Zin en onzin van power boxen

........... in de situatie die ik heb gehad, zou bij een 2 A polyfuse, de richtings servo na een seconde of 2 - 3 uitgeschakeld worden , waar door de spanning en de bestuurbaarheid ..............
Sorry Bart maar dan heb je niet goed gelezen. Een 2A polyswitch zal bij een stroom van 2A NIET uitschakelen. Bij een stroom van 4A zal het tussen de 15 en 20 seconden duren voordat hij de stroom gaat begrenzen. Bij een stroom van 8A zal die tijd tot enkele seconden terug lopen. Helaas zal het ALTIJD enige tijd duren voordat de switch de stroom gaat begrenzen. Het vervelende is dat dit bepaald wordt door de afmetingen van die polyswitch. De "schakelstroom" wordt ook bepaald door die zelfde afmetingen. Hoe groter de switch des te hoger de stroom en des te langer het duurt voor hij schakelt. Denk er om dat die dingen vrij groot worden, een 2A switch is ongeveer 12x18x3mm groot en dat is zonder de pootjes!
De 3A switch die op m'n werk werd gebruikt is rond 22mm en dik 3mm. De uitschakeltijd van dat ding is belachelijk lang zoals ik in mijn eerste reactie al omschreef.

@ tandango:

het is toch 2 x 5 ampere????? als ik trouwens 2 keer de voeding aansluit op mijn ontvanger moet het toch goed gaan? komt als het ware neer op 2 accu's paralel.
denk jij dat dat werkt? zo'n schakelaar heeft 2 gescheiden circuits die 2 lipo's regelt en 2 aansluitingen voor de ontvanger levert met 5.9v en 5a. dan heb ik toch bij het aansluiten van beide stekkers op de ontvanger 10a bij 5.9v beschikbaar?

correct me if i'm wrong!

Laatst bewerkt door een moderator:
Niels je wilt die regelaar/schakelaar testen op amps met een megger.
Die is er toch voor om de isolatie te testen op doorslag dacht ik?

Ben bezig met bouwen van een low budget jet waar 8 digitale hitecs in zitten en 2 analoge. Zou die hobbyking schakelaar daarbzwaar genoeg voor zijn want zou liever geen powerbox hoeven ggebruiken ivm gewicht.

Heb gisteren eens een paar van deze besteld om te testen... >>> lijkt me wel leuk :smile:HobbyKing Online R/C Hobby Store : FRS Failover Regulator Switch 5A-Plus

Dit is idd een mooi ding. Voor mij in dit project echter onzin. Heb geen ruimte voor 2 accu's en kan geen 6 volt gebruiken door de keuze servo's. Ga gewoon strait naar de ontvanger moet afdoende zijn. Zo min mogelijk elektronica in de kist scheelt ruimte en gewicht plus dat er minder stuk kan gaan.

Er zijn behoorlijk wat mensen die met 18 kg plus servo's vliegen op de zelfde wijze. "Kom ik aan met servo's van 7 kg analoog. (dit is de sterkste en het zijn er maar 4) plus dat ze alleen op flaps zwaar worden belast.

Ik vindt dit een mooie discussie en moet ook vooral doorgaan.

groeten Gert-Jan

@niels

Nee, 5A totaal zoals ik lees, alleen 2 circuits die gebouwd zijn op 12A per stuk maar dat kunnen ze niet kwijt aan warmte. Normaal gebruik is dus 5A totaal maar als 1 deel uitvalt kan de andere het alleen opvangen. Met hele goede koeling is wellicht meer mogelijk, dat geven ze ook aan.

Niels je wilt die regelaar/schakelaar testen op amps met een megger.
Die is er toch voor om de isolatie te testen op doorslag dacht ik?

Je wilt niet weten wat die (on)dingen allemaal kunnen. Voor mijn werk gebruik ik ze om machines te keuren. Inderdaad solatie/weerstand etc. (helaas testen ze niet de onkunde van gebruikers ;))

Ik kan ook doormeten wat de waardes veranderen onder hoge belasting. Zo kan ik kijken of het goed gaat/wanneer het stuk gaat.

@tandango:

Jammer de bammer... Denk je dat als ik 2 schakelaars met een ykabel op de ontvanger zet dat het werkt? In theorie heb ik dan toch 10A ter beschikking?

gr,

niels

2 of 4 regelaars parrallel zou geen verschil moeten zijn maar dat weet ik niet zeker natuurlijk want ik weet hoe de unit is opgebouwd. Maar al besteld dus. Jammer, 2s life met een 20A digi switch is bullit proof :)

2 of 4 regelaars parrallel zou geen verschil moeten zijn maar dat weet ik niet zeker natuurlijk want ik weet hoe de unit is opgebouwd. Maar al besteld dus. Jammer, 2s life met een 20A digi switch is bullit proof :)

Geen slecht idee opzich, Maar een 2s LiFe levert toch een te hoge spanning voor je ontvanger?

Het is vergelijkbaar met 5nicad. Als je servo's 5 cellen aankunnen is het geen probleem. De moderne ontvangers kunnen vaak nog meer aan.

Ernst Oeps

Ik moest dat stukje 2 maal type, omdat microsoft een ongewenste reboot
deed voor een updata, en di e 8A die jij noemt was precies de waarde die
ik in mijn "first try" had staan.

> Helaas zal het ALTIJD enige tijd duren voordat de switch de stroom gaat begrenzen

En dit is de eigenschap die je juist wil, geen zekering trip omdat hij toevallig
1 maal de kracht niet aan kan,

Ernst heb je naar de 2 uitgebrrande servos gekeken, het resultaat daar van wil je voorkomen .

Bart,

Een langdurige beperking zou kunnen helpen wellicht. Landurig 1A+ lijkt me in de meeste gevallen niet goed. Dit instellbaar per uitgang zou wel eens handig kunnen zijn. Dan spanning omlaag om de stroom onder de 1A te houden?

De discussie gaat lekker zo, ik leer er ook veel van.
He blijft echter een keuze in een groot spektrum
Van de ene kant KISS, van de andere kant...een "full house" aan spullen.
Ergens daar tussen in maakt iemand zijn keuze.

Echter: redundancy blijft een grote factor die ik laat meewegen bij complexe modellen.

Tijdens de opkomst van de grotere benzine motoren vond ik het griezelig dat heel mijn kist aan die twee dunne draadjes van de accu hing (de accu's toentertijd waren lang niet altijd voorzien van geschikte bedrading).

Een voorbeeld: we komen nét terug van een treffen in Tongeren.
Ik land de Swiss Trainer (350cm, 130cc) voor de tig-duizendste keer, niks aan de hand.
Ik geef gas om terug te taxiën en het gas reageert niet, hij blijft stationair.
Dus ik haal de kist op en vraag de aanwezigen als testje hoe ik de motor nu af krijg. Er komen suggesties van de kap losschroeven (lekker safe met draaiende motor) en de benzine leiding afknijpen, tot de versie van een tod in de prop gooien.
Ik gebruik echter al vele jaren de SM elektronische schakelaar in het ontstekingscircuit. Die bedien ik gewoon door het gas dicht te zetten plus de trim naar de stopstand zoals je normaal altijd doet. Voilá en de motor stopte keurig omdat de ontsteking kortgesloten wordt.
Het probleem was snel gevonden, de servo is gewoon "gestorven", hij zat er ook al vele jaren op en moet ontelbare keren bewogen hebben. Een analoge HS425.

Tuurlijk, een mechanische schakelaar had ook geholpen, maar als de servo na de sleep in volgas was blijven staan is dat niet zo handig...

Kortom, ik wil hiermee zeggen, ik ben blij dat ik bij besturingen iets achter de hand heb. Of dat nou een tweede accu is of dubbele hoogteroeren.

In de verkeersvliegerij met Boeing en Airbus als grootste spelers bestaat er ook geen uniformiteit, iedere fabrikant heeft zijn eigen insteek. Heeft Boeing nog een wat terughoudende aanpak, bij de Airbus vliegt in feite de autopilot(s).
Wat werkt in het ene geval, kan in een andere situatie nadelig uitpakken.
Het tragische ongeval met de Turkish op Schiphol had hoogstwaarschijnlijk niet plaats gevonden met een Airbus.
De nog veel ergere crash van de Air France in de Atlantische Oceaan had vrijwel niet met een klassiek bestuurde 747 kunnen gebeuren.

We gaan dus in dit draadje ook niet het ultieme systeem vinden! :) Want dat bestaat gewoon niet.

De discussie gaat lekker zo, ik leer er ook veel van.
He blijft echter een keuze in een groot spektrum
Van de ene kant KISS, van de andere kant...een "full house" aan spullen.
Ergens daar tussen in maakt iemand zijn keuze.

Echter: redundancy blijft een grote factor die ik laat meewegen bij complexe modellen.

Tijdens de opkomst van de grotere benzine motoren vond ik het griezelig dat heel mijn kist aan die twee dunne draadjes van de accu hing (de accu's toentertijd waren lang niet altijd voorzien van geschikte bedrading).

Een voorbeeld: we komen nét terug van een treffen in Tongeren.
Ik land de Swiss Trainer (350cm, 130cc) voor de tig-duizendste keer, niks aan de hand.
Ik geef gas om terug te taxiën en het gas reageert niet, hij blijft stationair.
Dus ik haal de kist op en vraag de aanwezigen als testje hoe ik de motor nu af krijg. Er komen suggesties van de kap losschroeven (lekker safe met draaiende motor) en de benzine leiding afknijpen, tot de versie van een tod in de prop gooien.
Ik gebruik echter al vele jaren de SM elektronische schakelaar in het ontstekingscircuit. Die bedien ik gewoon door het gas dicht te zetten plus de trim naar de stopstand zoals je normaal altijd doet. Voilá en de motor stopte keurig omdat de ontsteking kortgesloten wordt.
Het probleem was snel gevonden, de servo is gewoon "gestorven", hij zat er ook al vele jaren op en moet ontelbare keren bewogen hebben. Een analoge HS425.

Tuurlijk, een mechanische schakelaar had ook geholpen, maar als de servo na de sleep in volgas was blijven staan is dat niet zo handig...

Kortom, ik wil hiermee zeggen, ik ben blij dat ik bij besturingen iets achter de hand heb. Of dat nou een tweede accu is of dubbele hoogteroeren.

In de verkeersvliegerij met Boeing en Airbus als grootste spelers bestaat er ook geen uniformiteit, iedere fabrikant heeft zijn eigen insteek. Heeft Boeing nog een wat terughoudende aanpak, bij de Airbus vliegt in feite de autopilot(s).
Wat werkt in het ene geval, kan in een andere situatie nadelig uitpakken.
Het tragische ongeval met de Turkish op Schiphol had hoogstwaarschijnlijk niet plaats gevonden met een Airbus.
De nog veel ergere crash van de Air France in de Atlantische Oceaan had vrijwel niet met een klassiek bestuurde 747 kunnen gebeuren.

We gaan dus in dit draadje ook niet het ultieme systeem vinden! :) Want dat bestaat gewoon niet.

Helemaal mee eens, het is vaak de persoonlijke voorkeur die de doorslag geeft.

gj

Naar aanleiding van een ander draadje over gebruik van 2 ontvangers en stromen heb ik even geïnformeerd wat Jeti 2,4GHz ontvanger kunnen hebben.

Daar werd ik zeer blij van:
Heb trouwens even contact opgenomen met Jeti wat de maximale stroom is wat hun ontvangers kunnen hebben.

Daar werd ik errug blij van :yes:
Dear Sir,

our receivers R8 to R18 have separate layers PLUS and MINUS to supply servos.

R8, R10 is capable 10A continuous and 20A peaks

R12, R14,R18 15A continuous and 40A peak.

Best Regards

Niet iets waar we ons zorgen over moeten maken. :D

Verwacht van de FASST ontvangers ook wel iets van 10A continue .

Ik blijf bij mijn oude systeem omdat ik er nog nooit problemen met gehat heb .

Never change a running system. ;)

Mvg Johan

Back