ZP CHANDON van KOTUG

Vincent,

je rvs assen komen toch niet in aanraking met messing ? die moet je in lagers laten lopen. Met en haakse overbrenging en als je de boel smeerd met een beetje olie raat het als een speer. Alleen je moet er wel voor zorgen dat het goed is afgedicht. ( en er zullen zich wel weer mensen melden huh olie dat doe je toch niet en als het lek gaat enz enz ). Maar als je het goed maakt lekt het niet en draaid het als een naai machientje.

De straalbuizen om de schroeven kun je maken van aluminium, messing of kunsstof het is maar net hoe groot je budged is en wat je er voor over hebt. Kijk anders even in het topic van Ron Alders over de stingray daar heeft hij ze ook gemaakt alleen wat kleiner.

Gr Martin :D

Dank je Martin had ron z'n draadje ook al even gelezen maar had een vriend aan de bel en die vond het geen goede combi messing en rvs maar inderdaad wat je zegt als ze niet met elkaar in contact komen probleem opgelost :D

wat het budget betreft denk dat we het allemaal zo doen maar zo goedkoop mogelijk maar wat moet dat moet he!! Het moet allemaal wel goed zijn en goed blijven. Wordt wel een beetje schipperen met de schaal 1:1 maar komt goed!!

hallo vincent

welkom bij de 1:25 bouwers dan bouw je ook een boot he.
niet dat gekriebel met 1:50 , moet je een verrekijker opzetten om wat te zien
als je boot in het water ligt.
maar dit is mijn eigenbouw schottels uit het hoofd ,zonder tekening maar draaid
gewldig.
maak wat moois van je chandon, en ik ga het volgen.

m vr gr jan

Ik zag een opmerking in dit draadje over RVS en messing. Er zal best reden zijn (scheikunde o.i.d.) waarom deze eigenlijk niet met elkaar gebruikt zouden moeten worden. Maar ik denk dat er in de modelbouw heel veel RVS assen gebruikt worden met daaraan een messing schroef. Als het werkelijk zo'n groot probleem is dan zou daar wel een andere oplossing voor zijn. Ook heel veel lagers die gebruikt worden zijn van brons / messing / RVS en worden vaak door elkaar en met elkaar gebruikt. Ik denk dat het voor onze toepassingen niet zo'n vaart zal lopen. Ik heb zelf de assen gemaakt van zilverstaal. Ik weet niet wat de exacte samenstelling daarvan is, maar het werkt goed.

Wat ik wel met eigen ogen heb gezien is de werking tussen messing en aluminium. Op het model van de Rotterdam in Madurodam stonden messing railings op een aluminium dek. Deze waren (mede door het zilte klimaat in Scheveningen) letterlijk door het dek gezakt. De onderste stang rustte op het dek.

Ik heb de schottels nu een tijdje in gebruik en regelmatig maak ik ze open om te kijken wat de slijtage is, maar tot nu toe geen problemen. En de mensen die mij zien varen weten dat ik niet zuinig ben op mijn schepen...... wat varen betreft dan!!

Verder heeft JAN41 een hele goede en sterke schotel onder zijn boot zitten. Door de extra ruimte in zo'n groot model moet het lukken om de overbrenging geruisloos te maken. Dan zou je alleen het zingen van de tandwielen moeten kunnen horen.

Veel succes met de bouw en kom eens een keer op een vaardag kijken in Hoogvliet. Volgende is 27 maart a.s. vanaf 13.00 uur....

Laatst bewerkt:
Er zal best reden zijn (scheikunde o.i.d.) waarom deze eigenlijk niet met elkaar gebruikt zouden moeten worden. Maar ik denk dat er in de modelbouw heel veel RVS assen gebruikt worden met daaraan een messing schroef..........

Wat ik wel met eigen ogen heb gezien is de werking tussen messing en aluminium. Op het model van de Rotterdam in Madurodam stonden messing railings op een aluminium dek. Deze waren (mede door het zilte klimaat in Scheveningen) letterlijk door het dek gezakt. De onderste stang rustte op het dek.

Inderdaad Ron, we hebben het hier over zogenaamde galvanische corrosie, die kan optreden als twee verschillende metalen met elkaar in contact zijn in een vloeistof (elektroliet) waarin vrije zuurstof aanwezig is. De mate waarin die optreedt is afhankelijk van het chemisch potentiaalverschil tussen de betreffende metalen. De potentiaalreeks van metalen is:

K Ba Ca Na Mg Al Zn Cr Fe Ni Sn Pb | Cu Ag Hg | Pt Au

(de vertikale lijntjes geven de scheiding tussen onedel en half-edel en tussen half-edel en edel aan).
Naarmate de twee metalen verder van elkaar staan, wordt het meest linkse metaal in meerdere mate aangetast. Hier zie je ook de werking van kathodische bescherming door middel van een "opofferings" anode. Normaal gesproken zou een bronzen/koperen (Cu) schroef die (via via) in elektrisch contact staat met de stalen scheepshuid galvanische corrosie van de huid in de buurt van de schroef veroorzaken. Door een metaal toe te voegen met een nog lagere potentiaal dan ijzer (Fe) (bijvoorbeeld het veelgebruikte zink (Zn) hiervoor) wordt die aangetast in plaats van de scheepshuid. De zink elektrode wordt dus opgeofferd, en moet eens in de zoveel tijd vernieuwd worden (en zeker gesteld dat ze in elektrisch contact met de scheepshuid staan).
Bij roestvast staal hebben we het over ijzer (Fe), chroom (Cr), en nikkel (Ni), en die staan relatief minder ver van koper (Cu), en zal het effect in zoet water (zout water werkt beter als elektroliet) wel meevallen.

Koper en aluminium (Al) staan veel verder uit elkaar, en dat in combinatie met het zilte klimaat verklaart wel waarom het bij het Rotterdam model in Madurodam goed fout ging. Aluminium werkt zelfs nog beter als "opofferings materiaal" dan zink!!
Bij de bouw van de "echte" Rottedam moest het aluminium (bijna de hele bovenbouw is van aluminium) op plaatsen waar het in contact kwam met staal "ingepakt" worden om elektrisch contact te voorkomen.

Lang verhaal, maar wellicht interessant.

Groet,

Ad Bakker

Laatst bewerkt:
Gisteren de tekeningen opgehaald bij de drukker schaal 1:25 moest wel even slikken dat ik hem uitrolde...
Morgen een afspraak maken met KOTUG om nog detail foto's te gaan nemen a/b van de Chandon.

dan denk ik dat je naar duitsland moet vincent voor de chandon maar dat weet ik nie zeker ik heb de boot al enige tijd niet in rotterdam gezien.

Marine affic

Hallo ;

Je kan misschien kijken op marine traffic, het ais van het schip bekijken..
Suc6

Grt B.K

denk dat het systeem uitstaat want ik heb ook al een paar keer gezocht op marinetraffic maar kotug zelf zal het het beste weten. ik hoop voor vincent dat de boot nie te ver weg is.

eej ferry das vervelend maar waarom de rest van de vloot wel dan in rotterdam ;) maar laten we nie te ver off topic gaan ;)

vincent laat het ons wel weten he waar die ligt. ow en vincent ik weet niet of je bekend bent met tugspotters daar is ook een forum misschien dat je daar ook nog hulp aan foto matriaal kan vragen.

Tugspotters.com - Spots

eej ferry das vervelend maar waarom de rest van de vloot wel dan in rotterdam ;) maar laten we nie te ver off topic gaan ;)

vincent laat het ons wel weten he waar die ligt. ow en vincent ik weet niet of je bekend bent met tugspotters daar is ook een forum misschien dat je daar ook nog hulp aan foto matriaal kan vragen.

Tugspotters.com - Spots

Hoi Jeroen,
Geen idee, het is nu eenmaal zo.

Vincent, wis deze info maar hoor.

Nu weer on topic ;)

het was mij inderdaad ook al opgevallen dat de chandon nooit op ais was te zien en als ze het niet heeft verklaard het een hoop. Morgen bellen met kantoor dus dan zal het mysterie ontrafeld worden, wordt vervolgd...

Ik meen vorige week de Chandon nog gezien te hebben op de Maas bij mijn school aan de Lloydkade. Ik kon de naam net niet/wel lezen, maar ik ben er bijna zeker van de het d'r was. Ook staat op de Kotug site dat ze nog hier in Rotterdam actief is, dus ze zal nog wel hier zijn.

Gr, Daan

Chandon

Beste mensen,

Het volgende bouwproject begint nu definitieve vorm te krijgen, in m'n hoofd nu nog maken met de handen.

Het wordt de ZP CHANDON van Kotug. Met deze boten brak in de jaren 80 Kotug de monopoliepositie van Smit door in de Rotterdamse haven.

full

Ik ben geen verschrikkelijk snelle bouwer dus wordt niet elke dag een update. De tekeningen moeten nu nog in de goede schaal worden gecopieerd en dan kan ik voorzichtig een beginnetje gaan maken.

Ik zal het model gaan bouwen schaal 1:25.

Groeten Vincent

Hallo Vincent
Ik las dat je de ZP CHANDON van KOTUG wil gaan maken.
Ik heb zelf de ZP CAYMUS gebouwd, dit was voor mij niet zo heel moeilijk want ik heb daar een aantal jaren zelf op gevaren als kapitein.
Ik geloof dat ik nog wat tekeningen heb en zal die gaan zoeken, mocht je daar belangstelling voor hebben dan lees ik het wel.
Groet Frans van der Spek

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Vincent
Ik las dat je de ZP CHANDON wil gaan bouwen.
Ik heb zelf de ZP CAYMUS gebouwd, die is nu in bruikleen bij het Sleepvaart Museum Maasluis.
Voor mij was de bouw niet zo moeilijk omdat ik zelf hierop heb gevaren als kapitein.
Ik heb denk ik ergens nog wat tekeningen dus als je daar geinterreseerd bent moet je het zeggen want dan zoek ik ze wel op.
Ik ben al met vervroegd pensioen maar volgend weekend vaar ik weer 4 dagen met de ZP CHANDON dus als je eens aan boord wil kijken dan kan wel een keer.
In ieder geval succes met de bouw
Groet Frans

Hallo Frans,

Dan doen ze bij het sleepvaartmuseum je werk geen eer aan, hij wordt dit moment niet tentoon gesteld ( afgelopen zaterdag nog geweest ).
Ik heb je een PB gestuurd.

Groet Vincent

Back