Zoek bouwtekening IOM

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Leon Jansen, 21 mrt 2010.

  1. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Dat is de beste methode Jan , gelijk waterdicht en nooit scheurtjes door uitdroging :cool:
     
  2. Leon Jansen

    Leon Jansen

    Lid geworden:
    22 mei 2008
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Weert (L)
    Hallo Jan,

    fijn om te lezen dat dit inderdaad kan werken. En dat je er ook ervaring mee hebt.
    Ik denk, dat de houtlijm, die ik gebruik (Nova Col D3 (waterbestendige houtlijm van Frencken)), wel hard wordt.

    Ik ben eigenlijk van plan om de romp straks 'gewoon' te schilderen, net zoals ik het vroeger ooit gedaan heb bij mijn knikspanter (wél 1 mm triplex, géén latten zoals nu).

    Maar met een stuk of drie lagen G4 van binnen en buiten, met daarover aan de buitenzijde een paar lagen goede lak, moet het toch kunnen, dacht ik.

    "G4 heeft na uitharding goed slagvaste eigenschappen en is krasbestendig", heb ik ergens op een forum gelezen. En het kan overschilderd worden.
    Oók nooit weg!

    Leon.

     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Leon,

    Na al het werk, dat je er in gestoken hebt (en nog gaat steken) zou ik de buitenkant zeker van een laagje glasweefsel voorzien.

    Alleen schilderen geeft een gigantische kans op scheurvorming en beschadigingen.

    Een laagje glasweefsel maakt van de romp één geheel, die veel sterker (én waterdicht) is.

    Bij een vaarmeeting in Noordholland werd een Marblehead aangevaren door een Saphir, het ging niet eens zó hard want er was weinig wind, maar de uit latten gebouwde Marblehead was niet bestand tegen het kunststof geweld van de Saphirneus, die zich een paar centimeter in de wand van de Marblehead boorde.
    De Marblehead is na reparatie voorzien van een laagje glasweefsel; hoe was dat spreekwoord ook al weer: "als het kalf...." ?

    Groeten, Jan.
     
  4. Leon Jansen

    Leon Jansen

    Lid geworden:
    22 mei 2008
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Weert (L)
    Jan,

    ik neem je goede (en steekhoudende) raad maar ter harte. Ik zie wel in dat je waarschijnlijk gelijk zult gaan krijgen.
    En René is het blijkbaar roerend met je eens!

    Ik had graag de romp gewoon geschilderd, want ik zie wat op tegen al die klieder met epoxy en glasmat (of is het gewoon de knijp voor het onbekende? ;)) maar ik wil óók best welgemeende raad aannemen van iemand, die het weten kan. :teacher:

    Ik zie er eigenlijk de voordelen ook wel van in en die wegen toch wel ruimschoots op tegen de door mij vermeende nadelen, denk ik.

    Uiteraard doe ik dat wél pas, als de romp helemaal naar mijn zin is.

    Anders is het zinvoller om hem opnieuw te bouwen, want uiteraard heb ik deze eerste keer ook al diverse ervaringen gehad met werkwijzen,die ik nu anders zou doen.

    Dus Jan: laat ik eerst de put toch maar dempen...
    en kom dán maar op met je kalf...! :twisted:

    Groetjes,

    Leon..
     
    Laatst bewerkt: 6 jun 2010
  5. Leon Jansen

    Leon Jansen

    Lid geworden:
    22 mei 2008
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Weert (L)
    Bouwverslag KOTA 3 (Nimbus MK III)

    Vervolg KOTA 3

    Zo, het weekend zit er weer op.
    Dus weer aan de slag :D:D:D

    Op aanraden van Wim (#26):
    "Je zou de planken ook een paar uur in het water kunnen leggen.
    Ik heb destijds voor mijn Marieje een "badkuip" gemaakt van 3 planken en 2 kleine stukjes hout. Met spijkers in elkaar gezet. (Planken waren van zo'n oude "oprol" lattenbodem.)
    Stuk van een vuilniszak erin om het waterdicht te krijgen.
    ..."

    ...heb ik dus een balkje, dat ik nog ergens had liggen en een lange lat omgetoverd tot een mooie waterbak voor m'n planken. Ik moet er alleen nog een plastic bekleding in maken van een stuk folie.

    [​IMG]
    Mijn "badkuip" voor de latten. Alles gewoon gelijmd. Moet nog plastic bekleding in. Voor planken tot 112 cm lengte.

    De planken moeten onderhand dusdanig vervormd worden, dat ik ze goed moet kunnen weken.
    Daarna kan ik ze provisorisch met spelden vastzetten, tot ze weer droog zijn en zonder spanning verlijmd kunnen worden.
    Zo gaat alles wel wat langer duren, maar dat moet dan maar.

    (Wordt vervolgd)

    Leon.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. mike 1

    mike 1

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    305
    Locatie:
    enschede
    he mooie boot man.
    ga dit zeker volgen ben echt naar het eind risleltaat benieuwt naar.
    zit zelf ook nog tedenken om een zeil boot op deze laten manier temaken.
    maar ik heb nog een paar vragen.
    ik heb een vraag hoe dik en hoe breed zijn jou latten eigenlijk?
    en heb je zit gewoon in water of in lijn olie laten in weken. een dag of echt een week?
    maar als ze nog nat zijn kun je de laten helemaal toch niet verlijmen is zit ik nu helemaal fout.
     
    Laatst bewerkt: 9 jun 2010
  7. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Mike,

    Voor m'n Marieje heb ik latten van 3 of 4 mm triplex (weet niet meer precies) gebruikt die 10 mm breed waren. Is een redelijk gebruikelijke maat. Breder zou ook wel kunnen, maar je moet niet te breed gaan. Ligt een beetje aan de schaal en maat van je oorspronkele boot.

    Weken van je latten doe je in gewoon water. Ikzelf legde ze d'r een nachtje in. Volgende dag op de romp en weer een nachtje laten drogen. Dag daarop kun je de latten gewoon lijmen.
    Ik heb de latten niet bewerkt op de romp laten drogen. Pas na het drogen heb ik de latten op de benodigde plaatsen bewerkt (smaller maken)

    Wim
     
  8. mike 1

    mike 1

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    305
    Locatie:
    enschede
    he bedankt ik zou dan 3mm berken triplex van de bouwmarkt nemen.
    maar volgende maand wil ik een lintzaag gaan halen. en dan dus een zeil bootje bouwen. maar ik zat zelf ook tedenken aan balsa. want het is licht en laat zich makkelijk bewerken. en dan zet ik er triplex spanten in. het wordt wel mijn eerste boot de ik met latten ga bedekken dus daarom leek mij balsa ook wel verstandig.
     
  9. Anke

    Anke Guest

    Ha die Pa!:bye:

    Het ziet er inderdaad net zoals je project van vele jaren geleden weer goed uit.
    Nu heb je in ieder geval lekker de rust en ruimte om er aan te werken zonder dat wij vragen om eten en schone luiers :p

    Ben ontzettend benieuwd naar het eindresultaat!

    Groetjes Anke
     
  10. Leon Jansen

    Leon Jansen

    Lid geworden:
    22 mei 2008
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Weert (L)
    Anke,

    ik zou zeggen: blijf het volgen.

    Maar misschien moet je af en toe wel wat geduld hebben, want het is niet élke dag feest! :nooo:

    Misschien krijg ik jou ook nog eens zo ver, want met hout werken is je tenslotte niet vreemd!

    Groetjes,

    Pa.
     
  11. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Leon

    er is hoop!

    Er zijn hier op het forum een aantal dames die een bootje hebben gebouwd.
    De Optimist is redelijk populair onder de dames.

    Dus Anke,

    welkom op het forum!

    en....

    wanneer zien we wat van je ;)

    Wim
     

Deel Deze Pagina