Zuiderzee Botter 1912

So you had a few little mistakes but you got yourself out of it by finding new ways to correct it and move on. Yhe model looks good and I like what you do with the messing on the rudder.

I've made some serious mistakes on my fluit which I will show on my built. The only way I can correct this is to start all over again meaning new ship.
Over the years I have learned how to hide little mistakes.
Marcus

@Marcus Botanicus, it would be a pitty if you have to start all over again, but if that is the only way to correct them, then of course, you are quite right doing so.
But it still is a pitty.
But thank you for the compliment, i am glad you like it

Greetings Peter

Laatst bewerkt:
Deze ronde niet een hele grote update, ik laat een paar kleinigheidjes zien, maar die pakten wel aardig bewerkelijk uit.
Als eerste was er nog een hele kleine, zeg maar minuscule reparatie in verband met het verplaatsen van de waterplank, en dat is heel aardig uitgepakt.
ik heb eerst een klein stukje hout gesneden, en ongeveer op maat gemaakt, in het gleufje geplakt, en daarna alles op maat geschuurd.
Omdat daarbij toch wat kiertjes overbleven, heb ik die opgevuld met hotwax, uit een laminaat reparatie setje.

DSCN3209.JPG
]

De waterplank zelf is nog dryfit, eerst moet de kluiverboom nog gemaakt worden, die wordt namelijk aan de waterplank bevestigt.
Het oog van de overloop kan zich nu wel vrij langs het luik bewegen, de ruimte is nu groot genoeg

DSCN3212.JPG

Verder heb ik het roer en de zwaarden van hun strippen en slijtplaten voorzien, de strippen zelf heb ik niet verlijmd, ze zitten alleen vast met de spijkertjes, maar ze komen nooit meer los:D:D

DSCN3204.JPG

Ik hoop dat het goed genoeg te zien is, anders hoor ik dat nog wel, dan maak ik wat detail opnames.
De kaarplaten die ik voorzien had van een laagje beits om de bling bling weg te halen, is op speciaal verzoek van mijn directievleugel weer schoongemaakt, want dat vind zij mooier, en aangezien zij er ook naar kijken moet,....:offtopic::confused:

DSCN3205.JPG

Verder ben ik nog wat met de braadspil bezig geweest, want die zinde mij ook nog niet zo, de rechterzijde heb ik een ander model gegeven, maar nu is hij weer veel te dun geworden, dus binnenkort komt er een hernieuwde poging om daar iets van te maken

DSCN3207.JPG

Tot een volgende keer.

Goed bezig Peter en het spreekwoord zegt; twee keer meten is zeker weten;) (en drie keer is scheepsrecht) Beetje gekheid natuurlijk, ik vind dat je er een mooi model van maakt:thumbsup:

ja de braadspil ik heb er 3 gemaakt voor ik tevreden was ik ken het probleem te dik te dun te spits te recht :hammer:en als het er niet goed uitziet op je model blijf je er eeuwig aan storen

Even een kleinigheidje, maar wel een paar dagen bezigheid, de braadspil is nu naar tevredenheid,

DSCN3218.JPG

Het model zit er in, er zitten 8 vlakke kantjes op,

DSCN3220.JPG

in het midden van de braadspil heb ik 2 ringen gemaakt, dicht gesoldeerd, en vastgelijmd, en daarna de vertanding erin gesneden, hierna de deksels uit een stukje resthout gemaakt, want die van Artesania waren royaal te klein.
Maar toen moest het blokkeer systeem er nog op, daar heb ik eventjes tegenaan lopen hikken, maar achteraf viel het nog wel mee, hoewel het aardig bewerkelijk was.
Omdat ik niet een dik stukje messing had, heb ik twee laagjes messingstrip van 0,5 mm op elkaar gesoldeerd, waarna ik de zijkanten van de blokkeer inrichting eruit gezaagd heb.

DSCN3224.JPG

Hierna de rest van de onderdeeltjes gemaakt, gaatjes geboord in de zijwangen, en in 1 zijwang de as gesoldeerd. onder de strip een klein beugeltje gemaakt, en dan krijg je dit.

DSCN3227.JPG

Hierna een paar gaatjes in de krop, en het geheel zit er zo op

DSCN3228.JPG

Voor de maatvoering even een stuiver er bij gelegd, en als het straks zwart is en verlijmd in de boot, dan knip ik de draad af, want als ik dat nu nog wil vast solderen, dan ben ik bang dat ik alles aan elkaar vast smelt

Back