zonnepanelen op dak ; ja of nee

Mooi hè, weet je ook waarom de omvormer altijd iets zwaarder is uitgevoerd dan het maximale Wp. Met name aan de kust wordt dat standaard gedaan omdat er hele felle zonmomenten kunnen zijn. Schijnt een reden voor te zijn maar zo diep zit ik er niet in.

Lennart , je moet er ook niet in gaan zitten, dat brengt schaduw en erger nog , de panelen gaan dan stuk :D

Ik had een 4200 Watt omvormer besteld, maar doordat deze slecht leverbaar was, heb ik uiteindelijk voor hetzelfde geld een 5000 Watt exemplaar gekregen, dus wat dat betreft hoef ik me geen zorgen te maken!

De afmetingen, en Vmin was voor beide uitvoeringen identiek, dus was er geen nadeel aan deze omruilactie.

Vandaag een topdag met 17.6kWh, net zoveel als vorig jaar in de laatste week van mei.
Dit telt tenminste weer aan.
Dat is voor 3 dagen (gemiddeld) gebruik.

Ik zit aan de 18.50 kWh (3000 wp) op dit moment.
Hoger ben ik nog niet geweest.
Toch weer 4,07 euro verdiend.;)

Laatst bewerkt:
met mijn 2940 Watt panelen vandaag 18.3 kWh gekregen ondanks dat er zo af en toe wat wolkjes langskwamen.
(is zelfs 0.5 meer dan het maximum van vorig jaar dat op 25 mei binnen kwam)

Hoe komt het eigenlijk dat je op de langste dag niet meer op brengt?
Is het dan vochtiger waardoor je minder licht heb of is het de temperatuur?

Volgens mij omdat de zon dan het hoogst staat, Bertus. En daar is de stand van de panelen niet op ingesteld, ze zijn hoog zomer dus wat minder effectief, maar daar heb je nu profijt van.

Groet,

Ad

Ook de temperatuur is een bepalende factor. Vandaag was eigenlijk een perfecte dag. Veeeel zon en door de koele wind was het rendement van de panelen optimaal - hoe hoger de temp van de panelen hoe slechter het rendement, en meestal is het bij zonnig weer op de langste dag redelijk warm.

Hier ook een leuke dag :cool:
3400 wp + 1500 wp = 30.50 kWh

Misschien een beetje afgezaagd, we kunnen immers zo het hele jaar, elke dag wel met nietszeggende opbrengsten schermen, maar vandaag staat er aan het einde van de dag exact 1000kWh op de teller! (Sinds 28 okt. in bedrijf)

Toch ben ik stiekem wel een beetje trots op m'n eigen energiecentrale op het dak.

Ik heb van 't weekend nog even de panelen gepoetst (vogelpoep), en een rammeltje uit de bevestiging gehaald, die zich bij harde windstoten goed liet horen.

Misschien een beetje afgezaagd, we kunnen immers zo het hele jaar, elke dag wel met nietszeggende opbrengsten schermen,

Toch ben ik stiekem wel een beetje trots op m'n eigen energiecentrale op het dak.

Gelijk heb je , aan al die persoonlijke opbrengst info hebben we géén boodschap :cool:
Het is toch leuk als je zo de stroomkosten kan drukken ( na eerst flink geïnvesteerd te hebben in groene (GELE ) energie :cool:

Laatst bewerkt:
Is het dan vochtiger waardoor je minder licht heb of is het de temperatuur?

Dat kan de temperatuur zijn.
In de beschrijving van mijn panelen staat een nominaal vermogen bij 45° C
De tempcoëfficiënt Pmax zegt: -0.45% per °C

Heb je bij 45° paneeltemperatuur 2940Wp
dan heb je bij 50° nog 2873Wp
en bij 55° 2807Wp.

Ik heb elders gelezen dat iemand met water wilde gaan koelen, maar dat werd afgeraden omdat dat water meer kostte dan dat je aan zonne energie zou winnen, door een lagere paneel temperatuur.

Ik heb zelf nog niet naar het verband paneelhoek en zonnehoogte gekeken, omdat bij een hogere zonstand je ook weer een langere tijd belichting hebt.
Bovendien scheelt het heel erg of het helder of helder is.

Zulke testen in de buitenlucht doen is haast onmogelijk.

Ik zou met slootwater kunnen koelen maar of dat zo verstandig is betwijfel ik.
Ondertussen loopt de teller bij mij lekker op. (tot vandaag dan, nog maar 0.3 kWh)
Maar van af 17 december 750 kWh.
Op 2 mei komen bij me kijken of ik een nieuwe omvormer krijg.
De huidige maakt veel lawaai er zitten 2 ventilatoren in.
Het overmatige geluid schijnt bij dit type te horen.
Ik heb op mijn zolder een dichte kast gemaakt om het geluid te beperken.
Maar zoals ik al verwachtte wordt het er nu te warm.
Er moet wel wat geld bij maar dat heb ik er wel voor over.

Ik moet 295 euro bijbetalen.
Ik heb de set via vereniging eigen huis gekocht.
Omdat ik totaal niet wist waar ik op moest letten.
Achteraf niet de juiste keuze geweest.
Ik wil het nu wel via hun doen omdat dan mijn garantie over alles in tackt blijft.

Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn sma 3000 trafoloze omvormer was bijna 1700 euro. De omvormer is 1 van de belangrijkste onderdelen van de installatie ivm rendement, warmte en herrie.
De mijne blijft koel, stil en heeft een hoog rendement.
Absoluut geen spijt van de sunny boy

Mijn sma 3000 trafoloze omvormer was bijna 1700 euro. De omvormer is 1 van de belangrijkste onderdelen van de installatie ivm rendement, warmte en herrie.
De mijne blijft koel, stil en heeft een hoog rendement.
Absoluut geen spijt van de sunny boy

Als je maar zorgt dat je omvormer bij de capaciteit van de panelen past.

Back