Zlin 125 Sohaj

Gaan de "armpjes" van de stuurhevel ook nog in een busje waar ze het hoogteroer ingaan?
Ik zou niet op alleen balsa vertrouwen (8 mm zo te zien?) , maar ook nog een triplex doubler op de eerste rib van het hoogteroer lijmen
 
Heb hier ook over nagedacht maar wil in eerste instantie het gat versterken met secondenlijm en verwacht dat dit voldoende is. Indien dit gat uit slijt kan er alsnog een busje geplaatst worden, balsablok is trouwens tamelijk hard en vrij breed,14mm, en ook meer dan 1cm dik. Maar wel bedankt voor de input deze wordt altijd op prijs gesteld :yes:
 
Een punt is dat een staafje in de richting van de vezel van het hout er makkelijker uit scheurt dan welke andere richting dan ook!
 
Ben ook nog aan het kijken wat er als vleugel verbinder gebruikt moet worden. Keus, uit voorraad, is er tussen verenstaal rond 8mm of vlakstaal. Vlakstaal vind ik als groot nadeel dat deze in het horizontale vlak erg buigbaar is hier tegenover twijfel ik of 8mm verenstaal sterk genoeg is. Wat zijn jullie ideeën hierover?

Misschien is dit wat voor je.
Deze buizen heb ik al een paar keer gebruikt ook in de Sunny Bird 3700 voor jou bekend.
Perfecte passing sterk en licht.

https://www.vliegtuigmodelbouw.nl/artikeleninformatie.php?artikelcode=KB12
https://www.vliegtuigmodelbouw.nl/artikeleninformatie.php?artikelcode=0096.035
 
Dank je Helitony maar heb nu , na het verhaal van Aurectar gelezen te hebben, definitief gekozen voor de 8mm staal verbinder. Zag trouwens net bij de Hornbach bouwmarkt dat zij verschillende kleine messing en aluminium buisjes hebben, altijd handig om te weten.
 
Dank je Helitony maar heb nu , na het verhaal van Aurectar gelezen te hebben, definitief gekozen voor de 8mm staal verbinder. Zag trouwens net bij de Hornbach bouwmarkt dat zij verschillende kleine messing en aluminium buisjes hebben, altijd handig om te weten.

Verenstaal wel te verstaan.
In mijn vleugel zitten er twee verbinders in verenstaal.
één van 8 mm tot aan de 5e rib en één van 5mm tot aan de derde rib.
Op de oorspronkelijke werktekening is er sprake van twee vleugelverbinders van 5 mm.
Dit laatste moet volstaan voor electro aandrijving maar zou, vrees ik, ondermaats zijn voor aero tow met slepers van boven de 30 cc.
Daarom heb ik de vorenste verbinder vergroot tot 8 mm.
En het is ondertussen bewezen dat dit ruimschoots volstaat.
Dus , je kan wat dit betreft op beide oren slapen.

Ook belangrijk is dat je de eerste vijf ribben in triplex maakt.
In mijn geval heb ik rib 3 en 5 in aviation triplex gemaakt.
Dit versterkt met caisons waar de alu en messing buizen in verlijmd zijn.
Het zijn op het eerste gezicht details maar die maken mede het verschil.
 
Mijn tekening geeft alleen balsa ribben aan maar de planning was al om de eerste rij te veranderen naar triplex, hou ook wel van verantwoorde sterkte :koud: Laag gewicht is fijn maar er hoort wel een gepaste sterkte bij.
 
Minimaal de wortelrib en de rib bij het uiteinde van de verbinder uit triplex. Op die ribben komen de meeste krachten te staan.
De ribben ertussen (en die verderop) zijn duidelijk minder belast.
 
Gaat tergend langzaam verder maar heb nu de servo's voor richting en hoogte roer een plek gegeven, deze plek zit net achter de cockpit maar wel zodanig dat je er met wat moeite nog net bij kunt. Ook is het stabilo samen met het kielvlak vastgelijmd, dit moest toch gedaan worden voordat er aan het beplanken van de romp begonnen kan worden. Volgende actie wordt het pas maken van de stuurstok voor het hoogte roer en het voorbereiden van de stuurlijnen voor het richting roer.

IMG_20200119_193035

IMG_20200119_193022 by https://www.flickr.com/photos/77265274@N00/
 
Romp rug is nu beplankt en de stuurkabels voor het richtingroer aangebracht. Deze kabels lopen gekruist door de romp omdat ze dan rechter door de romp lopen, deze balkjes geven de stuurstok voor het hoogteroer nog een kleine ondersteuning zodat deze niet te ver heen en weer kan slingeren. De onderste helft en de neus beplanken wordt een stuk lastiger door de kromming van de romp, nu nog twee lange plankjes, +- 190cm en 5cm breed, gemaakt en de rest zal met smallere latjes gedaan moeten worden. Dat is dan duidelijk meer pas en meet werk, hiervoor wordt 2mm balsa gebruikt. Richting roer ik nu ook voorzien van scharnieren en afgerond, de scharnieren worden pas na het afwerken gelijmd.

IMG_20200131_194342

IMG_20200131_194244 by

[url=https://flic.kr/p/2intGaw]IMG_20200131_194257
by

[url=https://flic.kr/p/2intH1j]IMG_20200131_194351
by https://www.flickr.com/photos/77265274@N00/[/url][/url]
 
Vandaag het beplanken van de romp afgerond, achteraf was iets dikker balsa dan de gebruikte 2mm beter geweest. Volgende stappen zijn het maken van de staartslof de neus schaats en het vulstuk bij de aansluiting romp-stabilo. Ben ook bezig om de vleugel in de computer te zetten om de ribben te laten frezen, heb dit gevraagd aan Dirk Schipper. Hierbij ook gekozen voor een moderner profiel, voorlopige keuze is een strak van Hq 2.5/12 - 2.5/11 - 3.0/10.
 
Laatste stand van zaken is dat de neus schaats, staartslof en vulstuk stabilo aangebracht zijn, pas in de laatste fase worden deze definitief in vorm geschuurd. Ook zijn er nu vulstukjes aangebracht bij het kielvlak waar de neus van het richtingsroer straks netjes invalt. Fijne tijd slurper is het maken van de pluggen voor de neuskap, wil hier een epoxy kapje voor maken, en de cockpit kap. Plug voor de neuskap is nu in vorm geschuurd en de ruwe vorm voor de cockpit kap is klaar, deze zijn gemaakt van populieren multiplex. Ook is nu het frees bestand voor de vleugelribben gemaakt, dank je Dirk Schipper, en kan nu gefreesd gaan worden.
Hierna weer de foto's van de huidige stand. Lukt even niet hoop ze vanavond alsnog te kunnen posten
 
Laatst bewerkt:
Samen met Dirk Schipper een tekening gemaakt voor de vleugel dwz ik een grove maatvoering en Dirk de rest. Deze tekening is doorgestuurd naar RC-europe die dit omgezet heeft naar een keurig gelaserd ribbenpakket, na geruime tijd wachten op de post is dit vrijdag binnen gekomen. De meegeleverde bouwhelling heb ik het nog niet mee maar dat gaat goed komen met een eigen draai er aan :) Heb helaas de vleugelbuis nog niet, na overleg met Sebastiaan van RC-europe alsnog overgestapt naar een strongal buis.

IMG_20200425_134710 by

[url=https://flic.kr/p/2iUiG7z]IMG_20200425_160430
by René H, on Flickr[/url]
 
Back
Top