Zoom 450 RTF: motor doet het niet?

Hallo forumleden,

Mij vorig weekend een Zoom 450 RTF elektrisch aangekocht in promotie met volledige onderdelen garantie.

Ik heb blijkbaar een slechte kit gekregen, want eerst was er een digitale servo stuk (probleemloos andere gekregen) en nu weer het volgende:

Na alle servo armen gecentreerd te hebben en de CCPM goed afgesteld te hebben en blades gebalanceerd te hebben, wilde ik de motor starten...

Mijn Throttle curve staat lineair, dus 0, 25, 50, 75 en 100%. Gas volledig dicht, voorzichtig gas geven, maar de motor pruttelt (schokt), draait niet.
Andere ESC geprobeerd, zelfde probleem.
Draairichting veranderd (2 van de 3 draadjes geswitched), zelfde probleem met de 2 ESCs.

Enig idee aan wat dit te wijten is? Motor stuk is mijn idee, omdat ik 2 ESC heb geprobeerd en beiden geven hetzelfde resultaat...

Maar zou het toch eventjes willen vragen aan mensen die hetzelfde probleem hebben gehad of aan de iets meer ervaren mensen hier op het forum...

Alvast bedankt voor jullie reactie,
Alain.

De aandrijving loopt verder wel soepel en het motortandwiel zit niet te dicht tegen het tandwiel van de as aan? Anders lijkt me dat inderdaad die motor overleden is. Of de accu? Je hebt ESC immers al uitgesloten.

Ja, de aandrijving loopt heel soepel.
Als ik de bladen laat draaien met de hand, doen ze toch een paar rondjes.

Een andere batterij kan ik nog wel eens proberen, maar dat lijkt mij niet, want ik gebruik deze ook voor mijn Yak54 en de batterij levert nog power genoeg om deze verticaal het luchtruim in te sturen.

Het zal wel de motor zijn vrees ik.
Domme toch, deze kit nog maar afgelopen weekend gekocht en al een servo en een motor stuk in hetzelfde pakket. Heeft nog niet eens gevlogen.

Dit zou niet mogen van PROTECH, maar ja, ik heb gewoon dikke pech.
Terug naar de winkel met de boel en ze zullen alles wel kosteloos vervangen. Hebben ze met de servo ook gedaan. Daarvan heb ik niet te klagen.

Danny,

Ja, de verbinding is goed. De pluggen zitten goed vast.
Regelaar opnieuw programmeren; dat is nog wel eens een idee.

Want ik heb deze zo meegekregen als RTF kit, dus ik ging ervan uit dat deze goed stond. Maar het zou misschien kunnen dat dit nog eens moet gebeuren.

Bedankt voor de suggestie.

Student,

Ik heb gisteren de motor er eens uitgehaald, zodat ik de motor onbelast kon laten draaien, maar zonder resultaat.
Ik heb de timing op low en middle geprobeerd, high is alleen nodig als de motor belast doorslipt. De motor blijft gewoon schokken en wil niet draaien.
De eerste 2sec. wil hij precies gaan draaien en daarna niets meer. Geprobeerd met 2 regelaars.

Ik denk dat ik hieruit moet besluiten dat de motor het niet doet...

Dus ik denk dat de motor echt defect is. Ik ga deze niet uit elkaar halen, want is nog in garantie.

Als je hem bij een echte winkel vandaan hebt, neem dan gewoon het hele apparaat, incl. boekjes en zender eens mee naar die winkel.

Kunnen ze meteen alles nalopen, en andere oorzaken uitsluiten

Succes!

Zoals ik had vermoed, motor stuk.

Inderdaad langst de winkel gelopen, hebben zowat alle testen gedaan die ik ook had gedaan, maar zonder resultaat.
Vanavond andere motor gaan halen bij Protech. Ze zullen mij graag zien komen, eerst de servo, nu de motor...
Voor de rest werkt alles naar behoren...

Zoals ik had vermoed, motor stuk.

Inderdaad langst de winkel gelopen, hebben zowat alle testen gedaan die ik ook had gedaan, maar zonder resultaat.
Vanavond andere motor gaan halen bij Protech. Ze zullen mij graag zien komen, eerst de servo, nu de motor...
Voor de rest werkt alles naar behoren...

Als ze niet willen dat je steeds terug komt om iets te laten vervangen, moeten ze je in 1 keer goed spul meegeven, nietwaar? Dus gewoon terug gaan, tot je een volledig wrekende heli hebt.

Ja, ben ik ook van plan.

Maar de eerste testen zijn goed, servo's doen het, gyro doet het, nieuwe motor doet het.
Nu maar afstellen, want toen ik gisteren voor de eerste keer hooverde zo'n 20cm boven de grond, begon mijn staart als zot heen en weer te slaan.
Vanavond zal ik eens kijken wat dit kan zijn. Swashplate staat mooi horizontaal in alle richtingen, servo's staan in een hoek van 90° bij half "gas". Blades heb ik goed kunnen balanceren...
Zou het kunnen dat de Gyro instelling verkeerd staat?

Danny,

Ja, daar dacht ik ook aan. Vanavond hier eens naar kijken, hopelijk kan ik hem goed krijgen.
Ik heb de Zoom 450 EP gekocht als RTF, maar de praktijk blijkt toch wel wat anders.
Alles moet eerst goed worden ingesteld vooraleer je kan gaan vliegen, anders maak je sowieso brokken.
Bij vliegtuigen is dit toch wel anders, als je een RTF vliegtuig koopt, vliegt het meestal ook wel. Wel even CG controleren, want dit durft ook wel eens tegenvallen.

Alain,

Ik volg je post met veel interesse want is sta op het punt om ook zo'n Zoom 450 RTF te kopen maar ben toch wat terughoudend geworden sinds ik je ervaringen met de Zoom 450 heb gelezen.
Ik wacht nog even je verdere testresultaten af voor ik een beslissing neem.

Sonietje,

Ga ervoor, ik heb gewoon véél pech gehad met deze RTF-kit. Waarschijnlijk een kit dat maandagmorgend ofzo ineen is gestoken.
De winkel waar ik hem had gekocht, vond het ook héél raar, want ze hadden nog geen enkel pakket teruggekregen.

Maar allemaal niet zo'n probleem hoor, servo en motor zijn zonder problemen vervangen en nu doet ie het perfect!

Na wat spelen met de Gyro Gain op je zender krijg je hem goed stabiel. Het is gewoon een stabiele goede helicopter. Ik vlieg nog geen 3D, dus daar kan ik nog niets over vertellen, maar voor rond te vliegen, af en toe een looping te maken, te leren, vind ik hem alleszins super.

Alain,

Ik volg je post met veel interesse want is sta op het punt om ook zo'n Zoom 450 RTF te kopen maar ben toch wat terughoudend geworden sinds ik je ervaringen met de Zoom 450 heb gelezen.
Ik wacht nog even je verdere testresultaten af voor ik een beslissing neem.

Volg ook deze topic aandachtig. Heb me ook de zoom 450 aangeschaft, als eerste CP heli nadat ik met blade mSR gevlogen heb. (ik denk inderdaad dat topic verkeerd staat)

Heb wel nog geen tijd gehad om hem vliegklaar te maken, en moet nog veel op internet afsurfen voor info.

Lijkt me wel dat er maar weinig mensen deze heli bezitten...

Laatst bewerkt:
Nog iemand op dit forum dat met deze heli vliegt?

Ben namelijk benieuwd hoe jullie de lipo vast zetten. Ook naar de plaats van de ontvanger (zelf heb ik een AR6200) ben ik benieuwd.
Misschien dat andere helis gelijkaardige setups hebben? Laat maar weten.

De lipo leg je normaal vast met zo'n dubbelzijdig velcrobandje. Gewoon rond de lipo en frame draaien en je bent klaar.
Dit verkopen ze overal, zelfs in de lokale doe-het-zelf zaak.

Dat van de ontvanger weet ik niet, ik heb zelf geen Zoom 450.
Google "Zoom 450" eens op afbeeldingen, ik zie zo een aantal setups verschijnen!

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reply. Dat ik daar zelf niet aan gedacht had...

Ander vraagje. Mijn blades geven bij full pitch van -8° tot +8°. Volgens boekje zou ik aan 10° moeten komen. Andere helis heb ik gelezen dat dikwijls tot 12° komen. Kan ik dit mechanisch wijzigen. (heb de video van Finless Bob gebruikt om de kop in te stellen)

Back