Geachte aanwezigen
Hallo
In het kader van "alles wordt duurder" ben ik gaan rond kijken naar de mogelijkheid om zelf energie op te wekken.
Aangezien het bij mij niet hard genoeg waait (buiten het feit om wel of geen vergunning te krijgen voor het plaatsen) valt een wind generator af.
Een dieselgenerator ombouwen naar patat olie gaat te veel ruimte en tijd en kosten aan onderhoud kosten en valt ook af.
Een water-warmte-wisselaar (zonne boiler) is niet interessant omdat ik daarvoor veel te weinig warmte nodig heb als de zon goed schijnt.
Ik verwacht ook geen fantastisch rendement in de winter.
Blijft over het zonnepaneel.
Daar zijn volgens mij 4 soorten in te verkrijgen;
1 Amorf met een rendement 7 %; geschatte levensduur 15 jr.
2 mono kristallijn met een rendement van ca 15%; geschatte levensduur 30 jr
3 poly (multi) kristallijn met een rendement van 12%; geschatte levensduur 20 jr.
4 een nog onbekende ontwikkeling die een rendement van 37 % zou hebben.
Ik houd de keuze op nr 2 of 3 die van elkaar hoogstens in prijs zullen verschillen.
De mono heeft een mindere bedekking per oppervlak (wordt uit ronde staven gezaagd, terwijl de poly vierkant is), maar met hoger rendement komt dat min of meer op hetzelfde neer.
Ik heb een schuindak op het zuiden dus dat is al ideaal.
Ik wil niet het net gaan voeden, wel als accu gebruiken.
Met een capaciteit dat ik aan het einde van het jaar nog wat moet bijbetalen, aangezien het geleverde veel minder kost (voor mij oplevert dan het ingekochte).
Hoop dat die laatste zin duidelijk is; ik wil niet dat het energie bedrijf MIJN goedkope stroom duur aan mijn buurman gaat verkopen.
Het gaat dan om 10 of 12 panelen van 170 bij 100 cm.
Wie heeft ervaring met dit soort (kleine) installaties?
Hallo
In het kader van "alles wordt duurder" ben ik gaan rond kijken naar de mogelijkheid om zelf energie op te wekken.
Aangezien het bij mij niet hard genoeg waait (buiten het feit om wel of geen vergunning te krijgen voor het plaatsen) valt een wind generator af.
Een dieselgenerator ombouwen naar patat olie gaat te veel ruimte en tijd en kosten aan onderhoud kosten en valt ook af.
Een water-warmte-wisselaar (zonne boiler) is niet interessant omdat ik daarvoor veel te weinig warmte nodig heb als de zon goed schijnt.
Ik verwacht ook geen fantastisch rendement in de winter.
Blijft over het zonnepaneel.
Daar zijn volgens mij 4 soorten in te verkrijgen;
1 Amorf met een rendement 7 %; geschatte levensduur 15 jr.
2 mono kristallijn met een rendement van ca 15%; geschatte levensduur 30 jr
3 poly (multi) kristallijn met een rendement van 12%; geschatte levensduur 20 jr.
4 een nog onbekende ontwikkeling die een rendement van 37 % zou hebben.
Ik houd de keuze op nr 2 of 3 die van elkaar hoogstens in prijs zullen verschillen.
De mono heeft een mindere bedekking per oppervlak (wordt uit ronde staven gezaagd, terwijl de poly vierkant is), maar met hoger rendement komt dat min of meer op hetzelfde neer.
Ik heb een schuindak op het zuiden dus dat is al ideaal.
Ik wil niet het net gaan voeden, wel als accu gebruiken.
Met een capaciteit dat ik aan het einde van het jaar nog wat moet bijbetalen, aangezien het geleverde veel minder kost (voor mij oplevert dan het ingekochte).
Hoop dat die laatste zin duidelijk is; ik wil niet dat het energie bedrijf MIJN goedkope stroom duur aan mijn buurman gaat verkopen.
Het gaat dan om 10 of 12 panelen van 170 bij 100 cm.
Wie heeft ervaring met dit soort (kleine) installaties?