Zomaar hard

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door rogier50000, 3 okt 2013.

  1. rogier50000

    rogier50000

    Lid geworden:
    6 sep 2007
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Amsterdam
    Dus

    Als je je druk moet maken om dat soort dingen heb je toch een wedstrijd ding!

    Ik heb al een Demon gevlogen van mijn kant geen interesse(325), misschien andere mensen wel.

    En ja hoe laat jij moet rijden zonder stress kan ik niks aan doen, de Speedmeetingen zijn een heel weekend met slapen daar.

    Het word wel een heel ding zo, daar het toch een relaxed ding zou moeten zijn(leuk zonder enige spanningen).

    Het lijkt wel alsof er iets al geplaned is zonder enige afspraak van derden en de rest.

    Dus KEEP IT SIMPLE STUPID.

    Enjoy
     
  2. Antony

    Antony

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    632
    Ik was er ook bij op die laatste speedmeting en vond het heel leuk, plaats 2 en 4 waren voor mij geloof ik, met mijn excite en sunracer.
    Dus, mocht het er ooit nog eens van komen reken me dan maar zeker mee.
    Zou ik met mijn jet aangedreven monster mogen meedoen?
    We kunnen er misschien iets groots van maken.

    Als er een terrein moet gezocht worden, zou Pampa in Houthalen Helchteren misschien een optie zijn. Geen geluidsproblemen, geen obstakels, een heel groot terrein en camping bij de vleet. Ik wil wel wat lobbyen mocht er interesse zijn. Ik wil me vooral niet opdringen.

    Grtz A
     
  3. e-speed buff

    e-speed buff

    Lid geworden:
    12 jul 2010
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Nieuw Vennep
    Antony

    Volgend jaar komt er vrijwel zeker weer een speedcup in Spelle, dat is niet zo ver over de grens vanaf de A1.
    Alleen worden daar geen turbines toegelaten! Wel EDF.
    Turbine speed is geen FAI klasse. Het Guinnes record is in Ballenstedt op 709km/u gezet.
    Deze snelheid is voor geen enkel modelvliegveld toegestaan, alleen op echte vliegvelden.
    Pampa is een optie maar jammer genoeg niet in Nederland!

    Grtz René
     
  4. rogier50000

    rogier50000

    Lid geworden:
    6 sep 2007
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Amsterdam
    Wat ik mij afvroeg

    Het afsteken van een F5b raket is dit niet hetzelfde als een Estes raket.

    Dit impliceert dat wanneer je de f5B Rakket omhoog laat gaan er redelijke stuur controle is.

    Voor het rakken vliegen heb ik met eigen ogen gezien, hoop ik dat je boven de 250 knph komt.

    Naar mijns inzien is dit geen vergelijking met F3S.

    Sorry no offence
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    EDIT..

    Ik ga hier bij nader inzien maar niet op in.
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2013
  6. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Voor F3D wedstrijden gebruiken we het militaire terrein De Peel. Lawaai is daar geen probleem. Mooie asfalt banen genoeg. Je moet er alleen goed oppassen voor de zwevers ( geen schaalmodellen)
     
  7. e-speed buff

    e-speed buff

    Lid geworden:
    12 jul 2010
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Nieuw Vennep
    Emanuel

    Is er een modelvliegclub die op de Peel vliegt, en is er een mogelijkheid om naast het asfalt te landen? De meeste speedcupvliegtuigen hebben geen landingsgestel!
    Wordt er ook gevlogen buiten pylonwedstrijden om?

    Grtz René
     
  8. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Hi René

    Er zit geen modelvliegclub. We mogen een paar keer per jaar gebruik maken van het terrein. Er zit nog wel een zweefvliegclub. Er is rond de asfaltbanen volop gras, maar dat is geen golfbaankwaliteit. Ik zou er een langzame zwever in durven landen, maar als het snel binnenkomt dan is het gras wel erg grof en hobbelig. E2K kistjes landen ook in dat gras en die staan vrijwel direct stil na de landing. Ik heb er ook een F5D kist in zien landen, dat ging overigens vrij goed. Mocht je meer willen weten over het hoe en wat van het terreingebruik dan kan ik je in contact brengen met de persoon die het voor het Pylonracen regelt.
    Het terrein wordt bewaakt en je moet van te voren aangemeld zijn om er op te mogen. Publiek is dus lastig.
     
  9. e-speed buff

    e-speed buff

    Lid geworden:
    12 jul 2010
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Nieuw Vennep
    Hi Emanuel

    Dan wordt het toch lastig! Een speedcup is geen officieele wedstrijd, maar meer een oefening voor speedvliegen door het FAI parcours. (+een zeer gezellige meeting).
    Bedankt voor de informatie.

    Grtz rené
     
  10. rogier50000

    rogier50000

    Lid geworden:
    6 sep 2007
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Amsterdam
    Dus

    Om het f 5B gebeuren in hoog vaandel te houden, wat het zeker is.

    Daar gaat dit topic niet over!

    We have a hobby, no work.

    @ degene die reageren en dit weghalen reik ik een hand toe.

    Dus snelheidsgekken, mafkezen, idioten enige zelfspot is nodig in deze.
    Dezergene een uitreikende verzoek ingediend.

    Dus leef je uit op
     
  11. rogier50000

    rogier50000

    Lid geworden:
    6 sep 2007
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Amsterdam
    Ja he he

    Eindelijk.

    De posting: Dus snelheidsgekken, mafkezen, idioten enige zelfspot is nodig in deze.
    Dezergene een uitreikende verzoek ingediend. Schaar ik mijzelf uiteraard ook onder.

    Dus!

    Ben bezig om een goede romp te laten soppen voor snelheid(door een kneus ha ha). Die onder de Zwoa past.

    Gaarne op en aanmerkingen.

    Enjoy.
     
  12. rogier50000

    rogier50000

    Lid geworden:
    6 sep 2007
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Amsterdam
    Niemand dus

    Had toch wel wat op en aanmerkingen verwacht over rompjes maken.

    Ben zelf dus een kneus in het maken van dees(Amsterdams) vliegen kan ik het weer wel.

    Dus geen speedmaniakken.

    Jammer

    Enjoy
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Rogier, een rompje maken is niet zo moeilijk.
    Je maakt een soort doorsnede van de romp op elke 8 cm.
    Dan zaag je triplex spantjes en die lijm je op roofmate.
    Je krijgt dan een soort ronde cilinder van roofmate.
    Dan ga je het roofmate schuren tot je op het triplex zit.
    Glasweefseltje er omheen, plamuren, schuren en voila, een romp.
    Dan zou je daar een mal van kunnen trekken.
    Maar ik kan dat allemaal niet meer, ben zo allergisch als de pest voor epoxy geworden, als ik er naar kijk lig ik alweer in het ziekenhuis.

    GJ
     
  14. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Ik dacht dat je als modelvlieger best wel wist hoe je een rompje kan zoppen zoals Gert-Jan al zegt. Alleen uitkijken dat je de goede beschermingsmiddelen gebruikt zodat je gezondheid niet slechter wordt door die epoxie.
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Vandaag op de vliegshow in Friedrichshafen weer een speeddemo gezien.
    Bekende namen zoals Markus Koch en Kai Koppenburger vlogen hun (best wel) mooie modellen.
    Totaal gingen er 3 de lucht in.
    Tja.. ze liepen 450+ maar ik vond de snelheid best wel meevallen.
    En er stonden nog 3 F5B piloten (die dit soort modellen nog nooit gezien hadden) naast me die ook zoiets hadden van.. is dit alles?
    Na 2 minuten vliegen sloeg het eerste model de grond in, de brokstukken vlogen zo'n 100 meter de lucht in.
    En 10 seconden later ontplofte de 2e in de lucht, de romp vloog motorloos zo'n 400 meter door.. richting publiek.
    Naderhand nog met de piloten gesproken, bij de eerste brak het stabilo af en bij de 2e weten ze niet wat er gebeurde.
    Schade in 20 seconden.. ruim 5000 euro.

    Ze kregen wel een groot applaus toen de modellen insloegen, dus op zich een geslaagde demo..
    Alleen geen reclame voor de klasse.
    Het is net als F5B een jaar of 8 geleden.
    Er is niets te koop, of je moet kennissen of veel geld hebben.
    Degene met het meeste geld kan de snelste modellen opbouwen.

    Mocht er iets in Nederland van de grond komen zou het verstandig zijn om een soort limiet in te stellen, zodat de instap laagdrempelig is en het voor de meeste mensen betaalbaar is.

    GJ
     
  16. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Limieten opstellen in een klasse waar het puur om topsnelheid gaat?
    Klinkt een beetje tegenstrijdig. Als ik je relaas hierboven lees zijn het vooral de toestellen zelf die de beperking vormen. Flutter ligt natuurlijk altijd op de loer. Bij 450 plus duurt het niet lang of de boel klapt kapot bij de eerste hint van flutter. Je constructie moet dus zowel stijf zijn alsook aerodynamisch kloppen. Die 2 zullen elkaar vaak tegenwerken.
     
  17. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    De FAI speedklassen zijn ook gelimiteerd, maar dat is te doen. Ik dacht iets van vleugelbelasting (75 gram per decimeter) en een maximaal voltage (42 volt, maar dat gaat omhoog naar ik dacht 72).
    Daarnaast hebben ze in Duitsland enkele instapklassen gemaakt zodat iedereen kan instappen in het speedvliegen. In die klassen mag je alleen meedoen als je een model hebt dat is opgebouwd uit hout en schuim. GFK en CFK modellen mogen daar niet in meedoen.
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Klopt Theo,

    volgend jaar gaan ze met dodelijke spanningen van >50 Volt werken.
    Ik zat aan een limiet van 6S en dan een beperking van het model, bijvoorbeeld dan zoals houtbouw of zo te denken.
    Niet om de snelheid te drukken maar om de kosten te drukken.
    Als ik een mailtje naar een bekende duitse bouwer stuur dan kan ik zo'n model kopen.
    Kost me 2000 euro.
    Dan laat ik een motor bouwen, 500 euro.
    Regelaar, 300 euro..
    Ik heb dan een model wat 480 kan.
    Mocht er dan een jongetje met een krantenwijk mee willen doen dan maakt ie geen schijn van kans.
    Bij speedvliegen komt het namelijk niet op de piloot aan maar op het materiaal.
    Degene met het grootste budget heeft de mogelijkheid om het hardst te vliegen, dat is gewoon een feit.

    En gisteren was er niets van flutter en de modellen zijn echt super gebouwd.
    Maar toch ontploffen ze of waaien er dingen af.
     
  19. e-speed buff

    e-speed buff

    Lid geworden:
    12 jul 2010
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Nieuw Vennep
    De instapklasse heeft twee varianten, één steldt houtbouw romp en geen glas of koolstof op de vleugels (moet schuimkern met beplanking zijn met folie bespannen), en met maximaal 27% akkugewicht en alleen in de handel verkrijgbare onderdelen!
    De andere is limited. Alle konstrukties toegestaan, met maximum 27% akkugewicht.
    Voor beide geldt max 75gr vleugelbelasting.
    Het moeilijke is de afstemming van alle componenten op elkaar voor voor maximale prestatie.
    Juist voor deze afstemming is een speedcup (meeting) zeer leerzaam.
    Met maximaal 27% akkugewicht is 400km/h nu nog onbereikbaar!
    Alle wereldrecords zijn met custom motoren en propellers gevlogen!

    Grtz René
     
  20. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.037
    Helemaal goed toch dat zo,n klasse vereist dat je er wat moeite voor doet:rolleyes:

    F5B en F5D vlieg je met een bouwdoosje en standaard spulletjes. Dan is er voor mij al een stuk van de lol vanaf.
    ik vind dat er best nog een plekje in de wedstrijdklasses mag zijn waar de bouwers en ontwerpers nog wat inbreng hebben.

    heel vroeger had je de " builder of THE model" regel, dat waren nog eens tijden!


    tjarko
     

Deel Deze Pagina