Ik ben ook wel benieuwd hoe dit werkt, dus heb ik het uitgezocht.
Wp:
Het piekvermogen van de panelen is bekend. Dit is het vermogen dat de cel levert bij STC. (Standard test conditions) = instraling 1000W/m², Module temperature 25°C, air Mass 1,5.
NOCT
Naast dit piekvermogen bij STC is er ook een NOCT, oftewel "Nominal Operating Cell Temperature" = De temperatuur van een paneel bij een instraling van 800 W/m² en een buitentemperatuur van 20°C en een windsnelheid van 1m/s bij een opstelhoek van 45°.
De NOCT van mijn panelen is 45°C, dus identiek aan die van jou.
δ Temperature Coefficient:
Dit is de verandering in vermogen voor een andere temperatuur dan 25°C. Deze bedraagt bij mij ook 0,45%/°C.
Om iets zinnigs over het vermogen bij diverse buitentemperaturen te kunnen zeggen, is het van belang de bijbehorende paneeltemperatuur te weten.
Die kan als volgt berekend worden:
Tpv = Tbuiten + S / 800 * (TNOCT - 20)
De buitentemperatuur is momenteel zo'n 0°C.
De zonnestraling S is de afgelopen dagen zo'n 400 W/m² geweest.
Bron:
Actuele zonne-straling
Omdat dez straling horizontaal gemeten wordt, kan de straling op de panelen die onder een hoek van 30° opgesteld staan zo'n 50% hoger uitvallen. (Bron:
http://www.knmi.nl/klimatologie/achtergrondinformatie/Zonnestraling_in_Nederland.pdf) Laten we aldus een waarde van 600 W/m² aannemen.
Tpv = 0°C + 600/800 * (45°C - 20°C) = 18.75°C
Gevoelsmatig lijkt me dat aan de hoge kant. Aangezien de gevoelstemperatuur met de harde wind van de afgelopen dagen zomaar 8° lager kan liggen, hou ik voor de panelen een werktemperatuur van 10°C aan.
Daarmee kan het werkelijke vermogen berekend worden:
Wpv = Wp * S / 1000 * [1 - δ * (Tpv - 25)]
Wpv = 225 * 600/1000 * (1 - 0,0045 * (10°C - 25°C) = 144Wp
Voor mijn 16 panelen is dat totaal zo'n 2300Watt. Daar zit ik gisteren met 3450W ruim boven!
Klopt de formule wel?
In deze sheet staan de specificaties van mijn panelen LDK225P:
http://www.ldksolar.com/uploadfiles/down/LDK_DS_235P-20_value_EN_V3_120817.pdf
Power Output (Pmax) [W] bij NOCT (800W/m² & 45°C) = 164W
Even narekenen:
Wp * S / 1000 * [1 - δ * (Tpv - 25)] = Wpv
225 * 800/1000 * [1- 0.0045 * (45-25)] = 164W
De formule klopt exact met de opgave van de fabrikant.
De temperatuur heeft een vrij kleine invloed op de resultaten. Bij een extreem lage paneeltemperatuur van 0°, misschien mogelijk doordat de straling kort daarvoor nog niet voldoende sterk was om het paneel op te warmen, is de invloed op het vermogen maar zo'n 10%. Om de gemeten 215W per paneel te halen, moet de straling dus zomaar even 860 W/m² geweest zijn. Volgens mij is dat vrijwel onmogelijk, en ik vermoed dat deze piekmeting niet correct is. Bij andere installaties zie ik de afgelopen dagen ook een piekvermogen van ongeveer 2/3 van Wp ontstaan, wat met de berekening overeen komt.
Ik zal er eens mijn logs op moeten naslaan om te zien wat er mis gaat.
Stel nu dat we in de zomer de 30°C aantikken, bij een straling van 1200W/m².
Tpv = 30°C + 1200/800 * (45°C - 20°C) = 61°C
Wpv = 225 * 1200/1000 * (1 - 0,0045 * (67,5°C - 25°C) = 218Wp
Je ziet hier dat de forse werktemperatuur van de panelen de resultaten met zomaar even 20% nadelig beïnvloeden.
Bij een extreem lage werktemperatuur van 0° wordt het resultaat met 10% positief beïnvloed.
Het uiteindelijke vermogen wordt echter ook bepaald door de instraling, die in de winter beduidend lager is dan in de zomer.
Ik hoop dat het zo iets duidelijker is...
Je ziet ook dat het best lonend kan zijn om de panelen in de zomer te koelen met water, mits je dat eenvoudig en goedkoop beschikbaar hebt natuurlijk.