    Helemaal niet "passend" bij een gemiddelde virusuitbraak die met regelmaat in China begint.
     
    Laatst bewerkt: 15 apr 2020
  7. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik doe aan denksport.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik was gisteren in Nederland en het valt me op dat het in Nederland gewoon een zooitje is.
    Mensen houden de 1,5 meter in de supermarkt niet aan, lopen als kippen zonder kop heen en weer en kort langs elkaar.
    En dan het verkeer op de weg.. wat zit iedereen vlak op elkaar en te drukken, zelfs nu het rustig is, en ik reed toch flink door.
    Dan is het veiliger hier in Duitsland, iedereen houd flinke afstand, wacht op elkaar in de supermarkten en winkels en wat verkeer betreft, zoveel fijner rijden hier, mensen mogen hier altijd hard dus zijn niet zo gefrustreerd dat ze gaan drukken.

    In Duitsland doen ze het ook beter, minder doden bij een grotere bevolking, mede door de sociale controle en omdat men elkaar aan durft te spreken.
    De vliegclub waar ik lid van ben is officieel dicht maar er staan regelmatig mensen te vliegen, een meter of 5 uit elkaar.
    En als ze op het terras zitten zitten ze ook een meter of 3 uit elkaar.
    Geen probleem dus hier.
    4 mei gaan de meeste dingen weer open, grote bijeenkomsten pas weer 31 augustus, vraag ik me alleen af wat is groot, als meer dan 20 man groot is dan gaat een heel wedstrijdseizoen niet door en ook veel vliegshows zullen dan afgelast worden.



    GJ
     
  9. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dat is Nederlands eigen, je neemt er zelf ook een loopje mee.
     
    PH_AJH vindt dit leuk.
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, ik probeer afstand te houden, ik sta netjes te wachten tot het pad leeg is maar dan wordt ik aan alle kanten aangestoten door mensen die er voorbij gaan.
    Ik zit in een risicogroep dus ben wat voorzichtiger maar dat gaat niet in de NL winkels.
    En wat verkeer betreft, ik rij altijd te hard op de snelweg waar het kan maar ik zal altijd afstand houden en nooit drukken omdat ik dat vreselijk irritant vind.
    Als iemand op de linkerbaan blijft hangen dan passeer ik wel eens rechts.
    Dat heb ik van de politie geleerd tijdens een training, rechts inhalen mag niet maar rechts passeren wel, passeren is langzaam rechts voorbij gaan.
    Deze tip was gratis...

    GJ
     
  11. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Let heel erg goed op de dode hoek, waarin je kunt zitten, wanneer je rechts voorbij gaat.
    En ........ men verwacht je daar niet.
    Wees voorzichtig Gert-Jan. Voor je het weet lig je tussen 6 plankjes balsa (versterkt met vuren aan de randen)

    Rechts inhalen via de vluchtstroken, verdrijvingsvlakken en sorteervakken mag, dacht ik :D, niet.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik reed 90000 km per jaar en heb nog nooit een ongeluk gehad, wel ongelukken die voor me gebeurde kunnen vermijden.
    En ik hou altijd marge aan de rechterkant als ik iemand rechts voorbij kruip.
    En ik hoef geen kist, ik wordt ge cRemiameerd, zoals de kroket die ik nu aan het eten ben.

    GJ
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Duitsers zijn zeer gedisciplineerd in het verkeer en wat regels betreft.Een NL sticker betekent voor hun "nur links"
    Bij wegwerkzaamheden passen zij zich aan de geldende snelheid en doen dat dan ook. Ook op de vliegclub in Duitsland merk je dat zij erg nauwkeurig omgaan met de regels.
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Inderdaad maar dat komt ook omdat ze gewoon hard mogen rijden op bepaalde plekken dus de noodzaak van jakkeren is er ook niet.
    Als er een bord 100 staat rijden ze ook 100 en helemaal op de bundesstrasse, dat zouden bij ons 60-70 km/u weggetjes zijn, daar mag je hier 100 (en dat haal ik met moeite omdat de bochten nogal scherp zijn) maar als je dan een dorpje inrijd gaat iedereen boven op de rem en rijdt 50.
    Op de vliegclub net zo, men controleert elkaar en zegt als men dingen niet zo veilig vind.
    In Nederland op sommige clubs heb ik wel eens wat gezegd over de veiligheid en dan wordt je nog net niet van het veld gestuurd. we doen het altijd zo en het is nooit fout gegaan.
    En dat waren KNVvL clubs, dus die weten hoe het moet.
    Wat betreft modelvliegen en corona, volgens de penningmeester hier kan er na 4 mei weer gewoon gevlogen worden maar blijft wel de afstandsregel van kracht.
    Vliegshow en wedstrijden zijn vooralsnog niet toegestaan.
    Dat is dan Duitsland, zal in Nederland ook wel zoiets kunnen worden maar in Nederland wordt modelvliegen onder sporten als voetbal en zo ondergebracht.
    Denk dat de KNVvL zich daar even voor moet inzetten.
    Ik zag trouwens gisteren wel een 1:1 zwever vliegen, dus dat mag dan wel in Nederland, ik denk vanaf vliegveld Noordwijkerhout, een zo te zien ASK13 en hij vloog bij Aalsmeer, extreem dicht bij Schiphol, was erg verbaasd daar een zwever te zien op ik denk 3-400 meter.

    GJ
     
  15. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    De knvvl horen we niet hier over.
    Maar dat komt denk ik omdat ze erg druk zijn voor ons.
    Ik verwacht van hen ook uitgebreide informatie na 21 april.
     
  16. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    1:1 zweefvliegen (en motorvliegen, fietsen, autorijden, enz) mag zowel in Nederland als in Duitsland. Het zijn de sportclubs (en bijbehorende kantines etc) die verplicht gesloten zijn.
    Zweefvliegclubs zijn sportclubs en dus gesloten. Maar vanaf openbare vliegvelden kun je in principe gewoon vliegen met inachtneming van de RIVM-richtlijnen.
    Er zijn trouwens niet veel 1:1 zweefvliegers die dit doen omdat ze de achterliggende gedachte (blijf thuis, vermijd risico's) hoog houden.

    Soms gaat het niet alleen om de letter van de wet maar kan het helpen de achterliggende gedachte te volgen.

    Overigens, en off-topic: dat van rechts passeren, volgens mij hoort daar bij dat het in een aaneengesloten rij is zoals bijvoorbeeld tijdens een file. Als je zonder file langzaam rechts iemand voorbij gaat is dat niet ineens "passeren" en toegestaan. Of een politieagent dat in grensgevallen wel of niet beboet zal vast weer te maken hebben met de context.
     
    Vale Ouwe en bdoets vinden dit leuk.
  17. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    en
    en
    Hoewel je corona-betoog niet helemaal slecht is, is bovenstaande een typisch gevalletje “Doppelmoral” :D
     
    bdoets vindt dit leuk.
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Arjan, de opleider (de man leidt de mensen op die in de dikke Volvo's en Audi's over de snelweg mogen razen) zei niets over filerijden.
    Dat was voor mijn werk ook niet van toepassing, als er file stond mocht ik niet eens werken.
    Maar het was echt rechts passeren als iemand links blijft rijden, dan mag dat.
    Dat is de meest veilige methode om het verkeer door te laten stromen, je kan er natuurlijk ook vlak achter gaan rijden en drukken en knipperen met de koplampen maar dan ben jij fout.
    Als je rechts passeert krijg je geen bekeuring.

    En Helikopter.
    Ik doe een risico-analyse en ik weet ook wat ik kan.
    Mijn auto's waren altijd veilig en gebouwd op die snelheden maar toen ik merkte dat het slechter ging met de gezondheid en minder goed ging reageren heb ik die ook meteen verkocht, ik wil geen andere mensen in gevaar brengen.
    Zelfde met werk, ik reed idioot veel, elke dag naar Limburg, Brabant vanaf Amsterdam.
    Toen ik me slechter voelde worden liet ik mijn collega rijden.
    En ook met modelvliegen, dat ging ook niet meer, eerst gestopt met snelle en ook grote modellen omdat die gevaarlijk zijn voor andere mensen, daarna alles verkocht.
    Nu kan ik gelukkig alles weer en moet ik alles weer nieuw kopen alleen zijn bepaalde modellen (Nimbus 4 van HKM, Mistral 4900 van Windwings, Nemesis van ACR) niet meer te koop dus alles is net niet wat ik graag wil hebben.
    Ik ben dan nu ook druk bezig wat 3D tekenen te leren zodat ik zelf mallen kan frezen.

    Ik hoef hier niet binnen te blijven, elke dag een stuk wandelen en dan kom je niemand tegen.
    En sommige winkels hier zijn ook al weer gewoon open.
    Het wachten is tot oktober/november, dat de 2e golf gemuteerd corona weer komt, krijgen we weer hetzelfde.

    GJ
     
  19. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ik kwam deze Ventus 3 van EMS vandaag tegen maar de grens met Duitsland is dicht. :(
     
  20. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    Noem het Corona,griepje of een virus.
    54440E3E-6C9F-44C8-BAAA-5A4D0FB44A49.png
    3DAC78C3-A4FA-417D-B3A8-720B0B4BC156.png
    Feit is dat de komende 20/25 jaar er meer mensen zullen overlijden.
    Het meervoudig sterven heeft zich rond 2018 bij het toenmaals langdurige jaarlijkse griepseizoen al duidelijk laten zien.

    Dus,minder kwetsbare mensen weer lekker vrij rond laten lopen.
    Mensen die kwetsbaar zijn moeten zich afvragen wat voor hun een veilige omgeving zal kunnen zijn.

    Indirect ben ik ook “slachtoffer” geworden van dit nieuwe virus.
    Liep al en tijdje rond met een gaatje in m’n kies.
    Na 3 keer contact met mijn tandarts mocht ik na 2 weken pijnklachten bij de praktijk in de stoel plaatsnemen.
    Ze mochten nog steeds niet boren/vullen.....
    Ik mocht ‘kiezen’ (ha ha ha,als een boer met.....)
    Heb dus sinds één week een héél groot gat in mijn kaak.
    Ja,heb de kies laten trekkken.Wat een opluchting!

    Groet:Robin
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina