Zin en onzin van power boxen

Het idee van dubbele stroom en power boxen komt uit de tijd van onbetrouwbare nicd die geladen werden met een continu (niet computer lader) en 35mhz ontvangers die veel last hadden van spannings rimpels (wat weer deels komt door slechte accu's). Tegenwoordig met goede bec systemen voor lipo bv en goede ontvanger accu's zoals eneloop, LiFe is het eigenlijk overbodig.

Met een computer lader weet je heel goed de conditie van je accu. Vooral van lipo's is de conditie heel erg goed in te schatten. 1 goede accu is altijd nog betrouwbaarder dan 2 of meer nicd packs van vroeger waarvan je de staat nooit echt goed wist. Ook kunnen de huidige packs de stroom veeeeeeeeeeeeeeel beter aan dan de oude cellen (zeker op de lange duur). Met 2.4g heb je zo goed als geen last van de kleine hoog frequent rimpels van de servo's. Ook de langere draden heb je helemaal geen last meer van. Een gescheiden systeem is dus eigenlijk niet meer nodig tenzij je hoge servo stromen hebt. Zover ik nu zie krijg je dat pas bij kunstvlucht modellen van 10kg+ of jets van 20kg+ (jets vragen echt veeeeeel minder dan een 3d model met grotere roeren en enorme uitslagen).

Mijn edge van 8kg heeft 1 2s life 2300 pack, die kan de stroom met gemak aan. Dit werkt heerlijk betrouwbaar, servo's kunnen 6V makkelijk aan dus bec is overbodig.

Jet 1 van 8.5kg droog met 1 2200 lipo en 8A bec (turnigy). Dit gaat al 100 vluchten perfect zonder 1 probleem. Ontvanger daar is een AR7000, niets bijzonders.

Jet 2 van 10kg droog vlieg ik met een dubbele bec van 5A totaal met 2x 1800 lipo, omdat dat erbij zat. Zelf had ik voor een 8A turnigy gekozen met 2200 lipo en goede schakelaar.

Jet 3 van 8.1kg heeft een powerbox met 2x 2s life packs, ook omdat dat erbij zat. Zelf had ik voor een 8A turnigy gekozen met 2200 lipo en goede schakelaar.

Jet 4 heeft weer een AR7000 maar nu met 1 2200 lipo en 5A bec waarbij de lipo ook voor de turbine gebruikt wordt. Dit is een kleiner model van 2.5kg droog, maar ook hier geldt eenvoud werkt prima.

Wel belangrijk is een goede schakelaar. Ik gebruik alleen maar digitale van emcotec of powerbox systems. Dit was ook 1 van de redenen om een dubbele voorziening te gebruiken vroeger.

En wat je ook in je toestel zet, single point of failure heb je altijd : De zender! Je hebt maar 1 zender met 1 zend moduul en 1 accu.

De keuze blijft altijd je eigen maar ik zie echt geen reden om met de huidige techniek nog voor een powerbox te kiezen in de kleinere modellen (en ja, een jet van 10kg is een kleine ;)) Een goede schakelaar en goede accu is ruim voldoende.

Berto
Dan vergis je je behoorlijk:
Bvb een Cessna C172: dubbele ontsteking plus dubbele bougies per cilinder (voor de MLA misschien anders, en voor de TMG single ign). Dus dubbele magneten, waarvan één een "afslagmagneet", die het dus altijd doet zolang de motor ronddraait.
Sowieso meercilinder motoren, die zijn veiliger als single cilinders.
Instrumenten: luchtgedreven kunstmatige horizon, electrisch gedreven "Turn & Bank" , twee VHF radio's, twee VOR/ILS (voor IFR).
Alternate static air source.
Direct VHF 1 power source.
Dubbele besturing (alleen zinvol indien de RH persoon ook kan vliegen)

Plus TWEE propellerbladen en TWEE vleugels :) :) :) :)

Tadango, jij hebt er goed over nagedacht en hebt een bewuste keuze gemaakt voor jou type modellen, prima, zoals ik zeg, JIJ voelt je er prima bij. Daar gaat het om.
Ook je opm over de schakelaar is bingo: (was ik vergeten te melden): een klassieke schakelaar met (koolstof)contactpunten is een "accident waiting to happen". Vervuiling, trillingen, slijtage.
De bijgeleverde stift, drukknop of magneet bediende schakelaars van Deutsch of Emcotec hebben een véél hogere betrouwbaarheid.

Ik vlieg veel met sleepkisten, er zijn weekenden geweest dat samen met mijn zoon meer dan 150 sleeps maakten. Met het digitale servo tijdperk en 2.4 sytemen ben ik nóg kritischer geworden op het stroom verbruik en de zorg voor een goede voeding. Ik zou gruwelen van een 20+ kg sleepkist met een 150cc met één accu'tje. Mij niet gezien.

Ik ben het niet zo met je eens over de betrouwbaarheid van de NC's. Ik heb in de ST NC accu's gehad (vele honderden oplaadcycli) van dik 6 jaar oud voordat ik ze verving. (altijd zeer goede UI lader gebruikt, in de winter steeds opnieuw formatteren).
NiMh was een stap terug, er zijn series geweest die binnen één week de helft van hun capaciteit verloren.
Van de Lipo's (lipi?) ben ik nog niet zo helemaal overtuigd, ik heb er toch al een stel moeten weggooien, ook nagenoeg nieuwe. Maar OK, dat kwam aan het licht door een goede lader en niet tijdens de vlucht.

Ik vlieg AL mijn sleepkisten bvb met een gesplitst hoogteroer, ieder met een eigen servo. De keren dat de sleeplijn een HR servo gemold heeft met desastreus effect voor het model zijn in onze gelederen meer dan bekend. Met twee ELEV kun je hem mogelijk nog redden, ofwel gecontroleerd laten crashen.

Uiteraard, een (zender) bat failure is catastrofaal. Maar een zender verbruikt een voorspelbare stroom en heeft geen pieken te verwerken. Zender failures zijn uiterst zeldzaam, even de beginperiode van de MC24 niet meegerekend (klopt, ik ben geen Graupner fan :) ).

Jij (ik) als vlieger bent misschien nog de gevaarlijkste factor: een inschattingsfout, een verkeerde handeling/stuurfout, een overmoedige manouvre...You name it.
Vandaar dat in commerciële luchtvaart altijd twee vliegers zitten die elkaar controleren, assisteren en bekritiseren, de beslissingen afwegen. Als huisartsen daar nou ook eens mee zouden beginnen.....

Veel jetvliegers (in Deelen een vereiste) vliegen nooit alleen. TWEE zien meer als één.

Hans, ik weet niet precies wat de max. belasting van een Eneloop kan zijn voordat-ie instort, daar zijn betere experts voor op dit forum. Het is zeker iets wat je in overweging moet nemen. Met 4 cellen in een 2.4 systeem echter "levensgevaarlijk".

O, de Eneloops: gebruik ik al vele jaren. Ze zijn prima in een zender (idd de zelfontlading is minimaal) of kisten met een laag verbruik en geen stroom pieken. Ze kunnen namelijk geen hoog vermogen afgeven (je zult ze ook nooit als aandrijvings accu zien) en je kunt ze niet echt snelladen. Verder zijn ze prima.

Ik heb alleen maar eneloops als 4 zellige ontvangeraccu,s :D

Op de Piper zat/komt een dubbel paketje om langer te kunnen vliegen bij het berenvliegen bv.

Mvg Johan

Berto
Dan vergis je je behoorlijk:
Yep, daarom ben ik beter in modelbouwen ;-)

Bvb een Cessna C172: dubbele ontsteking plus dubbele bougies per cilinder (voor de MLA misschien anders, en voor de TMG single ign). Dus dubbele magneten, waarvan één een "afslagmagneet", die het dus altijd doet zolang de motor ronddraait.
MLA`s en TMG`s eigenlijk net zo, en ja die zijn voor de veiligheid EN voor een beter verbranding.
1/2 veiligheid dus ;-)

Wat betreft de afslag moet je even terug naar de schoolbanken, deze is alleen voor het starten van de motor.
De "afslag" zorgt ervoor dat de "magneet" voldoende snelheid krijgt bij een zeer laag toerental om de bougie te laten vonken.
Dit werkt tot zo'n 900 a 1000 toeren, daarboven doet ie niks meer.

Tevens "verlaat" deze "afslagmagneet" het ontstekingstijdstip voor makkelijker starten.

Dit kan trouwens 1 of op beide magneten zitten.

Sowieso meercilinder motoren, die zijn veiliger als single cilinders.
Heeft niks met veiligheid te maken.
Eerder met het feit dat men meer vermogen wil.

Geloof mij maar Richard, je hebt liever dat een 1 cilinder motor ermee stopt dan dat je een viercilinder hebt waar 1 cilinder ermee uit scheidt.

Met een 1 cilinder heb je geen keus en ga je naar beneden, hoe dan ook.

Met een op 3 poten lopende motor ga je rekken en veel meer schade maken waardoor je jezelf aan de onveiligere zijde gaat brengen!!

Instrumenten: luchtgedreven kunstmatige horizon, electrisch gedreven "Turn & Bank" , twee VHF radio's, twee VOR/ILS (voor IFR).
Voor IFR ja, de rest 1 radio, 1 VOR.
Kunstm. horizon kan ook elektrisch zijn en heeft dan geen back up.
(zoals eigenlijke alle instrumenten, voor gewoon VFR is er geen enkele back up.

Alternate static air source.
Ja, een 172 en Piper, wel, velen (de meeste) echter niet.
Glaasje intikken is dan de manier :-)

Direct VHF 1 power source.
Nop, 172 wel (zelfs niet eens allemaal, bij IFR wel verplicht), voor de rest weer niet.

Dubbele besturing (alleen zinvol indien de RH persoon ook kan vliegen)
En zinloos als je een mechanisch mankement hebt (lijkt net modelbouw ;-) ).
Dus ook geen back up voor de "veiligheid".

Laatst bewerkt:
minder regels en meer gezond verstand is volgens mij de toekomst van de modelbouw.
Regels hebben al genoeg kapot gemaakt bij de 1:1 vliegsport (een hoop regels en extra papieren de laatste 10 jaar, maar het is er niet veiliger op geworden)

Boven de 25Kg is het anders dan is het geen echte modelbouw meer ;)
Maar daar is dan weer dringend tijd voor duidelijke regels.
Er zijn er die 2 jaar aan het wachten zijn op toestemming :rolleyes:

Maar ja, het ging over powerboxen.

De opmerking van een goede schakelaar is helemaal terecht heb ooit een schakelaar gehad waar bijna 1volt verlies optrad bij 2Amp belasting had ook regelmatig last van storing (35Mhz tijdperk)
Dat is dan weer mooi met die AR9100 en 12100 (ar7100 ??) die hebben een failsave schakelaar (open contact is aan) ingebouwd

Eric,
Precies. Deze discussie gaat ook over het uitwisselen van meningen, niet om er "regels" over te maken voor de gehele modelbouw.

Dat wij binnen BIGGS dit als "regel" aangenomen hebben komt van een incident wat een ieder nog levendig op het netvlies staat, ook al was het vele jaren geleden, van een sleper die onbestuurd na twee loopings volgas en verticaal het veld in peerde, 30m vanaf het publiek.
Die 62 Zenoah hebben we letterlijk moeten uitgraven.
Single battery.

Eigenlijk alle toenmalige slepers hebben daarna een gezamenlijk standpunt ingenomen dat zoiets (vanwege die simpele reden) niet meer mag gebeuren en hebben we allemaal de dual batt omarmd.
Geen "regel" maar een gedragscode, gedragen door iedereen. Zo hoort het.

Berto, ik stuur je een Pb om er geen "kleine luchtvaart" thread van te maken..

eneloop cellen

Een interessant stukje vond ik dmv google, misschien is op het forum al bekend, maar voor mij was het nieuw.

Met vriendelijke groet
Hans

Test Eneloop

Plus TWEE propellerbladen en TWEE vleugels :) :) :) :)

Haha, ik wil wel eens zien hoe een kist met een overblijvend propblad nog in de lucht blijft, laat staan met een eraf gevallen vleugel......;)

Dan is mijn fiets ook heel veilig... die heeft twee wielen.....:D

Groet, Bert

1,5Amp is ook een vrijlage belasting als je 10 servo's in je toestel hebt zitten dan is dat 150mA per servo :rolleyes:. Ervan uitgaande dat je ervan uitgaat dat 1 accu alles moet kunnen, wanneer de tweede accu de geest geeft.

(toen ik voor mijn beech een span regelaar zocht heb ik 1 Amp perservo geteld om zeker genoeg te hebben) toen was kiezen tussen max 8A of max 15A dus dan toch maar die van 15A gekozen

Ik zou wel eens willen weten wat ze doen bij 6 Amp belasting.

In de Budnosen Mustang had ik ook 2x5cellen eneloop zitten zonder problemen , maar na gehoord te hebben dat ze geen vermogen konden leveren toch maar 1 pakket vervangen door een 5cellen NiMh sub-C
Als je ziet wat ervoor kabeltje aan zit standaard , dan is het idd niet voor grotere stromen gemaakt.

In de staart zitten 3 servos "nicad use only" (dus niet meer dan 4.8 volt) Lipos kunnen pieken ook met regeling en daarbij komt dat ik niet te veel zooi in de kist wil hebben a. wegens ruimte b. hoe minder er inzit hoe minder er stuk kan gaan.c. gewicht
Als dat zo is, dan zit daar waarschijnlijk nog TTL of HCT elektronica in, geen CMOS. Maximaal 5,2V, nominaal 5,0V en minimaal 4,7V conform de specificaties. Dan zou ik me er nog steeds niet aan wagen met 4 cellen. Een vers opgeladen NiMH doet 1,4V per cel dus dan zit je al op 5,6V. Dan liever een LiPo en een BEC die strak 5V levert, of je nu 100mA of 5A trekt.

> Dan liever een LiPo en een BEC die strak 5V levert, of je nu 100mA of 5A trekt

Ha, droom maar lekker verder, dat deed ik dus ook, hoor :-)
Maar ik ben opgehouden met dromen. Heb namelijk een DX8 met telemetrie

Ik heb een ICE 75 regelaar in mijn EF extra 300 58", met 5 x hs 225mg's
BEC op 6 volt
Hier zou je toch van denken dat dit geen probleem moet geven, in iedere geval dacht ik dat 5.6 V alarm op mijn DX8 wel genoeg marge zou zijn. Nou mooi niet dat alarm ging regelmatig af, ik heb hem nu op 5.3 Volt staan
en nu gaat hij maar heel sporadisch af.

Met die telemetrie kom je achter nog wel meer ding, 1 van de dingen is dat ik nu gemiddeld veel langer vlieg als met timer.
En dat ik van mijn twee flight accu's de lege weer in mijn kist monteerde, heeft dus eigenlijk al het geld al weer terug verdiend.

Bart,

Leg eens uit want dat van dat alarm en de BEC zie ik niet helemaal het verband tussen. :?

Ik heb diverse Turnigy UBEC's gevoed via zowel aparte 3S LiPo's als HV versies op 6S vliegaccu's. Logging via een Eagle Tree System eLogger v3 op zowel vliegaccu als voeding van ontvanger en nog nooit één keer een spanningsval lager dan 0,2V op de ontvanger bij volle belasting van zowel de motor als de digitale Graupner DES en DS servo's.

Reden om 3S LiPo's op de BEC te gebruiken is dat de spanningsmarge tussen 7,4V input en 6V output te laag is voor de geschakelde voeding. Als de ingangsspanning minder dan 0,9V boven de uitgangsspanning zit, stort het rendement heel vlot in.

Laatst bewerkt:
Tja, ICE regelaar........ die bec kan best eens aardig traag reageren, en dan piek je soms onder de 5.6V. Die telemetrie ziet elk dipje ;)

Je kunt met de DX8 alarm zetten op alle meet parameters dus ook op RX spanning, die had ik op 5.6 volt gezet, met het idee dat hij niet lager zou komen het is een geschakelde BEC in de ICE. En die zit dus direct op 5S

Maar het alarm ging toen echt heel veel af, heb dus de alarm spanning naar 5.3 volt gezet, om van al die piepje af te zijn :-).

Rede, is alleen maar gok werk.
- BEC te langzaam,
- Spanningsval over regelaar kabel naar ontvanger
- Of misschien wat tango zegt meten zonder middeling dan meet je dus ook een dipje, hoe klein die ook is.

Ik weet niet hoe eagle tree werkt, maar ik heb het lichte vermoeden dat die in iedere geval wel middelt, omdat hij dat met een bepaalde interval opslaat, de DX8 krijgt het een heel aantal keren per seconde.

Bart,

Mijn ETS v3 is voorzien van uitgebreid geheugen en logt met 30 samples/seconde. Of de spanning gemiddeld wordt, durf ik niet te zeggen. Ik ken de software niet. Maar als ik met mijn portable scope meet, zie ik een heel kleine rimpel van minder dan 0,07V ontstaan bij alle servo's zwaar belast (met de hand de roeren echt tegen houden).

Dat van de telemetrie is nu duidelijk. Dergelijke afwijkingen kunnen ook ontstaan doordat de referentiespanning niet stabiel is.

let wel dat een BEC vaak 5,7 - 5,8V is... dus met 5,6 zit je al snel op dat limiet.

en hoe zuiver de meting is van je telemetry kan ook zeker gevolgen hebben.

Ik zie het met mijn jeti systeem ook op de zender al

Zender zegt 12.5V jeti zegt 12.1V

wie heeft er gelijk?

Back