Zoom 400

Als je geen branstof wil vliegen is de Raptor al uitgesloten (qua onderdelen erg goed verkrijgbaar)

Ik geloof dat Robbe ook de T-rex in zijn assortiment heeft. Wil je nog binnen kunnen vliegen is een T-rex eigenlijk al te groot. Mijn inziens zijn alleen FP heli's geschikt om binnen te vliegen (de rotor draait niet zo achterlijk hard en veel minder kans op schade bij een crash). Overigens is de T-rex en onderdelen vrij goedkoop te verkrijgen bij diverse internetshops (zie banners ercmarket / mfis / eheli )

Als je echter enkele honderden hectaren landbouwgrond achter je huis heb (zit hier nu groen van jalozie ;) ) Zou ik iets groters nemen. Robbe heeft ook een Eolo / spirrit, wat een leuk tussenmaatje is tussen de Trex en het echte werk (Logo 10). Als je rustig aan doet, kan je het jezelf leren (heb ik ook gedaan).

Een sim + wat aanleg zou ook genoeg moeten zijn om een eolo oid heel te houden. Toch crash je in het begin vrij snel. Een fp micro kan daar erg goed tegen en kost enkele euro's in een zware crash. Een eolo loopt al in tien tallen euro's.

Een fp micro vliegt alleen wel lastiger dan een eolo, maar daar leer je juist door ;)

Hoi hoi

Aangezien je zeker wilt beginnen, kan je alvast een geschikte zender kopen, i.c.m. b.v. Reflex (simulator op de pc met veel modelkeuze's). Tevens zijn je crashkosten dan 0.

Een leuke stabiele heli is idd de Logo 10. Die is als set in nederland helemaal kompleet met FF7 zender, akku, servo's, gyro (401), motor, regelaar, ontvanger (zeg maar alles behalve een lader en ontvangerpakket, stekkertjes/tywraps/kleinmateriaal) beneden de 1200 euro te koop (met nog een uitleg/instructieles erbij van 2 uur). Ook over de Logo zijn vele draadjes op het forum, waarin ook de uitgebreide verschillende setup's worden besproken (met plussen en minnen).

Zelf heb ik leren vliegen met een T-rex. "lekker goedkoop crashen :wink: ". Onderdeel van deze hobby voor mij is ook de reparaties, en hier en daar een "eigen" aanpassing. Ook dit kan een keuze zijn, waarbij je een aantal onderdelen later weer kan gebruiken op een grotere heli (Gyro, ontvanger, zender). De T-rex bevalt me overigens erg goed, maar de Logo inmiddels ook :wink: .

Succes, groetjes A.

Inderdaad. Als je een Fp micro kan vliegen is een heli als een eolo daarna een ei-tje.

Er bestaat ook nog een grotere FP heli: De LMH Corona, door de Amerikanen verkozen tot DE trainers heli. Erg crashbestendig (bekijk de filmpjes er maar van die gelinkt zijn op dit forum) Maatje zit tussen de T-rex en de Eolo in.
Als je geen ambities hebt om (ooit) ermee op de kop te vliegen is dit wel een leuk ding. (FP = Fixed pitch en kan niet op de kop vliegen omdat de blad hoek vast is. De heli gaat omhoog door de rotor sneller te laten draaien. CP = Collective Pitch. De rotor snelheid is constant, de heli gaat omhoog door de blad hoek te verdraaien. Met een negatieve bladhoek (= pitch) kan je dus op de kop vliegen. )

Is een SPIRIT PRO Limited Edition anders geen goede keuze?
Dan zijn de onderdelen tenminste hoogwaardig...
Of heb ik dat verkeerd?

Indien jullie dat een goede keuze vinden, welke onderdelen, LiPo's e.d. zou ik dan nog moeten bijkopen.

Ik weet niet hoe het zit met helivliegen maar ik ben over het algemeen vrij handig :oops: (geen stoef). Misschien dat dit ook uitmaakt als je met heli's begint?

Ik vind die SPIRIT PRO prachtig maar weet niet of dat een goede keuze is ;)

P1001_1-S2878.jpg

Ik heb ook een corona thuis staan en dat vliegt toch best wel een beetje :) Staart is alleen wat traag en een hh gyro zou heeel goed helpen. eerste crash (met training kruis) sloopte meteen de staart fin en 3 tywraps ;) (mijn vriendin vloog, is haar heli ;)) Koste ook nog 700 euro :( (brushless setup met hitec servo's enz, wel 7 cellen 2400 ;))

@rule, zou je die link willen weghalen? Je rukt het hele topic uitelkaar zo :) En ik heb toch nog een aardig breedbeeld scherm ;)

de eolo is een beetje als mijn lipoly. Vliegt leuk en is aardig stabiel. Komt qua prijs ook goed uit met brushless en lipo's. Een lichte crash kost alleen wel aardig wat, blade en staart + onderdelen uit de rotor.

Die is erg geil. http://www.ercmarket.com/ had/heeft (?) die versie in de aanbieding geloof ik. Beetje overkill alleen al dat bling voor een beginner. Verkijk je er niet op, je hebt nog aardig wat extra spulletjes nodig om goed te vliegen:

Goed Lipo pakket(en)
Heading hold gyro (GY240 of GY401) (Ga er nu geen goedkope rate gyro in zetten)
Goede servo's.
Brushless motor geschikt voor jouw heli
Brushless controller ruim geschikt voor de stroom die de motor in de heli trekt.
Goede computer zender (minimaal: Heli software, 5 punts pitch/throttle curves en 120 ccpm swash mixing)
Goede ontvanger (je wil geen crash door een storing) liefst ook nog eens PCM.
Goede lader voor de lipo pakketten.
Goede voeding voor de lader

Verder is het handig om nog wat afstel gereedschap te hebben, maar niet noodzakelijk. Als je 3D gaat vliegen is een Pitch meter wel van belang.

Again 8O too much info...

Zit die gyro daar niet standaard op en waarvoor al die meters e.d.
Ik nam gewoon aan dat sterker materiaal ook minder schade zou oplopen.
Is dit dan een verkeerde veronderstelling?
Ik heb echt nog totaal geen kaas gegeten van heli's dus PCM e.d. ???

Greetz

Tja, sterker materiaal… al die metalen onderdelen zijn wat slijtbestendiger maar geen een heli (behalve de Skywatcher en de Corona dan ;) ) is gebouwd om te crashen. Door al die upgrades zal het allemaal wat strakker vliegen, maar of je dat als beginner door hebt. Bij een crash kan het aluminium buigen = stuk. Plastic veert meestal weer terug (en plastic onderdelen zijn goedkoper). Wat over het algemeen wel een nuttige upgrade is, is een aluminium swashplate. Zo’n ding heeft flink wat te lijden en is niet zo crashgevoelig.

Als je een heli koopt is die helemaal kaal (tenzij je een totaal pakket aanschaft) zonder de boven genoemde onderdelen.

Gyro = Een vernuftig stukje elektronica die de staart op zijn plek houdt. Een heading hold gyro stuurt de staart helemaal terug. Een gewone rate gyro stuurt de staart alleen maar een beetje tegen. Daarnaast moet je de met een rate gyro in de zender nog revo mix afstellen. Een vervelende klus, dus gewoon een Heading Hold gyro nemen.

PCM = Puls Code Modulatie = een stuk storings ongevoeliger dan de standaard PPM ontvangers. Helaas wel merk afhankelijk. Als je een spirrit of groter gaat, neem dan in ieder geval een Dubbel Super ontvanger. Mijn ervaring is dat deze een stuk minder gevoelig is voor storingen dan een gewone. Als je voor een kleine heli gaat (kleiner dan de spirrit.) zou je voor een goedkopere ontvanger kunnen gaan zoals de MZK Sexta met Berg technologie.

Als je een nieuwe zenderset koopt kijk vooral wat je er bij krijgt. Vaak zitten er al servo's en een ontvanger bij.

Weer wat bijgeleerd...

Ik denk dat ik dus vanalles over het hoofd zie :)
Ik zal eerst nog wat rondlezen en nadien eventuele onopgeloste vragen aankaarten...

Thx

Mag je zulke dingen 2de hands vertrouwen?

Rule zei:
Ik zal eerst nog wat rondlezen en nadien eventuele onopgeloste vragen aankaarten...
Dat is altijd verstandig ;) Je bent niet de eerste die voor dit dillema stond, dus er zijn al vele beginnersdraadjes :P

Wil je echt veel info over heli's kan je het forum van www.RunRyder.com eens raadplegen.

Ook goede info over elektro heli's: www.helifun.info (zonnebril opzetten! 8) )
Waar ook wel wat interessante info over e-heli's te vinden is is op het www.elektroheli.nl forum

Succes!

Ja hoor, ik heb er zelf ook 1 liggen. Prima zender met alle functies die je nodig hebt. En nog goedkoop ook.

En zouden die standaard servo's voldoen?
Betreft dus de HS-422
Deze zaken zitten in de doos (wel Duits):

- Sender ECLIPSE 7 mit Akku und HF-Modul
- Empfänger HFD-08RD
- 4 Servo HS-422
- Empfängerakku 4/600 mAh
- Netzladegerät
- Schalterkabel
- Quarzpaar
- Empfängerschutz
- Handbuch

Back