zonnepanelen op dak ; ja of nee

Wat kan die Edu Ko leuk en duidelijk iets in het kort uitleggen.
Ik had heel wat tekst meer nodig gehad en of het dan gesnapt werd. :rolleyes:

Vandaag een algemeen dieptepunt.
Over heel de dag 72 Wh opgewekt. :(:(:(

Nog even een vraag over een aggregaat.
Wat gebeurd er als ik de groep van mijn pv uit zet en de aardlekschakelaars uit.
En van de aggregaat een stekker in een willekeurig stopcontact steek.
Werkt de cv dan wel of wat voor risico's zitten daar aan verbonden?

Ik heb geen apparte hoofdschakelaar.

verstuurd met mijn smartphone

Laatst bewerkt:
Bofkont ik heb vandaag maar 46Wh gekregen uit een 3430WP installatie.

Ik ken je meterkast niet, maar bij mij heb ik dat als ik de aardlek uitzet dat er andere groepen nog wel aan het net zitten.

Ik heb wel een hoofdschakelaar en kan inderdaad met een mannetje-mannetje-snoertje tussen aggregaat en mijn net wel de koelkast, vrieser en cv aan de gang houden.(uiteraard kan ik ook de panelen loskoppelen van mijn net)
Let wel op dat de spanning ongeveer 230 is en de frequentie ongeveer 47-53Hz is.

Ik heb echter ook nog een autoaccu (aan een druppellader (5W zonnepaneel)) en een sinusinverter, die ik zo aan de CV kan aansluiten.
De rest is niet zo belangrijk bij -10 en een oostelijke stormwind.
Overigens: een blokgolfinverter vindt de pomp niet fijn.!

Ik las ergens dat je cv aarde moet hebben wil hij werken dat heeft hij met een accu met omvormer toch niet?

Ik dacht dat een goede aggregaat wel mocht.
Zelf zit ik aan een kipor 1000 watt te denken.
Om op het veld te laden is hij soms ook makkelijk.
Je zou heb hopelijk in huis niet nodig hebben maar voor ik alles opblaas lijkt het me handig het naadje van de kous te weten.

verstuurd met mijn smartphone

Op het veld laden met een aggregaat?

Gaat toch ook met zonnepanelen?
Doen we al een aantal jaar op de vliegclub waar ik lid van ben gaat super!
Laderij kan nu ook met 24 Volt

Als jij dat op onze club voor elkaar krijg mag je het gelijk doen.:p:p
Ik loop iedere week met 200 ah loodaccu's te slepen.
Die laad ik thuis op via de zon maar dat is even een heel ander verhaal.
De aggregaat kan ik misschien krijgen dus probeer je te kijken wat je met zo'n apparaat allemaal wel en niet kan.
En welke de beste voor jou situatie is.
Op een meeting kan het ook verdraaid handig zijn.
Als je een aggregaat dan ook bij eventuele stroomstoring thuis in kan zetten is dat handig toch?
Alleen de cv op noodstroom schijnt soms moeilijk te zijn ivm aarde dat begrijp ik nog niet helemaal en durf het ook niet te testen om niets kapot te maken.

Bertus, zoals je weet werk ik in de noodstroom (AEG) en je kan meestal gewoon de aarde aan nul hangen.
Als je ergens de aardedraad op een aardpen zet dan kan je ook de generator er op aansluiten.
Ik ben nu met een ombouwactie bezig van de noodstroomsystemen bij Brabant Water, daar hebben sommige systemen een zwevende aarde die aan nul gelegd moet worden.
Dus het is in 99% van de gevallen geen probleem.
Even navragen bij de fabrikant van de inverter.
Als wij de aarde niet aan nul hangen krijgen we meetfouten en slaat de monitoring op hol.

GJ

Als jij dat op onze club voor elkaar krijg mag je het gelijk doen.:razz::razz:
Ik loop iedere week met 200 ah loodaccu's te slepen.
Moet toch niet zo heel moeilijk zijn?
Bij ons was er iemand die redelijk voordelig aan panelen kon komen.
Geld in de clubkas was er in eerste instantie niet.
Maar deze persoon heef toen een aantal leden gevraagd om mee te doen.
Volgens mij een groepje van een man of 15 zag er een heleboel voordeel in en heeft meegedaan. Later heeft de club er ook nog in geinvesteerd en is de 24 Volt er bij gekomen.
Tegenwoordig wordt er steeds meer elektrisch gevlogen en is het harstikke handig om je lader in het clubgebouwtje te kunnen aansluiten en je accu's daar vol te laden.
Bovendien draait het licht in het clubhuis ook op deze voorziening.

Om iemand elke week een 200aH accu te laten verslepen is natuurlijk belachelijk. Zien ze wel het voordeel ervan in om bij de club de accu vol te kunnen laden maar willen er niet ...

Bij de ACK hadden we ook ongeveer 2 m2 staan.
Die zijn er minimaal 15 jaar geleden al neergezet en dat zorgde er ook voor dat steeds meer mensen electro gingen vliegen.
Volgens mijn stonden er in de begintijd 2 tractie accu's.
Toen bijna alle leden electro vlogen heb ik ooit eens wat accu's meegenomen en toen stond er ineens 1000 Ah, ruim voldoende om eeuwig door te vliegen.
Om te beginnen zou ik 1 paneel neerzetten van 1m2, een laadregelaar koop je vanaf 15 euro en een goede voor 35 Euro.
Als je goed op ebay zoekt dan koop je voor rond de 200 euro een compleet setje dat makkelijk 120W kan leveren, dat moet voorlopig voldoende zijn om de accu's de hele week bij te laden zodat je het weekend kan vliegen.

GJ

We hebben 1 paneel en 2 accu's maar volgens mij werkt het niet want volgens mij is het helemaal niet aangesloten.
Het heeft even de tijd nodig denk ik voor het bij ons zo ver is.

Gert Jan
@Je kan meestal gewoon de aarde aan nul hangen.betekend dat je de generator open moet maken en de geelgroene aan de blauwe draad moet knopen?
@Als je ergens de aardedraad op een aardpen zet dan kan je ook de generator er op aansluiten.de aarde draad zit toch al in mijn hele huis? moet ik dan een soort stekker maken met alleen een aarde draad en die in een willekeurig stopcontact steken en aan de aarde van de generator?

@Bertus, ik kom eventueel binnenkort wel een keertje bij je meten.
Normaal gesproken zou je inderdaad de blauwe draad op de geel/groene aan moeten kunnen sluiten maar ik weet niet hoe je generator opgebouwd is.
Vaak zit er in een generator al een verbinding tussen de behuizing en randaarde, als je die dan op je huis aansluit dan zou alles moeten kloppen (omdat je huis al geaard is met een aardpen).
Meet maar eens met een multimeter in je huis (op AC stand).
Stop 1 pen ik het stopcontact en hou de andere op de randaarde.
Dan zou je uit het ene gat zo'n 230V meten en uit het andere gat maximaal een paar volt (liefst 0 volt).
Probeer dat dan ook bij je generator, dan kan je zien of de 0 aan aarde ligt.
Het enige waar je mee uit moet kijken is dat je de verbinding tussen je huis en generator goed hebt.
Dus even simpel, dat blauw op blauw en bruin op bruin zit.
Anders leg je de fase aan aarde, dan vliegen er wel wat zekeringen in het rond.
Er zijn speciale aansluitingen voor, om een generator op een systeem aan te sluiten.
Die moet je met een paar handelingen (zekeringen trekken, schuifje opzij en dan de generator erin) aansluiten.
Ik zal eens zoeken of ik nog een foto heb van een kast van TELE2, die hebben zo'n systeem.
Dat zijn systeempjes van zo'n 1500 Watt.
De andere systemen waar ik mee speel hebben een echte automatische omschakeling met een netbewaking maar dan praat je over systemen van 20 KW en meer.

GJ

GJ

Gert Jan ik heb nog geen generator voor ik wat koop wil ik eerst weten wat het beste is.
Zelf zit ik aan een 1000 watt van kipor te denken.

Het zou het makkelijkste zijn als ik de stekker van een aggregaat in een speciale stekker die in de meterkast gemaakt wordt kan steken, het netwerk van het net loskoppelen door een schakelaar die je op het net of op noodstroom kan schakelen. (niet vergeten de groep van de zonnepanelen uit te schakelen)
Maar dat gaat veels te veel geld kosten denk ik voor die ene keer in de 10 jaar dat het eens gebeurd.

Het gaat er mij ook vooral om dat ik begrijp hoe het moet.
Voor het geval dat het nodig is ik geen fouten maak.

Als je het gaat doen met een standaard randaarde steker en je gaat aarde aan nul knopen gaat dat een keer fout.!!

Het lijkt me als je hierover moet nadenken, dat je het maar beter kan laten.
230V AC is ietsje anders dan 24V gelijk namelijk, met geknoei met 230 kan het zo maar voorkomen dat je het niet meer na vertelt.

Kipor heeft een bar slechte naam (chineese troep) , er zijn echter ook betere kipor setjes, maar dan moet je wel goed opletten dat die een inverter ingebouwd hebben, die bovendien een echte sinus (geen doorgeknipte gelijkspanning) levert.

Als je het gaat doen met een standaard randaarde steker en je gaat aarde aan nul knopen gaat dat een keer fout.!!

Ja, daarom moet je eigenlijk zo'n echt omschakelsysteempje hebben of, een krachtstroomsteker en bus.
Dat kan er ook maar op 1 manier in.
En inderdaad, een goede generator, eventueel van de legerdump.
Maar dat zijn dan geen dingetjes van 300-400 euro voor 1500 watt.
Voor een echt goede generator waar je je huis mee kan voeden (3500 Watt minimaal) ben je een 4 cijferig getal kwijt.

GJ

Als het voor een nood ding is heb je hier wel genoeg aan hoor

82834e030595872f24b53ba900ae1327_350x.jpg

Uhm stroom het blijft me interesseren omdat ik er geen bal van begrijp.

Toch lees ik ook goede berichten van de 1000 watt kipor aggregaat.
Ik wil hem vooral gebruiken bij meetings voor het slepen (vandaar dat hij stil en licht moet zijn) en eventueel als noodstroom.
Maar het gaat wel erg off topic worden geloof ik.:p

Huh,? ik dacht dat jij alleen maar op groene stroom wou vliegen, en nu wil je er een agregaat naast zetten ? Dan lijkt mij een kannetje euro 95 toch wat handiger met een tor in de neus van je sleper.

haha ik verwachte deze reactie al eerder.
Ik zal er ook alles aan doen om een aggregaat niet nodig te hebben.
Maar soms kan het niet anders op een meeting kan je misschien te kort komen.
Dan is een aggregaat handig als er geen 220 aanwezig is.
( ik heb voor thuis ook al stiekem aan een 12 220 omvormer gedacht maar daar heb je op een meeting niets aan)
En ik kan misschien op kosten van mijn zwager een aggregaat kopen.:p:pmits betaalbaar.

Huh,? ik dacht dat jij alleen maar op groene stroom wou vliegen, en nu wil je er een agregaat naast zetten ? Dan lijkt mij een kannetje euro 95 toch wat handiger met een tor in de neus van je sleper.

een aggregaat kan je laten draaien op bio-olie :rolleyes:

Back