een ooievaar!!
Vandaag was weer zo'n dag dat je een vlucht hebt die je nog lang zal heugen.
Het is schitterend weer. Sluierbewolking, lekker temperatuurtje, en een zuidoostenwind. Prima omstandigheden om lekker te gaan gooien en vliegen.
Het wat varieerende windje schat ik op 2-4m/s. Een randgevalltje wat ballast aangaat. (ik ben lui, heb 1 bonk ballast gemaakt. Het is dus leeg vliegen of met 70 gram extra)
Alex adviseerde me al vaker, via PB, of op RCgroups, of op de heide bij Garderen, te vliegen met ballast als de wind aanwakkerd. "Ballast is your friend" Goed, hij kan het weten, ik neem het advies aan, dus vlieg ik steeds vaker met ballast.
Vandaag eerst zonder ballast. Je moet natuurlijk het verschil tussen vliegen met en zonder ervaren. Het vliegen ging, maar echt lift pakken zat er (nog) niet in. Dan maar eens met ballast. Werphoogten leken nu met ballast eigenlijk weinig hoger, maar om de een of andere reden werden de vluchten langer. Het was makkelijker om lift uit te cirkelen. Ook durfde ik wat verder met de wind mee. Wij hebben heel erg veel water in de omgeving, ik had dus al diverse plekken uitgekozen waar ik eventueel kon landen. Ook paste ik de terugvliegroutes aan. Terug vliegen doe ik dan in de lengte van het veld, dan hoef ik geen slootje te springen of een takke-eind om te lopen. Niet de kortste weg door de lucht terug dus.
En zo vloog ik een uurtje. Vluchtjes van 30 seconden tot 2 1/2 minuut, steeds zover met de wind mee als ik durfde. En toen gebeurde het.
Ik maakte me klaar om te werpen, zie ik uit de zuidwesthoek een ooievaar aan komen, op zo'n 30mtr hoogte. Ik werp, het beest schrikt niet, maar begint verder weg oostelijk van mij te draaien. Ik merk ook dat er 'wat' lift zit. Vanwege de wind (basisregel: cirkel met de wind mee) durf ik niet vooruit te steken, maar gebruik de lift die er is. De Supergee klimt nauwelijks. De ooievaar zit inmiddels twee keer zo hoog als ik. Tsja, waarom zal dat vandaag anders zijn dan normaal? Dit rommelt zo'n twee minuten door, totdat......... BAM!! Dan lijkt de wereld in een hogere versnelling te komen. De Supergee is opeens bijna niet te besturen!! Tweekommavier is toch storingsvrij schiet er door mij heen. Een flits later, Supergee weer onder controle, stijgt het als een raket!!! Binnen een halve minuut zit de Supergee op gelijke hoogte met de ooievaar. Waanzinnig, uit de hand gegooid, op gevoel (en een portie geluk) vleugel aan vleugel met een ooievaar. Hoewel er bij ons veel ooievaars zijn, en ik nu een jaar of 13 vlieg, is dit nog nooit voorgekomen. Je begrijpt de euforie. Het stijgen duurt zo'n 90 seconden. Dan zit de Supergee ver weg, en hoog. Soms verdwijnt hij uit het zicht, en ik vindt het welletjes. Tegen de wind in vlieg ik terug, en land in de hand.
Dit is zo'n vlucht waarin alles samen komt op het juiste moment.
LANG LEVE BALLAST!! (en Alex bedankt voor het herhaalde advies)

Check de logfile. Vanaf 30meter hoogte met 2 meter per seconde omhoog! En dat boven grasland. Die twee meter per seconde is niet zo spectaculair, maar meestal heb ik dat pas vanaf een meter of 100 hoogte.
Vandaag was weer zo'n dag dat je een vlucht hebt die je nog lang zal heugen.
Het is schitterend weer. Sluierbewolking, lekker temperatuurtje, en een zuidoostenwind. Prima omstandigheden om lekker te gaan gooien en vliegen.
Het wat varieerende windje schat ik op 2-4m/s. Een randgevalltje wat ballast aangaat. (ik ben lui, heb 1 bonk ballast gemaakt. Het is dus leeg vliegen of met 70 gram extra)
Alex adviseerde me al vaker, via PB, of op RCgroups, of op de heide bij Garderen, te vliegen met ballast als de wind aanwakkerd. "Ballast is your friend" Goed, hij kan het weten, ik neem het advies aan, dus vlieg ik steeds vaker met ballast.
Vandaag eerst zonder ballast. Je moet natuurlijk het verschil tussen vliegen met en zonder ervaren. Het vliegen ging, maar echt lift pakken zat er (nog) niet in. Dan maar eens met ballast. Werphoogten leken nu met ballast eigenlijk weinig hoger, maar om de een of andere reden werden de vluchten langer. Het was makkelijker om lift uit te cirkelen. Ook durfde ik wat verder met de wind mee. Wij hebben heel erg veel water in de omgeving, ik had dus al diverse plekken uitgekozen waar ik eventueel kon landen. Ook paste ik de terugvliegroutes aan. Terug vliegen doe ik dan in de lengte van het veld, dan hoef ik geen slootje te springen of een takke-eind om te lopen. Niet de kortste weg door de lucht terug dus.
En zo vloog ik een uurtje. Vluchtjes van 30 seconden tot 2 1/2 minuut, steeds zover met de wind mee als ik durfde. En toen gebeurde het.
Ik maakte me klaar om te werpen, zie ik uit de zuidwesthoek een ooievaar aan komen, op zo'n 30mtr hoogte. Ik werp, het beest schrikt niet, maar begint verder weg oostelijk van mij te draaien. Ik merk ook dat er 'wat' lift zit. Vanwege de wind (basisregel: cirkel met de wind mee) durf ik niet vooruit te steken, maar gebruik de lift die er is. De Supergee klimt nauwelijks. De ooievaar zit inmiddels twee keer zo hoog als ik. Tsja, waarom zal dat vandaag anders zijn dan normaal? Dit rommelt zo'n twee minuten door, totdat......... BAM!! Dan lijkt de wereld in een hogere versnelling te komen. De Supergee is opeens bijna niet te besturen!! Tweekommavier is toch storingsvrij schiet er door mij heen. Een flits later, Supergee weer onder controle, stijgt het als een raket!!! Binnen een halve minuut zit de Supergee op gelijke hoogte met de ooievaar. Waanzinnig, uit de hand gegooid, op gevoel (en een portie geluk) vleugel aan vleugel met een ooievaar. Hoewel er bij ons veel ooievaars zijn, en ik nu een jaar of 13 vlieg, is dit nog nooit voorgekomen. Je begrijpt de euforie. Het stijgen duurt zo'n 90 seconden. Dan zit de Supergee ver weg, en hoog. Soms verdwijnt hij uit het zicht, en ik vindt het welletjes. Tegen de wind in vlieg ik terug, en land in de hand.
Dit is zo'n vlucht waarin alles samen komt op het juiste moment.
LANG LEVE BALLAST!! (en Alex bedankt voor het herhaalde advies)

Check de logfile. Vanaf 30meter hoogte met 2 meter per seconde omhoog! En dat boven grasland. Die twee meter per seconde is niet zo spectaculair, maar meestal heb ik dat pas vanaf een meter of 100 hoogte.