Zoekende

Die modellen van mij zijn dus te beperkt in hun bewegingen zeg maar??!!

voor een beginner is elke mogelijke beweging vd heli er een te veel.. trust me...
voor je brein verwerkt heeft welke correctie je moet uitvoeren met je vingers heeft je heli al een "enthousiaste" landing gemaakt...
Vergeet ook niet dat heli vliegen zeer onnatuurlijke dingen van je hersenen vraagt. bvb hang je side-in, dan moet je je stick van je wegduwen om te zorgen dat de heli bvb naar rechts verder rechtdoor vliegt.

nose in: heli moet naar me TOE? oei.. ik moet de elevator stick van me WEG duwen..

inverted nose in: heli naar me toe?... mmm, moet elevator naar me toe duwen..

dus niet voor de hand liggend...
zeer onnatuurlijk en dat maakt de heli hobby zo interessant en maar ook moeilijk...
elke beginner start met veel te grote stick bewegingen, hetgeen normaal is....

heb je een link van een big lama met prijs eventueel?? Dat kijk wat makkelijker:)

en vooral ook wat zijn dan de voordelen tov de mcx waar de anderen het over hebben??

Google doet wonderen, en ik denk dat je in nederland aan prijs rond de 120 euro moet denken voor een big lama (mogen we naar shops linken?)

@ Houtepen: moeten wij ook nog de heli voor jou gaan vliegen ??? :confused: :rolleyes:

Ja sorry hoor, maar ben het wel met Ron eens, je doet er daadwerkelijk totaal geen moeite voor om zelf iets uit te zoeken, vind het al verwonderlijk dat je zo veel antwoorden krijgt.

Ontopic:
Ik zou als ik jou was gewoon een heli van 3 tientjes kopen en lekker gaan vliegen! ;)
Waar je ze kan kopen? in een winkel
Hoe die vliegt?:koop hem en vind het uit
Hoe lang die mee gaat? als je hem in de doos laat zitten, overleeft ie jou waarschijnlijk wel

En je doet sakkerdeju precies het tegenovergestelde, de FAQ nog verder vern**ken (dan ie al was) met jouw vragen.

.. Mocht blijken dat iemand die FAQ dan toch niet leest, en alleen antwoorden in goud op snee wil hebben, en geen komma te veel, mag hij het van mij verder zelf uit zoeken. ...
Waarvan akte :(

Laatst bewerkt door een moderator:
Oke duidelijk, waar kopen jullie je heli? En als dit op internet is, welke online shop zouden jullie me aanbevelen??

Ik begrijp dus dat ik minimaal 4 kanaals moet hebben, adviseren jullie ook 4 of liever hoger?

Heb ook veel gelezen, maar niet alles wordt duidelijk doordat er ook zooooo veel andere prut en prietpraat tussen staat.

Wel zonde want dit forum bevat heeeel veel mooie kennis. Tis flink zoeken af en toe:)

Volgens mij is er maar èèn goed advies kijk eens rond bij je in de buurt naar een vliegclub
dan kun je ook zien waar overgepraat wordt .

Ron en Gerard,

Vat mijn vragen vooral niet te persoonlijk op, zoals gezegd ik ben helemaal nieuw dus ik weet niets.

Op de andere fora waar ik actief ben vinden mensen het erg leuk en interessant om je persoonlijk te helpen, of het nu de eerste keer is of de drieduizendste keer dat ze een vraag moeten beantwoorden...ze doen dit altijd vriendelijk en vol enthousiasme. Met dat in mijn achterhoofd ben ik ook op dit forum begonnen, ik hoop dat de meeste mensen zich hier ook bij aan kunnen sluiten..mochten meer mensen zich bij jullie mening aansluiten zal ik mijn manier van denken moeten aanpassen.

Nogmaals het is niet bedoeld om jullie lastig te vallen te irriteren!!

Mijn enige doelstelling is van enthousiaste behulpzame mensen lekker info in te winnen, goed voor je sociale contacten en veel beter dan dagen op google naar info van net-niet-kenners inwinnen,.

Een compliment voor jullie dus!!

1. In gebruik verschillen brandstof en elektro niet veel, met brandstof moet je weten hoe je een motor afstelt. zowel batterijen als brandstof moet je kopen, brandstof maakt meer lawaai en rook en heeft een specifieke geur, sommigen vinden dit leuk anderen niet, soms is elektro verplicht omdat omv geluidshinder

2. rckix.be, hobbyking.com, conrad.be, eskyshop.nl, ehiribo.com, 4rc.nl, en nog vele anderen...

3. je eerste "echte" zelfbouw heli zal rond de 500 euro kosten, heli kit, gyro, 4 servo's, esc, motor, ontvanger, zenders, batterij(-en), oplader.

4. 2kanaals = omhoog/omlaag en om de as draaien naar links en rechts
3 kanaals = omhoog/omlaag, vooruit/achteruit, link/rechts draaien (deze zijn altijd coax en hebben een horizontale schroef op de staart)
3,5 kanaals = 3 kanaals met gyro, dat half kanaal staat er gewoon voor promotie en wil niets zeggen het is dus gewoon een 3 kanaals
4 kanaals = omhoog/omlaag, vooruit/achteruit, link/rechts draaien, links/rechts vliegen.
6 kanaals = omhoog/omlaag, vooruit/achteruit, link/rechts draaien, links/rechts vliegen, ondersteboven vliegen.

5. brandstof heli's vliegen ongeveer een dikke 20 minuten, elektro heli's vliegen ongeveer een 6-tal minuten

6. quad-copters kunnen heel stil hangen in de lucht, deze worden vaker gebruik voor luchtfotografie, ze kunnen ook vaker meer lading dragen. vlieggedrag weet ik helemaal niets van.

- de linkjes naar die heli's, imo het zijn speelgoed heli's, als je de smaak eens wilt hebben van het vliegen wel goed, maar neem dan een goedkoop model bvb de syma s107 op ebay voor een dikke 20 euro tot bij jou. en deze heli heeft een grote userbase, veel "mods", en heeft zichtzelf al bewezen als een betere speelgoed heli.

- hoelang een heli meegaat licht eraan hoe goed je kan vliegen en hoe vaak je vliegt, als je heel goed kan vliegen en je vliegt niet echt vaak kan die levenslang meegaan. na 1 crash kan je heli al total loss zijn. hoe lichter je heli is hoe minder schade na een crash. neem een goedkope heli om de eerste stapjes te maken.

- Het bereik ligt aan het soort verbinding tussen zender en ontvanger, met een InfraRood zender kan je alleen in de huiskamer vliegen en best niet meer als een dikke 5 meter, de zon heeft ook IR straling en deze storen je anders.

- De drie modellen die je zelf postte gaan je alleen maar kopzorgen geven imo, neem een goedkoop speelgoedmodel met gyro om eventjes "je tenen in het water te steken"

ik denk dat ik nu al de vragen van je heb gehad in dit topic.
let wel op dit ik enkel mijn mening, vele mensen hebben evenveel verschillende manieren en opvattingen.

ik zie dat je nog studeert net zoals ik, ik heb vorig jaar gekozen voor een syma s107 en daarna een NE solo pro. Nu ga ik een HK500 bouwen heeeel langzaam aan, eerst de kit, daarna zender en sim halen daarna langzaam aan de elektronica inbouwen, mijn budget als student is namelijk zeer beperkt en ik moet dus mijn aankopen redelijk spreiden.

Beste RipD,

Mijn hartelijke en welgemeende dank voor deze uitgebreide uitleg! Deze stel ik echt enorm op prijs!!

Als ik even mag samenvatten:

- als ik lang wil vliegen neem ik een benzine
- als ik weinig onderhoud wil neem ik een elektro
- als ik buiten wil vliegen (dus verder dan 5 meter) neem ik geen infrarood signaal
- als ik wil beginnen op enig niveau (natte tenen heb ik al geprobeerd) neem ik een 4 kanaals
- als ik makkelijk onderdelen wil kunnen vervangen neem ik een bekend merk

Heb ik het een beetje goed zo?

Ik ben inderdaad student en heb daardoor een ietswat beperkt budget. Wil gewoon lekker vliegen en er hopelijk een beetje goed in worden. Als ik dus geen idee heb hoe ik een motor af moet stellen, kan ik dan ook geen benzine nemen of is dit eenvoudig te leren? En maakt het nog uit of ik mini, medi of groot formaat heli koop? (afgezien van meer crash-schade dan)

Mvg

het verschil tussen elektro en brandstof (nitro of benzine) is niet zo groot het is gewoon wat je voorkeur is. Voor de rest heb je het goed.

een brandstofmotor afstellen is makkelijk te leren denk ik, gewoon paar forumpjes afgaan en youtube filmpjes kijken en dan experimenteren, zelfs zonder ervaring lijkt me dit niet AL te moeilijk, best wel eens navragen bij iemand die iets meer van brandstofheli's weet.

de grootte van de heli maakt heel veel uit, hoe groter en zwaarder de heli hoe stabieler de heli is. ook buiten met wind zal een grotere makkelijker te vliegen zijn.

als je nog vragen hebt, schiet maar.

Kijk hier schieten we iets mee op!

Waar het op neerkomt is dus voornamelijk afwegingen, bv een grote vliegt stabieler maar er zal meer stuk gaan bij een crash enz...

Zit er ook misschien een prijsverschil tussen brandstof en elektro of niet?

En in hoeverre is het mogelijk een grotere of meerdere accu;s te monteren zodat je langer kunt vliegen met een elektro?

ik weet niet als er een prijsverschil zit tussen brandstof en elektro, algemeen wordt gedacht dat brandstof duurder is, kan wel zo zijn, maar batterijen kosten ook geld en als je crasht dan is het goed mogelijk dat je een nieuwe batterij mag kopen, voor een grote batterij heb je toch ook al snel een paar liter brandsstof. Kwa prijsverschil tussen deze 2 heb ik dus geen idee, hier wordt wat gediscuteerd over brandstof-elektro. verschil-vliegeigenschappen-brandstof-elektro

bij veel heli's kan je makkerlijk een batterijtje nemen met een grotere mAh waarde zodat je heli langer kan vliegen. slimmer is als de batterij leeg is gewoon de heli ff aan de grond te zetten en een nieuwe batterij in te pluggen, zo krijgt de elektronica ook ff de kans om af te koelen. zo kan je gewoon een 5-tal batterijen meenemen naar het veld, dan kan je een klein half uur aan één stuk vliegen, of met een paar pauzes ertussen een uur, veel laders kan je aansluiten aan je autobatterij zo kan je je lipo's ook laden in het veld mocht het nodig zijn.

http://www.modelbouwforum.nl/threads/elektro-brandstof-heli.88397 hier nog een thread over brandstof/elektro

Laatst bewerkt door een moderator:
Uh Gerard, dat staat nog niet precies vast. Ik denk dat dat afhankelijk is van wat je dan krijgt. Ik verwacht tussen de 100, 150 euro zoiets. Mocht het echt iets moois zijn kan het hoger maar om te beginnen lijkt dit me goed:)

@ RipD dank je voor de uitleg, ik ga ns kijken hoe en wat...

http://www.verspaget.nl/contents/nl/d4.html

Dat is een link naar de shop in de plaats waar ik woon, zien jullie in hun assortiment goede brandstof en of elektro heli's?

En bijvoorbeeld bij conrad? Ik bestel daar best veel andere zaken, maar van heli's kom ik niet uit de specs...is wat onduidelijk of ligt dat aan mij?

Laatst bewerkt:
Uh Gerard, dat staat nog niet precies vast. Ik denk dat dat afhankelijk is van wat je dan krijgt. Ik verwacht tussen de 100, 150 euro zoiets. Mocht het echt iets moois zijn kan het hoger maar om te beginnen lijkt dit me goed:)
Voor die prijs heb je bijna niets.... ik zou toch dan aan een Lama V4 van E-Sky gaan denken (nee je krijgt geen link, zelf opzoeken ;))
Of een Nine Eagles Solo Pro (micro heli)
Vergeet niet dat je ook nog extra accu's en reserve onderdelen nodig hebt, je zit dan al snel aan die 150 euro.
Als ik jou was zou ik de Nine Eagles Solo Pro om mee te beginnen!

Brandstof heli's moet je nog helemaal niet aan denken, helemaal niet aan 6 kanaals machines overigens, die vlieg je zonder ervaring binnen een seconde of 10 helemaal in de prak!

Back