Zilver hardsoldeer

Ik denk dat ik dan ga voor 22mm koper buis, in het begin wat duurder, maar wel goed voor een tijd.

Betere beslissing, dan wat ik verwacht had.
De gegevens voor de gekozen koperen pijp 22x1.1mm
Toegelaten bedrijfsdruk bij 100gr. C en veiligheidsfactor van 3,5: is 60bar.
Solderen, met de bij de drinkwaterleiding soldeer(Resist 2) geleverd soldeervet,
Zowel hard- als zachtsoldeer heeft de eigenschap om naar de hoogste temperatuur te vloeien, dus de kraag van de koppeling waar de buis inzit rondom verwarmen en soldeer in de naad tussen buis en kraag toevoegen. Uiteraard eerst wel de soldeerplaats goed reinigen, zie eerder advies van "Wullem". Na samensolderen goed doorspoelen met warm water.
In de leiding vormt zich altijd condens, dit is geen probleem, als je de condens opvang aan het eind van de leiding naar beneden plaats.
Je kan dan altijd nog "spuien" leegblazen.
Ontvochten is alleen maar duur, filters of nog kostbaarder vriesdrogers.
Voor mij is dit laatste: schieten met een kanon op een mug.

Laatst bewerkt:
Soms kan ik nog wel eens iets goed doen ;-) Niet zo vaak :)

Oké, dus een waterafscheider tussen de compressor en de leiding is niet echt nodig?
Dus aan het eind van de leiding een kraantje, en dan elke dag, of om de paar dagen even het kraantje open?

Nogmaals bedankt voor alle info!

Al eens aan pvc drukbuis gedacht, dit is heel goedkoop en verkrijgbaar tot 16 bar.
Heb net een nieuwe compressor gekocht en ga alles opnieuw aanleggen omdat de compressor een andere plaats gekregen heeft, en ga dit van pvc drukbuis pn16 maken.

Ekas, pvc zal gerust een tijd goed gaan maar in de loop van tijd of bij stoten gaat het snel stuk.
PVC is een polyharder en droog in de jaren uit en word bros, kijk anders naar een polymeer als HDPE of je hebt tegenwoordig ook aluminium leiding geschikt voor gassen als perslucht.

Uit
www.modelbouwforum.nl/threads/those-magnificent-man-in-their-flying-machines.227565/page-47#post-3865550
... Alle te solderen werkstukdelen net voor het solderen metaalblank maken en goed ontvetten met bijvoorbeeld een remmenreiniger uit de spuitbus.
Droog en schoonvegen met een stukje keukenpapier. Zelfs het zilverhardsoldeerdraadje op deze manier voorbereiden.
Alles wat verbonden moet worden zuinig maar goed in de flux zetten en dan monteren.
Bij het fluxen er op letten dat de flux ook gelijk op z'n plek blijft zitten. Blijft de flux niet zitten (pareld deze weg) is het werkstuk niet goed schoon.
Begin opnieuw met schoonmaken. Het schoongemaakte zilverdraadje ook met weinig flux bedekken. ...
549-jpg.272155

@willum

Back