Zwaardvis

Discussie in 'Duikboten' gestart door hermor, 12 aug 2008.

  1. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    @Raf,
    Bedankt voor de tip, ik zal eens gaan vragen bij de plaatselijke modelbouwzaak...

    Wat de Pur betreft, De foto viel nog mee, achteraf na volledig uitwerken (1 dag) was de boel redelijk bol gaan staan. Ik heb nogal wat weg moeten schuren, dit is echter redelijk simpel te doen. Nu het volgende probleem:

    @iedereen
    Het Pur wordt schijnbaar aangetast door de grondverf, achteraf had ik beter waterbasis lak moeten gebruiken, ik dacht dat pur wel tegen verf kon?
    Na drogen waren de gladgeschuurde delen ietwat hol gaan staan.. ('t zit niet mee) Dit is redelijk glad te krijgen met plamuur maar het Pur reageert hier ook op. Wat is de beste manier om het Pur voor te behandelen zodat ik straks niet weer met een holle boot zit?
     
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo kees


    de enige echte goeie manier is epoxy gebruiken
    dit tast het pur schuim normaal (lees echt normaal)niet aan
    het kan natuurlijk zijn dat het in uw geval het wel aantast

    proberen op een stukje losse pur zal uitkost brengen of het oplost of niet
    zo moet je niet aan je mooie romp gaan kliederen om te kijken of het goed of fout gaat

    een dun laagje epoxy eventueel met een dun doekje er in zal voor voldoende schuur stevigte zorgen
    maar waar een bult zit zal je moeten weg schuren en dan zit je weer door de epoxy laag heen met weer de gevolgen van wat je der op zet dat het de pur gaat aantasten

    ik denk dat je van de grond af een beetje verkeert begonnen bent (sorry voor deze opmerking)
    theo en ik bouwen onze rompen op deze overvloedig besproken manier
    de doorsnede van je romp op triplex 5 mm tekennen en uitzagen
    deze voorzien van een stevige lat in het midden van de romp
    een bouwplank van gaten voorzien en langs onder parker vijzen in de dikke lat die op de doorsnede zit schroeven
    zo blijft deze constructie stevig tegen de bouwplaat liggen
    daar de halve spanten oplijmen en de openingen opvullen met pur of styrodure platen
    dan heel de zaak glad schuren
    dan een laagje epoxy er over heen en daarna plamuren en schuren maar niet door de epoxy laag
    en als deze helft klaar is de andere kant op dezelfde manier
    details en alles reeds aan brengen
    zijn de twee kanten klaar een stevige bak maken van betonplex waar de mallen aan de twee kanten in komen te zitten

    de twee helften insmeren mùet loswax en eventueel los lak en dan een laag gelcoat aanbrengen (eventueel een tweede)
    dan een dunne glasmat en daarna een stuk of drie dikkere die je laat oversteken aan de zijkant zodat je een stevige rand hebt die je op de betonplex bak kan vast schroeven
    de tweede kant op dezelfde manier behandelene en aan de onderkant van de betonplex bak schroeven
    zo heb je een bak met de twee mallen die stevig en haast onvervormbaar aan elkaar zitten
    de doorsnede plank verwijderen en dan een kommetje aceton in de vorm pleuren (doe dit wel buiten)totdat er een paar secties van de pur of styrodure zijn opgelost en je kan de rest van de romp er zo uit halen en je mal is klaar zonder al te veel ellende

    maar daar ben jij nog niet mee geholpen ????
    en een oplossing zonder epoxy zie ik niet zitten met dat pur schuim
    ik vond het zowiezo een slecht idee dat opschuimen

    groetjes raf
     
  3. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    @Raf,

    Dat dit niet de meest optimale manier is dat klopt, echter in eerste instantie was het de bedoeling de romp gewoon zelf te gaan gebruiken, Dit deel had ik al zo' n 3 jaar staan (toen had ik nog niet van dit forum gehoord...) dit leek mij achteraf niet echt wijs en ben overgestapt op de wijze van bouwen die ik eerder heb toegepast, maar nu met balsa. Achteraf had ik dit beter niet moeten doen. Het pur werkt eigenlijk prima enkel het oplossen door de verf , maar met name de plamuur dat is een tegenvaller.

    Jou uitleg is wel een idee voor de volgende keer....trouwens.

    Groetjes Kees
     
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
  5. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Update 09-08

    Hier een kleine update..
    De romp heb ik inmiddels voorzien van een laagje verf (nu wel acrylverf:)) deze reageert niet of nauwelijks op het pur (of andersom) Na drogen en licht schuren de grote oneffenheden geplamuurd (die delen waar de verf bleef zitten) en nog een 2e laag aangebracht.

    Nu is het een kwestie van plamuren, schuren, plamuren etc. De vorm begint er echt al wel een beetje in te komen.
    [​IMG]
    Vooraanzicht,
    [​IMG]
    Zijaanzicht...
    [​IMG]
    En achterkant...

    Plamuren doe ik gewoon met alabastine plamuur, de snelplamuur vond ik niet prettig werken, dus nu maar met de langzame versie... deze werkt naar mijn mening veel gladder af en krimpt minder.

    Groeten Kees
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  6. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Update Zwaardvis 12-2008

    Beste medebouwers,

    Ivm mijn niet verwarmde schuur schiet het op dit moment niet zo op. Maar toch even een update...
    Een groot deel van het plamuurwerk is gedaan. om de oneffenheden beter te kunnen zien de romp weer in de grijze lak gezet, het is nog niet helemaal glad genoeg naar mijn zin maar er zit schot in. En dan is dit alleen nog maar een plug...

    [​IMG]

    en hier de achterkant:

    [​IMG]


    groetjes Kees
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  7. edwin.w

    edwin.w

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Rhoon (portland)
    hallo kees,

    ziet er inderdaad al goed uit,mooi werk.
    maar waarom zet je zelf dan geen verwarming in de schuur?
    heb ik zelf ook gedaan! anders kost het s'winters al mijn tantjes.:lol:


    gr:edwin :xmas:
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2008
  8. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Edwin,

    Dat zit nog wel in de planning, echter het is een redelijk grote schuur, eigenlijk garage, welke niet is geisoleerd. Dit zou de stookkosten ws ongunstig beinvloeden... Voorlopig moet ik mij dan ook maar beperken tot binnenhobbyen en af en toe even bij wat hogere temperaturen in de garage staan.

    Heb van de Sint een bouwpakket gekregen van een Revell S100 schnellboot deze ben ik nu aan de keukentafel in elkaar aan het bouwen, en ja deze gaat ook varen. zal tzt wel een verslagje plaatsen.

    groeten Kees
     
  9. edwin.w

    edwin.w

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Rhoon (portland)
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  10. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Edwin,

    Bedankt, ik had daar al zitten rondsnuffelen.. volgens mij is die van Italeri wel een maatje groter, die van Revell is 1/72 (das maar een klein bootje) Het is eigenlijk een tussendoortje, maar wel leuk om te maken en het bouwpakketje zelf kost niet veel (geloof € 18,= of zoiets maar dat weet Sinterklaas wel;))

    groetjes Kees
     
  11. edwin.w

    edwin.w

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Rhoon (portland)
    hallo kees,

    ik zit er wel over na te denken om die groote aan te schaffen,''aangezien
    ik iets anders van de sint heb gehad'';).
    maar er zijn meerdere bouwdozen die ik nog wil,
    met name die VIIC van engel:yes::yes:
    waar ik nu nog te weinig ruimte voor heb :cry:,''nog even geduld hebben''
    maar goed, kan ik in de tussentijd ook je andere project gaan bewonderen.


    gr:edwin :x-mas:
     

Deel Deze Pagina