zonnepanelen op dak ; ja of nee

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Baggeraar, 24 sep 2011.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  2. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    neen,

    je moet gewoon eens goed rondzoeken. In Belgie zijn er een aantal energieproducenten die geen vaste kosten aanrekenen. Misschien zijn erin Nederland ook wel.

    ik betaal dus geen meterhuur, en alleen 20cent/kwh netto verbruikt.

    Patrick
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Die energiebedrijven zal ik nog gaan nakijken.
    Ik heb al wel gezien dat er in België heel veel sunny boys zijn geplaatst (SMA)
    En dat ze daar bijvoorbeeld de regelaars van Mastervolt niet kennen.
    Ik moet nog wel op zoek naar een andere versie van de stokschroef:(bedankt voor de link naar uw leverancier.)
    [​IMG]
    eentje met doorlopend houtschroefdraad en die maar maximaal 3 cm lang is onder de rubber ring.
    Tenzij de leveranciers andere mogelijkheden hebben om panelen vast te zetten op stalen dakpanplaten.

    deze zadelvoet misschien? [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 26 sep 2011
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Zit ik eens opbrengst tabellen van anderen met mijn totaal gebruik te gebruiken, blijkt toch duidelijk dat ik van de dubbeltariefmeter over moet naar een enkeltariefmeter.

    Kost weer geld en een vrije dag. :hammer:
     
  5. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Hallo Baggeraar.
    Heb je al van je aanvragen gehoord?

    Ik ben ook een beetje aan het rondkijken.
    Maar ik heb al een nieuwere meter (dus geen meter die terug loopt)
    Volgens mij is het bij mij dus zo dat als ik 1000 kwh opwek (overdag dus terug stort)
    En ik 1000 kwh gebruik (s'nachts) ik gewoon nog erg veel moet betalen.
    Of zou je weer een oude meter kunnen laten plaatsen? (zullen ze wel niet doen)
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Bertus,
    met die nieuwe meters weet ik niet hoe het zit.
    Ik hoop dat ze bij mij nog een enkeltelwerk-terugloop meter willen plaatsen.
    Zal morgen eens een telefoontje plegen.
    Offertes wijken nog al af van mijn vraag, ik heb gisteren degene die gereageerd hebben (3 van de 9) om een correctie gevraagd.
    verder was er 1 die het te druk had en niet verder dan 1 uur wilde rijden.
    Een ander zag geen mogelijkheid om te plaatsen op mijn panplaten.
    Weer een ander was er nog aan bezig.
    De rest heeft niet eens de moeite genomen om te reageren.
    Ik ben ook nog aan het kijken of ik voor mijn gas naar een ander zal overstappen.
    Het gaat nog steeds te goed in Nederland dat ze offerte aanvragen kunnen negeren. :eek:nweer:

    grt Harm
     
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Nog altijd geen duidelijkheid over de afwerking van meterstanden.
    Netbeheerder wil geen terugdraai meter plaatsen met één telwerk.
    Die zegt gewoon dat de leverancier dat administratief regelt en dat ik dan een meter kan laten plaatsen met 4 telwerken.
    Zojuist de leverancier maar een mail gestuurd met uitleg over de negatieve tellerstand bij het dagtarief.
    Ik ben benieuwd.
     
  8. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik ben ook heel benieuwd.
    Ik heb een radar programma terug zitten kijken en daar melde ze dat je voor het terugleveren of wel niets of maar 4 cent.
    Vandaar dat het in Nederland dus niet werkt of je moet zo'n klein setje nemen dat je nooit terug levert.
    Je haalt het er nu dus nooit uit en je sponsert de rijke maffia van energie bedrijven.
    Je zou eigenlijk met elkaar een bedrijf moeten opstarten en alle energie opkopen die panelen leveren.
    en die met een kleine winst verkopen.
    Alleen het je dan wel de netbeheerder nodig die daar niet op zal zitten wachten.
     
  9. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ik ook. Ik ben eens van plan om te kijken of het iets is voor het algemene gebruik van ons appartementencomplex (3 liften + algemene verlichting in garage en trappenhuizen). Het is (mondjesmaat) gedaan, maar ik wacht Harm z'n resultaten maar eerst eens af.
     
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Geachte heer . . . . . .,

    Graag reageer ik op uw e-mail van 15 oktober 2011, waarin u aangeeft dat u overweegt zonnepanelen aan te schaffen. Ook geeft u het verbruik aan en wilt u weten wat u moet betalen. Verder geeft u aan dat u van Stedin heeft begrepen dat ze geen enkeltelwerkmeter plaatsen.

    Beantwoording e-mail
    Uw e-mail kan ik niet zelf in behandeling nemen. We zorgen ervoor dat u zo snel mogelijk hierover een inhoudelijk antwoord van ons ontvangt.

    Ik vertrouw erop dat ik u hiermee voldoende heb geïnformeerd.


    Afwachten maar weer, ze hebben het in ieder geval gelezen.
     
  11. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Zonne panelen.

    Mooi ding, maar heb je een goed toegankelijk dak?
    Om vollop te genieten van de maximale werking moet je eens in de veertien dagen je panelen reinigen.
    Anders geniet je door stofvorming nog maar van 85-90% van de capasiteit, alnaar de omgeving waar je woont.
    Na een jaar kan dit teruglopen naar 60-75%, het is dus aan te raden indien je zelf niet op je dak wil om hiervoor een firma onder de arm te nemen.
    Hierdoor zie je de besparing die je kan doen met 40% teruglopen, waardoor het terugverdienen van de instalatie verlengt word, geloof gewoon niet de sprookjes die je verteld worden, terug verdienen doe je wel, maar reken rustig het dubbele van wat men u verteld.
    Om zonne panelen te plaatsen moet je in het bezit zijn van een brevet, net zoals voor gasaansluitingen.
    Dit verkrijg je door lessen te volgen bij een electiciteitsverdeler.
    Ben er inmiddels niet meer werkzaam, kan ik er rustig over praten.

    Johan.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zonnepanelen in Nederland heeft (nog) niet veel zin.
    In Duitsland word er tussen de 20 en 50 cent per kWh betaald, in Nederland moet je gaan smeken om iets terug te mogen leveren.
    Je investering is ook nog eens vrij hoog, er worden hoge eisen aan de inverters gesteld dus die zijn prijzig, waardoor het voor Nederland nog eens minder aantrekkelijk wordt.

    Als je door Duitsland rijdt zie je overal grote gebouwen met panelen erop, de ruimte wordt gehuurd door investeerders of energiemaatschappijen en die zetten de panelen erop, verzorgen de apparatuur, etc.
    Dat is op het moment "big business".
    Zodra onze regering eens echt "groen" gaat stimuleren en niet al het geld in die waardeloze windmolens douwt wordt het misschien interessant, op dit moment is alles nog veel te duur.

    Over onderhoud.. op mijn werk staat nu ruim een jaar een set panelen, zonder schoonmaken en onderhoud leveren ze gemiddeld nog net zoveel als dat ze in het begin leverden.
    Enige wat af en toe bekeken wordt is de inverter, maar dat is meer uit nieuwsgierigheid en om te testen.

    GJ
     
  13. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Geachte heer . . . . . .,

    Hierbij bevestig ik ons gesprek van 18 oktober 2011.

    U geeft aan dat u 1800 kWh zal gaan opwekken en verwacht dat uw jaarverbruik op het dagtelwerk negatief zal zijn. Uw huidige meter is hiervoor niet geschikt.
    U kunt het beste een nieuwe meter met aparte teruglevertelwerken aanvragen bij uw netbeheerder.


    De teruggeleverde stroom zal dan eerst gesaldeerd worden tegen uw verbruik in het dagtarief,
    wat er daarna over is zal gesaldeerd worden tegen uw verbruik in het nachttarief,
    het restant daarvan wordt vergoed tegen de kale levering van stroom.


    Saldering werkt als volgt:
    Wettelijke saldering
    In de Elektriciteitswet 1998 is vastgelegd dat huishoudens die minder dan 3.000 kWh elektriciteit per jaar opwekken (terugleveren), in aanmerking komen voor 'saldering'. Dit betekent dat de opgewekte elektriciteit wordt verrekend met de verbruikte elektriciteit. Op de jaarnota wordt de geregistreerde hoeveelheid teruggeleverde elektriciteit verrekend met het geregistreerde elektriciteitsverbruik. U dient hiervoor wel over een geschikte elektriciteitsmeter te beschikken: deze meters hebben vier telwerken en registreren zowel de verbruikte als de opgewekte/teruggeleverde elektriciteit. U kunt een geschikte meter aanvragen bij uw netbeheerder.

    Voorbeeldberekening
    Verbruikt u bijvoorbeeld per jaar 4.000 kWh en levert u daarnaast 500 kWh terug aan het net, dan wordt op de jaarnota een verbruik van 3.500 kWh in rekening gebracht. Levert u bijvoorbeeld 2.500 kWh aan het net en is uw eigen verbruik 1.000 kWh, dan kan maximaal 1.000 kWh teruggeleverde elektriciteit verrekend worden op de jaarnota. Bij Eneco krijgt u voor de resterende 1.500 kWh teruggeleverde elektriciteit een terugleververgoeding van € 0,07202 per kWh (tot en met 31 december 2010, vanaf 1 januari 2011 € 0,06782 per kWh). Dit tarief is gebaseerd op enkeltarieflevering, exclusief Energiebelasting en BTW.

    Grens voor salderen
    Salderen is wettelijk vastgelegd tot 3.000 kWh teruggeleverde elektriciteit. Iedere energieleverancier mag zelf bepalen hoe zij om wil gaan met teruglevering die boven deze grens uitkomt. Eneco hanteert daarom een hogere grens voor saldering, namelijk 5.000 kWh. In de uitzonderlijke situatie dat u meer dan 3.000 kWh teruglevert, bijvoorbeeld 4.000 kWh, wordt dus alles verrekend op uw jaarnota. Heeft u zelf minder dan 4.000 kWh elektriciteit verbruikt, dan ontvangt u over de resterende elektriciteit terugleververgoeding.

    Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
    Met vriendelijke groet,
    Eneco
    Greendesk

    Lijkt mij duidelijk en het staat blauw op wit.
    Binnenkort maar eens een andere meter laten plaatsen.
     
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ondertussen bijna een knoop doorgehakt, de handtekening staat bijna, ik ga voor een 12 panelen (HxBxD= 1665 × 991 × 50 mm) met een regelaar (met verbeterd rendement) en montage materiaal voor op een stalenpanplatendak.
    Dan kom ik voor een doe het zelf pakket op €2.43 per Watt-piek.
    Wp is datgene wat een paneel onder de meest gunstige plaatsing bij een best mogelijke zonstraling kan opwekken.
    2940Wp kan dan ca 2400kWh op jaarbasis leveren.
    In de winter heb ik wat "last" van de overburen (schaduw).
    En ik kan altijd wat meer elektriciteit gaan verbruiken en gas sparen, mocht ik teveel gaan terugleveren op jaar basis.
    Met een jaarlijkse stijging van de energieprijs van 3% is de investering er met 10 jaar uit.
    Waarbij de panelen een garantie opbrengst hebben van 90% na 12 jaar en 85% na 25 jaar.
    Tijd genoeg om er plezier van te hebben.
     
  15. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Kijk leuk om te horen.
    Je zou eigenlijk een regeling in je huis moeten hebben, dat als je over capaciteit, en ook de verwarming aan heb, hij over zou moeten schakelen naar electrisch verwarmen.
    Maar ja in de zomer heb je daar niets aan.
    Ik heb besloten om er (nog) niet voor te gaan omdat ik niet maa 4 cent of nog minder wil krijgen voor 1 kwh en er weer 25 cent voor moet betalen.
     
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Bertus,
    Of je overcapaciteit hebt, weet je eigenlijk pas na een jaar. (zeker het eerste jaar, omdat je dan helemaal geen idee hebt wat die panelen leveren).

    In de zomer bouw je reserve op om dat in de winter weer aan te spreken.
    Salderen gebeurt op jaar basis.(je krijgt tenslotte ook maar 1 maal per jaar de afrekening).

    De 4 ct of nog minder van jou? heb je dat al zwart op wit van je energie bedrijf?

    Je krijgt pas die teruglever vergoeding als je meer produceert dan je zelf opmaakt. (met een max van 3000kwh/jaar en bij eneco 5000 per jaar)
    Kopen hoef je dan natuurlijk niet.(ik neem aan dat je niet meer dan 5000kWh/jaar verbruikt)
     
  17. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Zoals ik het begreep werkt het anders als je een digitale meter heb.
    Als ik nu 1 kwh terug in het net pomp krijg ik er 4 cent voor en als ik er over 1 uurtje 1 kwh gebruik kost het 22 cent (de bedragen zijn ongeveer want ik weet niet prcies wat ik betaal)
    Aangezien je vaak s'avonds meer stroom gebruik kost het dus relatief erg veel geld.

    Bij een analoge meter werkt het wel zoals jij zegt pas aan het einde van het jaar.

    Je kan dus in mijn geval panelen op je dak leggen wat ik minimaal gebruik overdag.
    Alles wat ik extra gebruik gaat in de zakken van Eneco.
    Je koop dan zeg maar je eigen stroom terug.
     
  18. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Uit een eerder bericht:
    Andere meter laten plaatsen, dan kan het toch Bertus?
    Kost volgens mij €100.00


    Daar zou ik niet van uit gaan, voor je het weet zeggen ze de meter is stuk, U heeft veel minder afgenomen dan vorig jaar.
    Als je dan geen extra telwerk had, heb je ook geen bewijs dat de meter WEL in orde was.
    Ben bang dat ze je dan gewoon een rekening sturen die hetzelfde is als het jaar ervoor.
    En dan doet het pas echt zeer.
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2011
  19. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Het is inderdaad moeilijk maar op Radar is er een keer tijd aan besteed.
    En daar werkte het echt zoals ik beschreef.
    Die mensen waren de energiemaatschappij aan het sponseren als ze overdag meer opwekte dan ze gebruikte.
    Tenminste dat zeiden ze wel, en die hadden een nieuwe meter laten plaatsen.
     
  20. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik vermoed dat dat zo'n slimme meter is geweest dan.
    Ik heb gelukkig zwart op wit staan dat er wordt gekeken en berekend met de "jaarnota", want het is precies zoals je zegt als ze per maand of per dagdeel kijken (en dat kunnen ze ook met zo'n meter, volgens mij zelfs per minuut).
    En dan is het totaal NIET interessant om zelf stroom op te wekken met zonnepanelen.
     

Deel Deze Pagina