Zou het zonder de steun kunnen?

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door bronsmotor, 11 aug 2017.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.224
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hoeveel ruimte heb je dan, die van Raboesch vind ik niet zo handig.

    Heb nu een aantal PEBA’s besteld in Duitsland. Wordt geleverd als Kardan, en niet als 2x kruiskoppeling.
    Diameter 10 mm, dus dat geeft ook al een kortere kardan, dan die lompe 13mm?
    Verder wel losse verloopstukken dus je kan nog steeds ruimhartig mikken op asdiameters.

    Haha... Asvet? Kost je wel stroom? Want dat loopt lang niet zo licht als op dunnere smeermiddeltjes.

    Uierzalf bijvoorbeeld... zelf gebruik ik een teflon olie en vet mix. Draait mooi licht.

    Kromme as? Kan een niet goed passende koppeling zijn, en wrikt het.
    Nieuwe assen zijn niet snel krom.

    Ik had een verstard kort kunsstof koppelstuk, nylon verbinder met messing verlengde moeren.
    Swingen... er af... kaarsrechte as! Jawel
     
    Laatst bewerkt: 11 nov 2019
  2. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    715
    Locatie:
    waar me werk is
    Sorry voor de late reactie ik ben op hey moment bezig met een modelauto maar ik ga zeker eens zoeken naar de PEBA’s die HB noemde klinkt erg aantrekkelijk.

    Over stroomgebruik maak ik me niet veel zorgen heb genoeg nimh accus om een aardige tijd te varen haha.

    Zodra ik weer tijd heb zal ik eens de as en koppeling goed bekijken.

    Ps
    Ik heb op hobby en vrijetijd leeuwarden veel mooie modelschepen gezien maar geen spullen te koop.

    Maar wel heb ik nu een paar van die spuitjes kunnen kopen voor vet inspuiting en water opzuigen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.224
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De kardans zijn nu onderweg. Hoop dat ze volstaan. Diameter is 10 mm en lengte inclusief
    koppelstukken 50 mm. Komen ook zwaarder in 13 mm of als het type dat je in modelauto's ziet
    dus met kogelkop op de uiteinden en pen er door die past in een cup met sleuven.
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.224
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zeer mooie kardans binnen. Op de gietstukken staat ‘Ky’ en geen PEBA.

    Benieuwd waar het nu echt vandaan komt. Vast Tsjechië...

    Mooi compact en lengte is 50,5 mm. Constructie is met losse messing naven met spiebanen. Imbus gezekerd op de as. Prima voor modellen van zo rond 1 meter.

    Nog niet aan toe om draaiend te testen. Zoals ‘gebruikelijk’ eerst een halve revisie van het achterschip... pfoeh.

    Conclusie... veelbelovende aanrader... of was het nou aan-radar?
     
  5. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    715
    Locatie:
    waar me werk is
    H.b.bushking

    De felix weer afgeblazen en even gemeten tusseb de motor as en de schroefas zit 2.5 cm ruimte.

    Zou een van die cardanassen van 50mm daar tussen kunnen?

    Ik ben best benieuwd of dat toch gaat passen.

    Alvast bedankt bushking.

    Heb trouwens geprobeerd met een siliconenslang met een stukje massief ering gefriemeld een elastiche as(?) Te maken.

    Geen succes beetje gas met vinger op de schroef was het gauw over haha.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.224
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Kardans niet... dan moet de motor een stuk naar achter.
    Wel heb je van die kardans voor RC wagens... zo een type met kogelkoppen en een pennetje er door.
    Die steken dan in cupjes. Bij mijn weten zijn die ook niet zo lang.
    maar ze moeten wel op beide asjes passen...

    Kon niet zo snel een plaatje vinden... wel de hubjes... je kent ze vast wel... zat ook op Tamiya 1:10... jaren '90 etc...
    https://imall.com/product/Center-Un...es/aliexpress.com/32767792927/144-21577617/en
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.115
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Hoe groot is de lengte tussen de motor en de stelring op de schroefas? Misschien kun je een stuk(je) van de schroefas af halen om lengte te maken voor een dubbele kruiskoppeling. Hoe lang en dik is je motoras? Probeer even mee te denken. Gr. Klaas.
     
  8. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    715
    Locatie:
    waar me werk is
    H.b.bushking
    Dat is een goeie schaal 1/16 is er ook nog daar had ik nog niet aan gedacht ik heb wel 1/10 liggen maar dat is te lomp.
    Daar zal ik nog even naar googlen.

    Ik zal het zo even meten klaas.
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.224
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja Bert,
    Ik herinner me dat die auto of brandstof-boot kardannetjes zeer kort konden zijn.
    En wellicht is ie nog in te korten met een zuigend buisje en gesoldeerd?
    Wel dan duivels goed richten, tegen enig geslinger. Of dat een verlengde stelring past?
    Maar... de krachten in het model zijn niet enorm, dus dat zou goed kunnen werken?
    Zonder dat er iets loskomt...

    Alles valt samen?... Vroegtijdig was het af te stemmen, te plannen
    de kardans stuitend tussen motoren en assen... suf gemeten...
    lijkt allemaal logisch, ook toch een beetje mazzel hebben dat het spul verkrijgbaar was.


    IMG_0740.jpg

    Gr Bas

    PS: De betreffende voorbeeldconstructies, waar ik aan dacht.
    Zo een lange schacht is in te korten, en fors ook,,,
    Maar de cupjes moeten wel op de asjes passen natuurlijk..


    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2020
  10. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    715
    Locatie:
    waar me werk is
    De motoras is 14 mm lang.
    Schroefas tot stelring is 2 cm

    Ik vraag me nu af ik jeb van de centrale as van mijn tt01 nog een paar restant onderdelen.
    als ik dan een cup joint de as er af slijp en dan een 4mm gat erin boor en 1 een 2.5 mm gat.

    Dan ben ik er bijna alleen de as inkorten is wat lastig.
    Ik heb trouwens een plastic en aluminium as ter beschikking.

    Dan zou ik de cardan as ongeveer 30mm moeten maken dan heb ik 10 mm over op schroefas dus dat is een mogelijkheid.

    Alleen die cup joint vast op de as krijgen is een probleempje ze zijn maar van kunsstof.

    Bedankt voor het meedenken.
     
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2020
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    715
    Locatie:
    waar me werk is
    Ik heb een ideetje om een cardan as te maken maar daar gaat meer tijd in zitten.

    Plastic as inkorten en dan in een verlengde moer vast epoxy lijmen(?).

    En dan de cupjoint op de as zien vast te maken dat word nog wel een dingetje.

    Misschien met een zelftappende schroef in het kunstof zodat ie klemt op de as.

    Voor nu is de felix in ieder geval vaargereed met dubbele slang koppeling.
    (Zeer profesioneel gedaan)

    Als ik de schroef vasthoudt dan draait het slangetje een beetje maar de motor as lijkt vast te worden gehouden.

    Hier durf ik nog wel een paar keer mee te varen.

    Is trouwens een silicone slang voor nitro autos en een wat dikkere slang voor grotere nitro autos volgens mij.
    Om het dunnere slangetje heen voor wat stevigheid.

    De dikke slang heb ik wel open moeten snijden om eromheen te kunnen doen.

    Perfect? Verre van maar voor nu voldoet het beter dan een halve cardanas haha.

    Ik ben nog steeds benieuwd of iemand nog goede ideeen heeft om deze cupjoints aan de as te maken.

    Ps in de slangetjes zit een stukje massief (3mm) tussen de assen.

    Pps aluminium asje is ook beschikbaar voor ideeén.
    1583954452291.jpeg 1583955207953.jpeg
     
  12. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.632
    Locatie:
    noord-limburg
    Dit zou een flexibele verbinding kunnen zijn?
    Spiraalveer:
    upload_2020-3-11_20-48-53.png
    De bovenste spiraal is zelf gewikkeld.
    De onderste spiraal is een stukje spiraal uit een slangpakket van een lasapparaat.
    Zoals duidelijk te zien links of rechts.
    Hoe flexibel de spiraal wordt bepaald de draad keuze.

    Willum
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.115
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Zal vandaag eens gaan meten hoe lang een dubbele kruiskoppeling is. Dacht iets van 55 mm. Als je 10 mm van je as kunt halen krijg je daar 35 mm ruimte. Stel dat de koppeling 10 mm op de motoras gaat en ook 10 mm op de schroefas, dan zou het net moeten kunnen. Gr. Klaas.
     
  14. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    715
    Locatie:
    waar me werk is
    Willum is dat gewoon lasdraad?

    Ik vind het een moou idee maar ik zou niet weten waar ik zulk draad moet halen jammer genoeg.
    Oh en hoe ik het moet vastmaken aan de asssen.


    Als dat wel zou gaan zou mooi zijn klaas alvast bedankt.

    Denk dat ik toch ook mijn aluminium asje ga proberen te maken.
    Ik denk dat het met wat geduldig gefriemel wel moet lukken.
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.224
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Bij mij zijn ze 50 mm lang.
    Punt is wel... stifttapjes zetten zich slecht vast in kunststof.
    Dus mask je dat zelf, kan het losschieten. Overtrokken en het draad is gestript...

    De koppeling met tie-rips gaat denk ik slingeren.
    En als ie wrikt, gaat het extra stroom trekken en ook de zaak forceren. Warm worden. Moet wel lekker lopen.

    Dat verbindingsstukje tussen beide delen moet uiterst soepel gaan.

    Starre verbinding kan ook. Maar de motor moet dan 100% in lijn staan met je schroefas.

    Dat kan... maar dan moet je de motorsteun nieuw verlijmen.

    Zaak vast aan de assen, en een net bed onder de steun gieten?

    Nu werk van maken, want als het lekker loopt heb je er ook lang plezier van...
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.115
    Locatie:
    Oostvoorne
    Daar ben ik weer. Bij de magazijnmeester langs geweest en die gaf me het volgende mee.
    Samengestelde RVS dubbele kruiskoppeling 4 mm as. Buitenmaatse lengte 47 mm. Benodigde lengte tussen de assen 30 mm.
    Inclusief een 3 mm pasbusje voor de motoras. Deze koppeling zou er tussen kunnen indien je de schroefas 5 mm naar achteren kunt schuiven.
    Moet je wel de ruimte tussen schroef en schroefaskoker opvullen. Maar dat kan met een stukje slang en een messing ring.
    Bij de onbegrepen stukken nog wat slang bijeen geraapt. Daar zou je ook een koppeling van samen kunnen stellen. Wel zelf op lengte afsnijden.
    Om in elkaar te schuiven beetje nat maken.
    Die onderdelen hebben wel een hoog Senseo gehalte, maar als je van koffiegeur houdt tijdens het varen sla je twee vliegen in één klap.
    Hieronder een plaatje van alle stukken. Mocht je er trek in hebben stuur dan even je adres via een conversatie. Geen idee waar momenteel je vaargebied ligt, maar in de buurt (Europoort of Botlek) wil ik, als het me uitkomt, ook even langs komen. Verneem het wel. Gr. Klaas.

    20200312_110148.jpg
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.224
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Met vulringen, of vulblokje, etc... kan die motor pardoes naar achteren, en past de koppeling van Klaas.
    Motor kan ik niet inschatten, maar meestal is dat 3,2 (3,17) bij dit type motortjes?
    En de schroefas lijkt 4 mm te zijn, daar dit de meest gangbare maat is voor propellers.
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.115
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bas je moet Bert (zijn motor) niet de verkeerde kant op sturen.:) De motor moet een stukje naar voren, maar voor zover ik me herinner zit die opgesloten in de Motorabdeckung. Ga je die verschuiven dan krijg je gaten in de vloer. Vandaar mijn idee om de as iets naar achteren te schuiven. Maar met de stukken slang zijn er genoeg alternatieven. De rode is inwendig 2 mm en gaat strak op de motoras. Dan de bruine op de schroefas en het grijzige pas maken op lengte. Het zwarte stuk is nog soepeler en zou het ook kunnen doen. Met de grijzige heb ik een seizoen gevaren in mijn Bugsier. Daarna vervangen door 2 RVS cardankoppelingen. Is wel sterker, maar nu bestaat de kans dat de schroef los komt als die wat hards raakt. Het anker van de Bühler heeft nogal wat massa. Met de slangverbinding was er wat flexibiliteit en dat draaide ook soepel. Maar Bert moet het maar even door zijn eigen bril bekijken. Hij moet het in elkaar fröbelen. Gr. Klaas.
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.224
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Oi! Voorkant van een e-motor is waar de as uit komt, om aan te koppelen... "Maar ik begrijp wat je bedoeld"

    Met een Buhler met twee uitgaande assen, wordt dat een web-site om het uit te leggen, ik in spagaat... :D Haha...

    Yep... meuteur meer naar de boeg. Zo creëer je meer ruimte en komt alles goed.
    Maar dat overzicht van dat kastje waar de motor in zit, heb ik niet voor ogen.
    Vrees dan dat de koker korter moet? Is dat correct?

    Hoeveel ruimte is er nu werkelijk tussen het motorlager en de stelring om de schroefas?
    Meten met een passer. Daarna met dat ding op de lineaal plaatsen om de punten af te lezen.
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.115
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bas, Bert heeft de afmetingen opgegeven. Motoras 14 mm, ruimte tussen de assen 25 mm en lengte schroefas voor de stelring 20 mm.
    Begrijp dat het moeilijk is om in positie een stukje van de as af te zagen. Maar vijlen of dremelen gaat natuurlijk ook. Vandaar mijn vraag of de as 5 mm naar achteren geschoven kan worden. Dan wel op de as het litteken van de stelschroef wegpoetsen, anders mishandelt die het voorste lager. Aan de Felix zit geen roerhak (zie tekening via de link), dus als Bert het roer kan demonteren kan de as er naar achteren uit en er een stukje af worden gezaagd. Gr. Klaas.
    https://www.krick-modell.de/mainframe/ersatzteile/schiffe/krick/20300 Baukasten Felix Anleitung dt.pdf

    Schermopname (565).png
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina