Tadango
Forum veteraan
Het idee van dubbele stroom en power boxen komt uit de tijd van onbetrouwbare nicd die geladen werden met een continu (niet computer lader) en 35mhz ontvangers die veel last hadden van spannings rimpels (wat weer deels komt door slechte accu's). Tegenwoordig met goede bec systemen voor lipo bv en goede ontvanger accu's zoals eneloop, LiFe is het eigenlijk overbodig.
Met een computer lader weet je heel goed de conditie van je accu. Vooral van lipo's is de conditie heel erg goed in te schatten. 1 goede accu is altijd nog betrouwbaarder dan 2 of meer nicd packs van vroeger waarvan je de staat nooit echt goed wist. Ook kunnen de huidige packs de stroom veeeeeeeeeeeeeeel beter aan dan de oude cellen (zeker op de lange duur). Met 2.4g heb je zo goed als geen last van de kleine hoog frequent rimpels van de servo's. Ook de langere draden heb je helemaal geen last meer van. Een gescheiden systeem is dus eigenlijk niet meer nodig tenzij je hoge servo stromen hebt. Zover ik nu zie krijg je dat pas bij kunstvlucht modellen van 10kg+ of jets van 20kg+ (jets vragen echt veeeeeel minder dan een 3d model met grotere roeren en enorme uitslagen).
Mijn edge van 8kg heeft 1 2s life 2300 pack, die kan de stroom met gemak aan. Dit werkt heerlijk betrouwbaar, servo's kunnen 6V makkelijk aan dus bec is overbodig.
Jet 1 van 8.5kg droog met 1 2200 lipo en 8A bec (turnigy). Dit gaat al 100 vluchten perfect zonder 1 probleem. Ontvanger daar is een AR7000, niets bijzonders.
Jet 2 van 10kg droog vlieg ik met een dubbele bec van 5A totaal met 2x 1800 lipo, omdat dat erbij zat. Zelf had ik voor een 8A turnigy gekozen met 2200 lipo en goede schakelaar.
Jet 3 van 8.1kg heeft een powerbox met 2x 2s life packs, ook omdat dat erbij zat. Zelf had ik voor een 8A turnigy gekozen met 2200 lipo en goede schakelaar.
Jet 4 heeft weer een AR7000 maar nu met 1 2200 lipo en 5A bec waarbij de lipo ook voor de turbine gebruikt wordt. Dit is een kleiner model van 2.5kg droog, maar ook hier geldt eenvoud werkt prima.
Wel belangrijk is een goede schakelaar. Ik gebruik alleen maar digitale van emcotec of powerbox systems. Dit was ook 1 van de redenen om een dubbele voorziening te gebruiken vroeger.
En wat je ook in je toestel zet, single point of failure heb je altijd : De zender! Je hebt maar 1 zender met 1 zend moduul en 1 accu.
De keuze blijft altijd je eigen maar ik zie echt geen reden om met de huidige techniek nog voor een powerbox te kiezen in de kleinere modellen (en ja, een jet van 10kg is een kleine
) Een goede schakelaar en goede accu is ruim voldoende.
Met een computer lader weet je heel goed de conditie van je accu. Vooral van lipo's is de conditie heel erg goed in te schatten. 1 goede accu is altijd nog betrouwbaarder dan 2 of meer nicd packs van vroeger waarvan je de staat nooit echt goed wist. Ook kunnen de huidige packs de stroom veeeeeeeeeeeeeeel beter aan dan de oude cellen (zeker op de lange duur). Met 2.4g heb je zo goed als geen last van de kleine hoog frequent rimpels van de servo's. Ook de langere draden heb je helemaal geen last meer van. Een gescheiden systeem is dus eigenlijk niet meer nodig tenzij je hoge servo stromen hebt. Zover ik nu zie krijg je dat pas bij kunstvlucht modellen van 10kg+ of jets van 20kg+ (jets vragen echt veeeeeel minder dan een 3d model met grotere roeren en enorme uitslagen).
Mijn edge van 8kg heeft 1 2s life 2300 pack, die kan de stroom met gemak aan. Dit werkt heerlijk betrouwbaar, servo's kunnen 6V makkelijk aan dus bec is overbodig.
Jet 1 van 8.5kg droog met 1 2200 lipo en 8A bec (turnigy). Dit gaat al 100 vluchten perfect zonder 1 probleem. Ontvanger daar is een AR7000, niets bijzonders.
Jet 2 van 10kg droog vlieg ik met een dubbele bec van 5A totaal met 2x 1800 lipo, omdat dat erbij zat. Zelf had ik voor een 8A turnigy gekozen met 2200 lipo en goede schakelaar.
Jet 3 van 8.1kg heeft een powerbox met 2x 2s life packs, ook omdat dat erbij zat. Zelf had ik voor een 8A turnigy gekozen met 2200 lipo en goede schakelaar.
Jet 4 heeft weer een AR7000 maar nu met 1 2200 lipo en 5A bec waarbij de lipo ook voor de turbine gebruikt wordt. Dit is een kleiner model van 2.5kg droog, maar ook hier geldt eenvoud werkt prima.
Wel belangrijk is een goede schakelaar. Ik gebruik alleen maar digitale van emcotec of powerbox systems. Dit was ook 1 van de redenen om een dubbele voorziening te gebruiken vroeger.
En wat je ook in je toestel zet, single point of failure heb je altijd : De zender! Je hebt maar 1 zender met 1 zend moduul en 1 accu.
De keuze blijft altijd je eigen maar ik zie echt geen reden om met de huidige techniek nog voor een powerbox te kiezen in de kleinere modellen (en ja, een jet van 10kg is een kleine
