zonnepanelen op dak ; ja of nee

Leuke dag vandaag! 12.25kWh met een piek van 2660W
(3600Wp)

Vorige week voor het eerst de verbruiksmeter in 1 week tijd op hetzelfde niveau weten te houden!

Gisteren heb ik 11 kwh opgewekt.
3000 wp
Sinds vrijdag heb ik een toon thermostaat.
Hij ziet mijn zonnepanelen nog niet maar dat komt binnenkort.
Ik kan nu live mijn verbruik zien zowel gas als stroom.
Doordat ik een abonement bij eneco heb kan ik zien of ik onder of boven mijn maandbedrag zit.
Zo kom ik nooit meer voor verrassingen te staan.
De verwarming kan ik nu ook op afstand bedienen.
Leuk speel goed.

Wij gisteren 6,8kw (2650WP) Erg tevreden en de eerste "knappe" dag. Lekker dat de zon weer wat hoger aan de hemel staat.

Zonnepanelen opbrengst meten wij met plugwise (los van de metingen naar PV output etc) kan ook verbruik meten.

Tja, toon is leuk echter moet ik nog even wennen aan de data die zij allemaal verzamelen over mijn verbruik daarom laat ik het nog even zo. Straks is het "Beste Bertus, wist u dat wanneer u tussen 19:00 en 22:00 uw thermostaat een graadje lager zet, u per jaar xxx euro kunt besparen??, wij kunnen het ook voor u doen hoor" :-)

Maar het postieve is dat de domotica/sensor/regel/registratie markt erg in beweging is met allemaal leuke producten!

Ik heb ook een plugwise maar ben er erg ontevreden over.
Hij liep pas een halve week achter.
Via toon wordt dat hopelijk makkelijker.
Enne als ik het irritant ga vinden schroef ik mijn oude thermostaat er weer op.
Het leuke is er misschien ook snel van af dat weet ik niet de ervaring moet dat leren.
Ik ben met dagen als vandaag al aardig boven mijn gemiddelde kwh aan het binnen halen.
Alles boven de 6.6 kwh per dag is bij mij winst.
Toch leuk.

Ben ik ff blij met mn chinese panelen tov de scheuten solar die in brand kunnen vliegen.

Voor wie het nog niet wist, mocht je panelen van scheuten hebben controleer dan het type multisol ivm brandgevaar. Bron nos.nl

Suntech is door mij gekozen boven scheuten.
Ik weet alleen niet meer of het aan de panelen lag of aan de firma waar ik de offerte had gevraagd.

Al dat besparen is leuk en dat intelligente inschakelen als de zon schijnt ook.
Je schiet er alleen geen kWh mee op zolang je een vast bedrag aan de netbeheerder moet betalen voor transportkosten.

Een groot aantal jaren terug werd dat nog per kWh berekend.
Ik heb nu meer geleverd aan het net dan afgenomen en betaal me toch suf aan die kosten.
Ik stofzuig, was en droog nu wanneer het mij uitkomt, of de zon nu schijnt of niet.

Heb overigens nog steeds de opweknota nog niet binnen en dus ook nog geen cent terug gekregen.
Wel al een verhoging van het voorschotbedrag en uiteraard alle kWhren die ik volgens de meter heb afgenomen.
De afrekening kwam 24 jan.

Heb daarover greenchoice gesproken (voor de tweede keer) en verteld dat (na de aanlevering van de meterstanden op 11 jan) het wel dramatisch lang gaat duren.
Hoop niet dat het nodig is om de auto incasso te stoppen aan het einde van de maand want dan, zo is beloofd, zou de andere nota komen.

Pas dan kan ik zien wat en hoe met betrekking op de eigen panelen.

Ik heb idd ook suntech, deze had veruit de beste opbrengs garanties, de afwijking is +5%, bij de meeste panelen is dit +/-5%
Vandaag weer 7kwh gedaan :)

Ik heb een tijd geleden mijn electriciteits afrekening van 2012 gekregen.
Tot dan betaalde ik maandelijks 135 euro aan stroomkosten.
Met de zonnepanelen is dit nu 67 euro per maand geworden plus dat ik een heel deel euro's terugkreeg ( teveel betaalde voorschotten )

HPIM4565.JPG

Ben nu aan het overwegen om een zonneboiler te laten plaatsen. Naast de zonnepanelen is er nog genoeg plaats hiervoor

Ik heb idd ook suntech, deze had veruit de beste opbrengs garanties, de afwijking is +5%, bij de meeste panelen is dit +/-5%
Vandaag weer 7kwh gedaan :)

Ik heb me niet zo druk gemaakt over opbrengstgaranties. Voor mij was prijs veruit het belangrijkste. Daarnaast is een goede opstelling, zonder schaduw, veel belangrijker. Maar vaak heb je daar de minste invloed op.

Mijn panelen staan op het zuid-oosten gericht. Niet ideaal, maar ze staan wel op een dak onder 30°, en vangen geen schaduw.

Wij hebben beiden 3,6kWp, maar mijn opbrengst is 50% hoger. (20 februari 11,5kWh) Heb je enig idee waar dat aan ligt?

DSC01382_zps1f075347.jpg

@Knife-edge: ik ben jaloers op jouw dak! Ziet er strak uit.

Groet,

Vincent

Ik vind de opbrengsten ook lastig te beoordelen.
Achter in de straat heeft ook iemand zonnepanelen 230 wp (12 stuks)
Ik heb 250 wp (12 stuks) maar als hij 5 kWh op wekt heb ik 6 kWh.
Dat is heel wat meer als die paar procent wat ik meer zou moeten opwekken.
Het is hetzelfde huis dus dezelfde ligging.
Als het goed is heb ik straks een grote denkbeeldige nul op de meter staan.
Daar gaat het mij om.

Mijn panelen staan zuid op een plat dak onder een hoek van 8 graden.
Niet optimaal dus. Op deze manier kon ik 2x zoveel panelen kwijt zonder dat ze schaduw van elkaar hebben. Ik heb wel wat last van schaduw van wat pijpjes op mn dak.
Als de zon wat hoger komt in het voorjaar zal mn opbrengst wel omhoog gaan.
Volgens de berekeningen met deze hoek moet ik 2800kwh per jaar kunnen doen.

OK. Dat verklaart een hoop!

@Bertus: heeft de buurman zwarte (mono) of blauwe (poly) panelen?
De zwarte mono's schijnen het slechter te doen op bewolkte dagen.

Het gaat eens tijd worden dat de zon zich meer laat zien... De laatste maanden was de opbrengst niet vet :)

Vanmorgen heeft de zon wat geschenen , maar nu vallen er weer sneeuwvlokjes hier. Desondanks toch reeds 10 Kw opbrengst tot nu zag ik juist ...

Netvergoeding voor zonnepanelen

Netvergoeding voor zonnepanelen vanaf 1 januari 2013

De kogel is door de kerk: de netvergoeding voor zonnepaneeleigenaars komt er. En dat vanaf 1 januari 2013. Deze vergoeding geldt voor álle installaties, zowel nieuwe als bestaande. Als eigenaar heb je twee keuzes: een forfaitair bedrag per kilowatt (kW) neertellen, of een slimme meter installeren en betalen voor wat je concreet afhaalt en injecteert.

De netvergoeding wordt verrekend op je energiefactuur. Netvergoeding bedraagt gemiddeld 200 euro
Wat is een netvergoeding?
De netvergoeding is een vergoeding die je als eigenaar van een zonnepaneelinstallatie kleiner dan 10 kW moet betalen omdat je gebruik maakt van het elektriciteitsnet. Deze vergoeding wordt vanaf volgend jaar verrekend via de stroomfactuur.

Eerst laten ze de mensen massaal zonnepanelen aankopen en dan komen ze weer met een extra vergoeding af... Typisch weer iets voor de Belgische staat .

Voor vandaag ( tot nu ) heb ik rond de 14 kW opbrengst... Niet slecht voor een tamelijk gure dag

Er vallen nog steeds minuscule sneeuwvlokjes hier

Netvergoeding voor zonnepanelen vanaf 1 januari 2013

Dirk,
mag ik weten hoe jullie rekening is opgebouwd?
Wij hebben hier het volgende

verbruikte kWh dag-tarief
verbruikte kWh nacht-tarief
vastrecht voor energiebedrijf €23.84
transportheffing netbeheerder €238.93

Ook al heb je aan het einde van het jaar niets afgenomen (na salderen) heb je toch die transportkosten.(per aansluiting)
Overdag (in de zomer vooral) lever je aan het net en in de winter en 's nachts neem je natuurlijk weer van het net af, zodat er uiteraard wel een heleboel getransporteerd wordt.

Hebben jullie dat ook, of is dat nu juist dat ze willen gaan invoeren.
Want tot 2008 waren de transportkosten die hier werden geheven nog afhankelijk van het aantal kWh dat je afnam.

@Knife-edge: ik ben jaloers op jouw dak! Ziet er strak uit.

Anders ik wel!! Wij wonen in een rijtjes huis waarvan de nok in richting zui-noord loopt. De dakhellingen zijn dan Oost en West. Op ELK dak staat een dakkapel, en op het West dak ook nog eens een schoorsteentje van de droger.

Ik heb al eens offertes voor zonnepanelen laten maken, maar de terugverdientijd ligt onzeker ruim boven de 10 jaar. Dat schiet niet op helaas. Ik vindt het erg jammer dat het niet kan renderen.:(

Back